Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 09 mars 2011, 13:28:23 »

Vad betyder egentligen rumspåverkan +6? Hur många grader har den mandat att parallellförskjuta kurvan med?

Om vinden är kraftig kanske det krävs fler steg än vad rumsgivaren har möjlighet att höja. I så fall är nog enda möjligheten att Nibe ändrar styrprogramvaran för att ge rumsgivaren möjlighet att höja kurvan fler steg.

Såvitt jag förstår innebär rumspåverkan 6 att för varje grad som aktuell innetemp avviker från inställd temp så justeras framledningen 6 grader.

Dvs:

börfram  = kurva(utetemp) + förskjutning + (ärtemp - börtemp) * faktor

Så om innetempen är två grader under inställd temp så justeras börtempen upp med 12 grader.
Skrivet av: qvirre
« skrivet: 09 mars 2011, 13:06:42 »

Vad betyder egentligen rumspåverkan +6? Hur många grader har den mandat att parallellförskjuta kurvan med?

Om vinden är kraftig kanske det krävs fler steg än vad rumsgivaren har möjlighet att höja. I så fall är nog enda möjligheten att Nibe ändrar styrprogramvaran för att ge rumsgivaren möjlighet att höja kurvan fler steg.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 mars 2011, 12:45:34 »

Jag väntar med spänning  a:gl
hej Sobris m.fl.
 Innegivaren är ställd på 21º börvärde och maxkompensation(6), det har den hållt sisådär  (-1/+2 ºC) i solskensdagar med nästan ingen vind, jag har sett att den dragit ner börvärdet kraftigt vid övertemp inne. OK alltså så långt.
Så till vindpåverkan:
Nu har det blåst 11-12m/s med 16 i byarna i två dygn. Utetemp +1 till +2 ºC. Innetempen sjönk första blåsdygnet med 2 ºC, efter en svalare-än-vanligt-natt justerade jag börvärdet med parallellförskjutningsratten från 0 till +4 ( VBfram ökade från 40 till 48 ºC) i 3 timmar. Satte då tillbaka det till 44 när VBfram nått 46. Rumstem har återhämtat sig nu efter ytterligare 3 timmar och är önskat 21 ºC.

Vindpåverkan kylde alltså ner huset och innegivaren+styr+VP reagerade för långsamt, jag ingrep med manuell påverkan. Hustrun nöjd men inte jag, med att behöva styra manuellt. Det som förbryllar mig är att innegivaren inte höjde VB bör tillräckligt.

Varför?
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 mars 2011, 15:20:37 »

Jag väntar med spänning  a:gl
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 mars 2011, 15:18:05 »

Ett litet tips!
Som hjälpte mig, kolla tätningen till utegivaren är den halvdan så funkar det bra vid lungt väder men om vinden ligger på så kan det läcka mer innefrån så var det i mitt fall.
Drevade in lite extra isolering i röret, för jag såg att utegivaren visade fel temp när vinden låg på men nu visar den korrekt. a:gl
Kul att så många vill hjälpa till, tack igen för alla tips. Alla passar inte på mitt case men många läser ju och får nytta av all visdom. Min utegivare sitter med lång ledning utomhus så den störs inte av någon luftström inifrån. Däremot satt den till igår direkt under avbärarbrädan över betongväggen till källaren. Både väggen och brädan(3tumtjock) håller ju kvar sin temp länge så de påverkade nog givaren. Igår har jag flyttat upp den och satt 2cm figolit under givardosan. Ska nog funka bättre så. Direkt efter ombygget så visade givaren 5 grader för mycket och jag blev orolig för att givaren fått tryk, men det var frigolitens inneboende värme från gosiga källaren som låg kvar en bra lång stund. Nu idag visar den helt rätt. Även inomhusgivardosan har fått frigolitisolering under sig.

@sobris, ja, du har rätt utegivaren mäter inte vindavkylningen, det är ju det jag påpekar med denna tråd. Innegivaren mäter avkylningen inne men först när väggarna kylts ner. Nu har jag den på max, så bara det tar i och börjar blåsa ordentligt från syd-sydost så ska jag genast berätta hur rätt du har!
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 mars 2011, 15:00:39 »

@bopakoster: Problemet med din givare är inte att den reagerar för sent,
den reagerar ju inte alls när det blåser. Den anser ju att allt är OK eftersom
den ligger på sin kurva? Har du innegivare och har du i så fall satt upp den på max?
Om du har gjort det och innetempen sjunker och VP ändå inte jobbar för fullt så
är ju styrsystemet för dåligt.

@Berka1: Problemet är inte att utegivaren visar fel temperatur. Problemet är att den
inte klarar kompensera för den ökade avkylningseffekten när det blåser. På samma sätt
klarar den inte heller att kompensera för solinstrålning eller andra tillskott av energi
som VP själv inte står för.
Skrivet av: Berka1
« skrivet: 01 mars 2011, 14:04:06 »

Ett litet tips!
Som hjälpte mig, kolla tätningen till utegivaren är den halvdan så funkar det bra vid lungt väder men om vinden ligger på så kan det läcka mer innefrån så var det i mitt fall.
Drevade in lite extra isolering i röret, för jag såg att utegivaren visade fel temp när vinden låg på men nu visar den korrekt. a:gl
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 mars 2011, 12:54:59 »

Är det ingen annan som ser mönstret? Alla som har löst problemet med utegivare
som inte riktigt greppar läget har gjort den med hjälp av innegivare med max påverkan.
Vad "max påverkan" betyder kan förstås skilja från fabrikat till fabrikat, men en kvalificerad
gissning från min sida är att i de fall "max påverkan" verkligen löser problemet så går
den styrningen i princip bara på inne temp.
Då kommer man till min ständiga fråga: varför finns utegivaren då över huvud taget?
Som jag förstår det så ger utegivaren info om temperaturdiffen ute inne vilket är vad styret vill ha för att sätta framledningstempen anpassad till husets värmeförluster vid den diffen. (konceptet med värmekurvor)
Ett styrsystem med endast innegivare fungerar säkert också bra men så är ju inte min (Nibe) VP:s styrsystem konstruerat. Varför man inte gör så vet jag inte men jag tror det beror på att det behövs högre effekt i VP:n för att hålla en hyfsat konstant temperatur eftersom husväggar o tak hinner svalna en hel del innan det märks inomhus. Den värmemängden måste tillföras på så kort tid att det krävs högre effekt (dyrare pump) än i ett system som kan börja värma redan när utetempen sjunker. Har man längre tid på sig så räcker en lägre effekt.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 mars 2011, 12:28:31 »

Är det ingen annan som ser mönstret? Alla som har löst problemet med utegivare
som inte riktigt greppar läget har gjort den med hjälp av innegivare med max påverkan.
Vad "max påverkan" betyder kan förstås skilja från fabrikat till fabrikat, men en kvalificerad
gissning från min sida är att i de fall "max påverkan" verkligen löser problemet så går
den styrningen i princip bara på inne temp.

Då kommer man till min ständiga fråga: varför finns utegivaren då över huvud taget?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 01 mars 2011, 10:54:48 »

Jag har kört nu flera år med samma inställningar, temperaturen inne under värmeperioden varierar 0,3 ºC som max till ena eller andra hållet oavsett utomhustemperatur eller blåsväder.
Rumsgivarverkan står på max.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 februari 2011, 18:46:37 »

Konstigt! Brukar höja lite vid noll när jag är ute hos kunder,Brukar bli nöjda(Gäller gamla hus med kd.)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 februari 2011, 16:03:19 »

@qvirre och Remo:
 Min Nibe är 1225:a och fixar inte egna kurvkrökningar. Receptet i handboken är som ni säger; i kallt väder höj/sänk kurvan i varmt väder parallellförskjut kurvan.
Jag har satt innegivaren på max inverkan. Det är runt -2 ºC och nästan ingen vind sen jag gjorde det. Innetempen håller sig "konstant". Nu väntar jag på mera vind från syd-sydost för att se hur det går. David Rinnans förslag med väderstationens chill temperatur justering på utegivaren är väl det bästa som föreslagits utöver max inställning på innegivaren i mitt fall. Men det måste bli ett hembygge i så fall som du qvirre beskrev tidigare.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 28 februari 2011, 15:11:33 »

Åtminstone Nibe (säkert fler men det vet jag inte) har en funktion där du kan skapa en egen kurva som är förhöjd vid till exempel 0 grader för att sedan följa den normala kurvan igen. Det är smidigare än att gå och sänka och höja på egen hand hela tiden.

Inte bara Nibe det är även  Bosch och IVT mm som har det.
Du behöver inte höja och sänka hela tiden när du har hittat rätt. Det är precis lika enkelt att göra som att börja göra en kurva för varje väderlek.
Jag har också möjlighet att kröka kurvan som jag vill och använde också det i början men sedan såg  jag att det var lättare att använda dom två parametrarna, kurva och parallellförskjutningen.
Det säger sig skälvt  att om du höjer kurvan så ändrar du bara lutningen till brantare. Således höjs ju kurvan minimalt vid 0grader jämfört vad det blir vid -20grader exempelvis.
Skrivet av: qvirre
« skrivet: 28 februari 2011, 13:12:58 »

Åtminstone Nibe (säkert fler men det vet jag inte) har en funktion där du kan skapa en egen kurva som är förhöjd vid till exempel 0 grader för att sedan följa den normala kurvan igen. Det är smidigare än att gå och sänka och höja på egen hand hela tiden.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 28 februari 2011, 12:33:08 »

När det är kring 0gader ute och värmen räcker inte till inne så är det bättre att höja parallellförskjutningen än kurvan, om man höjer kurvan så höjs ju värmen mera på ju kallare det blir och nästan ingenting nere vi nollan.
Och sedan om det blir för varmt när det är kalt ute så sänker man kurvan i stället. Detta hjälper ju inte mot blåsten, men är bättre anpassat övrigt. För blåsigt väder är det bara innergivaren med max påverkan som hjälper av dom vanliga åtgärderna man har tillhands.
Jag har inte sett någon blåsgivare kopplat till VP än. Det kanske finns?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 februari 2011, 06:50:33 »

Kör med kurva 0 på +2 och det funkar bra för mig med bara utegivare.Man behöver nog gasa lite mer vid noll
när det blåser ute.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 februari 2011, 21:27:34 »

Jo, men tyvärr gör inte alla det, om du läser lite på forumet :)
Varför är du arg på mig nu då ???
Inte arg alls,  förlåt om jag uttryckte mig illa...fattade bara inte förkortningen UVL...tror jag förstår precis vad du menar och har läst nåra av trådarna där ni rörisar har rätt olika meningar ..
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 februari 2011, 21:21:24 »

@bopakoster: du beskrev ju själv med all önskvärd tydlighet vad det var
som hände i ditt fall. Värmpumpen märker att det blir hyfsat varmt ute och ger
dig bara energi som motsvarar ett normalläge utan vind. Med ihållande kraftig
vind så får du en så stor avkylningseffekt att temperaturen sjunker inomhus.
Det handlar inte om att reagera i förtid för att lösa ditt problem, det handlar om att
reagera överhuvudtaget!
Jovisst det var ju det jag gjorde, men inte VP-systemet eftersom det kör mot sin fina intrimmade kurva, anpassad för vindstilla. Jag reagerade med att fundera på och fråga om hur man löser problemet med vindavkylning på bästa sätt. Och jag har fått flera förslag. Tack alla för dem!
Tröghet har du förstås i huset och det är inte VP som tar tid på sig att reagera,
det är styrningen som helt enkelt anser att den är klar med jobbet. Den följer ju sin kurva?
Styrningen skulle ha all tid i världen på dig att reagera om man märker att innetempen börjar
vika sig...
Just det styrningen är felinformerad om verkligheten. Med innegivare borde det vara OK och är väl det om det är bra krut i VPn, men min är lite klen och tar lite tid på sig att kompensera. Därför tycker jag att vindgivare är en lösning som skulle kunna funka.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 februari 2011, 21:12:16 »

Jo, men tyvärr gör inte alla det, om du läser lite på forumet :)

Varför är du arg på mig nu då ???
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 februari 2011, 21:09:19 »

UVL,, man bygger en kundanpassad lösning, efter den plats och behov kunden har *vinkar*
Jaha.  Sc:,h Är det inte det man alltid borde?  >:(
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 februari 2011, 21:03:14 »

Behövs och behövs.  Funkar såklart utan, men jag ska ha det ;)

UVL,, man bygger en kundanpassad lösning, efter den plats och behov kunden har *vinkar*
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 februari 2011, 21:00:06 »

Det grundläggande felet är förstås att mäta ute över huvud taget  Thumbsup
Det grundläggande felet med ditt påstående är att vi inte har system utan tröghet. Så vill du hoppa över feedforwardstyrning så skaffa dig en VP med extrakrut! Min är inte en sådan, utan en snikvariant som tar god tid på sig att reagera ^-^

Styrning med utegivare och innegivare är bättre även om man har en anläggning med mycket krut typ vedanläggning än styrning med bara innegivare. Det är grymt svårt att få till en bra placering av innegivaren men fördelen är att man slipper ägna en hel vinter till att finjustera kurvan. På shuntstyrningar brukar det vara ett litet vred att vrida på väldigt oprecist funkar bättre på vp där man kan minska framledningen 1 grad om man vill finns säkert shuntstyrningar som är bättre också men dom jag sett huvuddunk.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 27 februari 2011, 20:54:00 »

@bopakoster: du beskrev ju själv med all önskvärd tydlighet vad det var
som hände i ditt fall. Värmpumpen märker att det blir hyfsat varmt ute och ger
dig bara energi som motsvarar ett normalläge utan vind. Med ihållande kraftig
vind så får du en så stor avkylningseffekt att temperaturen sjunker inomhus.
Det handlar inte om att reagera i förtid för att lösa ditt problem, det handlar om att
reagera överhuvudtaget!

Tröghet har du förstås i huset och det är inte VP som tar tid på sig att reagera,
det är styrningen som helt enkelt anser att den är klar med jobbet. Den följer ju sin kurva?
Styrningen skulle ha all tid i världen på dig att reagera om man märker att innetempen börjar
vika sig...

@VP ORAKLET: Väderprognoser in i styrningen behövs bara om du måste lagra upp
energi i förväg för att klara dig förbi toppar i energiförbrukningen eller eller toppar i
t.ex. tidsstyrda debiteringssystem. Det behövs aldrig för att styra värmen i en villa...
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 februari 2011, 19:59:18 »

Med prognoser och en 130% VP med en UVL koppling, ja då kan det vara vilket väder det vill Thumbsup
Utegivare är och förblir kanon *vinkar*
Kan du avslöja för en novis vad UVL är? Sc:,h
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 februari 2011, 19:56:48 »

Det grundläggande felet är förstås att mäta ute över huvud taget  Thumbsup
Det grundläggande felet med ditt påstående är att vi inte har system utan tröghet. Så vill du hoppa över feedforwardstyrning så skaffa dig en VP med extrakrut! Min är inte en sådan, utan en snikvariant som tar god tid på sig att reagera ^-^
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 februari 2011, 18:43:59 »

Med prognoser och en 130% VP med en UVL koppling, ja då kan det vara vilket väder det vill Thumbsup

Utegivare är och förblir kanon *vinkar*
Skrivet av: sobris
« skrivet: 27 februari 2011, 18:37:05 »

Som jag sagt vid flera tidigare tillfällen så är det precis denna typ av problem man kan
få om man mäter i ett system (utomhus) och styr i ett annat (inomhus). Att öka komplexiteten
i styrningen är oftast fel väg att gå och därför stryker vi tankarna på kompensation för såväl
verklig vind, som eventuell kommande vind som SMHI vill sälja prognoser om.

En extra inomhusgivare som ofta kan köpas till befintlig VP-styrning verka kunna ta hand om
problemet i många fall, men inte alltid.

En mera direkt metod att styra på verklig innetemp kan göras med ett par termostater och ett par
reläer: Om det finns behov av högre temp lurar man VP att det är 30 grader kallt ute och om det
redan är för varmt inne så visar man givarvärdet som motsvarar 30 grader varmt för VP istället.
Om det är lagom varmt så låter man VP:s egen styrning sköta sig själv.....

Det grundläggande felet är förstås att mäta ute över huvud taget  Thumbsup
Skrivet av: qvirre
« skrivet: 26 februari 2011, 15:06:15 »

Jag ville bara inflika att saker kan gå sönder. En PC som endast sköter detta interface lär inte gå ner särskilt ofta men om den slutar skicka signaler så antar jag värmesystemet inte kommer att sköta sig som det ska så nån sort varning för detta vill man ju ha. Vad händer med Nibes pumpar normalt om utegivaren dör? Löper systemet amok eller hur fungerar det?

Med lite mer kunskaper kan man köpa en låda som går att programmera så att den sköter sig själv, det är betydligt mera robust och lär inte fallera mer frekvent än övrig styrelektronik i pumpen. Materialkostnaden för detta kanske går på det dubbla och kunskapsnivån som krävs höjs ett snäpp till.

Så har man inte tid/kunskap till att göra det själv så får man försöka hitta något som är färdigt. Bara ett MODBUS interface till Nibes pumpar går dock på 6000 så det lär bli rätt dyrt i slutändan.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 26 februari 2011, 14:19:05 »

Vill du automatisera det hela kan du till exempel köpa ett PC-interface (600-700kr) med analoga ut/ingångar och koppla vindgivare och utegivare till detta. Sen låter du utgången gå till värmepumpens normala ingång för utegivaren. PCn kan då härma utegivarens kurva och sänka till motsvarande temperatur som kylfaktorn ger för tillfället (kylfaktorn beror av utetemp, vindhastighet och husets klimatskal). Exakt vilken kylfaktor just ditt hus har måste du pröva dig fram till.

Det är ju även andra faktorer som spelar in men utegivare + vindgivare i kombination med en innegivare bör ju ge ett tillräckligt bra resultat.

Även den vanliga värmekurvan har du ju prövat dig fram till en gång i tiden så det är inga konstigheter.

Som vanligt ger fler komponenter i systemet fler felkällor. Du riskerar alltså fler driftstopp än tidigare då det finns fler saker som kan gå sönder.
Tackar tackar, det låter ju ganska enkelt men jag är född lååångt före PCar och mobiler. Och din sista mening tyder på att du har vissa mindre bra erfarenheter?
Skrivet av: qvirre
« skrivet: 26 februari 2011, 13:13:45 »

Vill du automatisera det hela kan du till exempel köpa ett PC-interface (600-700kr) med analoga ut/ingångar och koppla vindgivare och utegivare till detta. Sen låter du utgången gå till värmepumpens normala ingång för utegivaren. PCn kan då härma utegivarens kurva och sänka till motsvarande temperatur som kylfaktorn ger för tillfället (kylfaktorn beror av utetemp, vindhastighet och husets klimatskal). Exakt vilken kylfaktor just ditt hus har måste du pröva dig fram till.

Det är ju även andra faktorer som spelar in men utegivare + vindgivare i kombination med en innegivare bör ju ge ett tillräckligt bra resultat.

Även den vanliga värmekurvan har du ju prövat dig fram till en gång i tiden så det är inga konstigheter.

Som vanligt ger fler komponenter i systemet fler felkällor. Du riskerar alltså fler driftstopp än tidigare då det finns fler saker som kan gå sönder.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 februari 2011, 22:02:24 »

?vår/höst läge? hur?
Ahh, driftläge!
Vinter/sommar/vår-höst, finns inte det i 1226?

Betyder iaf att elpatron ej tillåts att köra vår/höst.
Tack nic2, jag har 1225:a, fattar  *vinkar*
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 februari 2011, 21:58:53 »

Avkylningseffekten fungerar så att vinden blåser bort den värmen som blir närmast (även i) kläderna, på människor är den tydligt eftersom innertemperaturen är 37 gr. och isolertjockleken är 1 eller 2 centimeter. Men ett hus som håller 20 gr och har 15 cm isolering har ingen mätbar varm luft utanför fasaden, Om det blåser in genom springor, så påverkas huset, det håller jag med om. men är huset tätt är påverkan marginell.
Hej Plutus, jovisst är det så på kroppen och husfasaden har också en mätbar temperatur på utsidan, som är högre än den omgivande luften och den värmer upp luften utanför. Med hjälp av vinden transporteras den värmda luften bort fortare än när det är vindstilla. Fortare ju mer det blåser.
Och definitivt går det ut värme genom väggen även med 15cm isolering, annars skulle du storkna inomhus och inte behöva någon värmepump alls! Vart tror du dom kW tar vägen som du pumpar in i huset? Väggar, tak ventilation och avlopp. Och lite till i din kaffetermos...
Passivhus har oxå värmeförluster men dom är så små att din kroppsvärme o.d  räcker för att hålla jämvikt med värmeförlusten genom väggar o tak. Ett sånt hus har inte jag.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 25 februari 2011, 21:51:56 »

?vår/höst läge? hur?
Ahh, driftläge!
Vinter/sommar/vår-höst, finns inte det i 1226?

Betyder iaf att elpatron ej tillåts att köra vår/höst.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2011, 21:09:06 »

Har också en innegivare inställd på maxkompensering och är nöjd med resultatet jag får. Visst kan temperaturen sjunka inomhus en aning i huset när det blåser mycket här på västkusten men det är inget som jag störs av.

Per L

Min givare står inte på max tror den står på faktor 4.2 håller ruskigt jämn temp inne.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 25 februari 2011, 20:59:26 »

Har också en innegivare inställd på maxkompensering och är nöjd med resultatet jag får. Visst kan temperaturen sjunka inomhus en aning i huset när det blåser mycket här på västkusten men det är inget som jag störs av.

Per L
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 februari 2011, 19:32:13 »

Om man ställer upp rumsgivaren på max kompensering ska det väl funka bra? tycker det funkar kanon hos mej och tror inte mitt hus är tätt *vinkar*.
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 25 februari 2011, 18:37:20 »

Avkylningseffekten fungerar så att vinden blåser bort den värmen som blir närmast (även i) kläderna, på människor är den tydligt eftersom innertemperaturen är 37 gr. och isolertjockleken är 1 eller 2 centimeter. Men ett hus som håller 20 gr och har 15 cm isolering har ingen mätbar varm luft utanför fasaden, Om det blåser in genom springor, så påverkas huset, det håller jag med om. men är huset tätt är påverkan marginell.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 februari 2011, 18:27:59 »

Jag får aktivera min, så får vi se om det är bra. 2,50 per kvm och år är inga pengar. Och som tur är har jag hårdvaran i min VP, har massor av godis i källaren men det ligger i en hög och väntar på montering *roflmao*
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 februari 2011, 18:15:53 »

Ja som du säger så får man väl helt enkelt låta en vindgivare påverka vanliga tempavläsningen innan den skjuts in i VPn enligt via sin vanliga tråd. Man går det dock inte helt i realtid så att säga utan låter vind-snittet över en viss period påverka. Nu är min chill nere i -6 vid 0 grader för övrigt.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 februari 2011, 18:02:37 »

Jag vet inte vad en standardpanna kan ta emot i form av protokoll och sådant. eller vilka givare som fungerar från scratch på din panna.
Inte jag heller har en Nibe 1225-8, standard utegivare och kompletterad med innegivare.
Har just plöjt VP-Oraklets förklaringar i joka83eds tråd om prognosstyrning (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30982.0 ) det verkar vara att skjuta över målet för mig och min trettio-talskåk i trä. Passar mera slott och herresäten i sten å betong.
Men vi är många som bor på kusten och några på fjället som borde ha nytta av vindkompensering.
Att mäta vindhastigheten och få en chill temperatur från en väderhemmastation borde väl kunna gå att ersätta det motstånd som utegivarens termistor levererar?
Lite mindre flis alltså, VP Oraklet, men med samma funktion fast utan prognos?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 februari 2011, 17:49:53 »

Detta har jag redan svarat på :)

Prognosstyret tar över din utegivare och anpassar efter vädret Thumbsup  dessutom får du ju väderprognoser hela tiden, om du nu inte skulle surfa så mkt ;D
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 februari 2011, 17:42:23 »

Jag vet inte vad en standardpanna kan ta emot i form av protokoll och sådant. eller vilka givare som fungerar från scratch på din panna.

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 februari 2011, 16:20:54 »

Har ni aldrig hört talats om chill eller upplevd kyla. Det måste väl ändå vara det enda rätta att använda i detta fallet. Om du har en väderstation med vindmätare så har den två ute-temp värden. Ett som är den faktiska temperaturen och den andra är den upplevda temperaturen med hänsynd tagen till vindhastigheten.

Just nu är det här 0 grader ute och chill är -4 (gissar att jag snittar 4-5ms just nu)

Dock är det ju oberoende av vindriktigning men om vinden bara är ett problem från ett håll sätter du din vindgivare på ena sidan av huset i stället för taket etc.

Tack David Rinnan, nu börjar det likna nåt, då borde ju utegivaren ersättas med chill-tempen. Hur?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 februari 2011, 16:17:22 »

Det där avser ju människor? har du ett tätt hus påverkas ju huset väldigt lite. Jag tror mer på rumsgivaren!
Håller inte med dig, även om huset är tätt så beror värmeförlusten på strålning, värmeledning och konvektion vid ytterytan. Vindstilla: ingen konvektion, blåst mycket konvektion, dvs ökade värmeförluster.
Men du har rätt i att tabellen och formeln är gjord för vindinverkan på hud, inte hus, men jag tycker att principen är rätt bara den att husets "hud" har en annan yttertemperatur.

Jag tror oxå på rumsgivaren men den reagerar inte förrän husväggarna har svalnat och då tar det lika lång tid att värma uppdom om VP orkar  värma lika mycket som vinden orkar blåsa bort...Jag skaffade rumsgivaren för att dra ner vid solinstrålning genom fönstren. Det funkar bra.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 februari 2011, 16:11:24 »

Har ni aldrig hört talats om chill eller upplevd kyla. Det måste väl ändå vara det enda rätta att använda i detta fallet. Om du har en väderstation med vindmätare så har den två ute-temp värden. Ett som är den faktiska temperaturen och den andra är den upplevda temperaturen med hänsynd tagen till vindhastigheten.

Just nu är det här 0 grader ute och chill är -4 (gissar att jag snittar 4-5ms just nu)

Dock är det ju oberoende av vindriktigning men om vinden bara är ett problem från ett håll sätter du din vindgivare på ena sidan av huset i stället för taket etc.
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 25 februari 2011, 16:01:06 »

Det där avser ju människor? har du ett tätt hus påverkas ju huset väldigt lite. Jag tror mer på rumsgivaren!
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 februari 2011, 15:50:51 »

Menar du att när blåsten ändrar sig, går du ner och ändrar? och det blir snabbare än rumsgivare?
 
Ja det menar jag, jag kan se när det börjar blåsa på träden. Det tar tid innan det blir kallt inne och då är det "för sent" att kompensera.

den här sidan http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vindens-kyleffekt-1.259 hittade jag, den säger att vid t.ex 10m/s så är det  7 ºC kallare än vad termometern (utegivaren) visar vid 0 ºC, då borde man väl ändra värmekurvan motsvarande (egentligen ställa om /kalibrera utegivaren lika mycket??
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 25 februari 2011, 15:39:42 »

Har provat lite olika varianter av kompensering av framledningstemperatur (utöver utekompensering), bland annat vindkompensering, vindriktning, luftfuktighet ute/inne, innetemp,  med mera. Min erfarenhet är att det är i det närmaste omöjligt att få rätt på detta. Man kan använda kompenseringarna för att minska effekterna på innetemperaturen vid extremt väder, men någon bra(jämn innetemp samt låg energianvändning) reglering har jag inte lyckats uppnå.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 februari 2011, 15:37:00 »

Sätt pumpen på vår/höst läge, då gasar pumpen på och ger vad den kan utan att koppla in TS.
?vår/höst läge? hur?
Skrivet av: nic2
« skrivet: 25 februari 2011, 15:34:53 »

Hej Nic2, Satte upp den till 6 som är max. Ändringen höjde framtemp mål från 45 till 53 ºC och TS gick in. Kanske lite mer än vad jag ville men inser att 1,5 ºC under önskad rumstemp gav 8 ºC högre börvärde på VBfram. 

Sätt pumpen på vår/höst läge, då gasar pumpen på och ger vad den kan utan att koppla in TS.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!