Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: comfortzone  (läst 19698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders. Olofsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
comfortzone
« skrivet: 05 januari 2008, 20:23:46 »
vi funderar på vilken uppvärmningskälla vi ska ha, har nu pellets. Har hört om comfortzone men vill ha lite åsikter "utifrån", av oberoende. Är ni nöjda, har det varit smärtfritt, problem osv. Kan de verkligen vara lika bra som en jordvärmepump, lika effektiva? Vi har vattenburen uppvärmning m golvvärme och mekanisk från luft i dag och förberett för frånluftsvärmepump... Tacksam för åsikter!

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2008, 20:26:00 »
Skaffa en lämplig storlek på en berg/jordvärmepump Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: comfortzone
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2008, 23:24:27 »
Skaffa en lämplig storlek på en berg/jordvärmepump Thumbsup
Ett mycket bra svar på din fråga. Modereras forumet inte alls?

Comfortzone har två modeller, 5 kw och 6.5 kw. Räcker detta för ditt behov energibehov?
Jag är extremt nöjd, gått från olja och självdrag. Låga uppvärmningskostnader och bra inomhusklimat. dessutom är det ju klart billigare än bergvärme.
Ta in offerter och jämför vad du skulle spara och se om prisskillnaden på 40.000-50.000 för bergvärme är värt pengarna.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2008, 23:32:03 »
Ta in en offert på en CZ så landar den på ca: 80.000 i bästa fall. En mark/berg med motsvarande storlek går att få in för 100-120.000. Läs själv om problemen med ljud etc. Så är valet enkelt för mig.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2008, 23:45:18 »
Det beror lite pÃ¥ hur lÃ¥ngt norrut du bor ocksÃ¥. I Norrland är det garanterat bättre med berg eller jordvärme. Men här där jag bor runt Götegorg är det definitivt värt att fundera pÃ¥ Comfortzone. Speciellt om det är förberett för frÃ¥nluftvärmepump som du skriver.  mvh john

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: comfortzone
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2008, 10:42:32 »
Jag är förhållandevis nöjd med min Comfortzone. Har haft den sen i oktober. Visst så har den nackdelen med att den låter en del men detta är väldigt beroende på var pumpen placeras. Har du ett utrymme som inte ligger i anslutning till de utrymmen där du vistas mäst så är det inga problem. Jag hör min VP i rummet som ligger direkt ovanför rummet där VP:n är placerad. I rummet driekt utanför VP:n hörs mycket lite. Jag har inte heller några problem med jlud från frånluftsdonen.

Om nu ditt hus är förberett för en frånluftsvärmepump så är Comfortzonen ett väldigt bra alternativ. Men som KAVE skrev så bör du ta reda på vilken effekt du behöver för att värma ditt hus. Räcker 6,5 kW för att täcka större delen av husets värmebehov. Comfortzonen har även 3 x 2 kW:s elpatroner (För CE 65) att tillgå när det krävs. Men självklart blir det dyrt så fort dessa sparkar igång.

Själv har jag inte mycket erfarenhet av berg- och jordvärme men av grannarna som har bergvärme så har jag förstått att de inte har särskillt mycket mindre årsförbrukning än vad jag räknar med att få. Sen är det självklart svårt att jämföra hus och hus eftersom de är olika isolerade, av olika storlek och vi har säkert inte samma inomhustemperatur, men en fingervisning är det.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad stirrbas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: comfortzone
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2008, 10:54:36 »
Hejsan!
Jag bor i uppsala och har haft en elektro standard men bytte till en cz i sommras.
Om du tittar i forumet för frånluft så gjorde jag en tråd för ca 2 veckor sedan där jag har skrivit upp loggningen av min separata elmätare som jag har på min cz.
Där kan du se vad den har dragit o vad den har producerat.
Jag bor i ett tegel hus på 145 kvm boyta +40kvm garage.
Mitt varmvatten står på 60 grader året runt.
Jag fick min offert på 82000:- o då tog dom även med sig min gamla pump, o tilllägs isolerade frånlufts kanalen.
Ljud mässigt så kan jag inte säga någonting negativt .
Jag har golv värme nedguten i plattan från wirsbo i hela huset.
Hälsningar Stefan Bjurvald , En nöjd cz ägare i uppsala

Grym på att köra mobilkran o bärgninsbil men fattar ine ett skit ang fvp o dyligt :-)

Utloggad Dumle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Skeptisk till Comfortzone
SV: comfortzone
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2008, 13:05:36 »
Jag är ganska besviken på mitt köp av Comfortzone.
Jag betalade ca 80000kr för min CZ50

-Den var vid leveransen felbyggd (felvänd backventil)
-Mjukvaran som styr och presenterar driftdata verkar vara full av buggar.
-Leveransdatumet överskreds med ca en månad.
-Den brummar ganska mycket inomhus.

Om jag fick välja en gång till så skulle jag titta på en Luft-Vattenvärmepump.

Jag trodde att jag köpte en ny Lexus men fick en tidig Alfa Romeo...
Äger en CE50 i en 127m2 villa byggd 1927. Värmepumpen förbrukar ca 9200kWh/år

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2008, 16:31:17 »
Är inte pellets den billigaste uppvärmning man kan ha? Varför byta?

Jag har en CE50 sedan 2004. Den fungerar bra och ger låga uppvärmningskostnader. Hade problem med stomljud i början, men ställde den på vibrationsisolering och sedan dess störs jag inte av buller. Jag hade också ett läckage av avfrostningsvatten i början, som berodde på ett fabrikationsfel. Det åtgärdades på garantin.

Att mjukvaran skulle vara full av buggar håller jag inte med om. Det finns kanske någon bugg men CZ brukar uppdatera mjukvaran ibland.

Luft/vattenvp tappar i cop när det är kallt och man behöver värmen som bäst. CZ har samma cop året om.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: comfortzone
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2008, 18:38:16 »
Med all respekt BJohan, ;) Nej ingen frånluftspump är lika effektiv som vare sig jord eller luft-vattenpump. Jag skulle inte vilja ha en luftgenomströmning på 220m3 /h i mitt hus och får inte CZ 220m3 20 ºC luft då blir inte heller cop den bästa. Så att jämföra med jord/LV-pumpar som är oberoende av ventillationsflödet och innetemp och påstå sig lika bra är felaktigt. Däremot fyller CZ en återvinningsfunktion i hus med behov av stort ventillationsflöde i vilka en 2-kw pump inte hinner återvinna allt pg.av för låg effekt. Jag tycker det är skit av SP att inte genomföra en test på VP som visar vad konsumenter bör välja då behoven är så olika. knUp Beklämmande att det är så tyst i synnerhet när man skriker ut att folk skall spara enegi. >:( Med pengar att investera skulle jag valt FTX samt bergVP. Lågprisvarianten skulle bli 2kW-flvp samt LL-vp om huset inte var allt för ventilationskrävande.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: comfortzone
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2008, 21:02:37 »
Egentligen är det ganska enkelt. Om man har frånluftsventilation i huset ska man ha CZ. Ingen annan värmepump är lika kostnadseffektiv. I nybyggda hus är man tvungen för att uppfylla Boverkets byggregler gällande ventilationen. Och det finns ju en anledning till detta krav (hälsa allergi mm). 220 m3/h motsvarar kravet i ett 180 m2 hus och CZ kräver inte mer än detta flöde. Givetvis kostar det att ventilera eftersom man får in kall luft i ventilerna. Denna effektförlust är dock oberoende av värmekälla. Ofta täcker CZ 90 - 95 % av värmebehovet, vilket innebär att man får köpa några tusen kr tillskottsel per år.

Har man gott om pengar satsar men på annan värmepump och ftx. Då slipper man en stor del av effektförlusten genom ventilationen. Då sparar man kanske några tusen kr per år men till en betydligt högre investeringskostnad, så det tar många år att tjäna igen pengarna.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: comfortzone
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2008, 21:36:41 »
BJohan jag håller med i det du skriver. Hus på 180m2 ingår i vad jag menar hus med stort ventillationsbehov men även hus med mindre yta som av något skäl behöver ventilleras mycket. Min åsikt är fortfarande att hus på ca 130m2 inte passar att sätta en CZ i därför att den aldrig kan gå på full effekt, och då kan man lika gärna sätta in en 2kw-pump till en tredjedel av priset. Annorlunda hade det kanske varit om man kunde mata en CZ med hälften uteluft, typ hybrid mellan FLVP och LVVP som jag tidigare nämnt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: comfortzone
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2008, 22:42:15 »
Med all respekt BJohan, ;) Nej ingen frånluftspump är lika effektiv som vare sig jord eller luft-vattenpump.
Att en korrekt installerad och dimensionerad berg/jordvärmepump med en bra borra ger bäst effekt håller jag med om. Men att säga att en luft/vattenpump alltid skulle vara bättre än en frånluftsvärmepump förstår jag inte? Förutsättningarna för den varierar ju om inte mer än för en flvp.
Kan du utveckla detta?

Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: comfortzone
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2008, 19:44:57 »
Med all respekt BJohan, ;) Nej ingen frånluftspump är lika effektiv som vare sig jord eller luft-vattenpump.
Att en korrekt installerad och dimensionerad berg/jordvärmepump med en bra borra ger bäst effekt håller jag med om. Men att säga att en luft/vattenpump alltid skulle vara bättre än en frånluftsvärmepump förstår jag inte? Förutsättningarna för den varierar ju om inte mer än för en flvp.
Kan du utveckla detta?



Inte har jag väl påstått det? Inte lika effektiv skrev jag väl. FLVP återvinner, LVVP tillför.
Anta att husets behov av ventillation är 220m3/h , en CZ svarar då för 90-95% av enegibehovet (enligt en som kan den maskinen).
En FTX svarar för 70% av återvinning, kvar är då 30% plus varmvatten. Det ger en hel del marginal till behov av elpatronsdrift. Jag utgår från att vi skall ha någon form av återvinning.
Vid ventillation 140m3/h innehåller den luft, enegi som en CZ kan tillgodogöra sig ca 1,7kWh. Det finns inte mer att återvinna. Räcker det till enegibehovet en kall dag? Den blir jämstäld med en 2kw-pump. Förmodligen skulle det kanske t.o.m löna sig att strunta i återvinningen och köra in 6kW värmepumpsvärme i huset. Och vad händer om man använder mycket varmvatten? Eltillskott för flvp men inte för lvvp skulle jag tro. Jo jag hävdar bestämt att en LV-VP är effektivare än FL-VP men det betyder inte att den är ett bättre val i alla lägen. Det är så mycket som spelar in vid val av pump.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: comfortzone
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2008, 20:39:05 »
det jag inte förstår med comfortzone är, om jag har en låda som ska ha en viss temp invändigt så som ex: om det är -15 ute så suger jag in 220kbm/tim -15 gradig luft in genom ventiler, den luften ska jag värma upp till 20 grader m.h.a värmepumpen för att sedan kylas ned igen i förångaren på CZ till -15 grader så det ända som jag tillför min låda måste vara kompressorenergin eller ??
om det är varmare än -15 så kan jag utnyttja lite mer energi om det är kallare så får jag ut mindre energi.
så jag förstår inte hur dom kan skriva på sin hemsida att uteffekten ökar när temperaturen sjunker.
det borde gå lika bra med en inbyggd l/l värmepump som håller utluften konstant på -15 grader
det ända som kan hjälpa till med konvektionsförlusterna är just tillförd kompressorenergi + att den ska klara att göra varmvatten samtidigt.

har jag fattat det rätt !!!

edit:kollade deras hemsida igen och det är sjunkande temperatur på avluften som avsågs i tabellen, så självklart ger det mer energi då !!!
det skulle inte vara dumt om dom hade en plattis med en liten markslinga också som dom kunde styra c-pumpen steglöst och tillföra lite extraenergi vid vv-beredning samt vid högre energiuttag istället för elpatron
« Senast ändrad: 07 januari 2008, 21:22:51 av tracker »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!