Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vad skall man köpa för vp  (läst 4528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad freddevti

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
vad skall man köpa för vp
« skrivet: 02 december 2006, 19:56:39 »
hej Har precis köpt hus och funderar på o sätta in en luft/vatten vp men har inte redigt koll vilket märke som blir mest ekonomiskt. huset jag skall värma e på 96kvm och det skall va till radiatorvärme och tappvatten.

Tacksam för svar

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #1 skrivet: 02 december 2006, 20:20:00 »
Innan Du gör allt för stora efterforskningar, så ta reda på vad som behövs för framledningstemp på radiatorerna, för att hålla huset varmt. Det är så gott som ett måste att tempen ligger under 50 grader C...., ju lägre ju bättre. Krävs högre temp, så får Du börja fundera över andra lösningar, eller ett byte av radiatorer t.ex.

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #2 skrivet: 03 december 2006, 21:17:06 »
hej Har precis köpt hus och funderar på o sätta in en luft/vatten vp men har inte redigt koll vilket märke som blir mest ekonomiskt. huset jag skall värma e på 96kvm och det skall va till radiatorvärme och tappvatten.

Tacksam för svar


Vet du något mer om huset?
Var i landet?
Hur gammalt?
Någon siffra på värmebehov?

Sen brukar jag rekommendera nya husägare att inte ha för bråttom att byta panna (om den inte rasar ihop). Det är inte säkert att förra husägarens värmebehov stämmer mot ditt, efter ett år vet du mer om hur mycket värme som du gör av med och får då ett bättre underlag för en kalkyl.

(Kliar det i fingrarna så tapetsera och måla om samt fixa till köket och badrummen istället.  ;) )
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #3 skrivet: 20 december 2006, 09:20:32 »
Vet du något mer om huset?
Var i landet?
Hur gammalt?
Någon siffra på värmebehov?
Sen brukar jag rekommendera nya husägare att inte ha för bråttom att byta panna (om den inte rasar ihop). Det är inte säkert att förra husägarens värmebehov stämmer mot ditt, efter ett år vet du mer om hur mycket värme som du gör av med och får då ett bättre underlag för en kalkyl.
(Kliar det i fingrarna sÃ¥ tapetsera och mÃ¥la om samt fixa till köket och badrummen istället.  ;) )

Precis så här tänkte vi och gjorde vi, vi installerade det billigaste vi hittade i år(L/L-pump) istället för att köra på elpatronerna då det troligen skulle bli en mycket dyrare månadskostnad än att köra L/L-pumpen.
åsså fixade vi till köket och andra rum istället så länge.
nu börjar vi märka att vi endera måste ha en till L/L-pump uppe eller så skulle vi nog ha en L/V-pump att koppla på värmerören. Bergvärme verkar bli en onödigt dyr investering på vårat hus då det håller sig rätt varmt ändå, så en L/V-pump skulle nog bli bäst för just oss... men så har det inte varit allt för kallt i längre perioder än, så i vår kanske vi säger att bergvärme absolut är bäst för oss... sånt som tiden får visa..
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #4 skrivet: 20 december 2006, 14:59:38 »
hej...
vore jag du sÃ¥ skulle jag vänta..3Ã¥r  jag vet att det kommer nya billigare Ã¥ bättre nästa Ã¥r

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #5 skrivet: 20 december 2006, 15:03:41 »
hej...
vore jag du sÃ¥ skulle jag vänta..3Ã¥r  jag vet att det kommer nya billigare Ã¥ bättre nästa Ã¥r

Jag tror nog att du är lite väl optimistisk jockefors, att det kommer nya och kanske bättre kan jag hålla med om, men att de nya BILLIGA skulle vara bättre än vad som idag finns är jag inte så säker på.

Nya DYRA bättre kommer säkert, men frågan är om det alls kan löna sig att vänta i tre år på en investering som kan spara upp till 15 000 kr/år, den "nya" får i så fall vara rätt mycket billigare, bättre och effektivare om den skall spara in det man betalt för att vänta i tre år...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #6 skrivet: 20 december 2006, 15:28:02 »
Sätt in en L/L eller L/V-pump NU!! Sen blir bara dyrare, för merkostnaden från nu till installation ska ju åxå tas med i beräkningen....

mvh humlan.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #7 skrivet: 20 december 2006, 16:56:20 »
hej...
hmm jag vet av ett märke som släpper ut en 8kw luftvatten nästa år 410 gas +inverterstyrning
om jag inte minns fel så skulle den säljas ut till kund för 45000 inkl moms
den haddel ika bra cop som dom bättre i dag...skulle tro runt 2,0 då det är kallt

pratade med en annan tillverkare dom höll på att kolla upp om en luft/vatten med samma cop vid minus 10 som pumparna har i dag vid+7 det va en hyfsat stor pump minns inte kw talet på den.
killen jag pratade på sa att dom va tvungna att kolla upp pumpen så att den verkligen höll
det dom sa...men skit samma har den pumpen samma cop vid noll som dom har i dag vid +7
sÃ¥ är detändÃ¥ en vinnare ...men den va inte billig  130 000 minst

som jag säger utvecklingen går frammåt allt blir billigare se bara på datorer å all annan elektronik...
varför vi i sverge får betala dyrt för grejerna är förmodlingen för att vi är ganska ensamma om att värma med luftkylare
det bär sig liksom inte att bränna flera miljoner på utveckling till nått som säljer 100 maskiner på ett år pga att dom stora å etablerade märkena är fördyra å funkar lite riktigt då det är kallt
då man får en jordvärme för samma peng

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #8 skrivet: 20 december 2006, 19:19:48 »
Vi fÃ¥r väldigt prisvärda luft/luft därför att de tillverkas i sÃ¥dana massupplagor.De säljs ju dessutom som aircondition i varma länder.Det vore inte mycket märkvärdigare att ersätta innerdelen med en värmeväxlare gas/vatten,istället för gas/luft.VÃ¥gade nÃ¥gon av de stora japsen satsa ordentligt pÃ¥ luft/vatten,och marknadsföra det pÃ¥ norra halvklotet,och södra sydamerika,sÃ¥ tycker man att de skulle kunna komma upp i upplagor som gör att priset skulle kunna bli konkurrenskraftigare.Hoppas kan man ju alltid.De Svenska tillverkarna ska man nog inte hoppas pÃ¥.Men vill helst ha fel i den gissningen. 
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #9 skrivet: 20 december 2006, 19:36:42 »
Hej
Jag har både och bergvärmen jör jag kontinuerligt pga bättre COP , lv pumpen kopplas in istället för elpatronen.Idag är det skillnad på cop mellan L/V och V/V vilket skall ställas mot den högre investeringen.En faktor som inte ofta nämns är livslängd. Jag tror att man kan få dubbla livslängden ur en V/V mot L/V. Ca 20 år mot 10 år. Finns det andra uppfattningar?
Men som sagt var och en får komma fram till det som passar.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #10 skrivet: 20 december 2006, 21:21:58 »
Som Rikard säger, varför vänta i 3 Ã¥r och under tiden bränna iväg 45 000  huvuddunk
Köp det bästa du kan få nu, när den är gammal och utsliten om 20-30 år då köper du det bästa som finns då.
Köp berg eller ytjordvärmepump, nästa gång du bytar så är redan slingan/borran betald och du behöver bara byta maskin.

Kolla även denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11525.0

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #11 skrivet: 21 december 2006, 15:15:48 »
  Svar till freddevti. Ska man vänta till nästa Ã¥r för att det kommer bättre grejor dÃ¥, dÃ¥ kan man aldrig köpa nÃ¥got. För det kommer alltid bättre grejor nästa Ã¥r ändÃ¥. Köp det du tycker känns rätt, du ska känna förtroende för din leverantör om det blir problem, sen tror jag att vilket fabrikat du väljer är av mindre betydelse.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #12 skrivet: 22 december 2006, 22:27:15 »
Hej
Jag har både och bergvärmen jör jag kontinuerligt pga bättre COP , lv pumpen kopplas in istället för elpatronen.Idag är det skillnad på cop mellan L/V och V/V vilket skall ställas mot den högre investeringen.En faktor som inte ofta nämns är livslängd. Jag tror att man kan få dubbla livslängden ur en V/V mot L/V. Ca 20 år mot 10 år. Finns det andra uppfattningar?
Men som sagt var och en får komma fram till det som passar.

AndersA

Hej, undrar bara om ispinnen går att jämföra med "vanliga" luft/vatten pumpar? Har inga kunskaper om det, men såvitt jag vet har väl inte ispinnen blivit direkt upphausad av kritiker, eller?

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: vad skall man köpa för vp
« Svar #13 skrivet: 22 december 2006, 22:57:08 »
Den största besparingen är att ha en VP. Hellre en enklare och mindre pump fast kondenserad mot befintlig panna än en perfekt anläggning sen. Besparingen kommer varje dag och tekniken utvecklas. Köp en nu och byt om 5-10 år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!