Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hög elförbrukning  (läst 2424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad buster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
hög elförbrukning
« skrivet: 04 mars 2004, 02:32:26 »
Jag bytte min frÃ¥nluftvärmepump en ctc master 104 till en nibe 410 och monterade in radiatorer i hela huset , och detta med en övertygelse frÃ¥n min lokala rörmokare att det här kommer att bli en sänkning av min höga elförbrukning som  dÃ¥ var ca 22 000 kwh.Efter ett tag sÃ¥ tyckte jag att nÃ¥got inte stämde, det började bli höga elräkningar.....riktigt höga.- Lugn.... svarade montören -du mÃ¥ste slÃ¥ ut förbrukningen pÃ¥ ett Ã¥r.Ett Ã¥r gick, 28 000 kwh !!!! trots att jag eldar som en tok i braskaminen.Ã…ret efter ( nutid ) sÃ¥ ligger jag pÃ¥ ca 27 000 kwh.(beräknat )Mitt hus , enplansvilla 127 kwm bra isolerat byggt -89. Va är det som är fel ????>:(

admin

  • Gäst
admin
Re:hög elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2004, 07:34:30 »
Kommer att tänka på ett par anledningar.

Nr ett: Din värmepump fungerar inte, har du sett om den någonsin värmer huset utan tillskott, eller går det alltid tillskott?

Den andra anledningen jag kan tänka mig är att till/frånluftens flöden har ändrats så att du ventilerar ditt hus ineffektivt.

Om tilluftflödet är "dubbelt" så stort som frånluften så kommer du att dra in en massa kall luft i huset via otätheter i konstruktionen.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:hög elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2004, 10:29:45 »
För att förtydliga det Rickard säger. Har du kontrollerat luftflödena i ventilationen efter bytet? Det finns två saker att tänka på.

1: Luften i huset skall omsättas en gång på två timmar. Grovt räknat, total golvyta * takhöjd / 2 = m3 luft som värmepumpens fläkt ska dra ut per timme.

2: Om flödet genom värmepumpen är större än vad pumpen behöver så går överflödet till kråkorna.

Så, kontrollera 1. Behövs en ventilationskille med mätutrustning. Kolla pumpens specifikation vilket läge fläkten ska gå på för att motsvara det ventilationsbehov du har. Med fläkten på detta läge justeras alla frånluftsdon map ventilationsbehov i resp utrymme.

Om 2. Lite problem... Minska luftomsättningen är inte bra...

Förr löste man 2 genom att Ã¥terföra frÃ¥nluften till viss del, luften skulle ju enligt normen "omsättas". Lite snuskigt i mitt tycke och sÃ¥ fick man ju problem med mögel och bakterier i tilluftssystemen.  >:(

Men kolla farten på fläkten.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!