Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp - Eco air + Eco el stannar varje natt för att automatsäkringen utlöser  (läst 6133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Filip Franck

  • Gäst
Hej!

Har en Eco air och en eco el där vi varje morgon de 2 senaste veckorna vaknar till att huset är kallt. Jag får går ner till proppskåpet och slå till de två automat säkringarna som hör till pannan för att de utlöst. Är det nån som har en aning vad som kan vara fel? Det har ju varit 3-7 plussgrader här en tid med temp ner till nollan på nätterna. Inte jättekallt och inga temperaturer den inte klarat av förr.

Tacksam för att hjälp jag kan få.

/Filip

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Har du effektvakt monterad i proppskåpet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Filip Franck

  • Gäst
Nej det tror jag inte.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Jag tror inte det har någon betydelse om man har effektvakt eller inte.

Ser ut som något periodiskt som sker varje natt såsom legionella höjning eller dyligt.
Vad händer om du inaktiverar övre elpatronen tillfälligt? (sätter den till 0kw)
om problemet då försvinner så har du troligtvis en trasig elpatron.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Legionella höjning bör det inte vara pÃ¥ en Ctc med slinga men kan ju vara schema lagd extra vv  Sc:,h gÃ¥r vp korrekt hela dagarna och säkringen löser varje natt borde det kunna vara nÃ¥tt schema lagt för vp borde klara sig utan elpatron nu när det är varmt. Kan det vara sÃ¥ att ni duschar innan ni lägger er och tempen blir lÃ¥g i pannan och elpatron gÃ¥r in med för hög effekt. Jag skulle prova att köra utan elpatron nÃ¥n natt gÃ¥r säkringen dÃ¥ är det nÃ¥tt knas med vp och inte elpatron som är orsaken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Filip Franck

  • Gäst
Härligt att ni igång och spånar för jag är verkligen helt blank.

Vi använder inte pannan som varmvattenberedare då vi har en gammal som står i källaren och tickar. Den fungerar fint så därför har vi ännu inte kopplat om det till ctc pannan. Så tyvärr beror det inte på något sent duschande.

Jag gissar också att den ena elpatronen är urkopplad då inställningen är 9.0 + 0 kWh. Är det riktigt förstått?

Jag hade en liten tanke att det kanske kunde var fläkten som var skadad då det har blåst mycket på senare tid och den står ganska oskyddat. Men den kör ju fint på dagarna så det får jag inte helle riktigt ihop.

Några fler idéer?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det kan vara värmekabeln i utedelen som är trasig. Om det är tillräckligt varmt på dagarna så märker man det inte då...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag gissar också att den ena elpatronen är urkopplad då inställningen är 9.0 + 0 kWh. Är det riktigt förstått?
Elpatronen i nedre pannan ska vara ställd på 6 kW, den är automatiskt bortkopplad av värmepumpen så länge den är tillkopplad.
Kopplas värmepumpen bort eller spärras så kopplas nedre elpatron in automatiskt. Den går alltså bara in om pumpen av någon anledning kopplas från.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om 2 automatsäkringar i huset löser ut så är det alltså bara 2 av 3 faser som överbelastas, alltså inget generellt fel i EcoEl. Utan att veta hur EcoEl är inställd är det omöjligt att veta vad felet kan vara.

Men om det inte finns någon effektvakt så är det inte en orimlig förklaring att EcoEl av någon anledning kör igång elpatronen i övre tanken på full effekt, 9 kW så som det är inställt nu, och om då nånting mer i huset kör igång på natten så kan det väl räcka för att lösa ut säkringarna?

Frågan är väl också var du läser av 9 + 0. Är det i driftsdata eller under Inställningar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Motorvärmaren till bilen kanske går igång via timer på natten och på grund av fel eller annan samtidig hög belastning löser säkringen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
9 + 0 går väl bara att läsa under driftdata? Ett enkelt test borde väl vara att sätta övre elpatron till noll kW, och se om problemet försvinner.
I så fall är det ju elpatronen som är problemet och då kan man ju sätta den till 6 eller 4,5 kW, om den behövs. Sedan bör man väl se till att få strömkännarna monterade.
« Senast ändrad: 04 mars 2014, 13:24:26 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag tänkte samma sak, om driftsdata kontra inställningar, därav min fråga till TS. Om han läser av 9 kW på driftsdata så är det ju inte så konstigt om säkringarna löser så fort nåt annat med någorlunda hög förbrukning kör igång, typ motor- och kupévärmare som Purjo skriver.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Nej det kan inte stämma.

TVÅ faser för värmepumpen löser.

För det första så bör alla större 3 fas förbrukare såsom en elpanna på 9kW ligga på en egen grupp.

Om en personbilsmotorvärmare går igång så skall inte säkringarna till värmepumpen bli över belastade utan någon av huvudsäkringarna bör i detta fallet gå istället och då bara EN av huvudsäkringarna eftersom motorvärmare är enfas.
OM inte någon elektriker kopplat något annat på den gruppen såsom en motorvärmare så är en sådan bara på EN fas och sådeles borde bara EN säkring lösa ut.
Finns inte så många saker som är kopplade på två faser men mindre varmvattenberedare kan vara kopplade på två faser.

misstänker fortfarande att något annat spökar
och gissningsvis är det en elpatron som kortsluter mellan två faser.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Japp, du har såklart rätt. Jag tänkte ett steg för kort. :)

Vi vet ju inte vad han har för säkringar på EcoEl:s inkoppling i elcentralen men vi får väl förutsätta att det är 20A.

Jag kikade på elschemat till EcoEl och alla tre (!) elpatronerna ligger på alla tre faserna. Det finns ju en elpatron på 6 kW i nedre tanken och en på 3 kW och en på 6 kW i övre. Men jag begriper inte från kopplingsschemat exakt hur de olika 1,5 kW-stegen kopplas in.

I den EcoAir jag har ligger kompressorn på alla tre faserna, men om jag läser schemat rätt så ligger allting annat, inklusive värmare i kondensskål, på fas 1 och medan det finns två brytare i kompressorns "mjukstarts-, motorskydds- och kontaktorfunktion" som bara ligger på fas 2 och 3.

Steg 1 borde väl vara att kolla säkringsnivån i elcentralen? Är det samma ampere-tal på alla tre säkringarna som EcoEl och EcoAir ligger på?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Följande gäller för EcoAir + EcoEl av ungefär 2006 års modell, förmodligen ser det ut på ungefär samma sätt även i andra årsmodeller:

Alla elpatroner har en fas ständigt ansluten till L3. Den nedre styrs av ett tvåpoligt relä för både L1 och L2, medan de båda övre elpatronerna har enpoliga reläer så att styrsystemet kan slå till en fas i taget.

I utomhusdelen finns ett tvåpoligt relä som bryter L2 och L3 till kompressorn, det ligger alltså ständigt spänning på L1.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!