Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sitter med ett par offerter.  (läst 21086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #45 skrivet: 29 februari 2012, 14:50:27 »
Ta Spliten så behöver man inte tänka på om man har en för stor eller liten maskin

Tänkte just skriva att inverter behöver inte nån extra tank om man dimensionerar en lite större LVVP.
Även Mitsubushi ECODAN är väl frekvensstyrd?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #46 skrivet: 29 februari 2012, 14:54:00 »
... ok, därför att...? Varför skulle överkapacitet inte vara ett problem för en inverterVP?
Förklara gärna för en som inte begriper...  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #47 skrivet: 29 februari 2012, 14:57:19 »
... ok, därför att...? Varför skulle överkapacitet inte vara ett problem för en inverterVP?
Förklara gärna för en som inte begriper...  :)

Den reglerar uteffekt efter behov, och drar då ner på uteffekten då det inte behövs lika mycket värme.
En on/off kan ju bara köra max uteffekt eller inte alls och kommer då starta/stoppa mycket mer än en inverter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #48 skrivet: 29 februari 2012, 15:02:02 »
Och den förlorar inte i COP när den gör det?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #49 skrivet: 29 februari 2012, 16:14:13 »
En inverterpump får bättre COP när den går på dellast. En on/off-pump som startar för ofta får sämre COP eftersom den ofta befinner sig i 'uppstartsfasen'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #50 skrivet: 29 februari 2012, 16:36:32 »
Så en inverterpump borde i princip alltid överdimensioneras för att vara effektiv och en on/off-pump på gränsen till underdimensioneras?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #51 skrivet: 29 februari 2012, 16:38:23 »
Typ... Sen har ju inverterpumpen en lägsta effekt som gör att den i praktiken blir en on/off-pump vid lägre effektbehov. Dock är det ju oftast under den varma säsongen som detta inträffar och då används pumpen mest till att göra varmvatten med högsta möjliga effekt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #52 skrivet: 29 februari 2012, 16:51:35 »
Och on/off-pumpar med två effektlägen blir då nåt slags mellanting?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #53 skrivet: 29 februari 2012, 19:29:37 »
Ja. men det är oftast lite större pumpar med två kompressorer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #54 skrivet: 29 februari 2012, 20:19:41 »
Har enbart haft min split i 6 månader men så här långt kan driften sammanfattas som så:
Husets förutsättningar bestämmer hur bra den går.
I mitt fall är de inte de bästa men pumpen har gått ner till -15/-16 som varit de lägsta temperaturerna så här långt i år utan en enda Kw i tillskott.
Nu när temperturen går över 0 grader så går pumpen mer som en on/off fast med skillnaden att den levererar 38 grader (eller vad bör FLT skall vara för husets förutsättningar).
Det är lite pill med inställningarna för att få den att gå så länge som möjligt men det går och den går mycket billigt, anser jag i alla fall.
Som mest har vi haft 70Kwh på ett dygn (inkl hushållsel) och nu när det är 0 - ett par plus ligger enbart förbrukningen för värme på 0,6kwh/h i snitt.
Vilket märke eller typ man i slutändan väljer är helt upp till en själv och vad man vill ha och vad som känns bäst och vad som passar ens behov.
Tycker Thermia verkar ha riktigt bra produkter och hade jag inte köpt en Nibe så skulle jag absolut köpt en från Thermia.
Det är bra om det finns ÅF och installatörer nära där man bor för snabb service om det skulle behövas.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #55 skrivet: 29 februari 2012, 22:20:13 »
Ja. men det är oftast lite större pumpar med två kompressorer.

Och fläktens hastighet har inget med detta att göra? (vill bara kolla att jag förstår...)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #56 skrivet: 29 februari 2012, 23:01:03 »
Nej. En del VP (CTC t ex) har två hastigheter på fläkten, men det är mest för att kunna sänka ljudnivån lite när inte effektbehovet är så stort. Kompressorn går fortfarande bara på en hastighet.

"CTC EcoAir arbetar med två olika hastigheter på fläkten för att undvika onödigt mycket ljud från produkten. Då
utetemperaturen överstiger 10 °C minskas fläkthastigheten vilket medför mycket tyst drift."
« Senast ändrad: 29 februari 2012, 23:02:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #57 skrivet: 29 februari 2012, 23:02:17 »
Tycker Thermia verkar ha riktigt bra produkter och hade jag inte köpt en Nibe så skulle jag absolut köpt en från Thermia.
Det är bra om det finns ÅF och installatörer nära där man bor för snabb service om det skulle behövas.

Sant. Troligtvis är det därför jag lutar åt Thermia. ÅF lämnar raka svar och offerter utan en massa trams.
Trams i det här fallet anser jag vara när ÅF vill berätta för mig hur jag ska amortera av mitt huslån eller berätta hur många år inbesparing jag kommer få. För mig räcker det att få veta hur många Kwh mitt hus beräknas dra efter installationen.
Thermias ÅF har dessutom tidigare hjälpt mig med en diskmaskinsanslutning som var lite komplicerad.
Bra intryck helt enkelt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #58 skrivet: 29 februari 2012, 23:16:18 »
Nej.

Tack! Jag gillar folk som ger begripliga svar.   Thumbsup
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!