Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Helt grön pÃ¥ detta med "VP" och behöver hjälp!  (läst 11222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« skrivet: 15 september 2007, 00:50:00 »
Hejsan ja som jag skrivit rubriken så är jag inte det minsta insatt i min anläggning som jag har här hemma... tyvärr!
Men vill nu ändra på detta!

Det jag vet är:

Huset är byggt 1930 Timmer stomme med plåtfasad.
Torpar grund så klart.
Huset 1½ planare med utbyggnad totalt ca150kvm
Har ca 19-21 grader inne

Uppvärmningen gör en Thermia Berg-värmepump av nått slag.
Vatten buren golv värme nästan hela nedre plan, 50kvm hus + utbyggnad 50kvm = 100kvm värmer pumpen upp.

+ SÃ¥ ska jag montera in en Contura 660T (Kamin) som jag beställt faktiskt idag  ::)

Hjälpen jag skulle villa få är att räta ut massa ? till !

Jag har bott här sen 1 Januari 2007 och det har gått drygt 15000kwh i skrivande stund.
Förra ägarn förbrukade 26000kwh per år. Men då var dom en stor familj med 2 vuxna och 4-5 barn,
Och vi är 2 vuxna med 1 barn.
Såg i vinter att den där roliga elpatronen på 6kw dunkade på som en diskolampa.
Och det är ju inte så kul för då blir det ju dyrt.

Så frågan är hur fanken ska jag fixa ner min uppvärmnings kostnad?!?
Jag har ju Investerat i en kamin nu som jag ska elda i så detta hjälper ju helt klart.
Som jag läst här på forumet verkar det ju finnas justeringar i massor på dessa maskiner så nånting borde ju gå att göra tycker jag.

Ställ frågor till mig vad ni behöver veta för att hjälpa mig!

MVH
« Senast ändrad: 08 maj 2008, 21:55:31 av Robbo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 15 september 2007, 08:20:41 »
Ned till vilken temperatur klarar sig pumpen utan tillskott?

Vilken typ/storlek är det på värmepumpen?

Har jag uppfattat dig rätt när jag förstår att du värmer 100 m2 i markplan och 50 m2 på övervåning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #2 skrivet: 15 september 2007, 09:45:15 »
15000 kWh från 1/1 till idag bör vara ca 2/3 av årsförbrukningen om fördelningen mellan månaderna är densamma som i Stockholmstrakten. Årsförbrukningen skulle då bli 22500 kWh per år vilket låter mycket om hushållsförbrukningen är normal.

Hur är huset isolerat? Kan det anses vara normalt isolerat med tanke på klimatet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #3 skrivet: 15 september 2007, 11:13:33 »
Roligt med en Luleå-bo till här på forumet...
vad har du för kollektor? Berg eller jord? Längd? Kanske svårt att veta om inte förra ägaren har sagt det.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #4 skrivet: 15 september 2007, 12:32:23 »
Ned till vilken temperatur klarar sig pumpen utan tillskott?

Vilken typ/storlek är det på värmepumpen?

Har jag uppfattat dig rätt när jag förstår att du värmer 100 m2 i markplan och 50 m2 på övervåning?

Hejsan Rickard!
Ja det jag har fått fram så börjar den där tillskotten allt under 15 grader har jag fått för mig.

Ja det roliga är att jag vet inte vad det är för storlek på den. Jag har 2st skrynkliga bruksanvisningar, en för Thermia Villa och en för Thermia Classic.
Men på utsidan av vp står det Thermia Classic.

Nja det är så att jag har "bara" golvvärme i markplan. inget på övreplan. Ska även tillägas att det övre planet har vi inte börjat använda för jag håller på att renovera där.
« Senast ändrad: 15 september 2007, 12:36:44 av Robbo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #5 skrivet: 15 september 2007, 12:38:57 »
Jag kan inte Thermias reglerdator så bra, så några direkta tips kan jag inte ge dig, men med tanke på att VP:n bara värmer huset ned till -15 grader har du nog en av de mindre värmepumparna.
Generellt kan man säga att du skall se till att:

Alla rumstermostater (om sådana finns) skall vara fullt öppna, ställda på max.
Du skall sedan justera temperaturen i huset genom att justera kurvlutning och paralellförskjutning av kurvan, hur det görs kan du läsa i manualen.
Får du för varmt i något enskilt rum när du har lagom varmt i andra kan du manuellt strypa flödet på den slingan.

För att undvika onödigt tillskott är det också bra om du fördröjer det maximalt (det hinner ändå inte bli kallt i huset innan det går in. Även detta kan du läsa om i manualen.

Är ditt system riktigt dåligt intrimmat kan du nog spara 10-20% på att följa dessa råd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #6 skrivet: 15 september 2007, 12:43:53 »
15000 kWh från 1/1 till idag bör vara ca 2/3 av årsförbrukningen om fördelningen mellan månaderna är densamma som i Stockholmstrakten. Årsförbrukningen skulle då bli 22500 kWh per år vilket låter mycket om hushållsförbrukningen är normal.

Hur är huset isolerat? Kan det anses vara normalt isolerat med tanke på klimatet?

Hejsan Roland. Ja jag tycker också att det är mycket för som sagt vi är ingen stor familj precis. Och den vanliga husållselen är normal.. vet nu inte exakt vad vi förbrukar i det men. inget onormalt tror jag.

Isoleringen är jag ju inte heller hundra på men det är ju ett gammalt hus med timmerstomme och så är det ju då satt dit plåtfasad på -80... före plåten var där så satt det dem snygga eternit platterna. Vet inte i fall det är bra eller dåligt isolerat men ja bra fråga. Men huset borde ju vara godkänt isolerat för klimatet vi har här....

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #7 skrivet: 15 september 2007, 12:46:39 »
Roligt med en Luleå-bo till här på forumet...
vad har du för kollektor? Berg eller jord? Längd? Kanske svårt att veta om inte förra ägaren har sagt det.

Tjena tjena heddan.
Jaha en luleå bo här också :).

Kollektor?

Ja jag har bergvärme och djupet vet jag inte....
Men jag ska försöka få fram vad pumpen heter exakt och hur djupt det är borrat.
Men får nog inte tag i den infon förns på månda

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #8 skrivet: 15 september 2007, 12:56:36 »
Jag kan inte Thermias reglerdator så bra, så några direkta tips kan jag inte ge dig, men med tanke på att VP:n bara värmer huset ned till -15 grader har du nog en av de mindre värmepumparna.
Generellt kan man säga att du skall se till att:

Alla rumstermostater (om sådana finns) skall vara fullt öppna, ställda på max.
Du skall sedan justera temperaturen i huset genom att justera kurvlutning och paralellförskjutning av kurvan, hur det görs kan du läsa i manualen.
Får du för varmt i något enskilt rum när du har lagom varmt i andra kan du manuellt strypa flödet på den slingan.

För att undvika onödigt tillskott är det också bra om du fördröjer det maximalt (det hinner ändå inte bli kallt i huset innan det går in. Även detta kan du läsa om i manualen.

Är ditt system riktigt dåligt intrimmat kan du nog spara 10-20% på att följa dessa råd.

Okey okey Rickard!
Rumstermostater har jag då inte sett nånstans så dem behöver jag ju inte bry mig om då.
Du skriver att jag ska justera kurvlutningen och paralellförskjutningen av kurvan... åt vilket håll vill man ha dem då?
Okey strypa flödet i fall det blir för varmt i ett rumt, då gäller det bara att hitta den slingan. nått tips på hur man hittar dem lättast för att kunna justera jusst den slingan.

Det där med tillskotten är ju en rolig grej. går den slå av helt? Tanken är att jag ska kunna hjälpa till med min ny köpta contura när graderna börjar krypa allt för långt ner så man slipper den där tillskotten...

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #9 skrivet: 15 september 2007, 13:28:49 »
Ååå försöker läsa i den här skrynkliga skötselanvisnings boken jag har... ser ju vad det står men jag tycker det blir en hel del olika siffror som jag inte kan kopla samman jusst nu..

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #10 skrivet: 15 september 2007, 14:17:12 »
Aahaa.. nu har man ju hittat lite prylar i denna burk  ^-^

Fick fram lite info

Först från min digitala inne/rums temperatur mätare 10,2 grader varmt ute och 19,4 inne
Har även mätare som jag har typ en i varje rum och alla liger runt 19C +-1 grad
Obs bara på nedre plan nu för som sagt så är inte övrevåningen brukbar än så den är stängd.

Och nu infon från VP

Rumbör 19C
Drift Auto

Ute 10C
Kurva 39

Integral
- 11min

Framl 25 (27)C
Returl 24 (49)C
VV 47 (44)C

KB fr -20C
KB till -20C

VVpressostat 1
VP off
DT VP 22814
DT TS 2267
DT VP VV 4059


Ja denna infon fick jag fram.. kul..
Ser ni nått som är skumt?

En fråga som jag inte hittar svaret på som Rickard ställde var: hur fördröjer jag tillskott maximalt?

En annan fråga är går det se på utsidan av VP vad man har för storlek eller hur ska jag få reda på detta.. är det bara ringa föregående ägare och höra om detta eller?.. jaja vill ändå ringa han för att höra lite info om borrhålet...........

MVH

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #11 skrivet: 15 september 2007, 14:24:56 »
Har även tempen på till golv och retur...

Till 24C

Retur 19C

Dessa 2 mätare sitter på Shuntgruppen?

Ser även att shunten står på nästan 5

Och så är det en pump där som har tre lägen...
Den står på 3 och matar då 2050lh...

MVH

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #12 skrivet: 15 september 2007, 14:55:45 »
Kan bara rekommendera att du tar dit service så den kan gå igenom anläggningen ang. löpande underhåll som
1. Nivå köldbärarvätska
2. Rengöring filter
3. Intrimning
4. Givare, funktion

Lämpligast är väl den som installerat anläggningen.
Alt. du laddar ner manual från tillverkarens hemsida som troligt är en uppdaterad version och går igenom dessa punkter själv.
Torde du inte ha någon i din bekantskapskrets med liknande anläggning som du kan rådfråga på plats.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #13 skrivet: 15 september 2007, 15:48:41 »
Kan bara rekommendera att du tar dit service så den kan gå igenom anläggningen ang. löpande underhåll som
1. Nivå köldbärarvätska
2. Rengöring filter
3. Intrimning
4. Givare, funktion

Lämpligast är väl den som installerat anläggningen.
Alt. du laddar ner manual från tillverkarens hemsida som troligt är en uppdaterad version och går igenom dessa punkter själv.
Torde du inte ha någon i din bekantskapskrets med liknande anläggning som du kan rådfråga på plats.
/Bosse

Tjena tjena... Nja jag tycker detta låter som en dyr lösning för ett enkelt problem?
Tycker jag ska kunna göra detta själv med endra hjälp av detta forum eller ringa runt osv.


Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #14 skrivet: 15 september 2007, 16:11:46 »
SÃ¥ gör det praktiska och demontera plÃ¥tarna runt pumpen för att komma Ã¥t och kolla köldbärarvätskan/rensa filter sÃ¥ det finns tillräckligt. Det görs inte frÃ¥n tangentbordet.  Thumbsup

/Men du läste tydligen inte allt innan du svarade.
Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!