Hej,
Det verkar som att i min ecoel så sjunker tempen ganska fort alltid några grader efter att pumpen blivit klar med en körning.
Den körde just en körning med nedrepannan från 35->42 grader och övrepannan låg hela tiden med värdet 45 grader. När körningen var klar låg vp in/ut på 37/41 och den stannade på grund av att nedrepannan nådde sitt börvärde på 42 grader.
Efter detta tog det endast ett par minuter för nedrepannan att sjunka från 42->38. Framledningen låg på 24 grader under tidsperioden och inga större mängder varmvatten tappades under tiden. Övrepannan låg fortfarande på 45 grader. Utetemp var +3 grader och laddpumpen gick inte efter körningen endast radiatorpumpen. Vad kan detta bero på är det någon givare som är satt fel eller för hög circulation på laddpumpen?
Kan man anse att detta är normal beteende eller? Samma sak händer även på en 55 graders körning då sjunker nedrepanna snabbt från 55 till 51 och därefter sjunker den inte lika kraftigt.
Spontant låter 4 graders skillnad VPin/VPut som för lite när det är så pass varmt ute. Vilket läge kör du på laddpumpen?
Det kan för allt i världen vara ett skiktningsproblem, med kraftig skiktning kan pannan bete sig så här. Men samtidigt ger det låga dT över VP en indikation på att flödet är högt så det borde röra om tanken rätt ordentligt, problemet (=snabb reduktion av tanktemp) borde komma ganska långt efter en laddcykel.
Framledning på 24ºC låter lite skumt när det är så pass kallt ute...
/Marcus