Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför stannar växelventilen i läge: Varmvattenproduktion  (läst 4848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Nu när min gamla IVT C7 från 2002 helt har slutat att producera elementvatten händer det då och då att växelventilen efter avslutad varmvattenproduktion stannar kvar i läge VV-produktion tills nästa gång varmvatten börjar produceras.
Jag har inte loggat temperaturer kontinuerligt på länge så jag vet inte hur ofta det händer men gissningsvis mer sällan än varje dag.
Det är inte växelventilen som kärvar fast i detta läge för även växelventilens motor står i läget VV-produktion.

Nackdelen med detta är att när kompressorn stannat så börjar varmvattnet "strömma" bakvägen genom växelventilen genom elpatronen ända ner till kondensorn som blir från varma till ljumna. På så sätt tappar jag värmen i onödan från varmvattnet och så börjar nytt varmvatten produceras onödigt tidigt.

Skall det vara så och i så fall i vilken situation skall växelventilen stanna kvar i läge VV-produktion?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nu när min gamla IVT C7 från 2002 helt har slutat att producera elementvatten händer det då och då att växelventilen efter avslutad varmvattenproduktion stannar kvar i läge VV-produktion tills nästa gång varmvatten börjar produceras.
Jag har inte loggat temperaturer kontinuerligt på länge så jag vet inte hur ofta det händer men gissningsvis mer sällan än varje dag.
Det är inte växelventilen som kärvar fast i detta läge för även växelventilens motor står i läget VV-produktion.

Nackdelen med detta är att när kompressorn stannat så börjar varmvattnet "strömma" bakvägen genom växelventilen genom elpatronen ända ner till kondensorn som blir från varma till ljumna. På så sätt tappar jag värmen i onödan från varmvattnet och så börjar nytt varmvatten produceras onödigt tidigt.

Skall det vara så och i så fall i vilken situation skall växelventilen stanna kvar i läge VV-produktion?

Per L

Bör kunna vara när vp ställer sig i sommar läge pga hög temp utomhus då ska även cirkpumpen stanna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Ja, cirkulationspumparna står still!
Då borde detta i så fall alltid hända nu när det blir varmare ute! Inte bra alls eftersom värmen sprider sig till de yttre oisolerade rören när pumpen står still. Det syns på loggningarna att tom röret från kompressorn blir varmt eftersom kondensorn blir varm.

Finns det någon inställning som gör att växelventilen alltid ställer sig i elementvattenproduktion (när det inte produceras VV) även när det är varmt ute?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ställer du upp temperaturen i meny 1.14 så kommer den inte i sommarläge.
Men då stannar inte heller cirkpumparna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Ja, cirkulationspumparna står still!
Då borde detta i så fall alltid hända nu när det blir varmare ute! Inte bra alls eftersom värmen sprider sig till de yttre oisolerade rören när pumpen står still. Det syns på loggningarna att tom röret från kompressorn blir varmt eftersom kondensorn blir varm.

Finns det någon inställning som gör att växelventilen alltid ställer sig i elementvattenproduktion (när det inte produceras VV) även när det är varmt ute?

Per L
Efter ett tag bör inget värmt vatten sprida sig neråt till kompressorn varmt vatten vill stiga. Kan säker ställa så att cirkpumpen bara går med kompressorn men då gäller det att ställa tillbaka när det görs värme annars kommer den larma så det låter inte som ett bra alternativ.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Sommarurkopplingens funktion var något av en nyhet för mig och jag har inte heller sett denna funktion vid mina loggningar eftersom jag köpte loggern i november i fjol.

Nu har jag i alla fall läst på hur den fungerar och skall nu logga ett längre tag och studera så att funktionen verkligen fungerar som det är tänkt.
Om så är fallet har jag ju i alla fall inget fel på min pump som jag var litet rädd för.

Och smurfen72, jag ser i funktionsbeskrivningen av sommarurkopplingen att när denna funktion aktiveras skall också VB-cirkulationspumpen (P2) gå över från kontinuerligt drift till att starta och stoppa med kompressorn. Så var det ju också i går när jag skrev mitt inlägg.
Och jag kliade mig ocksÃ¥ i huvudet i gÃ¥r över hur det varma vattnet kunde ha spridit sig sÃ¥ lÃ¥ngt "bakvägen". Möjligen kan det ha varit kvarvarande varmvatten efter senaste VV-produktionen. Det fÃ¥r jag kolla upp nu när jag vet hur det skall  fungera.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41490.0

Jag vill inte heller värma VP'n med tappvarmvattnet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Något liknande har jag också sett någon enstaka gång!
Nu skall jag logga ett tag så får jag se om det återkommer!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

En backventil mellan växlingsventil och beredare är lösningen på problemet.


Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Har nu loggat ett tag och konstaterat att mitt "problem" är att den normala sommarurkopplingsfunktionen gått i precis som den skall göra.

Att varmvattnet sprider sig i pumpens oisolerade rör verkar inte ha någon större betydelse. Gör jag inte av med något varmvatten tar det 6-8 timmar mellan varmvattenproduktionerna och då kan det inte vara speciellt mycket värme som avgår från de varma rören.
Då har jag en varmvattendifferens på 10 grader.

SÃ¥ det enda problem jag hade var min okunskap om hur pumpen fungerar.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag har haft det motsatta problemet med frekventare varmvattenberedning när sommarurkopplingen inte är inkopplad. Jag har tolkat det som att det blir självcirkulation i radiatorkretsen som stjäl värme frÃ¥n pumpens innanmäte och därmed varmvattenberedaren. Min pump stÃ¥r i källaren, stÃ¥r pumpen pÃ¥ samma plan som radiatorerna eller golvvärmen blir det ingen självcirkulation. 

När växelventilen stannar i läge mot varmvattenberedaren (sommarurkopplingsläge) har jag aldrig upplevt att det blir självcirkulation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag har elpannan i källaren och radiatorerna och VP'n i markplan. Radiator-'stammen' är bara 15mm(!), så där verkar det inte kunna självcirkulera.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!