Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw  (läst 3092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a_n_d_e_r_s

  • Gäst
a_n_d_e_r_s
Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw
« skrivet: 19 augusti 2014, 21:14:09 »
Hej,

Har inte riktigt stenkoll på vilka kriterier man ska värdera när man väljer värmepump. Just nu ligger valet mellan Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw. Varför ska jag välja den ena eller andra? Båda har ~300L vattetank i den konfigurationen jag titta på.

/Anders.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2014, 21:22:17 »
Nibe 1245 har 180 liters beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

a_n_d_e_r_s

  • Gäst
a_n_d_e_r_s
SV: Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2014, 21:54:25 »
Jo. men som sagt: "Båda har ~300L vattetank i den konfigurationen jag titta på". Jag har således externa tankar på båda systemen för att ha totalt ~300L.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2014, 06:28:36 »
Till radiatorerna eller till vv ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2014, 07:38:58 »
Värmepumparna är nog rätt lika när det gäller prestanda och funktioner.

Vad är det du själv anser vara viktigt, och vad tror/tycker du är fördelen med de olika värmepumparna.

Tror kunskapen i forumet när det gäller vailants värmepumpar är rätt liten, men på pappret ser ju allt bra ut, effektiva cirkpumpar, väl ljudisolerade o.s.v. gör att de ser rätt lika ut när det kommer till effektiviteten och ljudnivån.

300-literstanken, är det samma på båda, eller är dessa också olika?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2014, 10:00:23 »
Som vanligt så är det viktigaste att systemet blir rätt dimensionerat, att prylarna kopplas ihop på rätt sätt och att installatören/leverantören finns tillgänglig om några år när det börjar krångla.
Exakt vilket fabrikat man väljer är inte lika viktigt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vaillant geotherm 8kw eller NIBE F1245 8kw
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2014, 18:22:40 »
Jag tycker nog även valet av hårdvara är en viktig del läser man energimyndighetens test ser man att det skiljer upp till ca 2000 kwh för värme i samma hus mellan de bästa och sämsta men naturligtvis ska grejerna installeras rätt. Här ingen koll på Vaillant så där kan jag inte råda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!