Öka gradminuterna till 120 och TS till max (tror det är ca 500), kommer du inte ned till 20 starter/dygn kan du fundera på volymtank.
Har provat med att öka gradminut till -80 och det har minskat antal starter. Däremot är det kallare i huset. Jag tror inte att det är gradminuterna som stoppar kompressorn nu utan vb-diff (13º) som begränsar kompressortiden, och också VB-temp. Är det ok att öka VB-diff till 15º? Det är bara nu som det är problem eftersom utetemperaturen ligger runt 5ºC och huset inte kräver så mycket värmeenergi som kompressorn klarar av. Med kallare utetemperatur så kräver huset mer värmeenergi och kompressorn kommer att stoppa på ºmin innan max VB-diff. Med endast TS-drift (3-6kw) så hade jag längre gångtid och jämnare temperatur i huset. Det var ºmin som stängde av TS-värmen och inte VB-diff. Jag har svårt för att förstå hur flytande kondensering ska kunna fungera 100%. Med volymtank så minskas kompressorns starter och längre gångtid. Med längre gångtid så ökar temperaturen och temperaturskillnaden blir högre mellan VBf och VBr i kondensorn, hur ska man kunna hålla en diff på rekommenderade 5-10º?
Är det bara Nibe som har problem (om det nu är ett problem) med många starter eller gäller det alla värmepumpar med flytande kondensering?
Om du får kallare i huset kan du vrida upp paralellförskjutningen ett snäpp eller två.
Det är OK att öka VB-diff, själv kör jag med 17 grader bara för att gradminutregleringen garanterat alltid skall tillåtas sköta regleringen.
"många starter" är ett problem på alla värmepumpar som är av on/off-modell, de som reglerar med gradminuter har dock bättre förutsättningar än de som reglerar med hysteres, t.ex. IVT
IVT styr genom att låta pumpen starta och stoppa runt ett börvärde, normalt gäller börvärdet +-3.5 grader, om börvärdet är 32 grader startar alltså värmepumpen när tempen kommer ned till 28.5 och går tills tempen kommer upp till 35.5 grader.
Eftersom du med din värmepump har problem med att VB-diff stoppar pumpen (13 graders diff) så kan du tänka dig hur pass ofta en IVT skulle ha startat och stannat...
Iofs styr IVT på returledningen så det tar en stund innan tempen stiger, men ändå.