Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?  (läst 15894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Funderar på införskaffa en luft värmepump för att kunna få ned värme kostnaderna nu till vintern.
Men frågan är ju vad man ska satsa på?

Hade hem en från Varmthem som försökte sälja på mig panasonic atv pump för dryga 40000kr vilket jag anser är helt för mycket pengar. (har läst en hel del på forum om både Varmthem och panasonic avt och inte är det många som ger dom bra betyg).
Så då funderar ja på sverigepumpen istället, läst en del om den med men betydligt bättre än om avt modellen.
Men min undran är om det finns bättre pumpar och isåfall vilken? eller ska man satsa på sverigepumpen?
Självklart vill man ju ha den högsta besparingen men inte till vilket pris som helst, (typ 40000 kr är på tok för mycket).

Lite om huset.
105 kvm
relativt öppen planlösning
direkt el
2 glasfönster
el förbrukning ca 23000 kwh varav uppvärmningen är ca 15700 kwh
bor i västerbottens kustland


Har även funderat på en konvertering till vattenburen värme då jag ser det som den bästa långtids lösningen men just nu så finns inte pengar för det så därför jag funderar på en luft/luft.
Hoppas någon kan ge ett förslag på en bra och driftsäker pump.
« Senast ändrad: 12 augusti 2009, 19:57:13 av mcrave »
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2009, 20:32:42 »
Hemmabutikerna säljer 5 resp 6 kw Electroluxpumpar för 15000:- inkl installation
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2009, 20:49:00 »
105 kvm
relativt öppen planlösning
direkt el
2 glasfönster
el förbrukning ca 23000 kwh varav uppvärmningen är ca 15700 kwh
bor i västerbottens kustland

Ta en titt på Fujitsu Nocria 9kw, se trådarna här i forumet på "monstret", du kan nog också PM:a "northenkingen" som har en sådan. Maskinen har funnits i ett par år nu och har gott rykte här, dessutom är den strypt och släpper på fullt vid c:a -7 ºC.
Jag skulle nog satsa på denna framför en 6kw maskin som kanske ger 2kw vid -10 ºC med tanke på att du bor i västerbotten.
Maskinen går väl på runt 13-15.000 idag + montering.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2009, 23:14:14 »
Hej!

Hittade Monstret till rätt pris pÃ¥ blocket inkl montering och 5 Ã¥rs garanti 17500kr  http://www.blocket.se/alvsbyn/Varmepumskampanj_22980875.htm?ca=1_12&w=0&last=1


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2009, 19:25:35 »
Tackar för svar!

Har nu idag varit och fått lite offertar på olika pumpar,
Panasonic super scroll 6,5kw 26900 kr
IVT Nordic inverter 12 FR-N 21900 kr
Mitsubishi electric Qheat 630 alt Qheat 660, skulle få svar på pris nästa vecka.

Läst mig runt lite och alla dessa tre värkar vara riktigt hyfsade pumpar, men vilken rekommenderar ni?

och vilka nackdelar har respektive pump? Ljud volym? värmefaktor? livslängd/reparationer?

Ska läsa mig vidare nu och ev till veckan blir det att bestämma sig.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2009, 19:37:16 »
Hej!

Hittade Monstret till rätt pris pÃ¥ blocket inkl montering och 5 Ã¥rs garanti 17500kr  http://www.blocket.se/alvsbyn/Varmepumskampanj_22980875.htm?ca=1_12&w=0&last=1


//Krister
En Nocria påväg till mej snart...

Riktigt bra pris.

Hoppas jag blir lika nöjd som dom flesta andra som installerat det "Monstret"  :)
« Senast ändrad: 13 augusti 2009, 19:39:21 av GammelMan »
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2009, 19:41:07 »
Fick nyligen pris via offerttjänsten här på forumet på Q-HEAT 630 vilket är en mycket bra LLVP för 17500 inkl. allt (ca. 2-2.5K i ROT).
Men det är här nere i Skåne (firma i K-stad).
Min tidigare Q-HEAT 630 gick på 18990 köpt från Städmaskinhuset i Malmö ("mässpris").
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2009, 20:11:52 »
Hej!

Hittade Monstret till rätt pris pÃ¥ blocket inkl montering och 5 Ã¥rs garanti 17500kr  http://www.blocket.se/alvsbyn/Varmepumskampanj_22980875.htm?ca=1_12&w=0&last=1


//Krister
En Nocria påväg till mej snart...

Riktigt bra pris.

Hoppas jag blir lika nöjd som dom flesta andra som installerat det "Monstret"  :)

Hej!

Tror och hoppas att du blir nöjd....jag är då supernöjd med mitt Monster har gått helt klanderfritt än så länge.

Vart bor du och vart har du handlat? Du kan ju pm:a mig om du inte vill skriva det här.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Urbo

  • Energitekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TranÃ¥s
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2009, 13:42:27 »
Själv är jag partisk, och hade sagt Mitsubishis FD35, eftersom jag själv beställt en sån igår.

Det som fick mig att välja den var priset, låg ljudnivå samt en väldigt hög värmeeffekt vid -15°C.
Enligt Energimyndigheten hade den inte bäst besparing för mig, då tror jag att IVT's 12 JHR-N hade varit bäst.

Jag transmissionsberäknade mitt hus och kom fram till att jag bör klara mig på 4,2 kW värme vid -15°C, och FD35 ger 4,3 kW, visserligen med ett COP på 2,1. IVT's hade bara gett mig 3,2 kW med ett COP på 2,4. Men då måste jag tillföra 1 kW med COP1, vilket slutar på 4,2 kW och COP 1,8.

En Mitsu FD35 bör du få loss från Polarpumpen för 15000 plus montering, så knappt en tjuga.
Faluhus 138 m². F.n. enbart direktverkande el, FTX med elbatteri, 300L El-VVB. Tidigare löpande årsförb. 18000 kWh (inkl. hushållsel). Mitsubishi FD25 står i garaget och vänter på montering när kylan kommer. Räknar med att skaffa solfångare.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2009, 18:51:15 »
Själv är jag partisk, och hade sagt Mitsubishis FD35, eftersom jag själv beställt en sån igår.

Det som fick mig att välja den var priset, låg ljudnivå samt en väldigt hög värmeeffekt vid -15°C.
Enligt Energimyndigheten hade den inte bäst besparing för mig, då tror jag att IVT's 12 JHR-N hade varit bäst.

Jag transmissionsberäknade mitt hus och kom fram till att jag bör klara mig på 4,2 kW värme vid -15°C, och FD35 ger 4,3 kW, visserligen med ett COP på 2,1. IVT's hade bara gett mig 3,2 kW med ett COP på 2,4. Men då måste jag tillföra 1 kW med COP1, vilket slutar på 4,2 kW och COP 1,8.

En Mitsu FD35 bör du få loss från Polarpumpen för 15000 plus montering, så knappt en tjuga.


Hmm Det kan ju inte vara från erfarenhet du tipsar om en Mitsubishi då du nyss beställt en....utan det måste vara från ett produktblad..... tycker det är något märkligt hur du kan tipsa någon om en vp med att endast att ha läst om den och inte testat den själv..... Sc:,h Sen så anser jag att om man nu bor i Norrland så skall man nog försöka köpa så stor pump som möjligt alt 2st.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Urbo

  • Energitekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TranÃ¥s
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2009, 18:57:56 »
Självklart inte utifrån erfarenhet. Utan av anledningen som jag nämnde i mitt inlägg, att den ger bra effekt vid låga temperaturer. Som ni har i Nurrland. Räcker inte det?

En kyltekniker som jobbat med diverse fabrikat sen 1987 tipsade mig också om Mitsubishi, och han har erfarenhet.
Självklart kan det vara bättre med två, men nu var det ju inte det vi talade om.

Har du nån aning om antal gradtimmar/normalår där du bor?
Utemedeltemp?
« Senast ändrad: 14 augusti 2009, 19:03:04 av Urbo »
Faluhus 138 m². F.n. enbart direktverkande el, FTX med elbatteri, 300L El-VVB. Tidigare löpande årsförb. 18000 kWh (inkl. hushållsel). Mitsubishi FD25 står i garaget och vänter på montering när kylan kommer. Räknar med att skaffa solfångare.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2009, 20:06:11 »
Självklart inte utifrån erfarenhet. Utan av anledningen som jag nämnde i mitt inlägg, att den ger bra effekt vid låga temperaturer. Som ni har i Nurrland. Räcker inte det?

En kyltekniker som jobbat med diverse fabrikat sen 1987 tipsade mig också om Mitsubishi, och han har erfarenhet.
Självklart kan det vara bättre med två, men nu var det ju inte det vi talade om.

Har du nån aning om antal gradtimmar/normalår där du bor?
Utemedeltemp?

JorÃ¥ visst ger Mitsubishin bra med effekt fast det finns nog ett visst Monster som är vassare..... http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17159.0   Läs diagrammet.....nu är det ju inte ett test frÃ¥n sp men ger ändÃ¥ en fingervisning...... Nocria 14 skulle alltsÃ¥ leverera cirka 87% av nominell effekt vid -15 , ink avfr, mycket imponerande, ca 5,2kw.
Vid -15  har vi ca 153% av nominell förbrukning =1,35 x 1,53% =2,06kw.......... 5,2/2,06 = COP 2,52 vid -15   ink avfr
Dessutom har Nocrian 5års garanti,kompressorvärmare samt automatisk filterrengöring och är billigare än Mitsun.....

Nej tyvärr har jag inga sådana uppgifter men det brukar vara kallt som fan stundtals.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #12 skrivet: 15 augusti 2009, 06:21:49 »
Jag transmissionsberäknade mitt hus och kom fram till att jag bör klara mig på 4,2 kW värme vid -15°C, och FD35 ger 4,3 kW, visserligen med ett COP på 2,1. IVT's hade bara gett mig 3,2 kW med ett COP på 2,4. Men då måste jag tillföra 1 kW med COP1, vilket slutar på 4,2 kW och COP 1,8.

30,4 W per m2 får jag det till om du har 138m2 och kör med 4200W.
Det är väl bara extremt isolerade hus som ligger så lågt, standarden brukar väl ligga runt minst c:a 45W/m2 = 6.210W
Sen har du planlösning med dess möblering som spelar in.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #13 skrivet: 15 augusti 2009, 10:17:34 »
Mins reflektioner ang nocria vs FD35 :
Nocrian kanske något värre på värme och framför allt kastlängder...men FD35 är inte långt bakom, definitivt ett "halvmonster"
FD har en felprocent nära noll..verkar vara topp-kvalitet.
Även Nocrian verkar hålla hög kvalitet....dock en liten bit bakom FD.

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Urbo

  • Energitekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TranÃ¥s
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är en bra luft/luft pump i denna jungel av pumpar?
« Svar #14 skrivet: 15 augusti 2009, 19:47:10 »
Jag transmissionsberäknade mitt hus och kom fram till att jag bör klara mig på 4,2 kW värme vid -15°C, och FD35 ger 4,3 kW, visserligen med ett COP på 2,1. IVT's hade bara gett mig 3,2 kW med ett COP på 2,4. Men då måste jag tillföra 1 kW med COP1, vilket slutar på 4,2 kW och COP 1,8.

30,4 W per m2 får jag det till om du har 138m2 och kör med 4200W.
Det är väl bara extremt isolerade hus som ligger så lågt, standarden brukar väl ligga runt minst c:a 45W/m2 = 6.210W
Sen har du planlösning med dess möblering som spelar in.

Nu har jag bara ägt kåken sen siste mars, och har aldrig fått äran att provåka elräkningen en vinter. Men med föregående ägares uppgifter om förbrukning, tillsammans med en energideklaration från ett rikstäckande företag så beräknas elen till 10 000 kWh, och med 92000 gradtimmar vid gränstemp 17 grader får jag en U*A=0,12. Multiplicerar jag Difftempen +20 till -15°C (35°C) med 0,12 får jag fram 4,2 kW effekt.

Årsmedeltempen här är ca 5,7 ett normalår. Planlösningen är helschysst, inga korridorer, vardagsrum/kök/matsal är ett och samma rum på 70 m². Det borde nog funka med en Mitsu för min del.

Men jag ger mig, Nocrian verkar vara jävligt grym! Kanske dumt att man inte köpte en sån.
Faluhus 138 m². F.n. enbart direktverkande el, FTX med elbatteri, 300L El-VVB. Tidigare löpande årsförb. 18000 kWh (inkl. hushållsel). Mitsubishi FD25 står i garaget och vänter på montering när kylan kommer. Räknar med att skaffa solfångare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!