Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme tillsammans med luft-luft pump  (läst 1216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Bergvärme tillsammans med luft-luft pump
« skrivet: 17 oktober 2009, 16:32:18 »
En bekant funderar på att installera bergvärme i ett hus som idag har en elpanna som sjunger på sista versen. Han har redan en luft-luft pump som värmer markplanet hyffsat och elpannan värmer källaren.
Om han vill fortsätta köra luft-luft pumpen tills den rasar och dra ner termostaterna på markplanet så misstänker jag att en CTC skulle kunna passa bra? Eller blir det för lite volym om den bara ska värma källaren?
Värmebehovet är runt 20 000 kWh, räcker en 5:a? (Ger 5.9 kW vid 35 grader och 5.1 kW vid 50 grader framledning)
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme tillsammans med luft-luft pump
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2009, 14:57:11 »
Var kommer siffran 20 000 kWh från? Är det elpannan plus luftvärmepumpen? är varmvatten i elpannan med? eller den årliga elförbrukningen?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme tillsammans med luft-luft pump
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2009, 15:32:42 »
Innan luft-luft pumpen installerades låg totala elförbrukningen på runt 25 000 kWh så jag uppskattar att värmebehovet inkl varmvatten ligger på 20 000 kWh.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme tillsammans med luft-luft pump
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2009, 17:19:12 »
Jag fastnar på en sak hela tiden, om han ska byta elpannan mot en värmepump så blir det väl en värmepump som klarar hela huset, och då behöver man ju inte luft/luft värmepumpen längre?
Visserligen kan ju en luft/luft ha bättre cop vid höga utetemperaturer. Jag anser 5:an räcker. jag tycker att värmepumpen ska gå fullt vid noll, men det är ett personligt val mellan kort pay-off tid och känslan av att spara energi.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme tillsammans med luft-luft pump
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2009, 20:14:12 »
Jo, tanken är att pumpen ska klara hela huset. Men innan luft-luft pumpen tackar för sig så och drar sin sista suck och säger H16 så tror jag den får sitta kvar. Men det kommer inte in någon ny fläktapparat där...
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!