Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: eleson
« skrivet: 11 december 2006, 14:43:09 »

Grattis! /Erland
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 10 december 2006, 23:02:14 »

Tokbra...

Får tacka dig Bertil och ni andra som hjälpt mig med inställningar och så. För det har hjälpt mig att komma ner ganska rejält i förbrukning.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 december 2006, 21:29:30 »

det där är tokbra!! Många använder 12.000 enbart till hushållsel!!

Jag säger grattis till supereffektiv värmepump!
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 10 december 2006, 19:11:38 »

Nu har vår VP kurrat och gått i ett helt år.

Och Vi har hamnat på 12 120 kwh totalt detta år (inkl hushålls el).
Pumpen har gått 2 480 timmar.
Ts 2 har gått i 11 timmar *legionella.
Ts 1 har inte varit igång sedan installationsdagen.

Detta verkar vara helt ok, känns det som. Nu finns det nog större chans att man kan kapa på hushållselen. Även om det kanske går att krama ur lite till ur vp´n.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 18 februari 2006, 16:03:30 »

Vid vilket Delta T jobbar VP effektivast?
Jag har sett olika bud här i forumet. 6-7ºc upp till 10ºc.
Min undran är egentligen vilken inställning på cirkpumpen jag skall välja.
Läge 2 = Delta T på 6-7ºc
Läge 1 = Delta T på 8-9ºc
Angivna temperaturer är nog närmare det lägre angivna i båda fallen, alltså 6 och 8ºc.
Det skiljer nog på pumpar,
I en annan tråd idag har 'Thermia' (Adam) sagt att deras
Optimum pumpar siktar på 8 ºC.

Så det borde väl vara juste.
Som en konsekvens av det var jag ner och lyfte på locket och ställde om
hastighet från 3 till 2.

/Erland
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 18 februari 2006, 15:06:18 »

Vid vilket Delta T jobbar VP effektivast?
Jag har sett olika bud här i forumet. 6-7ºc upp till 10ºc.
Min undran är egentligen vilken inställning på cirkpumpen jag skall välja.

Läge 2 = Delta T på 6-7ºc

Läge 1 = Delta T på 8-9ºc

Angivna temperaturer är nog närmare det lägre angivna i båda fallen, alltså 6 och 8ºc.

Skrivet av: Michael A
« skrivet: 09 februari 2006, 21:33:41 »

Ok.
Tack återigen Bertil !!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 09 februari 2006, 20:54:34 »

Ökar man integralen för start av kompressorn så ökar sluttempen men även startempen minskas ju.. men har man liten vattenvolym då når man  en hög temp ganska snabbt....  vid hög temp så drar kompressorn mera ström...

Så visst viss bäring finns för ditt resonemang att det drar mera ström om man ökar integralen. Men med skaplig vattenvolym blir skillnaden marginell.
Men som du säger tycker jag det är klockrent att höja för tillskottet...

edit stavning
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 06 februari 2006, 18:30:42 »

Jag som trodde att man sparade mest bensin om man ökade hastigheten med "lätt fot". Bibehöll med jämn gas. Och saktade ner med motorbroms.
Man lär sig något varje dag.
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 06 februari 2006, 18:04:19 »

Får ställa frågan på annat sätt då...

Jag funderar på, om pumpen får jobba med större variationer på varma sidan (större integral ger större variation).

Krävs det mer energi, mindre energi, eller lika mycket energi. Att upprätthålla en viss innetemperatur vid varje given utetemperatur? (förutsätt att kurvan är rätt ställd)

Lastas kalla sidan hårdare, mindre, eller lika om man ökar på integralen?


Nu pratar jag inte integralen för tillskott alltså. Den är jag med på, att det är bättre att låta VP ta hand om värmen, än att låta en elpatron värma.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 februari 2006, 13:32:17 »

Nej nej nej .. med vp så blir det ju tillskott om man gasar det kostar flera gånger mera än när kompressorn får jobba med gratisvärmen i borran!!
Skrivet av: eleson
« skrivet: 06 februari 2006, 09:39:44 »

...
...
Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart.
...

Vad säger ni om det fetstilta i citatet?

De som vinner snål tävlingar i bilkörning gasar upp bilen i hastighet och rullar med motorbroms, för att sedan gasa upp bilen i hastighet igen.
Sjösjuk blir man och andra bakomvarande blir vansinniga, men snålast är det.

Sedan om det har någon relevans för VP vete tusan.  Sc:,h
/Erland
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 februari 2006, 22:35:19 »

Särskilt bra är Thermia i en detalj på styren...
Om man höjer integralen för tillskottet då har kompressorn möjlighet att jobba med underminuter (integral) uatn att tillskottet slår in för snabbt!
På Nibe kan då tillskottet gå lite för länge men på Thermia slår det av så fort verkliga framledningstempen (ärvärdet) överstiger börvärdet med tre grader.

Höj till max -999 på din!?   då tjänar du lite tillksottstimmar utan att innetempen blri lidande... max en halv grad innan tillskottet startar...

Osså värdet för start kan du oxå höja till maxläget -99? om du tycker den startar ofta!

Men du har ju en rejäl pump så många timmar på tillskottet sparar du nog inte!!
Men tex på våren kan det va idiotkallt på natten och soligt o fint på dagen då kan det va vits.. osså tex vid vv toppar då pumpen halkar efter men sen kan ta igen det under natten!
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 05 februari 2006, 21:53:56 »

Självklart har jag läst din "Justera och optimera en Thermia", den har varit till stor hjälp för mig.
Måste säga det att ni är mycket duktiga ni experter här på forumet. I synnerhet du Bertil, som tar hand om oss Thermianybörjare med många goda råd.

Tex det där med innegivare. Min installatör tyckte det inte var någon idé att ta en sådan, "den behövs inte". Men eftersom jag läst här på forumet, och förstått att det där med ig bör man ha. Så jag vågade stå på mig, så att det blev en IG med i priset.

Detta har jag inte fått ångra. Trots att min IG bara varit igång en eller två veckor så ser jag verkligen att den gör nytta.

Måste säga att jag känner mig ganska nöjd med pumpen just nu. Även om det kanske finns lite trimningar att göra fortfarande.
Kanske börja trixa med integralvärdena lite, fast jag känner mig lite tvehågsen. Att ändra när tillskottet går in, det känns som logiskt. Att man låter kompressorn få chansen att jobba lite längre.

Men att ändra för VP (A1) känns  nyttan osäker för mig.
Ok, att det blir färre starter är jag med på. Men styren är ju så gjord, att den liksom skall balansera radiatortempen efter givet värmebehov.
Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart.
Så om man tänker på detta vis, kanske det rent av är mer oekonomiskt att trycka plattan i botten mer sällan och längre tid än oftare och kortare tid. Sc:,h Eller är det kanske inte alls så att det åtgår mer energi på detta vis.

Det påstås ju även från tillverkarhåll, att Kompressorn skall ju tåla detta antal starter som det blir med standardvärden.


Vad säger ni om det fetstilta i citatet?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 februari 2006, 23:31:41 »


Klockrent att höja integralen för tillskottet!   Då jobbar kompressorn med gradminuterna under längre tid (kontinuerlig drift) bra tex på våren då det kan va idiotkallt på natten och skön vårsol på dagen.

Det blir näppeligen tempdippar heller husen är så värmetröga att kylan slår inte in direkt!!

Du kan testa lite tex i vår!!

Står lite här om sånt...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2682.0.html
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 04 februari 2006, 21:41:15 »

Vad säger ni om mina funderingar kring höjning av integralen då?
Går det förklara på ett lättfattat sätt?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 februari 2006, 16:31:49 »

Thermian gör en körning till den tempen, det gäller att hela VVB uppnår den tempen, men så sker inte. Det blir skuiktningar tex, när den är använd ett tag blir det även sediment i VVB där dom rackarna trivs.
Men jag har en liten aning om att det varit 60 ibland och 65... men om du skulle klocka kanske det blir mindre än 5 minuter extra /14 dar...

2t * 6 kw /år   12 kwh extra/år är inget att "bråka" om.

Risken för problem är hur liten som helst iofs....
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 03 februari 2006, 23:19:45 »

Såvitt jag minns har jag inte ändrat VV stopp (fast ändå, varför skulle inst ha gjort det?).
Men den stod på 60ºc, som ni ser i tidigare inlägg. Jag såg även det med att fabriksinst skall vara 65ºc.
Jag läste på något annat ställe här på forumet, att vid 60ºc så är alla bakterier döda på 10 min.
Finns det anledning att höja upp den till fabriksinst? Varför låta tillskott gå i onödan Sc:,h

14-dagars intervall är det.

Måste säga att jag känner mig ganska nöjd med pumpen just nu. Även om det kanske finns lite trimningar att göra fortfarande.
Kanske börja trixa med integralvärdena lite, fast jag känner mig lite tvehågsen. Att ändra när tillskottet går in, det känns som logiskt. Att man låter kompressorn få chansen att jobba lite längre.

Men att ändra för VP känns  nyttan osäker för mig.
Ok, att det blir färre starter är jag med på. Men styren är ju så gjord, att den liksom skall balansera radiatortempen efter givet värmebehov.
Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart.
Så om man tänker på detta vis, kanske det rent av är mer oekonomiskt att trycka plattan i botten mer sällan och längre tid än oftare och kortare tid. Sc:,h Eller är det kanske inte alls så att det åtgår mer energi på detta vis.

Det påstås ju även från tillverkarhåll, att Kompressorn skall ju tåla detta antal starter som det blir med standardvärden.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 februari 2006, 23:45:09 »

Ja får ungefär 4 timmar /år * 6 kw

Kolla under varmvatten.. toppv intervall ska va på 14D från fabrik...    VV stopp på 65oC   enl insallationsanv rev 8
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 02 februari 2006, 23:01:09 »

Vv prod går väl på pressostat? Trodde jag i alla fall....

Pressostaten säger till när det är dags att sluta göra varmvatten. Du kan däremot själv välja gradtalet för start av VV.

När jag hade ungefär den drifttid du har nu hade jag 4 tim legionella (TS 2).
Du borde kanske kolla dina inställningar. --/

Pumpen har bara gått en månad än så länge, så det borde innebära ca 2 legionellahöjningar.
Du kanske startade din när vädret var mildare och därmed fick din driftstid under en längre period?
Skrivet av: siby
« skrivet: 02 februari 2006, 20:51:30 »

När jag hade ungefär den drifttid du har nu hade jag 4 tim legionella (TS 2).
Du borde kanske kolla dina inställningar. --/
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 02 februari 2006, 20:44:57 »

Du kan lugnt köra på 4:an med innegivarn. Utegivarn bestämmer ändå mest. Det har att göra med hur mycket den kompenserar. Jag kör på fyran men när solen ligger på går ändå innetempen upp någon grad eller två.

Tillskottet värmer VV ganska snabbt. Har 460 drifttimmar men 0 TS än så länge.

Prova sänka start för VV till 41 eller 42. Själv kör jag på 42 och har inte märkt någon skillnad. Då slipper pumpen göra varmvatten så himla ofta.


När man läser på forumet verkade det som andra har betydligt fler tillskottstimmar på legionella....... Men är det samma sak för dig, så kan det ju vara ok ändå.

Vv prod går väl på pressostat? Trodde jag i alla fall....
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 01 februari 2006, 23:16:30 »

Du kan lugnt köra på 4:an med innegivarn. Utegivarn bestämmer ändå mest. Det har att göra med hur mycket den kompenserar. Jag kör på fyran men när solen ligger på går ändå innetempen upp någon grad eller två.

Tillskottet värmer VV ganska snabbt. Har 460 drifttimmar men 0 TS än så länge.

Prova sänka start för VV till 41 eller 42. Själv kör jag på 42 och har inte märkt någon skillnad. Då slipper pumpen göra varmvatten så himla ofta.
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 01 februari 2006, 23:03:16 »

Nu är innegivaren i drift.
Jag kör numera på kurva 34 med knäck 1º på alla tre. Sedan dess har utetemp legat strax under 0ºc.
Trots att jag sänkte kurvan, så ligger tempen lite över bör.
Innegivaren är i "läge" 3.

Hur mycket får IG "bestämma" om jag tar läge 4 (max)?
Märker att nu börjar solen värma lite igen. Så vill innetemp stiga lite, och även när jag eldar i braskassetten
Man vill väl undvika att IG styr helt utan att UG får vara med?


Legionella?
Kan det vara så att det är något fel med inställningen för legionellakörningen?
Enligt Drifttid så har jag följande siffror:

Värmepump: 892 H
Varmvatten:  71 H
T1: 1 H   <------------
T2: 0 H   <------------

Inställda värden (inte ändrat vad jag vet) Servicemenyn > Varmvatten:
Start  51(44)ºc
Varmvattentid   20 M
Värmetid    20 M
Toppv. Intervall   14 D
Toppv.Stopp   60ºc
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 23:35:27 »

Kör du med rumsgivare kan du kolla på pumpens styr, i displayen växlar den mellan är och börvärdet för innetempen.

Ärvärdet= verklig temp
Börvärdet= önskad temp

Om man kör med IG och har ständigt för varmt då har man för hög kurva.

IG reagerar inte förrän en diff uppstår, så man har alltid en liten diff om man har fel kurva.

MEN en diff beror oftast på annan påverkan tex vind eller sol.
det är ju därför man monterar en IG.


Det där med -17, det bör ligga på samma kyla några dygn innan man kan va säker det tar tid innan kylan slår in!

Men du höjde ju tempen inna samtidigt så din pump är kraftig det vill jag lova... Klarar 
nog -20 !
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 25 januari 2006, 23:25:14 »

Nu hängde jag inte med riktigt... Hur menar du att jag ser om IG kompenserar??


Kan jag nu anta att min pump klarar av -17ºc ute, utan att tillskott kommer att behövas? Eller är det så att pumpen kan klara lägre utetemp, bara den får hjälp av tillsatsen att lyfta upp framledningstempen?

Nån som har något att säga om detta?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 januari 2006, 22:49:04 »

När du kör rumsgivaren kan du ändå se om du har rätt kurva!!

Ex om du ständigt har undertemp inne så att rumsgivaren kompenserar då har du en för låg kurva!

Så det går utmärkt att justera kurva även med rumsgivaren igång!  Rumsgivaren kompenserar ju inte förrän du fått en avvikelse, så en sån kan man alltid se även med rumsgivare inst.
Men den blir mindre om den är igång.

Nu har du ju så fin temp så kör på
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 24 januari 2006, 19:33:18 »

Nu har det "äntligen" blivit något av svinkyla. Som har satt VP´n på lite prov.

I Lördags kväll kl 21,00 var utetempen på -8ºc, inne 19,2ºc. jag gjorde mina dagliga avläsningar.
Morgonen därpå kl 10,00 så hade utetempen sjunkit till -18ºc, och inne hadde temperaturen stigit till 20,6.
Pumpen tuffade på, integralen -395 och stegade -3 per minut, framledningen 45ºc (tror den ökade till 46º ett par timmar senare).
Den hadde varit igång i 12 av 13 tim, inga tecken på att tillskottet varit i drift.
Brine var på morgonen +2/-2.

Eftersom innetempen ökat med ca 1,5º under natten, så sänkte jag kurvan från 36 till 35. Eftersom innetemp var i stigande.

Tror ni jag nu har rätt kurva nu, eller ? (Är sugen på att ta innegivaren ibruk).

Kan jag nu anta att min pump klarar av -17ºc ute, utan att tillskott kommer att behövas? Eller är det så att pumpen kan klara lägre utetemp, bara den får hjälp av tillsatsen att lyfta upp framledningstempen?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 januari 2006, 11:54:53 »

Jag vet inget som skulle kunna (försämra) förlänga drifttiderna så.  :-[
Det tyder isåfall på att pupen funkade sämre då!

Nån annan+
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 22 januari 2006, 11:45:57 »

Bertil:
Detta med driftcykler på 1,30 varade i ca 2 dygn. Skulle varit tydligare där.
Och därefter plockade jag av huven, och pumpen återgick till det "normala". Detta gav mig huvudbry, så efter ytterligare en dag tog jag av huven igen. Den tiden huven var avtagen, så blev det längre cykler igen (normal tid +20min). Frost byggde på samma ställe. Jag väntade till den stannade och frosten tinade. Satte tillbaka huven igen, och nästa gång var den tillbaka på vanlig drifttid igen........ Luftfuktighet ligger på ca 30 vid detta tillfälle.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 januari 2006, 23:40:56 »

Skjuter från höften..
Det blev en VV kröning också när det tog längre tid!!

Funktionen ska inte ändras do m gillar att gå hela tiden!

Men håll ett öga på den, så det inte händer igen...
Skrivet av: ortendahl
« skrivet: 21 januari 2006, 22:04:31 »

Nej tyvärr, det kan jag inte hitta nån förklaring till. Jag brukar säga att "en gång är ingen gång"...
Men du skulle säkert ha stor hjälp (och kanske nöje) av en logger. Rickard säljer gärna en till dig  ;)
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 21 januari 2006, 13:11:05 »

Ortendal:
Har du någon förklaring på nästa inlägg jag postade?
Skrivet av: ortendahl
« skrivet: 21 januari 2006, 12:16:55 »

Nu är jag fundersam om min pump går som den skall.

Tidigare så har jag haft följande värden:
Vid 0ºc ute och kurva 36.
Så har jag haft en drifttid på 13,43 tim i snitt.
6-7ºc i diff mellan framl och retur.
20,5ºc i snitt i innetemp.
Och driftcykel på ca 45 min

Nu när det är -5/-6ºc ute (lite blåsigt).
Så har jag en drifttid på 19 tim.
Och en driftcykel på 1,30 tim. En dubblering på 5-6ºc skillnad.
Dessutom rumstemp i sjunkande temp (18,5).
Det blir en markant skillnad att få upp temp över 41ºc på framledning tycks det.

Kan det vara något som inte står rätt till?


Jag har ungefär samma situation: blåsigt och -7. Temperaturen inne sjunker faktiskt lite under komfortnivån (behöver nog innegivare för att kompensera för blåsten...). Pumpen går 24h i sträck utan att komma över 42, 43 grader. Börvärde vid -7 är 44 grader för min del, dvs integralen går i botten (-1189) och eltillskottet kommer in. Det verkar dock som om TS väntar tills framledningen är mer än två grader under börvärdet. På gott och ont, för integralstyrningen är ju nu i praktiken helt satt ur spel. Men eltillskottet begränsas till ett minimum och det är ju bra. Det slår av igen när framledningen är mer än två grader över börvärdet.

Du kommer alldeles säkert inte upp i några 55 grader på framledning med enbart VP. Dina radiatorer gör av med all effekt som värmepumpen kan ge redan vid betydligt lägre temperaturer än så. Oftast sägs det att man ska vara glad över det eftersom det betyder att systemet är lämpligt för låga framledningstemperaturer.
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 21 januari 2006, 11:14:27 »

Hmm.
Igår, så plockade jag av huven för att kika om något kunde se misstänkt ut.
Men jag så inget direkt, det enda var att det fanns frost på det jag tror är expansionsventilen. (Det går ut en blanktråd ut från den. den har ibland gett ifrån sig lite ljud när pumpen står stilla). Samt frost på rören till denna.

Huven var av en stund och frosten tinade, jag tog lite papper och torkade av. Och satte tillbaka huven.
Till min förvåning, så nästa cykel behövde pumpen bara 38 min på sig att jobba av integralen (mot 90 min före).
Inga andra förutsättningar ändrades i övrigt vad jag vet.

Men som det känns just nu undrar jag om pumpen orkar upp i 55ºc på framledning.

Finns det någon förklaring på allt detta?
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 20 januari 2006, 21:12:55 »

Nu är jag fundersam om min pump går som den skall.

Tidigare så har jag haft följande värden:
Vid 0ºc ute och kurva 36.
Så har jag haft en drifttid på 13,43 tim i snitt.
6-7ºc i diff mellan framl och retur.
20,5ºc i snitt i innetemp.
Och driftcykel på ca 45 min

Nu när det är -5/-6ºc ute (lite blåsigt).
Så har jag en drifttid på 19 tim.
Och en driftcykel på 1,30 tim. En dubblering på 5-6ºc skillnad.
Dessutom rumstemp i sjunkande temp (18,5).
Det blir en markant skillnad att få upp temp över 41ºc på framledning tycks det.

Kan det vara något som inte står rätt till?
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 13 januari 2006, 21:43:14 »

Hej igen.
Nu har jag en ny fundering

Jag hittade gamla ritningar till kåken, på bladet för vvs. Stod det så här.
Värmepanna: För oljeeldning. Värmebehov 15 000 kcal/h.

Och på en teknisk beskrining stod det:
Panna tyo Ctc eller liknande, effekt 20 000 kcal.

Problemet är att jag inte vet värdet av dessa uppgifter. Jag antar att det är ett effektbehov vid en viss temperatur eller något i den stilen. Går det att omvandla till något mer begripligt. Eller är det rent av uppgifter utan intresse?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2006, 20:08:53 »

Skrivet av: Norton
« skrivet: 07 januari 2006, 20:05:32 »

långa borror pga klantiga borrare, de tappade 50meter borr vid första försöket, borrade ytterligare ett hål på 120 meter.  - annars så bor jag i Stockholm, 160kvm suteränghus, byggt-56.

vad betyder "hysteres 7grader (C)??
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2006, 19:32:09 »

Du har rejäla borror, bor du långt norrut.
Eller har du ett jättehus?

Då kan det ju behövas tillskott vid lite strängare kyla...
Skrivet av: Norton
« skrivet: 07 januari 2006, 19:30:04 »

Tusen tack.... ska ner och mixtra med pumpen....
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2006, 19:25:52 »

Det fina med det är att om kompressorn säckar eller cirkpumpen på kalla sidan då går elpatronen in automatiskt om man kör på auto.  Så när du åker bort då ska det va i läge auto!!
Det har räddat mig en gång!!

Du kan ju stänga av elpatronerna utan att byta driftläge...
Tillsats max steg... 2 är standard sen finns det läge 3 (9kw) osså läge off.
Men då far ju oxå legionellan.
Om du stänger av en tid så kan du sen ställa toppintervall på ett har för mig att då får man toppvärme i varje driftcykel för VV.

Sen är det nog större risk att få en meteorit i huvudet än att få Legionella av VV i sin villa men man ska inte chansa.
Om faster 94 år kommer då är det säkrast att bränna ur VVB  :o
Skrivet av: Norton
« skrivet: 07 januari 2006, 19:18:57 »

Så du rekomenderar alltså Autoläget....   Sc:,h
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2006, 19:07:08 »

Nja i VP läget har du valt bort elpatronen.   Där står värmpump tillåten i Thermias papper för Diplomaten.
På Nibe ska den funka men inte på våra maskiner vad jag vet.

läge varmvatten då stpr det så här.. enbart vv produktion men VP och tillsats vid toppvärme!!!!

Har du höjt intergralen för tillsatsen (gradminuterna)  höj det max...

Sen kan du maxbegränsa tillåten framledning oxå..   Kurva max!

Det bromsar också.

Här hotar dom med fortsatt kyla idag -18 som varmast!  Blir en kall natt igen. Ska fortsätta till ti onsdag. Inge kul tycker jag.
Pumpen klarar det med ett nödrop, men 25 kw den ska ha hjälp redan vid ca -8  >:(
Skrivet av: Norton
« skrivet: 07 januari 2006, 18:59:20 »

Va!!!!
Men menar du att vi blir besmittade med legionella om man inte kör på auto.... :'(

Jag har inte kört auto på någon månad....
Trycker jag igång "auto" startar ju elpatronen.... Gud förbarma oss.  fiR: fiR:
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 januari 2006, 18:52:41 »

Håll inne höger och vänster knapp ett tag... ca 5 sek...

Värmepumpläget  ingen legionella (om det är lika som på Villamodellen)

Varmvattemnläget.. vet ej..

Men vill man inte ha den att gå på värme kan man lika bra sänka värmekurvan rejält.. bäst är att ha rumsgivaren då sänker man på den.
Skrivet av: Norton
« skrivet: 07 januari 2006, 18:21:06 »

Hej

Jag är novis.... Hur kommer man in i service menyn...?
Jag skulle också vilja se längre tillbaka än den timmen i grafen.

Fråga två:
Körs legionella dödaren i alla driftlägen, Auto förstår jag... men hur är det med Värmepumpläget och varmvattenläget.

Skrivet av: Michael A
« skrivet: 05 januari 2006, 15:05:08 »

Tackar för tipset.
Skrivet av: kylteknikern
« skrivet: 05 januari 2006, 14:57:46 »

Gick just och kollade i styren.
Under Temperaturmenyn, visade varmvattnet på 53º.
Men i servicemenyn för VV, så stod det 46(44).

Hm, man undrar ju vilken temp man ser i Temperaturmenyn. Kan det vara så att det är 53º i toppen, och 46º i botten på beredaren?

Svar ja. På Diplomat TWS har man två stycken VVB givare, en i toppen och en i botten, den som visas i Tempertur menyn är den i toppen. (den givaren i toppen har ingen styrande funktion bara visande)   8)
Skrivet av: jwallen
« skrivet: 05 januari 2006, 09:33:24 »

Det finns 2 st givare för varmvattnet: 1 i toppen och den ser man i temperaturmenyn och 1 i mitten (gissar jag) som visas i servicemenyn VV där starttemp är den inom parentes.

Ett tips: i service menyn finns LOGGTID höj den så visar graferna längre tid än 1,5 timme. Det verkar som det "plottas" 100 punkter i graferna om man sätter loggtid till 8 så visar graferna 800 minuters = 13tim o 20min historik.

/Jonas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!