Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: COP-ojken
« skrivet: 14 oktober 2007, 19:22:22 »

Hej
Jag har ett uppslag på hur man ska få konstant driftläge (=rätt ärvärde på framled, hela tiden o inte svagt ökande under vp-driftcykel) för pumpen dvs inte "sågtandsutssenden ", genom att ha acktank o sätta shunt på inflödet till VPn, o därmed få konstant intemp till VPn genom att successivt shunta in kallvatten till den allt varmare radiatorreturen, i stället för att låta den sjunka o öka kring ett börvärde.

kolla på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16408.0
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 14 oktober 2007, 12:10:09 »

Detta med många start/stopp kan man få med vilken vp- modell och märke som helst utom just de "riktiga" varvtalsstyrda pumparna ( ej Thermias).
Det går givetvis att justera detta i menyerna så att det blir färre start/stopp till en gräns, sen kommer innetemperaturen att pendla lite mer.
Men problemet är just volymen på radiatorvattnet att den är för liten i gämförelse till kw på vpn.
Det enda för att "få ut mer" av sin vp i längre gångtider är att sätta in en volymförstorare alltså en tank i elementslingan så volymen blir större.
Då väljer jag att koppla in den som just en knäpptank så slår man 2 flugor i en smäll.
Däremot behöver kunden inte ha ngra problem med just knäpp men den ska ju kopplas in på ngt sätt ändå.
Vpn kommer inte dra mer ström eller få sämre cop däremot mindre ström och en högre cop iom längre gångtider, för vid varje start så drar den lite xtra samt att värmeprocessen att komma igång riktigt tar det 30sek. ca.
Men om man är fler som slåss om jobbet och bara den ena installatören har med en tank å de andra inte så blir han givetvis dyrare offertmässigt, men att förklara fördelarna till kund kan vara svårt.
Jag är helt emot korta gångtider, så en tank för 5000 brukar inte vara så svårt att få kunden till å välja med.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 14 oktober 2007, 11:51:58 »

Jag har inställt på 120 gradminuter, samt 36/54gr start/stopp på varmvattnet.
Vid ca 5gr dygnsgenomsnittstemp så har jag ca 12 starter/dygn.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2007, 10:52:34 »

Öka gradminuterna till 120 och TS till max (tror det är ca 500), kommer du inte ned till 20 starter/dygn kan du fundera på volymtank.
Har provat med att öka gradminut till -80 och det har minskat antal starter. Däremot är det kallare i huset. Jag tror inte att det är gradminuterna som stoppar kompressorn nu utan vb-diff (13º) som begränsar kompressortiden, och också VB-temp. Är det ok att öka VB-diff till 15º? Det är bara nu som det är problem eftersom utetemperaturen ligger runt 5ºC och huset inte kräver så mycket värmeenergi som kompressorn klarar av. Med kallare utetemperatur så kräver huset mer värmeenergi och kompressorn kommer att stoppa på ºmin innan max VB-diff. Med endast TS-drift (3-6kw) så hade jag längre gångtid och jämnare temperatur i huset. Det var ºmin som stängde av TS-värmen och inte VB-diff. Jag har svårt för att förstå hur flytande kondensering ska kunna fungera 100%. Med volymtank så minskas kompressorns starter och längre gångtid. Med längre gångtid så ökar temperaturen och temperaturskillnaden blir högre mellan VBf och VBr i kondensorn, hur ska man kunna hålla en diff på rekommenderade 5-10º?
Är det bara Nibe som har problem (om det nu är ett problem) med många starter eller gäller det alla värmepumpar med flytande kondensering?

Om du får kallare i huset kan du vrida upp paralellförskjutningen ett snäpp eller två.

Det är OK att öka VB-diff, själv kör jag med 17 grader bara för att gradminutregleringen garanterat alltid skall tillåtas sköta regleringen.

"många starter" är ett problem på alla värmepumpar som är av on/off-modell, de som reglerar med gradminuter har dock bättre förutsättningar än de som reglerar med hysteres, t.ex. IVT
IVT styr genom att låta pumpen starta och stoppa runt ett börvärde, normalt gäller börvärdet +-3.5 grader, om börvärdet är 32 grader startar alltså värmepumpen när tempen kommer ned till 28.5 och går tills tempen kommer upp till 35.5 grader.
Eftersom du med din värmepump har problem med att VB-diff stoppar pumpen (13 graders diff) så kan du tänka dig hur pass ofta en IVT skulle ha startat och stannat...
Iofs styr IVT på returledningen så det tar en stund innan tempen stiger, men ändå.
Skrivet av: NibeFighter
« skrivet: 14 oktober 2007, 10:44:14 »

Öka gradminuterna till 120 och TS till max (tror det är ca 500), kommer du inte ned till 20 starter/dygn kan du fundera på volymtank.
Har provat med att öka gradminut till -80 och det har minskat antal starter. Däremot är det kallare i huset. Jag tror inte att det är gradminuterna som stoppar kompressorn nu utan vb-diff (13º) som begränsar kompressortiden, och också VB-temp. Är det ok att öka VB-diff till 15º? Det är bara nu som det är problem eftersom utetemperaturen ligger runt 5ºC och huset inte kräver så mycket värmeenergi som kompressorn klarar av. Med kallare utetemperatur så kräver huset mer värmeenergi och kompressorn kommer att stoppa på ºmin innan max VB-diff. Med endast TS-drift (3-6kw) så hade jag längre gångtid och jämnare temperatur i huset. Det var ºmin som stängde av TS-värmen och inte VB-diff. Jag har svårt för att förstå hur flytande kondensering ska kunna fungera 100%. Med volymtank så minskas kompressorns starter och längre gångtid. Med längre gångtid så ökar temperaturen och temperaturskillnaden blir högre mellan VBf och VBr i kondensorn, hur ska man kunna hålla en diff på rekommenderade 5-10º?
Är det bara Nibe som har problem (om det nu är ett problem) med många starter eller gäller det alla värmepumpar med flytande kondensering?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2007, 09:32:31 »

Jag tycker man kan öka värdet tills man har som mest ca 20 starter/dygn, 30 starter/dygn är också ok men fler än så finns det inget behov av.
Under vår och höst får man flest starter, litet värmebehov ger då korta gångtider vilket genererar många start och stopp.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 oktober 2007, 09:19:12 »

Jag har en volymtank på 210 liter och sedan ett system med lite golvvärme (25% av huset) och resten radiatorer.  Vet inte hur stor volym radiatorsystemet har, men har gissat på runt 100 liter?  Vad är ett rimligt värde på antal gradminutrar?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 oktober 2007, 08:30:40 »

Öka gradminuterna till 120 och TS till max (tror det är ca 500), kommer du inte ned till 20 starter/dygn kan du fundera på volymtank.
Längre gångtider ger som du säger en högre sluttemp vid varje körning, men också en lägre starttemperatur, jag tror inte att det blir så stor skillnad på årsmedelverkningsgraden, men visst, lite sämre blir det säkert.
Med volymtanken får du mindre temperaturvariationer och längre gångtider, så om det inte kostar dig något att sätta in en volymtank är det säkert en bra ide, betalar du fullt pris för en sådan är det nog tveksamt om du någonsin tjänar in den.

Viktigast för att värmepumpen skall arbeta med låg framledningstemp och få starter är att du har alla radiatortermostater fullt öppna och ställer in värmepumpens reglerdator så att den sköter allt jobb med temperatur-regleringen.
Skrivet av: NibeFighter
« skrivet: 13 oktober 2007, 23:59:54 »

Har precis startat upp min bergvärmepump och har nu funderingar på kompressorns många start och stopp. Har 28 starter första dygnet. Beror kanske på att jag kör med grundinställningarna och att medeltemperaturen ligger runt 5grader. Har läst att volymtank (knäpptank) ska lösa problemet med många start och stopp eftersom kompressorn får jobba längre. Men vad jag förstår så måste väll temperaturen på utgående vattnet från pumpen bli varmare ju längre kompressorn går och varmare vatten ger oftast lägre COP. Är det då ekonomiskt att låta kompressorn starta ett fåtal gånger per dygn? Jag har försökt läst mej till vad som är normalt antal starter per dygn och 20st verkar vara ok. Törs man säga att man har en Nibe 1235-8...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!