Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: rcman
« skrivet: 17 december 2010, 18:59:05 »

det var la inte bra
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 december 2010, 14:02:33 »

I mastodonttråden om ditt radiatorsystem så räknade bla jag fram att du bara har 5-6kW radiatoreffekt vid 55/45 så om pumpen ger över 8kW så bör den ju orka en bit över 60 ºC vilket kanske gjorde att den stannade.
kan du möjligtvis förklara lite mer gällande detta? vad innebär det att pumpen har stannat - är det bra/dåligt? innebär det att om pumpen stannat så går elpatronen igång?
och om den ska orka en bit över 60 - då är det utan att elpatronen går igång?

Problemet är att ditt radiatorsystem kräver för varmt vatten så VP'n stannar och elpatronerna tar över helt.
Skrivet av: rcman
« skrivet: 17 december 2010, 13:57:38 »

I mastodonttråden om ditt radiatorsystem så räknade bla jag fram att du bara har 5-6kW radiatoreffekt vid 55/45 så om pumpen ger över 8kW så bör den ju orka en bit över 60 ºC vilket kanske gjorde att den stannade.
kan du möjligtvis förklara lite mer gällande detta? vad innebär det att pumpen har stannat - är det bra/dåligt? innebär det att om pumpen stannat så går elpatronen igång?
och om den ska orka en bit över 60 - då är det utan att elpatronen går igång?
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 17 december 2010, 09:44:25 »

Går kompressorn eller är det elpatron som värmer?
jag hoppas att det är kompressorn. hur ser jag skillnad?
När den använder el för att värma radiatorkrets eller vv så är det ett + med en blixt som visas vid radiator eller vattensymbolen i displayen.
Du kan också hålla koll på Energimätningsmenyn, och se där hur mycket elpatronen har använts för vv och värme.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 17 december 2010, 08:09:54 »

Går kompressorn eller är det elpatron som värmer?
jag hoppas att det är kompressorn. hur ser jag skillnad?

Jag vet inte hur man ser det på en IVT men min tanke var att kompressorn slagit av pga för hög temp så att den numera bara går på elpatron med avsevärt lägre effekt.
I mastodonttråden om ditt radiatorsystem så räknade bla jag fram att du bara har 5-6kW radiatoreffekt vid 55/45 så om pumpen ger över 8kW så bör den ju orka en bit över 60 ºC vilket kanske gjorde att den stannade.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 16 december 2010, 20:31:22 »

Jag fick uppfattningen att det alltid behövs 50-55 graders framledning för att hålla önskad innetemp vid -1 ute...

Ja, han skrev att han ville ha upp framledningstemperaturen...

Genom att köra kompressorn konstant får man veta en del saker:

1. Om temperaturen inte stiger över 45 så har han bra radiatorer som avger värme till huset. Om innetempen fortfarande är för låg är pumpen för liten för det dragiga huset.

2. Om temperaturen stiger upp mot 55 så har han dåliga radiatorer som inte kan avge värmen eller så har han stängda termostater på radiatorerna.

Kompressorn kan gå konstant, det skall den göra när det är riktigt kallt, här händer det vid cirka -13 grader.

Kolla drevning och tätningslister är en bra idé.

Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 19:09:02 »

44-52/53 pendlar den mellan. för mkt ?

På min pump är fabriksinställnngen av kopplingsdifferensen för varmvattnet 5 grader och börvärdet 45 grader. Det innebär att varmvattengivaren normalt visar värden mellan 42,5 och 47,5. Det kan bli några tiondelar under resp. över beroende på det är lite fördröjning vid start och stopp.

Det vore förvånande om man har ökat på kopplingsdifferensen så att temperaturen kan bli mellan 44 och 57 grader även om 52-53 verkar vara en vanligare övre gräns. I och för sig kan 57 grader vara en legionellakörning men dagen efter uppstart, det tvivlar jag på. Om temperaturpendlingarna inte stämmer med inställda värden kan det var en defekt växelventil. 
hej, det har inte varit 57 grader nån gång. om jag har råkat skriva det tidigare ber jag om ursäkt. det pendlar mellan 44-52/53 grader :)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2010, 18:59:58 »

44-52/53 pendlar den mellan. för mkt ?

På min pump är fabriksinställnngen av kopplingsdifferensen för varmvattnet 5 grader och börvärdet 45 grader. Det innebär att varmvattengivaren normalt visar värden mellan 42,5 och 47,5. Det kan bli några tiondelar under resp. över beroende på det är lite fördröjning vid start och stopp.

Det vore förvånande om man har ökat på kopplingsdifferensen så att temperaturen kan bli mellan 44 och 57 grader även om 52-53 verkar vara en vanligare övre gräns. I och för sig kan 57 grader vara en legionellakörning men dagen efter uppstart, det tvivlar jag på. Om temperaturpendlingarna inte stämmer med inställda värden kan det var en defekt växelventil. 
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 16 december 2010, 18:50:22 »

Dreva och täta

Tätning, drivremsa, isolering, i mellanrummet mellan fönsterkarm och vägg. I vårat hus var det tygtrasor som tätning, med mellanrum mellan en del trasor, drog kallt som bara den på vintern.
 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2010, 17:49:17 »

Hur var det nu, har du någon innegivare (rumsgivare)?

Om du bara har utegivare så "vet" ju inte pumpen hur kallt det är inne. Pumpen styr radiatortempen från utetemperaturen. Därför tar det lång tid att "komma ikapp" om det blivit utkylt inne.

Jag skulle göra så här:
Blockera eltillskottet i menyn. (hur står nog i manualen)
Höja kurvan drastiskt så kompressorn går konstant.
Kolla att alla termostater på elementen står på max.

Kolla vad det ger för framledningstemperatur och rumstemperatur.

Det är mitt sätt, ett annat sätt är att ringa installatören och be om hjälp.
Har installatören övergett dig innan anläggningen fungerar?

Jag fick uppfattningen att det alltid behövs 50-55 graders framledning för att hålla önskad innetemp vid -1 ute...


Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 17:36:07 »

Vill du minska differensen så är det 'högsta koplingsdifferens' du skall minska. MEN, då kommer du å andra sidan få fler starter och kortare gångtider vilket i längden inte är bra för kompressorn.
hur stor kopplingsdifferens bör man ha?
Ja, rent tekniskt kan du göra en kurva som ser ut hur som helst. Problemet är dock att det kommer att bli väldigt kallt inne vid -20 om du har samma framledningstemp då som vid 0-gradigt.

Kollade inte leverantören upp radiatorsystemet innan ni köpte värmepumpen?
inte tillräckligt väl som det verkar, tyvärr :(


Hur var det nu, har du någon innegivare (rumsgivare)?
japp - har både inne- och utegivare :)
Jag skulle göra så här:
Blockera eltillskottet i menyn. (hur står nog i manualen)
Höja kurvan drastiskt så kompressorn går konstant.
Är det inte dåligt för maskinen om kompressorn är igång konstant?
Hur drastiskt tycker du att kurvan bör höjas?


Läs bruksanvisningen som följde med pumpen! Du måste lära dig hur den fungerar för att det skall gå att få den att fungera som det är tänkt.

Kontrollera vad det är för kopplingsdifferens inställd på varmvattnet. Temperaturen skall inte pendla mellan 57 och 45.
44-52/53 pendlar den mellan. för mkt ?
läste bruksanvisningen det första jag gjorde men jag tyckte inte den var tillräckligt bra. förklarade inte alltid vad ändringar skulle få för konsekvenser .


Kallt runt fönstrena skriver du. Har du fräsha tätningslister, är det drevat runt fönsterkarmarna? Lätta saker att åtgärda.
vad innebär drevat?
tyvärr är det nog inte fräscha tätningslister utan raka motsatsen. läcker in kall luft konstant genom vissa fönster - man kan hålla handen framför o känna ett kallt drag. ska försöka hitta bra tätningslister som passar ihop med dessa 60-talsfönster o se om läget blir bättre.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 16 december 2010, 16:19:03 »

Hur var det nu, har du någon innegivare (rumsgivare)?

Om du bara har utegivare så "vet" ju inte pumpen hur kallt det är inne. Pumpen styr radiatortempen från utetemperaturen. Därför tar det lång tid att "komma ikapp" om det blivit utkylt inne.

Jag skulle göra så här:
Blockera eltillskottet i menyn. (hur står nog i manualen)
Höja kurvan drastiskt så kompressorn går konstant.
Kolla att alla termostater på elementen står på max.

Kolla vad det ger för framledningstemperatur och rumstemperatur.

Det är mitt sätt, ett annat sätt är att ringa installatören och be om hjälp.
Har installatören övergett dig innan anläggningen fungerar?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2010, 15:43:03 »

en sista fråga:
finns det något sätt att ställa in nån minimitemperatur under vilket värmepumpen inte tillåter radiatorvattnet att hamna?

Läs bruksanvisningen som följde med pumpen! Du måste lära dig hur den fungerar för att det skall gå att få den att fungera som det är tänkt.

Kontrollera vad det är för kopplingsdifferens inställd på varmvattnet. Temperaturen skall inte pendla mellan 57 och 45.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 16 december 2010, 15:33:53 »

Kallt runt fönstrena skriver du. Har du fräsha tätningslister, är det drevat runt fönsterkarmarna? Lätta saker att åtgärda.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 16 december 2010, 15:33:09 »

en sista fråga:
finns det något sätt att ställa in nån minimitemperatur under vilket värmepumpen inte tillåter radiatorvattnet att hamna?
Dvs att om jag sätter minimigränsen till 47 grader så gör bergvärmepumpen så att tempen på vattnet ut till radiatorerna inte hamnar under detta värme nån gång istället för att som nu sjunka ner 44-45 innan den höjer igen.

Du borde nog installera större/fler radiatorer istället för att försöka få högre framledning. Vp fungerar dåligt eller inte alls på de temperaturer du vill ha.

//2000
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2010, 15:28:29 »

en sista fråga:
finns det något sätt att ställa in nån minimitemperatur under vilket värmepumpen inte tillåter radiatorvattnet att hamna?
Dvs att om jag sätter minimigränsen till 47 grader så gör bergvärmepumpen så att tempen på vattnet ut till radiatorerna inte hamnar under detta värme nån gång istället för att som nu sjunka ner 44-45 innan den höjer igen.

Det är, som sagt var, värmekurvan som bestämmer framledningen. Men, eftersom pumpen bara har ett effektläge så jobbar den genom att värma till en lite högre temperatur innan den stannar och starta igen på en lite lägre temperatur. I genomsnitt blir då temperaturen i radiatorerna den som kurvan anger vid aktuell utetemp. Vill du minska differensen så är det 'högsta koplingsdifferens' du skall minska. MEN, då kommer du å andra sidan få fler starter och kortare gångtider vilket i längden inte är bra för kompressorn.

Citera
jag ändrade manuellt vid de olika punkterna så att  värmen skulle höjas lite. bör kurvan vara lutande hela tiden eller kan jag göra så att den håller 50 grader vid 0-gradigt och 55 när det är minus 5 och minus 10 osv varpå H-värdet är på 70?

dvs en kurva som ser ganska horizontell ut mellan 0 till -20 ?

Ja, rent tekniskt kan du göra en kurva som ser ut hur som helst. Problemet är dock att det kommer att bli väldigt kallt inne vid -20 om du har samma framledningstemp då som vid 0-gradigt.


Kollade inte leverantören upp radiatorsystemet innan ni köpte värmepumpen?
Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 15:08:09 »

en sista fråga:
finns det något sätt att ställa in nån minimitemperatur under vilket värmepumpen inte tillåter radiatorvattnet att hamna?
Dvs att om jag sätter minimigränsen till 47 grader så gör bergvärmepumpen så att tempen på vattnet ut till radiatorerna inte hamnar under detta värme nån gång istället för att som nu sjunka ner 44-45 innan den höjer igen.
Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 14:54:13 »

Har man en innegivare inkopplad måste man ändra både värmekurva och inställningen på önskad innetemperatur för att det skall fungera bra. Att bara ändra värmekurvan gör att innegivaren börjar fungera som broms om önskad innetemperatur är inställd lägre.

Håller med Purjo, behövs det 50 - 55 grader framledningstemperatur vid noll grader är radiatorsystemet inte alls lämpligt ihop med en värmepump.

Vad är varmvattentemperaturen inställd på? Är 57 grader avläst på displayen?
har inte riktigt funnit vart man ställer in varmvattentemperaturen. Den är just nu nere på 49 grader dock.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2010, 14:51:49 »

Har man en innegivare inkopplad måste man ändra både värmekurva och inställningen på önskad innetemperatur för att det skall fungera bra. Att bara ändra värmekurvan gör att innegivaren börjar fungera som broms om önskad innetemperatur är inställd lägre.

Håller med Purjo, behövs det 50 - 55 grader framledningstemperatur vid noll grader är radiatorsystemet inte alls lämpligt ihop med en värmepump.

Vad är varmvattentemperaturen inställd på? Är 57 grader avläst på displayen?
Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 14:46:26 »

Går kompressorn eller är det elpatron som värmer?
jag hoppas att det är kompressorn. hur ser jag skillnad?
Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 14:46:04 »

Jo, du kan nog få upp framledningstempen till 50-55, men vad händer när det blir 10 grader kallare?

Citera
går det på något sätt att ändra börvärdet manuellt, utan att behöva leka med värmekurvan?

Nej, men drar du upp H-värdet till 70-80, eller nåt sånt och knäcker kurvan lite så borde du landa på 50-55 vid 0-gradit.
jag ändrade manuellt vid de olika punkterna så att  värmen skulle höjas lite. bör kurvan vara lutande hela tiden eller kan jag göra så att den håller 50 grader vid 0-gradigt och 55 när det är minus 5 och minus 10 osv varpå H-värdet är på 70?

dvs en kurva som ser ganska horizontell ut mellan 0 till -20 ?
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 16 december 2010, 14:45:32 »

Går kompressorn eller är det elpatron som värmer?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2010, 14:38:43 »

ajdå. trodde att bergvärmesystem skulle klara av 60 grader med tanke på att gamla system kunde göra det (har alltid trott att nya grejer är bättre än gamla) :(

dock, som du säger, så ska den klara av 50-55 åtminstone. Får jag upp det till att hålla 50-55 grader konstant blir jag gladare än som det är nu på 40-45 grader.

Jo, du kan nog få upp framledningstempen till 50-55, men vad händer när det blir 10 grader kallare?

Citera
går det på något sätt att ändra börvärdet manuellt, utan att behöva leka med värmekurvan?

Nej, men drar du upp H-värdet till 70-80, eller nåt sånt och knäcker kurvan lite så borde du landa på 50-55 vid 0-gradit.
Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 14:35:55 »

ajdå. trodde att bergvärmesystem skulle klara av 60 grader med tanke på att gamla system kunde göra det (har alltid trott att nya grejer är bättre än gamla) :(

dock, som du säger, så ska den klara av 50-55 åtminstone. Får jag upp det till att hålla 50-55 grader konstant blir jag gladare än som det är nu på 40-45 grader.

går det på något sätt att ändra börvärdet manuellt, utan att behöva leka med värmekurvan?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2010, 14:30:51 »

Du kan höja H-värdet lite, men testa att 'knäcka' kurvan - Dvs gå in i kurvan vid 0 och -5 grader så kan du skruva upp framledningen lite just där och se vad som händer.

Dock verkar du ha ett radiatorsystem som inte alls lämpar sig för VP-drift. VP'n klarar inte av att producera högre temperaturer än 50-55 grader. Behövs det ännu varmare vatten så riskerar du att VP'n slår av helt och uppvärmningen går helt och hållet på el.
Jag skulle rekommendera dig att byta ut några radiatorer till andra med högre effekt eller en eller ett par fläktkonvektorer för att få ner framledningstemperaturen till hanterbara nivåer.
Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 14:23:00 »

Vad har du för V- och H-värde på kurvan? Innegivaren skall vara urkopplad tills man har hittat rätt värmekurva.

Sen tror jag inte att du skall ha 50-55 grader när det är -1 ute. Det skulle i princip betyda att du behöver kokande vatten i radiatorerna när det är -25 ute. Har du ett så dåligt radiatorsystem så är det inte alls lämpat för värmepump.
huset är ganska uselt isolerat vid alla fönster o så vilket brukar göra att vi behöver runt 50 grader nu och runt 60 grader när det blir kallare.

V = 26 grader.  H = 65 grader.

vattnet ut till radiatorerna är nu på runt 45 grader vilket tyvärr inte är tillräckilgt för att göra vissa av rummen tillräckligt varma
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2010, 14:16:12 »

Vad har du för V- och H-värde på kurvan? Innegivaren skall vara urkopplad tills man har hittat rätt värmekurva.

Sen tror jag inte att du skall ha 50-55 grader när det är -1 ute. Det skulle i princip betyda att du behöver kokande vatten i radiatorerna när det är -25 ute. Har du ett så dåligt radiatorsystem så är det inte alls lämpat för värmepump.
Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 14:14:03 »

jag hade en förinställd värmekurva som jag har höjt 2 grader i vardera ändå nuför att parallellförskjuta den uppåt.

har en innegivare och en utegivare.


Direkt efter parallellförskjutningen så höjdes värmen ut till radiatorerna - tyvärr har det sänkts till 40 grader nu igen så att man genast börjar frysa.
Finns det inget sätt så att man sätter en minimigräns för hur lågt tempen i radiatorerna ska tillåtas gå ner till? På så sätt hade man kunnat ha en minimigräns på 50 grader .
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 december 2010, 13:58:46 »

Värmekurvan styr börvärdet med hjälp av utegivaren. Vilken värmekurva har du inställd? Har du nån innegivare?
Skrivet av: rcman
« skrivet: 16 december 2010, 13:35:44 »

Installerade slutligen bergvärme i villan igår, en IVT Greenline HE 9.
Idag är det runt -1 grader utomhus och helt plötsligt så har temperaturen till radiatorerna i huset sänkts från gårdagsnattens 55 grader till ynka 40 grader - vilket gör huset riktigt kallt.
Samtidigt har värmen på husets varmvatten höjts till 57 grader (vilket är överdrivet varmt - man bränner sig nästan på vattnet känns det som.)

Villan är inte superisolerad så vi vill gärna ha runt 50-55 grader även idag, speciellt eftersom alla gillar när det är lite extra varmt i huset.

Min fråga är därför - hur gör jag för att höja värmen på vattnet ut till radiatorerna? Läste lite i manualen men det enda jag fann där var att man kunde ändra en värmekurva - jag förstod dock inte om det är denna som skall höjas eller om jag kan ändra börvärdet direkt på något sätt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!