Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 april 2013, 15:00:51 »

Tyvärr är det just nu politisk konsensus om att Sverige skall lösa Europas elförsörjning. Detta innebär nya kraftledningar till Baltikum, Polen, Tyskland och därmed importerar vi deras höga elpriser. Detta händer inte i morgon, men om några år. Så fungerar svenska politiker, de ser inte till det egna folkets och den egna industrins bästa.

Och Fortum + EON får "hänga med" när Vattenfalls vinst ska maximeras.  :P
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 06 april 2013, 19:07:31 »

Kollade in Sfinxen, tyvärr dåligt med teknisk info där. Gillar dock tanken på enkla billiga VP, det börjar bli väl mycket ingenjörs-julgranar med mycket tekniska påhäng som kan krångla. I slutändan är det ju LCC som skall minimeras.

Jo, jag kan få en billip VP, även luft/luft, för samma pengar som kulverten mellan bostadshus och kommande maskinhall.

Schakt med KV, ny elservis till farmarskåp, ethernet & signalkabel skall dock grävas mellan bostadshus och maskinhall i alla fulla fall. Jag kommer att lägga ned en värmekulvert och ser kostnaden (10-15 k) för detta som en investering i framtida valfrihet. Det ger tex möjlighet till vedpanna i maskinhallen.

Jag gillar värmepumpar, men sticker elpriset upp till 150 öre/kWh som årsmedel blir egen skog/ved guld värd.

Tyvärr är det just nu politisk konsensus om att Sverige skall lösa Europas elförsörjning. Detta innebär nya kraftledningar till Baltikum, Polen, Tyskland och därmed importerar vi deras höga elpriser. Detta händer inte i morgon, men om några år. Så fungerar svenska politiker, de ser inte till det egna folkets och den egna industrins bästa.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 mars 2013, 09:53:49 »

14 000 kr är ju inte mycket mindre än 16 000 kr: http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_product=28&controller=product
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 27 mars 2013, 07:32:50 »

Jo, kulvertförlusterna ska man vara medveten om.

Nu blir de inte så våldsamma i mitt fall tror jag.

Uppskattar dem till 5-7 W/meter som ett medelvärde under uppvärmningssäsongen, baserat på 30-35 graders delta-T som ett snitt mellan fram/retur och marken. Detta bör ge 6 W x 45 m x 6500 h = 1800 kWh/år. Bör motsvara 400-500 kWh kompressorel.

En Twin-kulvert bör jag få loss för ca 300 kr/km + moms, dvs ca 14000 kr.

(Ytterligare ett alternativ: Jag har en gammal (men helt oanvänd) Marcus2500 stående.... Dock är det R22 och direktförångning med uttag 40W per meter ur jorden...) Rättelse: 25-30 W per meter bör det bli.




Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 mars 2013, 05:50:58 »

Det är spetsen som spetsar varmvattnet. Värmepumpen värmer sin tank och så kan man spetsa till önskad temperatur.
Angående vvc och många gångtimmar, så skall vvc kopplas till en elberedare som den kan köra mot.
Annar sgår värmepumpen 24/7 på varmvatten, var någon som skrev om vvc.
Den kan stå på 55-57 grader så är det inte så många grader den behöver lyfta.
Överhvuudtaget att spetsa varmvattnet med el är att föredra, då det är varmvattnet som dödar kompressorer.
Jag kan skriva om detta i timmar, då jag sett skräckeexempel ute.
Angående ctc bergvärme, så är mina kunder nöjda med sin bergvärme. att jag väljer ctc är oftast då för att det är ett förlåtande system.  Mycket golvvärme, kanske tilluftsaggregat, enrörssystem, etc. Även i ett nybyggt hus är ctc bra val. Som sagt vvc mot  elberdare. Då akn ma näven stänga elspetsen för varmvatten.
Det är en inställning i installatörsinställningarna.
Man skall också ställa in balanstemperaturen.
Eva

Du har uppenbarligen inte följt länken och läst ämnet, CTC:s sätt att arbeta på ger den i praktiken ett COP på kanske i bästa fall runt 3.0 när den borde kunna närma sig 5.0 om den vore optimalt designad och med en styrning som verkligen var väl genomtänkt.
En nöjd kund behöver inte betyda att värmepumpen fungerar bra.

Ursäkta El-uven men nu drar det iväg igen...Blev bara lite intresserad av VVC-frågan

Hawkeye99: Jag har även funderat på elberedare eller inte. Jag har kanske svårt att se hur det skulle löna sig. I mitt system (nibe f1145 10kw+500l+20m kulvert och VVC) så har jag 6st vv-laddningar á 35-45min per dygn vid normal förbrukning. tar jag bort VVC nattetid kommer jag ner i 4-5 laddningar, alltså 2.5-3h vv/dag. Långt kvar till 24/7...
Enligt mina uppskattningar har jag ca 10kwh/dygn på vv-sidan men vvc igång 16h/dygn.

Låt oss säga att jag lägger in en elberedare och spetsar de sista graderna för vv i huset. Vattnet mellan tank och beredare kommer då att vara ganska trögflytande till och från, och således har jag en nedkylning på ett antal liter som kommer in i beredaren. Lägg därtill att elberedaren jobbar med COP 1 och VP med COP 3 vid vv-prod.
Slitaget på VP:n är inte stort i mitt fall (baserat på de 6 vintermånaderna vp:n varit i bruk), och investeringskostnaderna på en elberedare, tror jag, gör affären olönsam.

Men då är jag historielärare och inte vp-säljare :)

Jag tror nog att hawkeye99 kan ha rätt, i vart fall när det gäller CTC, en CTC med vvc kommer att ha i princip alla drifttid för varmvatten p.g.a. det sätt den arbetar på.
När det gäller övriga farbrikat så håller jag med dig Percy, om vvc är rätt injusterad, och det inte finns allt för stora förluster i ledningarna så ökar man kanske tiden för tappvarmvattenvärmning med 20-40%, vilket inte bör vara någon katastrof.
Problemet med havererade kompressorer är väldigt överdrivet, i detta forum har vi sett extremt få kompressorhaverier under de tio år vi debatterat detta, enligt mitt menande är en stor andel av kompressorbytena onödiga, då felen ofta sitter i andra delar av anläggningen, motorskydd, expansionsventiler, defekta tempgivare, stillastående cirkpumpar och liknande kan få kompressorerna att "oförklarligt" lösa ut, och byten sker nog ofta på grund av inkompetenta eller bedrägliga reparatörer.

Att runt 1 procent av kompressorerna havererar är dock inte konstigt, tittade för övrigt på en lista över motorhaverier på bilar, och där låg skadefrekvensen på mellan 0.25 och 1.25% på nyare bilar.

Jag finner att  vi något kommit ifrån trådens ursprungliga ämne, dvs frågan om placering av VP i befintligt bostadshus eller i nytt garage/maskinhall som avses byggas.... :)

Om jag sammanfattar:

Jag har tre alternativa placeringar av ytjord-VP: Bostadshusets nuvarande lilla pannrum i markplan (1,5x1,5 m), bostadshusets matkällare (2,5 x 2,5 m), eller i ny maskinhall som ska byggas i år. Alla tre alternativ innefattar 45 m värmekulvert (ej VV) mellan bostad och maskinhall.

Driftekonomin talar klart för placering i bostad. VP får då även producera VV till bostadshuset. Lägre kulvertförluster då värmebehov maskinhall blir klart lägre än bostadshus. Aber: Pannrummet vill jag helst frigöra till förvaring mm. Matkällaren har bara 180 cm takhöjd och fukt måste hanteras (just nu 60% RH, temp +5, daggpunkt ca -4 men det blir värre i aug/sep).

Placering VP i ny maskinhall ger sämre driftekonomi pga något högre kulvertförluster för radiatorvatten, och VP kan inte med lönsamhet producera VV till bostadshuset. Fördelar Maskinhall: Gott om plats för VP och ev volymtank, och kanske även vissa möjligheter till kreativ men laglig bokföring som väsentligt kan reducera investeringskostnad...

Jag landar i följande slutsats: Beslut placering senare! Maskinhall förbereds med 4 st 110 mm rör för framtida kollektorer genom grundplatta. Värmekulvert TWIN + KV-slang läggs mellan maskinhall och jordkällare i bostadshuset. Därmed är alla tre VP-placeringarna möjliga när det senare blir dags för VP-installation och förläggning av kollektorer.

Tack för de värdefulla synpunkter jag fått!

Långsiktigt så tror jag att en placering i nuvarande pannrum skulle vara bäst, visst är förrådsutrymmen bra, men det är också viktigt att placera en värmepump på ett så bra ställe som möjligt.
Du är i en knepig situation, och hur du än gör så blir det knappast optimalt, själva faktumet med kulvert kommer alltid göra att du får förluster som inte är försumbara, men å andra sidan så är det nog knappast billigare att ha två separata system för de två olika lokalerna heller.
Men jag skulle nog ändå titta på det alternativet ändå, speciellt när du gräver jordvärme skulle du kunna sätta in en enkel jordvärmepump i maskinhallen, typ en Sfinxs 6 kW, som bara gör värme - en sån värmepump blir knappast mycket dyrare än vad kulverten skulle kosta, och du skulle kunna göra fullt trovärdiga avdrag för den delen av kostnaden som avser maskinhallen, både för investeringen och driften.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 26 mars 2013, 20:30:35 »

Ursäkta El-uven men nu drar det iväg igen...Blev bara lite intresserad av VVC-frågan

Hawkeye99: Jag har även funderat på elberedare eller inte. Jag har kanske svårt att se hur det skulle löna sig. I mitt system (nibe f1145 10kw+500l+20m kulvert och VVC) så har jag 6st vv-laddningar á 35-45min per dygn vid normal förbrukning. tar jag bort VVC nattetid kommer jag ner i 4-5 laddningar, alltså 2.5-3h vv/dag. Långt kvar till 24/7...
Enligt mina uppskattningar har jag ca 10kwh/dygn på vv-sidan men vvc igång 16h/dygn.

Låt oss säga att jag lägger in en elberedare och spetsar de sista graderna för vv i huset. Vattnet mellan tank och beredare kommer då att vara ganska trögflytande till och från, och således har jag en nedkylning på ett antal liter som kommer in i beredaren. Lägg därtill att elberedaren jobbar med COP 1 och VP med COP 3 vid vv-prod.
Slitaget på VP:n är inte stort i mitt fall (baserat på de 6 vintermånaderna vp:n varit i bruk), och investeringskostnaderna på en elberedare, tror jag, gör affären olönsam.

Men då är jag historielärare och inte vp-säljare :)
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 25 mars 2013, 22:13:47 »

Jag finner att  vi något kommit ifrån trådens ursprungliga ämne, dvs frågan om placering av VP i befintligt bostadshus eller i nytt garage/maskinhall som avses byggas.... :)

Om jag sammanfattar:

Jag har tre alternativa placeringar av ytjord-VP: Bostadshusets nuvarande lilla pannrum i markplan (1,5x1,5 m), bostadshusets matkällare (2,5 x 2,5 m), eller i ny maskinhall som ska byggas i år. Alla tre alternativ innefattar 45 m värmekulvert (ej VV) mellan bostad och maskinhall.

Driftekonomin talar klart för placering i bostad. VP får då även producera VV till bostadshuset. Lägre kulvertförluster då värmebehov maskinhall blir klart lägre än bostadshus. Aber: Pannrummet vill jag helst frigöra till förvaring mm. Matkällaren har bara 180 cm takhöjd och fukt måste hanteras (just nu 60% RH, temp +5, daggpunkt ca -4 men det blir värre i aug/sep).

Placering VP i ny maskinhall ger sämre driftekonomi pga något högre kulvertförluster för radiatorvatten, och VP kan inte med lönsamhet producera VV till bostadshuset. Fördelar Maskinhall: Gott om plats för VP och ev volymtank, och kanske även vissa möjligheter till kreativ men laglig bokföring som väsentligt kan reducera investeringskostnad...

Jag landar i följande slutsats: Beslut placering senare! Maskinhall förbereds med 4 st 110 mm rör för framtida kollektorer genom grundplatta. Värmekulvert TWIN + KV-slang läggs mellan maskinhall och jordkällare i bostadshuset. Därmed är alla tre VP-placeringarna möjliga när det senare blir dags för VP-installation och förläggning av kollektorer.

Tack för de värdefulla synpunkter jag fått!





Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 mars 2013, 17:40:25 »

Det är spetsen som spetsar varmvattnet. Värmepumpen värmer sin tank och så kan man spetsa till önskad temperatur.
Angående vvc och många gångtimmar, så skall vvc kopplas till en elberedare som den kan köra mot.
Annar sgår värmepumpen 24/7 på varmvatten, var någon som skrev om vvc.
Den kan stå på 55-57 grader så är det inte så många grader den behöver lyfta.
Överhvuudtaget att spetsa varmvattnet med el är att föredra, då det är varmvattnet som dödar kompressorer.
Jag kan skriva om detta i timmar, då jag sett skräckeexempel ute.
Angående ctc bergvärme, så är mina kunder nöjda med sin bergvärme. att jag väljer ctc är oftast då för att det är ett förlåtande system.  Mycket golvvärme, kanske tilluftsaggregat, enrörssystem, etc. Även i ett nybyggt hus är ctc bra val. Som sagt vvc mot  elberdare. Då akn ma näven stänga elspetsen för varmvatten.
Det är en inställning i installatörsinställningarna.
Man skall också ställa in balanstemperaturen.
Eva
I dag lär det väl inte behövas elspets till vv på Ctc den verkar ju ha hög prio på vv enligt vad man sett på loggarna sen att den lämnar lite mindre vv mängd beror ju på att den använder slinga medans de flesta andra vp har beredare.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 25 mars 2013, 17:29:50 »

.....
...Överhvuudtaget att spetsa varmvattnet med el är att föredra, då det är varmvattnet som dödar kompressorer.
Jag kan skriva om detta i timmar, då jag sett skräckeexempel ute.

Jag tvivlar inte på att du har rätt, att det är höga temperaturer som tar på kompressorerna, men har du belägg?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 25 mars 2013, 17:21:39 »

Det är spetsen som spetsar varmvattnet. Värmepumpen värmer sin tank och så kan man spetsa till önskad temperatur.
Angående vvc och många gångtimmar, så skall vvc kopplas till en elberedare som den kan köra mot.
Annar sgår värmepumpen 24/7 på varmvatten, var någon som skrev om vvc.
Den kan stå på 55-57 grader så är det inte så många grader den behöver lyfta.
Överhvuudtaget att spetsa varmvattnet med el är att föredra, då det är varmvattnet som dödar kompressorer.
Jag kan skriva om detta i timmar, då jag sett skräckeexempel ute.
Angående ctc bergvärme, så är mina kunder nöjda med sin bergvärme. att jag väljer ctc är oftast då för att det är ett förlåtande system.  Mycket golvvärme, kanske tilluftsaggregat, enrörssystem, etc. Även i ett nybyggt hus är ctc bra val. Som sagt vvc mot  elberdare. Då akn ma näven stänga elspetsen för varmvatten.
Det är en inställning i installatörsinställningarna.
Man skall också ställa in balanstemperaturen.
Eva
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2013, 05:57:58 »

Visst, CTC går bra att använda i nästan alla system, och skall man sätta in en CTC så är det väl nästan ett krav att systemet är dåligt anpassat för värmepumpsdrift.
CTC är som jag ser det en kompromiss mellan en optimalt designad värmepump och en värmepump som utan vidare kan hantera olika värmebehov i en och samma fastighet, t.ex. hus med källare där man vill ha källaren varm året om.

De grafer som presenterades i tråden om nya CTC var absolut inte smickrande då den verkar arbeta nästan utselutande med tappvarmvattenvärmning under perioder när husets energibehov är lågt.
Alltså just det som du varnar för, mycket tid på tappvarmvattenvärmning.

Läs gärna följande ämne, från detta inlägg och framåt så ser du varför jag inte är övertygad om CTC:s förträfflighet. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.msg444696#msg444696
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 25 mars 2013, 00:16:49 »

Jag rekommenderade ctc för den är väldigt förlåtande och har sin tank att jobba mot. Man kan väl kanske ha synpunkter på  att elen går in på varmvattnet. Men faktum är att  det är väldigt lite problem med ctc:s produkter och det funkar även till riktigt sunkiga värmesystem. Har man golvvärme, radiatorer, enrörssystem  fläktkonvektorer etc i en salig blandning är ctc underbar.  Det är höga temperaturer som klår kompressorerna och  det vi sett hittills är  bara en början.  Jag la in bilder i ett inlägg om nibe 1215 och varmvatten,  på en havererad kolvkompressor som tuggats itu fullständigt.  3 år gammal.  Den har ylat på dygnet runt för att varmvatteninställningarna varit för höga.
Jag har som sagt sålt åtskilliga ctc och givetvis  mängder med nibe också.   Jag har själv nibe luft/vatten, grannen har ctc. Grannen ligger kraftigt lägre än vad jag gör i förbruknig. Nu vet jag inte vad det har för temperaturer i källaren. Jag har 22 grader  minst, men kör på kurva 8 om det inte stormar.
Slutligen nya Ecoheat  är jättefin.  Jag  rekommenderar i de flesta fall att man kompletterar med en extra vvb på el, om inte annat så för att ge värmepumpen ett längre liv.  407 c är en glide gas och alltså en blandning.  Den ha rväldigt högt gwp, ändå använder de flesta tillverkare den.  Men dess förångningstemperaturer och kondenseringtemperaturer är  inte  extrema utan ganska lika r22 etc.
Mvh
Eva
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 mars 2013, 10:14:38 »

Ctc var med i energimyndighetens test och fick väl inget topp resultat men absolut inte sämst heller.

OK, sorry.

Jag hade totalt "räknat bort dem" ur testen eftersom det inte framgår exakt hur maskinerna testats.
Har man testat den med enbart värmeproduktion aktiv så ger det helt fel bild av resultatet, i praktiken skulle det bli avsevärt mycket sämre.
Detta skrivet utan att ha kollat upp historiken, kanske skrevs det något om hur man testat just CTC:s maskin som jag missat.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 22 mars 2013, 19:53:40 »

Hej,
Bara för att övertyga dig om att sätta VP i huset! VVC funkar jättebra, men kostar! Jag har 20m kulvert mellan VP+tank och hus. med VVC så har jag en gångtid på VV-laddningar på ca 3h. energiförlusterna är 2 °C/h utan tappningar. utan VVC kan jag tänka mig att jag skulle klara 1h drift på VV sidan, då energiförlusterna är ca 0.3 °C/h. Sett till kWh är besparingen med/utan VVC minst 7-9 kWh/dygn,hela året. (jag vill inte tänka på vad det blir i pengar :) )

Jag har timer på VVC pumpen och den är av varje natt och de två veckodagar (8-14.30) då ingen är hemma dagtid. Syns tydligt på dagsförbrukningen vilka två dagar i veckan som VVC står still.

Tisdag och onsdag står VVC still 8-14.30
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 mars 2013, 19:12:19 »

CTC:s lösning med tank har sina fördelar, tyvärr har många av de loggar som presenterats här i forumet visat att den inte arbetar optimalt alls, på grund av funktionen med vvb i övre delen av tanken, och på det sätt som detta värms så verkar värmepumpen arbeta oerhört mycket mer än nödvändigt med tappvarmvattenproduktion, vilket ger en COP långt under vad den borde vara.
Läs gärna tråden om "Nya CTC": http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.0

Läs gärna från början till slut, även om det tar en hel kväll.

CTC har sina fördelar, men att som hawkeye99 oblygt rekommendera den ser jag som lite oförsiktigt.
En Nibe med samma uteffekt, utan arbetstank ger (enligt mig) alldeles säkert lika hög årsmedel-COP även om den överdimensioneras.
När det gäller de olika fabrikaten fick ju dessutom både Nibe, Wiessmann, IVT och Thermia helt OK värden i energimyndighetens stora test.
CTC var inte med i testen, i vart fall inte det som presenterades.
Ctc var med i energimyndighetens test och fick väl inget topp resultat men absolut inte sämst heller.
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 22 mars 2013, 17:11:45 »

När jag sett hålet du tänker hissa ner värmepumpen genom tycker jag det verkar bökigt att ha något som man kan behöva titta till placerat där.

Jag vet inte vad du ska ha i garaget men är det verkamhet kan det vara bra att sätta värmepumpen där det är då lättare att lyfta momsen. Samma med förbruknings strömmen den kan ju liksom blandas med svetsar och andra maskiners och bli moms fri.

Mmmm...

Det är ju minst lika enkelt att gå ned i matkällaren under köket för att titta till VP, som att måsta ta på sig skor & ytterkläder och gå ut och upp till garaget.

Däremot, synpunkten angående näringsverksamheten köper jag nästan helt..Skall man vara helt rättrådig bör man väl dock göra en fördelning mellan privatbruk och näringsdelen oavsett var man placerar VP... :-\
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 22 mars 2013, 14:12:45 »

När jag sett hålet du tänker hissa ner värmepumpen genom tycker jag det verkar bökigt att ha något som man kan behöva titta till placerat där.

Jag vet inte vad du ska ha i garaget men är det verkamhet kan det vara bra att sätta värmepumpen där det är då lättare att lyfta momsen. Samma med förbruknings strömmen den kan ju liksom blandas med svetsar och andra maskiners och bli moms fri.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 mars 2013, 06:23:52 »

CTC:s lösning med tank har sina fördelar, tyvärr har många av de loggar som presenterats här i forumet visat att den inte arbetar optimalt alls, på grund av funktionen med vvb i övre delen av tanken, och på det sätt som detta värms så verkar värmepumpen arbeta oerhört mycket mer än nödvändigt med tappvarmvattenproduktion, vilket ger en COP långt under vad den borde vara.
Läs gärna tråden om "Nya CTC": http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.0

Läs gärna från början till slut, även om det tar en hel kväll.

CTC har sina fördelar, men att som hawkeye99 oblygt rekommendera den ser jag som lite oförsiktigt.
En Nibe med samma uteffekt, utan arbetstank ger (enligt mig) alldeles säkert lika hög årsmedel-COP även om den överdimensioneras.
När det gäller de olika fabrikaten fick ju dessutom både Nibe, Wiessmann, IVT och Thermia helt OK värden i energimyndighetens stora test.
CTC var inte med i testen, i vart fall inte det som presenterades.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 21 mars 2013, 19:36:46 »

Hej
Förslagsvis, välj en ctc ecoheat 8 kw så har du till garaget också.  Då gör det inget om den blir lite i största laget.  blir den för hög välj
Nya ecopart/ecoel   kommer nu snart och ecoparten är mycket tystare nu när den är uppdaterad.
Du kan ju alltid ljudisolera taket i källaren.
Märker du att det blir fuktigt får du trycka dit en avfuktare.
Nackdelen med långa kulvertar är att det blir temperaturfördröjninig i ledningarna och vid höga framledningar  kan det blir problem.
Jag hade placerat den i bostadshuset.  Men även 1245 är mycket tyst, och kompressormodulerna är väl isolerade.  Slangar i en mjuk fin böj dödar ev vibrationer.  Väljer du en större 1245:a komplettera med en volymtank.
Mvh
Eva

Skrivet av: Jisse
« skrivet: 21 mars 2013, 19:17:13 »

Ser ut som en torr och fin matkällare!
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 21 mars 2013, 16:52:11 »

Lägger in lite foton av matkällaren där VP ev kan placeras, bilder säger ju mer än ord...
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 21 mars 2013, 09:38:10 »

Jo det kan nog bli aktuellt! :)
Detta med bygga garage/maskinhall har jag haft i planerna i flera år, då med tanken att ha vedeldning. Funderade då på att övervaka panna och tankar med en massa givare till en SCADA-programvara (Citect) som jag råkar ha en gammal 75 I/O licensnyckel för..

Men nu har jag alltså börjat luta mot att köra jordvärme och istället sälja veden man hugger..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 mars 2013, 09:04:24 »

www.energibutiken.se
Du kanske även vill logga värmepumpen för att kunna optimera den maximalt.
Du kan även kolla på länkarna i min signatur.
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 21 mars 2013, 09:01:40 »

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 mars 2013, 08:27:47 »

Jag skulle nog försöka hålla det under 55%.
En Logger 2020 kanske står på önskelistan?
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 21 mars 2013, 08:13:49 »

Om du ställer in värmepumpen i matkällaren så rekommenderar jag att du avfuktar utrymmet kontinuerligt, jag misstänker att du anars kan få problem med rost/ärgning av elektronikkomponenter i värmepumpen.
Avluftningen blir säkert inga problem.
En delad lösning lär bli nödvändig.
Det är många fördelar för effektiviteten att ha värmepumpen nära värmebehoven, och att du kan tillverka tappvarmvatten med den.

Tack Rikard,
Jo jag hade tänkt ta upp den frågeställningen (viktig sådan) också, men du förekom mig...
Alternativen är väl att avfukta eller se till att temperaturen blir tillräckligt hög för att hålla ned RH% under ett visst värde. Frågan är vad max RH% bör vara. Inomhus i rumstemp brukar det hos mig variera mellan <25-30% (vinter) och 60% (rötmånad).
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 21 mars 2013, 08:07:37 »

Nu vet ju inte jag hur mycket folk störs av sina värmepumpar dom har i huset...
Men det känns som att det mest ekonomiska är att sätta vp i matkällaren eftersom du då även kommer att använda den till VV..

Jag har min VP står i källaren / garaget i huset brevid, är ca 25 meter kulvert nergrävt. Jag har visserligen VVC, det fungerar klockrent men det blir ju självklart onödiga förluster...
Ändå fördelen med att ha VP i källaren / garaget är att man inte märker att den finns :)

Det kommer inte bli specielt varmt i matkällaren av endast VPn, jag har bara några plusgrader i källaren som spillvärme från VP, rör & vattenpump. Perfekt ställe att ha ölen på ;)

Ja, det stämmer nog bra att spillvärmen inte blir så hög - kanske 200W eller så?
Riggade föresten en tempmätare i går kväll. Tempen är ca +4 grader i matkällaren (öltemp  :)) men bara 0,5 grader i krypgrunden. Jag trodde nog att tempen i krypgrunden skulle vara högre än så, med värmeläckaget från nuvarande pannrum och från huset i övrigt med dåligt isolerat golvbjälklag. Det läcker nog igenom en hel del luft utifrån, trots att jag pluggar igen kattgluggarna i grunden varje höst.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 mars 2013, 07:50:06 »

Om du ställer in värmepumpen i matkällaren så rekommenderar jag att du avfuktar utrymmet kontinuerligt, jag misstänker att du anars kan få problem med rost/ärgning av elektronikkomponenter i värmepumpen.
Avluftningen blir säkert inga problem.
En delad lösning lär bli nödvändig.
Det är många fördelar för effektiviteten att ha värmepumpen nära värmebehoven, och att du kan tillverka tappvarmvatten med den.
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 21 mars 2013, 07:33:25 »

Tack för synpunkterna!
Detta med avluftning av KB hade jag inte tänkt på. Men jag tror det löser sig? Se skissen.

Dock hade jag fel minnesbild av takhöjden när jag skrev första inlägget. Efter mätning visade det sig att takhöjd bara är 180 cm..

Det måste väl då bli en VP med separat VVB?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 mars 2013, 07:19:03 »

Hur löser man det med avluftning då pumpen är lägre belägen än kollektorn?

Om det är görligt så försöker man sätta nivåkärlet på högpunkt på inkommande brine och en luftningsnippel på högpunkten på utgående.
Finns inte takutrymme för att få in nivåkälet där så kan man ha nivåkärlet lite lägre och luftningsnippel på inkommande också.
Man får då trycksätta nivåkärlet lite då man luftar, men det är inte så svårt att fixa till om man är lite händig.
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 20 mars 2013, 23:07:29 »

Det är alltså möjligt att ha en vp i en matkällare?

Hur löser man det med avluftning då pumpen är lägre belägen än kollektorn?

Finns det några egentliga nackdelar med att placera en vp i en matkällare?
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 20 mars 2013, 19:08:54 »

Nu vet ju inte jag hur mycket folk störs av sina värmepumpar dom har i huset...
Men det känns som att det mest ekonomiska är att sätta vp i matkällaren eftersom du då även kommer att använda den till VV..

Jag har min VP står i källaren / garaget i huset brevid, är ca 25 meter kulvert nergrävt. Jag har visserligen VVC, det fungerar klockrent men det blir ju självklart onödiga förluster...
Ändå fördelen med att ha VP i källaren / garaget är att man inte märker att den finns :)

Det kommer inte bli specielt varmt i matkällaren av endast VPn, jag har bara några plusgrader i källaren som spillvärme från VP, rör & vattenpump. Perfekt ställe att ha ölen på ;)
Skrivet av: El-Uven
« skrivet: 20 mars 2013, 13:07:16 »

Hej
Bor i Piteå och planerar att installera jordvärmepump och behöver input angående placering av VP.

NULÄGE: Bor i 100 år gammalt timmerhus, torpargrund, matkällare under del av köket. Pannrum 1,6x1,5 m byggt ca 1960 på betongplatta mitt i huset. Panna Nora400-1961 el/ved. Ca 18000 kWh för värme+VV vid ren eldrift. Pannrummet behövs för andra ändamål, förråd/garderob.

URSPRUNGLIG PLAN: Bygga ny garage/maskinhall 160 m2 varav på sikt 90 m2 uppvärmt till 10-12 grader. Jordvärmepump i garage/maskinhall med twin-kulvert till bostadshus. KV-slang från bostadshus till garage/maskinhall. Ingen VV-beredning alls med VP, utan elberedare för VV i bostadshuset och liten 30-liters VV-beredare i garage/maskinhall. (Vill ej stöka med VV genom kulvert). Från garage/maskinhall är det ca 50 meter till åker där kollektor läggs (prel 2x350 inräknat avståndet till åkern).  Funderar på 8 kW VP, men det är nog i överkant även inräknat värmebehov i kommande maskinhall/garage.
ALTERNATIV PLAN: Bygga garage/maskinhall men ställa värmepumpen i bostadshuset, i matkällaren under köket ?? Matkällaren används inte som matkällare och den är ca 3x3 m med takhöjd drygt 2 m. Betonggolv med golvbrunn. Luckan i köksgolvet är 75x75 cm.

Fördelar jag kan se med placering av VP i matkällare:
Det är +30 grader varmt i dagens pannrum och jag eldar en hel del ved. Denna spillvärme bidrar till att hålla krypgrunden varm/torr. Med VP i matkällare får jag behålla viss spillvärme till krypgrund.
Kortare avstånd till åker, ca 15 meter.
Kollektorn behöver inte korsa ca 10-15 meter plogad yta.
Något lättare att komma in med kulvert & KV-slang till matkällare än till nuvarande pannrum.
Bereda även varmvatten till bostadshuset med VP


Nackdelar:
Ljudproblem från VP?
Kollektorn måste korsa avloppet från bostadshuset, och inkommande KV-servis, samt passera avloppsbrunn på ca 3 meters avstånd (hantera genom att isolera kollektor?)
Måste dra rör (fram, retur, VV) från matkällare till nuvarande pannrum från vilket allt grenar sig vidare ut i huset. Dock gränsar matkällare och pannrum mot varandra, fast i olika plan.
Matkällaren går inte att använda som matkällare, om jag skulle få för mig det.

Tacksam för synpunkter i min beslutsvånda!





Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!