Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Returstopps temperatur?  (läst 1765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björn_Pettersson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Returstopps temperatur?
« skrivet: 10 december 2007, 15:39:52 »
Hej

Jag har för nÃ¥gra mÃ¥nader sedan installerat en Atria 10. Jag har lite problem med att pumpen slÃ¥r av pÃ¥ grund av för hög returtemp. Problemet beror troligtvis pÃ¥ att när vi installerade pumpen märkte vi upp framledning och retur pÃ¥ radiatorledningarna som de satt pÃ¥ den gamla pannan men den var fel kopplad, returvattnet tas ur radiatorn uppe vid termostaten, därmed dÃ¥lig värme avledning  huvuddunk. Felet är enkelt att Ã¥tgärda och skall sÃ¥ göras.
Nu till min fråga, vad är meningen med denna stoppfunktion? Default skall enligt instruktionsboken vara 55 grader och skall justeras efter installation. Min stod på 48 grader och därför slog den av, felkopplingen och låg utetemp gör att jag måste skicka ut ganska hett vatten.
Är det rätt att ställa max returtemperaturn som max framledning+hysteres, pumpen kommer då aldrig slå av vilket är bra men då är också funktion satt ur spel, hur skall den sättas.


Tackar för svar / Björn

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returstopps temperatur?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2007, 15:57:00 »
På min var default 48 grader (Atria 8). Om du behöver mer än det så bör du nog titta runt på om du inte behöver ha större radiatorer. Kan det vara felkopplingen som spökar vid t ex varmvattenproduktion? Bara en gissning...

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Returstopps temperatur?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2007, 18:53:32 »
48 på returen brukar det va.
Vanligtvis klarar en vp 55 fram.. osså en gissning på 7 graders delta ger 48 på returen.
Men det ska man justera själv vid drift.

HEMSKT vanligt med felkopplade raddar!!! Funkar hur bra som helst med tex olja/elpanna.
Men med en VP blir ekonomin förödande dålig! Detta som du säger pga av dålig värmeavgivning!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!