Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett halvÃ¥r med pumpen  (läst 5778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
Ett halvår med pumpen
« skrivet: 18 januari 2007, 08:31:02 »
Det var igår på dagen ett halvår sedan vi tog vår pump i drift. 1018h - 22% VV och 78% Rad. Antal starter han jag inte räkna ihop, men den har legat på snitt åtta/dygn, om jag inte minns fel.

Hitintills tycker jag att pumpen skötts sig bra, efter vissa justeringar. Men jag såg igår något på mina kurvor jag inte sett så här tydligt tidigare - den har svårt att få upp radiatortemperaturen!

Som man kan se i diagrammet går temperaturen upp till 39 ºC på c:a en timme, men de sista graderna till 42.5 ºC tog nästan 5h! Radiatorkurvan har alltid planat ut mot toppen, vilken kan ses på omkringliggande toppar, men det här är ju extremt.

Tillskottet är satt att gå in först efter 90 minuter.

Någon med en idé om varför det blir så här? Är det här ett tecken på att pumpen är underdimensionerad?


Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2007, 10:54:03 »
Hej!
Lite underdimensionerad är den nog, den kommer bara upp i 42,5 ºC och det verkar inte räcka för mer än strax under 0 ºC ute. Du skulle nog haft en storlek större pÃ¥ VP:n ...  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2007, 11:03:36 »
Jag var lite rädd för det...hur går man vidare med sånt här? Kan man kräva något av installatören?

Önskar man kunde det man kan idag dÃ¥ pumpen införskaffades...  >:(
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2007, 11:14:09 »
Jag var lite rädd för det...hur går man vidare med sånt här? Kan man kräva något av installatören?

Önskar man kunde det man kan idag då pumpen införskaffades...  >:(

Har du kvar kalkylen?

I den så står det vid vilken utetemp som kompressorn ska klara att värma huset utan tillskott. Där finns även siffror på besparing mm.

Men skillnaden måste vara markant och dina uppgifter om tidigare förbrukning måste stämma.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2007, 11:25:32 »
Jo, kalkylen finns kvar i pärmen hemma, får ta en funderare på det här...

 :'(

Kanske borde ta en titt på filtren också...
« Senast ändrad: 18 januari 2007, 11:33:55 av PerM »
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2007, 20:24:57 »
Vad har du för delta VB? Vad har du valt för kopplingsdiff. på VB?

42 gr i returen vid 0 gr är högt.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2007, 21:03:43 »
Ett hus som behöver 42 grader på returen vid noll grader ute låter som ett dåligt isolerat hus. Kan vi få lite detaljer, byggår och isolering eller tidigare förbrukning för uppvärmning?

Den temperatur som pumpen klarar att dra upp radiatortemperaturen till är inte så intressant. Har man stora radiatorer blir maximala radiatortemperaturen låg men det är ju bara bra. Det intressanta är till vilken utetemperatur den klarar att värma huset utan tilsatsel.

Jag reagerar på gångtiden 1018 timmar på ett halvt år. Senaste halvåret har min pump gått ca 1800 timmar. Gångtiden tyder inte på att pumpen är klent dimensionerad, tvärtom. Å andra sidan känns 6 kW till 135 m2 inte så våldsamt mycket men är huset bra isolerat skall det fungera bra. Hur många timmar tillsatsel har gått och vilken effekt på tillsatsen är inkopplad? 6 kW är normalfallet men en del ställer om det.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2007, 21:18:43 »
Alla ev termostater öppna?
Fullt flöde på rubbet... så hög temp kan tyda på nån kortslutning av flödet också!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2007, 07:11:46 »
Vad har du för delta VB? Vad har du valt för kopplingsdiff. på VB?

42 gr i returen vid 0 gr är högt.

/C

Delta VB är 6 ºC. Minns inte att man kan välja kopplingsdiff på på VB, bara rad-retur, som är 7 ºC om jag minns rätt.
Kurva 4, +1 vid 0 ºC och 1 ºC.

Ett hus som behöver 42 grader på returen vid noll grader ute låter som ett dåligt isolerat hus. Kan vi få lite detaljer, byggår och isolering eller tidigare förbrukning för uppvärmning?

Den temperatur som pumpen klarar att dra upp radiatortemperaturen till är inte så intressant. Har man stora radiatorer blir maximala radiatortemperaturen låg men det är ju bara bra. Det intressanta är till vilken utetemperatur den klarar att värma huset utan tilsatsel.

Jag reagerar på gångtiden 1018 timmar på ett halvt år. Senaste halvåret har min pump gått ca 1800 timmar. Gångtiden tyder inte på att pumpen är klent dimensionerad, tvärtom. Å andra sidan känns 6 kW till 135 m2 inte så våldsamt mycket men är huset bra isolerat skall det fungera bra. Hur många timmar tillsattsel har gått och vilken effekt på tillsatsen är inkopplad? 6 kW är normalfallet men en del ställer om det.

1958, träfasad, tilläggsisolerad runt om (förutom på det platta kökstaket), 30-40cm på vind, treglasfönster överallt. C:a 22kkWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.

Totalt 1 timme tillskott som gick för c:a två veckor sen när ute-temp sjönk fort. 6kW är den inställd på (2/3).
Rumsgivare inkopplad, påverkan 4.

Alla ventiler helt öppna, förutom den i det badrum som ligger brevid pannrummet eftersom det kortsluter systemet om man öppnar det fullt. (så vida inte ett av barnen har petat på den....hmm)

KBin var 4.8gr i morse och KBut 2gr.
« Senast ändrad: 19 januari 2007, 10:09:55 av PerM »
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2007, 09:30:43 »
Har en IVT ht7+.  Kör själv pÃ¥ kurva 4,3 (+2), alltsÃ¥ högre än din kurva och vid 0 grader sÃ¥ tror jag inte att returen skall vara sÃ¥ hög. Är det skillnad pÃ¥ ht7 och ht6?  Har du rumsgivare som vill öka temperaturen?

Mitt systemet orkar upp till upp till strax över 39 grader, men det räcker långt ändå. Har få tillskottstimmar.
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2007, 10:12:05 »
Har en IVT ht7+.  Kör själv pÃ¥ kurva 4,3 (+2), alltsÃ¥ högre än din kurva och vid 0 grader sÃ¥ tror jag inte att returen skall vara sÃ¥ hög. Är det skillnad pÃ¥ ht7 och ht6?  Har du rumsgivare som vill öka temperaturen?

Mitt systemet orkar upp till upp till strax över 39 grader, men det räcker långt ändå. Har få tillskottstimmar.

Stämmer, det ska inte vara 42gr på returen vid 0gr ute, kommer inte ihåg det exakta värdet...

Min förra post är uppdaterad med ytterligare information.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2007, 13:01:00 »
Det är inte en badrummet som kortlsuter, då skulle du uppnå rätt returtemp på kort tid och ha kalt i huset.

Ser att du hade väldigt lågt innetemp, och börvärde för returen gick ner väldigt mycket när inne tempen gick upp. Ser ut att vara mycket högre rumspåverkan än 4

.... något som inte stämmer.

Hade du VP avstängd timmarna innan?
kyllde ner huset mycket?

Det är nog så att din 6:a räcker till ca 50 gr framledning, av någon orsak behövde du mera den perioden. 50 gr fram och 43 gr i retur ska räcka en hel del i ditt hus.

För att inte fastna i dessa lägen och till sist slå på tillskott, du kanske skulle minska på kopplingsdiff på VB och acceptera några fler starter.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2007, 13:49:29 »
Om jag läser av kurvan den 17 jan mellan kl 12 och 14 så stannar VP på ca 42,5 ºC och startar på ca 34,5 ºC vilket ger en kopplingsdifferans på ca 7 ºC samt börvärde på ca 38 ºC. Har du kurva 4 så är väl börvärdet 35 ºC vid 0 grader men du har innegivare också som visar ca 18,5 ºC och då kompenserar den börvärdet med en faktor på ca 5.

Jag håller med om att du kan sänka kopplingsdifferansen till ca 5 ºC, för din VP har 6 starter under det redovisade dygnet vilket är mycket lågt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2007, 14:32:51 »
Det är inte en badrummet som kortlsuter, då skulle du uppnå rätt returtemp på kort tid och ha kalt i huset.

Ser att du hade väldigt lågt innetemp, och börvärde för returen gick ner väldigt mycket när inne tempen gick upp. Ser ut att vara mycket högre rumspåverkan än 4

.... något som inte stämmer.

Hade du VP avstängd timmarna innan?
kyllde ner huset mycket?

Det är nog så att din 6:a räcker till ca 50 gr framledning, av någon orsak behövde du mera den perioden. 50 gr fram och 43 gr i retur ska räcka en hel del i ditt hus.

För att inte fastna i dessa lägen och till sist slå på tillskott, du kanske skulle minska på kopplingsdiff på VB och acceptera några fler starter.

/C

Jag är rätt så säker på att den står på 4, men jag ska dubbellkolla det.
Nej, VPn har varit i drift sedan ett halvÃ¥r, förutom dÃ¥ jag fick min expansionsventil (tror den hette sÃ¥) utbytt pga läckage. Inte kylde jag ner huset heller..iaf inte som jag vet om...  Sc:,h

 
Om jag läser av kurvan den 17 jan mellan kl 12 och 14 så stannar VP på ca 42,5 ºC och startar på ca 34,5 ºC vilket ger en kopplingsdifferans på ca 7 ºC samt börvärde på ca 38 ºC. Har du kurva 4 så är väl börvärdet 35 ºC vid 0 grader men du har innegivare också som visar ca 18,5 ºC och då kompenserar den börvärdet med en faktor på ca 5.

Jag håller med om att du kan sänka kopplingsdifferansen till ca 5 ºC, för din VP har 6 starter under det redovisade dygnet vilket är mycket lågt.

Jag ska göra som ni föreslÃ¥r angÃ¥ende diffen; nÃ¥gra starter till kan man nog leva med  ;) OcksÃ¥ ska jag sluta oroa mig för minsta avvikelse mot de annars sÃ¥ fina kurvorna  knUp

Tusen tack för ert engagemang!
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ett halvår med pumpen
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2007, 18:43:08 »
Jag tycker inte det finns någon anledning till bekymmer. 22000 kWh totalt är gissningsvis 17000 kWh för uppvärmning. Skulle tro att pumpen klarar av ner till ca -7 grader utan tillsatsel. Det tycker jag låter som en rätt vettig dimensionering för Stockholmstrakten. 17000 kWh till 135 m2 tyder på bra isolering.

Som andra har påpekat går kurva 4 inte ihop med 42 grader på returen vid ca noll grader ute. Det borde ha varit runt 35 grader tycker jag.

Om pumpen klarar - 7 grader och man är nöjd med det (det skulle jag vara) så är hög radiatortemperatur enbart en nackdel. Jag skulle vara betydligt mer nöjd med en att värmepumpsystem som klarar att hålla huset vid önskad temperatur inne när det är -7 ute och som inte klarar av att få upp radiatorreturen till mer än 30 grader jämfört med ett system med med klenare radiatorer som pumpen klarar av att dra upp till 42 grader. Lägre radiatortemperatur ger bättre ekonomi.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!