Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpar med poolstyrning?  (läst 6320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #15 skrivet: 08 oktober 2015, 19:15:36 »
Har du min framledning satt till 35 °C ?
Behöver du värme i källaren på sommaren?

Min framledning till radiatorer shuntas ju fram, men minsta temp 35 °C i nedre tank borde ha med varmvattnet att göra. ändrar jag t.ex. från "ekonomi" till "medel" på varmvattnet så höjs minsta temp till 40 °C.

De kodade inställningarna tycker jag är dÃ¥ligt anpassade för inverterpump? T.ex sÃ¥ är start/stopp satt till 5 °C pÃ¥ nedre tank.  :dt: till värmepumpen är satt till 10 °C. Kan ju vara därför den startar och stoppar ganska ofta. Hade den kunnat gÃ¥ med mindre  :dt: pÃ¥ lägre varvtal sÃ¥ borde den kunnat gÃ¥ nästan konstant med dagens väder. Har dock ingen kod för att kunna ändra dessa inställningar, och det kanske inte är nÃ¥got man bör ge sig pÃ¥ själv?

Angående källaren så tog ju sommaren slut snabbt nu i veckan. Igår hade vi 17ms i byarna och 7 °C ute.. Har tvättstuga och andra rum som används nere i källaren så värme får vi ha, men jag kommer nog begränsa termostaterna i källaren. Annars borde väl värmen leta sig uppåt i huset så småningom?


Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2015, 20:29:09 »
Min framledning till radiatorer shuntas ju fram, men minsta temp 35 °C i nedre tank borde ha med varmvattnet att göra. ändrar jag t.ex. från "ekonomi" till "medel" på varmvattnet så höjs minsta temp till 40 °C.
Jag var osäker om du menade min framlednings temp eller min temp nedre tank.
I min EcoZenit i550 kan jag kan ställa min temp i nedre tank oberoende av tempen i övre tank.
Men i ditt fall så har det nog med varmvattnet att göra.
Citera
Angående källaren så tog ju sommaren slut snabbt nu i veckan. Igår hade vi 17ms i byarna och 7 °C ute.. Har tvättstuga och andra rum som används nere i källaren så värme får vi ha, men jag kommer nog begränsa termostaterna i källaren. Annars borde väl värmen leta sig uppåt i huset så småningom?
Om du vill ha värme i källaren sommartid så måste du aktivera Min framledning °C

Frågor om inställningar till inverter får någon annan svara på som kan det bättre.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpar med poolstyrning?
« Svar #17 skrivet: 08 oktober 2015, 20:49:15 »
Om du vill ha värme i källaren sommartid så måste du aktivera Min framledning °C

Ser att jag misstolkat din fråga, sommartid behöver vi ingen värme i källaren. Kan nog säga att källaren har samma värmebehov som resten av huset, dvs ingen värme behövs förrän ute tempen är under ca 15 °C. Det verkar som att 50 kurvan passar hyfsat bra, men beror mycket på vind har jag märkt. Nu ikväll har det slutat blåsa och då minskade framledning till radiatorer rejält. Men pannan gör ett fantastisk jobb med att hålla tempen konstant. har diffat som mest 0,2 °C mellan inställd och verklig rumstemp tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!