Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönsamhet?  (läst 7761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Lönsamhet?
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2007, 14:55:39 »
Du kan inte räkna så.

Jag har redovisat tidgare. Med enbart 105 spar jag ca 14000-17000 kWh/ år, vilket jag räknar hem på mellan 2 och 3 år. Skulle jag lägga till styren, som kommer att kräva en del ventiler och krökar, kommer jag att spara ytterligare cirka 1000-1500 kWh/år och med allt kommer den att kosta närmare 10 000 kr installerad. Detta gör att den kan behöva uppåt 10 år att betala sig.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamhet?
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2007, 16:47:08 »
10 000 kr lät allt bra dyrt... Hela min installation inkl. allt, från den minsta skruv till pump och styr samt inhyrd arbetskraft, kostade 48 500 kr. Dra bort kostnaden för pump + styr (39 000 kr) och vi får då kvar 9 500 kr, dessa kvarvarande pinaler (rör, isolering, VV-beredare, elcentral osv.) kommer jag inte att behöva byta om jag i framtiden byter ut min pump så jag har inte riktigt bestämt mig för om de skall inräknas i pay-offtiden ännu. Om de ändå skall inräknas så är hela klabbet återbetalt efter 4,4 år.

En EcoLogic för shuntat system + några extra decimeter med rör, isolering och lödböjar kan inte kosta 10 000 kr, om någon påstår annorlunda så försöker denne någon lura dig grovt.


PS.
Till min styr tillkom det inte några extra kostnader för ventiler, de ingick i EcoLogicpaketet. Thumbsup


// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Lönsamhet?
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2007, 18:48:29 »
Jag har inte sagt 10000 kr exakt utan ungefär. Själv handlar jag direkt från grossister. I mitt fall sitter shunten integrerad på pannan, varför det skulle krävas litet rörarbete extra att få dit den. En konsument betalar enlikt Rinkaby 6640 för grejorna och i det mest lyckliga fallet kan man kanske koppla dit det med en gång.

Oavsett; ca 7000 kr i investering för att spara 1000 kr per år ger en avskrivning på ca 10 år, beroende på räntesats.

VP betalar sig alltså 3-4 ggr fortare. Det var allt jag ville sagt.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamhet?
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2007, 19:39:53 »
sÃ¥ vad du säger/vill ha sagt egentligen är att med ditt sätt att räkna sÃ¥ kommer du inte att kunna investera/förbättra ytterligare, energimässigt, i ditt boende förrän den dagen inträffar när din pump/ar lägger ner för gott pga. att du aldrig kan räkna hem en dylik affär innan dess.  ;) - DÃ¥ räknar jag hellre pÃ¥ mitt sätt...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Lönsamhet?
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2007, 19:42:48 »
jag hade bytt panna & hela systemet, då vet man att man är bekymmersfri ett tag......taskigt om pannan rasar om två år....då är det dags att ta fram tången igen.......

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamhet?
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2007, 19:46:03 »
Jo, det är väl det allra bästa att göra, men frågan var ju om det gick att räkna hem och utifrån det har alternativ rullat fram (med försvar om vad som är bäst) :D

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Lönsamhet?
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2007, 20:34:29 »
nej man kanske inte kan räkna hem det lika fort, men måste allt kunna skrivas av???......isåfall skall jag hitta en bil, eller en TV som kan det.....en .naturligtvis får han ju också ny annläggning som ger värme & varmvatten till en mindre kostnad än förut......

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamhet?
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2007, 22:29:06 »
så sant, så sant. Nej, naturligtvis måste inte allt kunna räknas av och oftast så får man hellre se till helheten än detaljerna, men det som kan vara bra med denna typ av diskusioner (egentligen petitesser) är att andra sätt att se på saken lyfts upp till ytan och kanske kommer de till frågeställarens godo - vad vet jag Sc:,h Men det är väl bl.a. det som är syftet med forumet.
Hittar du bilen/TV:n - meddela forumet! studs
// Grolim
« Senast ändrad: 21 januari 2007, 22:30:52 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Lönsamhet?
« Svar #23 skrivet: 22 januari 2007, 00:38:20 »
Jag håller helt med, forumet är till för denna typ av vridande och vändande. Jag tycker det känns som igår när jag bytte panna och nu blir det nästan 20 år...

Fast pannan är snygg och tät så jag ser inget skäl varför den inte skall hålla många år till. Nu kör jag mindre än 100 liter olja per år, och det är väl det som sliter och gör att den till slut går sönder.

Dock, för oss som dockar mot en befintlig panna är styren kanske inte den bästa investeringen. Ganske det är bättre att lägga pengar (dock mer är 7-10 tusen) på en liten solpanel??

Sen är det ju litet sport att se hur länge pannan håller.

I mitt fall skall jag nog byta några gamla raddar och kanske lägga till ännu en (la till en i höstas) så att jag får ett äkta lågtempsystem. Sedan testa om man kan nöja sig med att ändra kondtemp manuellet (höst/vinter/vår inställningar) eller om det skall till en styr.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamhet?
« Svar #24 skrivet: 22 januari 2007, 15:16:13 »
Skinnet på tummarna börjar allt bli tjockare nu då det är det enda man kan göra - rulla dem alltså, styret gör ju allt annat åt mig ;D Fast lite tråkigt är det, måste jag medge a:gl

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamhet?
« Svar #25 skrivet: 22 januari 2007, 17:39:12 »

Dock, för oss som dockar mot en befintlig panna är styren kanske inte den bästa investeringen.


Bara måste... Tvärt om vill jag hävda, det är ju när man dockar mot befintlig panna som systemet kan arbeta med flytande kondensering. Har förstått att en EcoElpanna inte kan köras under +35°C i den nedre panndelen, detta medför då att om huset inte har ett behov av så hög framledningstemp som +35° måste shunten in och arbeta huvuddunk . Denna begränsning finns inte i EcoLogic.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!