Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryck i brinekrets  (läst 2696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
Tryck i brinekrets
« skrivet: 08 maj 2005, 21:35:04 »
..hur stor betydelse har trycket i brinekretsen för ex. vis cop? Det står i manualen att man ska kolla brinetrycket en gång i månaden på min pump, men installatören har inte satt dit någon. Sc:,h
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Tryck i brinekrets
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2005, 23:16:18 »
Trycket har ingen betydelse för COPen. Det som däremot kan vara positivt med övertryck är att du lättare upptäcker eventuellt läckage tidigare och att kollektorn lättare "släpper" upp luften i antigen en automatisk avluuftare eller i nivåkärlet.
Lite krångligt att kontrollera trycket utan tryckmätare.

Sen om det är ett "måste" med övertryck låter jag vara osagt. Många kör med 0 i tryck och det funkar det med.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tryck i brinekrets
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2005, 23:25:08 »
Sitter expansionskärlet på högsta punkten så är det nog inte så viktigt. Däremot är det nog inte bra att få undertryck i systemet, så en manometer på KB-kretsen är inte fel, men det är nog ytterst få som monterar det... Du är inte ensam om att vara utan, ytterligare en fördel med att sköta installationen själv... man får anläggningen som man vill ha den utan att behöva (försöka) reklamera en bristfällig installation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryck i brinekrets
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2005, 23:40:00 »
Borde alltså vara en fördel ur luftningssynvinkel, med en fläktkonvektor för frikyla på övervåningen, ca 5m upp från pumpen.

Hur viktigt är det egentligen med läget på kollektorslangarna från borrhålet fram till källarväggen. Antar att det inte är så lyckat med en svacka på mitten, eller om borrhålslocket ligger högre än väggenomföringen. Lägger borrfirmorna slangarna med någon lutning, eller slänger man bara ner dem hyfsat i våg och skottar över.
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tryck i brinekrets
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2005, 23:45:41 »
När det gäller lutningen mot hålet, låt mig säga så här:

Jag har 500 meter ytjord, och jag har garanterat inte lutning upp mot värmepumpen på alla sträckor, jag har förmodligen så många svackor att det skulle vara svårt att räkna dem alla... men det funkar.

Fördelen med att ha lutning upp mot värmepumpen (garanterat) är att man inte behöver köra någon stor cirkpump vid installationen för att driva ut luften ur kollektorslangen, det sköter sig då helt på egen hand och med den inbyggda cirkpumpen.

Att ha en fläktkonvektor tvingar dig till att ha full koll på trycket "nere" vid kalla sidans expansionskärl, annars kan det bli problem med undertryck och inläckande luft (via t.ex. säkerhetsventilen) i systemet när KB-tempen sjunker under höst/vinter och vår.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!