Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga meter kan ett borrhÃ¥l vara?  (läst 7844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
Hur många meter kan ett borrhål vara?
« skrivet: 03 februari 2011, 12:19:02 »
Hej
Nu börjar offerterna på bergvärme ramla in, de flesta offerterna rekommenderar ett borrdjup på 210meter, plus tillägg på 20-30 meter för att vi har pool.
I en av offerterna har man rekommenderat 2 borrhål med motiveringen att ett borrhål kan maximalt vara 210 meter innan man får för dåligt flöde pga av för högt tryckfall. Vilket då ska gälla för Nibe och IVT.

Någon som vet vad som är max antal meter för ett borrhål?

« Senast ändrad: 03 februari 2011, 15:49:55 av Per@ljuvahem.se »
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur många meter kanett borrhål vara?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2011, 14:07:37 »
Jag har sett djupare hål än så, begränsningen brukar vara borriggens kompressor.
För jordvärme så brukar ca 500 m vara max, det motsvarar ju 250 m borra i slanglängd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur många meter kanett borrhål vara?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2011, 14:21:12 »

Jag tog min VP i drift den 10 januari 2005.
VPn är överdimensionerad.
Två hål á 185 meter är överdimensionerade.
Har skruvat ur säkringarna till elpatronerna.
Det enda jag ångrar (lite) är att jag inte lät borra 200 meter.

Har minskat förbrukningen ifrån 38 000 kWh till 12 000 kWh.
Har varmt och gott och obegränsat med varmvatten.

Slutsats: Snåla inte med borrdjup och VP dimensionering.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2011, 16:01:06 »
Jag förstår helt klart logiken med att överdimensionera borrhålet och att man inte dum snålar med metrarna, men borrhålet kostar relation till resten av installationen kanska mycket pengar.

Min fråga är nog egentligen är leverantören med 2 borrhål den som tänker rätt och de andra snålar för att inte bli ut sorterade när jag ska välja leverantör.

Sen kan jag tänka tanken att istället för 2 borrhål lägger jag pengarna på att tilläggsisolera huset, vilket är en mer långsiktig lösning. Tänker i så fall isolera ytterväggarna från insidan och får på köpet djupare fönsternischer vilket är trevligt.

En för stor VP är dock inte riktigt säker på om det lönar sig, den större pumpen drar mer ström (alla dagar om året) om jag har fattat detta rätt, vilket ska ställas i kontrast till förbrukning med el-patronen. Vilket som är bäst har jag ingen aning om. Oräknat värmekon forten i form av mer varmvatten.
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2011, 16:39:06 »
Ibland är det borriggens kompressor som bestämmer vilket största borrhålsdjup man rekommenderar och inte tryckfallet i köldbärarslangen.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2011, 17:01:12 »
PerHag
En stor pump drar mer energi då den går men den går i kortare intervaller än en liten så för att tillverka en viss mängd energi går det åt ungefär lika mycket oavsett om pumpen är liten eller stor. Och större pumpar brukar vara lite effektivare (högre cop) än små, dessutom klarar en större pump värmen längre än en liten innan den behöver tillskott. Så med en större pump blir energikostnaden lägre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2011, 17:29:55 »
Ibland är det borriggens kompressor som bestämmer vilket största borrhålsdjup man rekommenderar och inte tryckfallet i köldbärarslangen.



..eller hur mycket grundvatten som sipprar fram vid borrningen, finns det mycket grundvatten så orkar inte kompressorn lyfta borrkaxet och borren fastnar.
Är hålet helt torrt så kan de flesta borra ca 250 meter.
Vid borrnongen av den sista värmepumpen jag sålde hittades så mycket vatten att de fick avbryta borrningen vid 110meter och borra ett till hål.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2011, 18:06:33 »
Sen kan jag tänka tanken att istället för 2 borrhål lägger jag pengarna på att tilläggsisolera huset, vilket är en mer långsiktig lösning. Tänker i så fall isolera ytterväggarna från insidan och får på köpet djupare fönsternischer vilket är trevligt.
Och du kan göra det i lugn takt ett rum i taget!, Men gör vinden först det är lättast och ger stor effektbesparing!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2011, 19:00:51 »
Min fråga är nog egentligen är leverantören med 2 borrhål den som tänker rätt och de andra snålar för att inte bli ut sorterade när jag ska välja leverantör.

Sen kan jag tänka tanken att istället för 2 borrhål lägger jag pengarna på att tilläggsisolera huset, vilket är en mer långsiktig lösning. Tänker i så fall isolera ytterväggarna från insidan och får på köpet djupare fönsternischer vilket är trevligt.

Om du ändå funderar på att tilläggsisolera och ligger precis på gränsen mellan ett och två borrhål så skulle jag definitivt rekomendera att välja ett enkelt borrhål, men borra så djupt dom kommer, och sedan isolera huset för att sänka toppeffekten på huset.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2011, 19:34:03 »
..eller hur mycket grundvatten som sipprar fram vid borrningen, finns det mycket grundvatten så orkar inte kompressorn lyfta borrkaxet och borren fastnar.
Är hålet helt torrt så kan de flesta borra ca 250 meter.
Vid borrnongen av den sista värmepumpen jag sålde hittades så mycket vatten att de fick avbryta borrningen vid 110meter och borra ett till hål.

Råkade ut för just det, hade beställt 200m borrning, ville ha ett rejält borrhåll säkrat för framtiden. Men det komm massor av vatten och när de nått 165m var det ingen ide att borra mer, stod nästan still.
(Borrarna hade utr för 300m och hade borrat 270m tror jag det var)
Verkar som ett bra hål iallafall, det jag hittils sett...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2011, 19:47:18 »
Verkar som ett bra hål iallafall, det jag hittils sett...

Perfekt Thumbsup  när man hittar mycket vatten i borrhÃ¥let sÃ¥ finns alltid chansen att det är högt grundvattenflöde i hÃ¥let, och dÃ¥ ökar effekten rejält.
Det finns ju tyvärr inga garantier att vattnet rör sig även fast det är mycket vatten, det vet man inte förren man kört igång värmepumpen och fått lite last på den.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2011, 21:13:32 »
Tackar svenske kocken och alla andra, då har man blivit lite klokare.
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2011, 22:59:55 »
Kom på en följfråga utifrån svenske kockens svar på stor och liten VP.
Kan man tänka sig att en VP med 2 kompressorer är billigare i DRIFT än en stor?
Tror Varmitec kör med den lösningen.
1 kompressor jobbar om det inte är så kallt och båda när det blir riktigt kallt. Allt annat lika.
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2011, 23:05:13 »
Kom på en följfråga utifrån svenske kockens svar på stor och liten VP.
Kan man tänka sig att en VP med 2 kompressorer är billigare i DRIFT än en stor?
Tror Varmitec kör med den lösningen.
1 kompressor jobbar om det inte är så kallt och båda när det blir riktigt kallt. Allt annat lika.
Du närmar dig pudelns kärna, on-offregleringen, med två pumpar ökar du möjligheten att variera effekten, i slutändan har du en pump med 100% variabel effekt, En sån borde man ha, men det går åt lite flis..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur många meter kan ett borrhål vara?
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2011, 00:03:16 »
Hur djupt du kan borra beror till stor del vilken cirkulationspump mot kalla sidan som finns monterad i respektive värmepump.
Djupare hål ger lite bättre temp på köldbäraren!
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!