Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20  (läst 6141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« skrivet: 23 maj 2015, 22:28:14 »
Jag är ute efter en luftvattenvp som ger ung 4,5kW vid -20°C och som ska kopplas till min bef. ackumulator (komplement till vedeldning).
Nån som har bra förslag?
Eftersom besparingspotentialen inte är så hög (lågenergi hus) så handlar det mer om bekvämlighet, så priset har betydelse. Och jag vet att Jula inte står högt i kurs här.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2015, 22:35:07 »
vilken temp behöver du vid - 20° ut på värmekretsen?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2015, 23:17:12 »
Ca 35c
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2015, 23:49:51 »
Har kört med EnergySaves 11kW V5 lite knappt ett år nu och är nöjd över förhållandet mellan pris/prestanda. Ger säkert lite mer än 4,5kW vid -20 men torde väl på hektaren vara ungefär i den klass du söker. Finns givetvis pumpar med bättre prestanda men priset tenderar att rusa iväg på dessa.

För att vara ärlig bör man ju nämna att EnergySaven tillverkas av Amitime som åtminstone tidigare tillverkade de L/V pumpar Jula sålde, är inte uppdaterad på hur det är just nu. Finns dock ett antal V5 innehavare som är aktiva på det finska värmepumpsforumet och baserat på diskussionerna där har det inte varit några problem att tala om, med undantag för ett avfrostningsfel som bottnade i programvaran och som försvann med programvaru uppdatering. Min pump hade en irriterande tendens att starta-stoppa-starta när hysteresen började nå nedre gränsen men löste det med ett relä och ett motstånd. Är ingen annan här som meddelat motsvarande problem så kan bero på placeringen av givaren eller nåt annat som är specifikt just för min anläggning.

Har en ganska omfattande loggning/övervakning och baserat på den så ligger förhållandet mellan inmatad och producerad energi under året som gått strax under 3. Kör på en flack värmekurva där det vid 0 grader går ut 29C och vid -30 43C. Förra vintern hade vi dock inte kallare än ca -17.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2015, 07:30:03 »
Krtek

Verkligen en bra vpump!
Måste lägga namnet på minnet :)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2015, 07:43:09 »
35°  tummenupp
då kommer det fungera bra ,,
Jag hade nog rekomenderat nÃ¥gon  DX  värmepump som du kopplar mot tanken .
Då har du möjlighet att behålla den viktiga skiktningen i tanken när du eldar med ved

Eller sÃ¥ passar du pÃ¥ att investera idag för framtiden . är det 4,5kw du behöver i toppeffekt ?  investerar du i tex en optimum 4,5 kw  vp  med 100m borrning ,, Dockat med acktanken /veden har du en anläggning i dag med flexibilitet
för framtiden .. skiktningen i tanken går att bibehålla :)
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2015, 16:40:47 »
Energysave känns väl inte mer seriöst än t.ex. Jula?

En optimum kunde ju vara intressant, det är ju bara det där med att investera så mycket utan att kunna räkna ihop det på ett bra sätt över en max 15 års period. Jag tror nämligen inte att nån värmepump går längre än så utan kompressorhaveri, och jag skulle tro att ett kompressorhaveri om 10-15 år med automatik betyder att man INTE bara byter kompressor.

Jag tror inte på att "framtidssäkra" eftersom tekniken ständigt tar nya språng, utan nåt som håller 10-15år med en trevlig avskrivning som gör att totalpriset per kWh ligger på en bra nivå är vad jag är ute efter.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2015, 17:09:19 »
Energysave känns väl inte mer seriöst än t.ex. Jula?
Noterade ju också den här Amitime kopplingen i mitt tidigare inlägg. Har själv av förekommen anledning ingen erfarenhet av Jula och deras pumpar då de inte är etablerade på den här sidan om Ålands hav.

Är givetvis frÃ¥gan om en ren Kinapump och kvaliteten växlar säkert mellan exemplaren. Har heller ingen bild av om programvaran är olika eller samma i Julas och ES pumpar. ES styrka som jag ser det är, förutom ett attraktivt pris och en lättinstallerad pump, den goda supporten. Om det varit nÃ¥t som krÃ¥nglat eller nÃ¥t man undrat över sÃ¥ har det alltid kommit svar pÃ¥ frÃ¥gan snabbt antingen per mail eller telefon. Samma sak om det behövts nÃ¥gra reservdelar sÃ¥ har de levererats snabbt och kostnadsfritt utan nÃ¥t som helst knorrande om det varit frÃ¥ga om garantidelar.  tummenupp
Tycker det är mycket värt i dessa tider. En styrka i supporten  i  AllingsÃ¥s är ocksÃ¥ det att det inte finns sÃ¥ mÃ¥nga personer inblandade sÃ¥ man behöver inte dra sin historia frÃ¥n början varje gÃ¥ng man Ã¥terkommer dit.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2015, 17:25:25 »
Titta på energimyndighetens test av värmepumpar.
Längst ner finns en knapp "markera alla" som du skall trycka på och sedan "jämför testresultat"
I det fönster som kommer fram finns längst upp till vänster två små radioknappar
välj "utökad tabell"

här kan du se vad dessa närmepumpar presterar vid olika framledning
om den inte klarar dina 4,5kW vid -15 grader och 45 grader framledning så är risken stor att den inte heller klarar 4,5kw vid -20 grader och 35 graders framledning.
då kan du enkelt välja bort en del märken
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

KalleScheven

  • Gäst
KalleScheven
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #9 skrivet: 02 juni 2015, 12:54:40 »
Jag slår ett slag för Panasonic monoblock 6Kw! Eller den lilla Fujitsu spliten på 6 kw. Båda stegar upp ineffekten (på bekostnad av cop, men vad göra) så att uteffekten behålls. 35 kkr för panan tycker jag är bra.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2021, 21:02:32 »
Bumpar denna tråd då jag inte fått tummen ur på 6år. dontknow

Har det hänt nåt på produktsidan?
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2021, 10:29:20 »
T.ex. NIBE F2120-12 ger ca 5,25 kW vid -20 °C. Med COP 2 vid 45 °C framledningstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2021, 22:40:24 »
Men den är väl inte gjord för att docka till bef värmeanläggning/ack?
Sen ser deras effektkurvor konstiga ut i deras tekniska beskrivning. Man får ut lägst effekt vid lägsta framledning, känns märkligt.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2021, 10:57:25 »
Man behöver också en styrsystemmodul som SMO40 till F2120 för att det skall fungera att docka och det innebär naturligtvis en extra kostnad. COP är högre vid lägre framledningstemperatur. Uteffekten på F2120 är liknande oberoende framledningstemperatur 35° - 55°.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Luft/vatten vp som ger ~4,5kW vid -20
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2021, 12:21:03 »
Men den är väl inte gjord för att docka till bef värmeanläggning/ack?
Sen ser deras effektkurvor konstiga ut i deras tekniska beskrivning. Man får ut lägst effekt vid lägsta framledning, känns märkligt.
Inte kylkurvan som förvirrar? Eller omfånget i möjligt frekvensområde som förvirrar?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!