Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 5 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 januari 2018, 07:43:24 »

Kolla med nån annan också. Jag tycker mig minnas från nån annan tråd här inne att hög hetgas kan tyda på för lite gas.
HALLÅ! Var är ni som är specialister på kompressorteknik?

Testa att starta en ny tråd i allmäna luft/vatten-delen här i forumet och fråga om hetgastemperatur. Då får du säkert nån som kan förklara hur det ska se ut. VPut * 2 låter högt.
Skrivet av: jimron
« skrivet: 18 januari 2018, 09:23:17 »

Hej! Snackat med rörmokarn nu och då skulle man kolla om vput gånger2 var lika med hetgasen....min låg 10 över...och då började han prata om recirkulation eller nåt och troligtvis kompressorbyte....fasen också
Skrivet av: jimron
« skrivet: 17 januari 2018, 19:44:20 »

Nu när jag tänker efter så brukar hetgasen gå ganska snabbt upp i temp och om utetemp ligger runt 0 grader eller -1 så brukar pumpen under en 55 körning inte nå till vpin 48 riktigt utan den når först hetgas 120 och då stoppar pumpen eftersom stopp hetgas är 120....får kolla med min rörmokare som installerar ctc...står på hemsidan att han är kylmontör så det bör väl han kunna då?...tack lunk!
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 januari 2018, 16:38:11 »

Nej, jag skulle gissa (men nu får de som kan kompressortekniken gå in och fylla på) att det smartaste är att ta dit en kyltekniker som förstår tekniken som får ställa om expansionsventilen så att VPn inte värmer så förtvivlat mycket. Då kan du ställa ner laddpumpen på 1. Det man gör är att ställa om så hetgasen blir lite mindre het. Då sliter du mindre på kompressorn och får längre livslängd.

Min PE-modell har visserligen en annan gas men i samband med ett byte av defekt backventil ute i VPn så justerade CTCs tekniker även expansionsventilen (tror jag det var) så att hetgasen numera oftast bara är typ 20 grader över vattnets temperatur. Såhär års har jag en hetgas på 70-75 grader.
Skrivet av: jimron
« skrivet: 17 januari 2018, 14:20:33 »

Exakt detta problemet har jag på min ecoair/ecoel att tempen  på panna nedre faller efter en körning som motsvarar temp på vpin och det beror väl då på omrörning? Men vad är lösningen på problemet då om man har radpump på läge 1 redan och laddpump på det läget där diff vpin/vput blir korrekt enligt manual. En ny radpump som kan gå ännu långsammare?
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 12 december 2011, 21:19:29 »

Ok, det förklarar säkert saken varför vput inte är så hög då.

Vågar man ändra på cirkulationspumpens hastighet för radiatorerna och isåfall hur gör man?

Jag är dock rätt nöjd med nuläget med att kunna ha så låg temp på framledningen, så kanske det här "problemet" med att nedrepannan sjunker fort är trots allt rätt liten. Iofs kan det ha att göra med det att det kommer in "kall vatten" på ca. 25 grader som gör att den kyler ner den rejält, men borde den inte göra samma sak efter att ha pumpen stannat. Tycker det är lite konstigt att temperaturen inte avtar lika fort när den är 38 grader trots att radiatorpumpen går hela tiden.
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 december 2011, 21:05:22 »

Givarna för VP in/ut sitter ute i värmepumpen pos 15-16 i nya manualen, medan givaren som ger panntemperaturen sitter i EcoEl.

erp
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 12 december 2011, 20:04:24 »

jag för min del tycker att det låter otroligt hur man kan få 42° i tanken om VPut är 41°..
i min pump  så ligger jag ca 2-3° lägre i tanken än VPut.
kör jag VPut 55° så blir tanken 52° och panndelen aldrig varmare än 49°. då är tankbotten och VPin ganska prisis 48°.

Jag håller med dig där. Jag såg faktist en gång att vput låg på 53 grader medan den påstod att nedrepannan var 55 grader. Men kanske det är olika slag av temperatur mätare.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 12 december 2011, 20:01:00 »

Radiatorpumpen ligger på fulleffekt (3/3). Det var färdigt inställt av installatören. Jag har ju golvvärme i både övre och nedre våningen så jag antar det behövs. Laddpumpen vet jag inte vad den är inställd på men som erp, den stämmer relativt bra överrens med de talen som ges för ecoair polar edition vid olika temperaturer.

Testade på nytt och man kunde tydligt se hur gradtalen sjönk precis 4 grader (samma mängd som diffen mellan vpin/vput). Den sjönk väldigt snabbt den första minuten. Under 2 minuter hade den sjunkit 4 grader. Sen dröjde det länge innan den sjönk nästa grad antalet över 10 min.

Nån som vet om man kan bifoga videon?

Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 10 december 2011, 19:51:59 »

Hej,

Det verkar som att i min ecoel så sjunker tempen ganska fort alltid några grader efter att pumpen blivit klar med en körning.

Den körde just en körning med nedrepannan från 35->42 grader och övrepannan låg hela tiden med värdet 45 grader. När körningen var klar låg vp in/ut på 37/41 och den stannade på grund av att nedrepannan nådde sitt börvärde på 42 grader.

Efter detta tog det endast ett par minuter för nedrepannan att sjunka från 42->38. Framledningen låg på 24 grader under tidsperioden och inga större mängder varmvatten tappades under tiden. Övrepannan låg fortfarande på 45 grader. Utetemp var +3 grader och laddpumpen gick inte efter körningen endast radiatorpumpen. Vad kan detta bero på är det någon givare som är satt fel eller för hög circulation på laddpumpen?

Kan man anse att detta är normal beteende eller? Samma sak händer även på en 55 graders körning då sjunker nedrepanna snabbt från 55 till 51 och därefter sjunker den inte lika kraftigt.

Spontant låter 4 graders skillnad VPin/VPut som för lite när det är så pass varmt ute. Vilket läge kör du på laddpumpen?

Det kan för allt i världen vara ett skiktningsproblem, med kraftig skiktning kan pannan bete sig så här. Men samtidigt ger det låga dT över VP en indikation på att flödet är högt så det borde röra om tanken rätt ordentligt, problemet (=snabb reduktion av tanktemp) borde komma ganska långt efter en laddcykel.

Framledning på 24ºC låter lite skumt när det är så pass kallt ute...

/Marcus
Skrivet av: erp
« skrivet: 10 december 2011, 18:37:26 »

Erp, har du lägsta hastighet på både laddpump och radiatorpump i detta fallet?
Radiatorpumpen är ställd på mittläget och hur laddpumpen är ställd vet jag faktiskt inte, den ger en diff som stämmer perfekt med tabellen över hur VP in/ut ska se ut vid olika temperaturer, därför har jag aldrig brytt mig om att titta på den.

erp
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 10 december 2011, 17:51:43 »

det jag märkt när jag testat endel är att. vp-givaren sitter prisis över där vput röret slutar.
och det är mitten av nedre tankdelen.
om då det varmavattnet från vp som i detta fall är 41° och tankgivaren då säger 42°.
när vp stannar så skiktas vattnet i tanken, som vid denna stund är 41-42° just vid givaren.
jag har så svårt att beskriva med att skriva....

men det varmavattnet  stiger och vattnet vid givaren blir kallare efter en kort stund.
och som det är på en ecoair när utomhustemperaturen är så låg så att laddpumpen går hela tiden. då måste ju det kyla en heldel.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 10 december 2011, 17:22:36 »

jag har inga VPin VPut givare på vp utan mäter den temperaturen med Actaris CF ECHO II värmemätare.
som dessutom har givarna sittande inuti rören. vilket jag tycker borde få en ganska exakt mätning.
Skrivet av: Anders82
« skrivet: 10 december 2011, 17:18:01 »

Erp, har du lägsta hastighet på både laddpump och radiatorpump i detta fallet?
Skrivet av: erp
« skrivet: 10 december 2011, 17:00:43 »

jag för min del tycker att det låter otroligt hur man kan få 42° i tanken om VPut är 41°..
i min pump  så ligger jag ca 2-3° lägre i tanken än VPut.
kör jag VPut 55° så blir tanken 52° och panndelen aldrig varmare än 49°. då är tankbotten och VPin ganska prisis 48°.

Eftersom övre pannan kan ligga på 50º-51º efter 55-graderskörningarna så är den ofta varmare än stopptemperaturen på VPut och kan kanske påverka givaren i undre pannan. Jag har ofta samma fenomen och det är alltid när det är varmt i övre pannan. Givarna för VP in resp ut sitter ute i VP och givaren som visar tempen i undre pannan sitter kanske så att den påverkas av tempen i övre pannan, eller det kanske till och med är vattnet som påverkas.

erp
Skrivet av: erp
« skrivet: 10 december 2011, 16:51:44 »

Jag kollade en körning på min pump. Utgångsläget var, diff start/stopp = 7º, övre panna 51º ingen elpatron aktiv, framledning 42º, ute +2º och inne +21º.

Pumpen stoppade vid undre panna = 49(42) och VP in/ut = 42/48

Pannan visade 48º efter 9 min, 47º efter 15 min, 46º efter 21 min, 45º efter 24 min, 44º efter 26 min, 43º efter 27 min och 42º efter 28 min, och där startade pumpen för en ny körning till 49º. Övre pannans temperatur var hela tiden oförändrad.

Jag misstänker att det även kan ha med givarna att göra hur det här utfaller. Det borde väl i så fall CTC ha erfarenhet av och kunna förklara.

erp
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 10 december 2011, 16:44:56 »

jag för min del tycker att det låter otroligt hur man kan få 42° i tanken om VPut är 41°..
i min pump  så ligger jag ca 2-3° lägre i tanken än VPut.
kör jag VPut 55° så blir tanken 52° och panndelen aldrig varmare än 49°. då är tankbotten och VPin ganska prisis 48°.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 december 2011, 16:42:55 »

Apropå radiatorpumpen... Vad finns det för för- och nackdelar med högre eller lägre fart på den? Vi har dessutom golvvärme på två ställen i huset med egen CP, så samma sak där.
Intuitivt tänker jag att hög fart ger mindre värmeförluster på vägen till det bortersta elementet och därmed mindre tempskillnad ut/in på radioatorslingan, och samma på golvvärmeslingan, fast borde å andra sidan riskera att störa skiktningen i tanken, om nu det är ett problem.
Tänker jag rätt eller fel?
Skrivet av: erp
« skrivet: 10 december 2011, 15:16:29 »

Jag tycker, att det enda rimliga är, att något stör skiktningen i tanken. Då finns ju bara radiatorpumpen och laddpumpen som kan tänkas störa, och eftersom laddpumpen stoppar när körningen är klar, så finns ju bara radiatorpumpen kvar.

Det verkar ändå konstigt, i min nedre pannan sjunker inte tempen på det sättet, inte ens om jag ökar farten på radiatorpumpen. Men det enda jag kan komma på är att något stör skiktningen i tanken. Tempen kan inte gärna sjunka så mycket på någon minut om inte något rör om i tanken. Det skiljer några grader mellan toppen och botten i tanken och VPut lämnar ju vatten i toppen av tanken.

Ett sätt är ju att stoppa radiatorpumpen under en körning och kolla vad som händer, det brukar gå att stoppa den genom att sätta den mellan två hastighetslägen.

erp
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 10 december 2011, 13:13:37 »

Hej,

Det verkar som att i min ecoel så sjunker tempen ganska fort alltid några grader efter att pumpen blivit klar med en körning.

Den körde just en körning med nedrepannan från 35->42 grader och övrepannan låg hela tiden med värdet 45 grader. När körningen var klar låg vp in/ut på 37/41 och den stannade på grund av att nedrepannan nådde sitt börvärde på 42 grader.

Efter detta tog det endast ett par minuter för nedrepannan att sjunka från 42->38. Framledningen låg på 24 grader under tidsperioden och inga större mängder varmvatten tappades under tiden. Övrepannan låg fortfarande på 45 grader. Utetemp var +3 grader och laddpumpen gick inte efter körningen endast radiatorpumpen. Vad kan detta bero på är det någon givare som är satt fel eller för hög circulation på laddpumpen?

Kan man anse att detta är normal beteende eller? Samma sak händer även på en 55 graders körning då sjunker nedrepanna snabbt från 55 till 51 och därefter sjunker den inte lika kraftigt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!