Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 frÃ¥gor  (läst 1288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrLean

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Nibe F1245 frågor
« skrivet: 14 mars 2011, 17:44:21 »
Hej,

Vi är i uppstarten med att bygga en 1½ plans villa i Halland och undrar lite om Jordvärme med en NIBE F1245. Dels så tänkte jag be er om råd vilken effekt man skall välja. Vi kommer ha en boarea på ca 168 m2.
Golvvärme i platta på nedervåning samt i golv på badrum på övervåning. Tomten är ca 3000 m2.
Tomten är tidigare åkermark. Med en liten lutning.

Kommer en 6kw räcka för ca 4 personer. Vi kommer ha vanligt badkar på övervåning samt dusch på nedervåning. Jag funderar på en 8kw nämligen, men energiberäkningen säger 6kw från entreprenör.
Är det fel att överdimensionera?
Vi kommer troligtvis inte värma framtida garaget med vatten, ca 60 m2... Kanske ändrar mig där.. kommer bli en ganska lång kulvert dit 8-10 meter.

Är 450 meter i kollektorlängd tillräckligt? Skall man koppla in 2*300, 2*250 istället? Vinner man något på det eller blir det bara onödigt komplicerat? Hur fungerar det när man kör två kollektor slingor?
Avlastar man pumpen pga kollektorlängden? Någon som vet hur man kan räkna på detta? Alltså delta tryck på 1 slang mot 2 slangar.

Slangen kommer ligga något högre (ca 1-2 meter) mot där pumpen står. Behövs då avluftning på högsta punkten?

MVH



Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Nibe F1245 frågor
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2011, 20:34:00 »
Märkligt att ingen av "de kunniga" svarat ännu.

Jag har också en Nibe, men av betydligt äldre modell än din, i manualen för den står att kb-slangen skall läggas så att pumpen har högsta punkt, i andra fall skall avluftningsanorningar finnas på högpunkterna.

Är det fel att överdimensionera? Där finns många skolor och åsikter, men du svarar nästan själv på den frågan i och med att du eventuellt vill lägga en kulvert till garaget i framtiden. Men det är naturligtvis en kostnadsfråga också, vad skiljer alternativen i pris?

Men jag kan ingenting om den här soppan, jag läser mest med intresse ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 frågor
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2011, 20:55:16 »
Det är normalt inget problem att överdimensionera om man ser till att vp har minst 20 liter vatten per kw effekt. Vilket max effektbehov har huset vilken framledning kommer krävas radiator eller golvvärme. Om man använder dubbla slingor så kopplar man dom parallelt gärna med stryp möjlighet så man kan få lika flöde i båda slingorna det är aldrig fel med mycket slang beror på vad det är för mark också lera eller sand slangen är billig så finns det plats så Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!