Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud efter varmvattenkörning  (läst 7678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oljud efter varmvattenkörning
« skrivet: 11 februari 2015, 09:53:05 »
Jag har försökt att hitta i forumet om vad man ska göra Ã¥t oljud när pumpen byter frÃ¥n varmvattenkörning till att producera värme. Det som främst framhävs att det behöver luftas ordentligt. Jag tycker att jag har gjort det utan att komma tillrätta med oljudet. Jag har luftat elementen samt även pÃ¥ pumpen, en Nibe 1255 , luftningen har jag gjort via QM22 avluftningsventil. Det har jag gjort ett flertal gÃ¥nger. Visst kommer det mikroskopiskt med luft men det är inte mycket. Jag har tappat en del vatten sÃ¥ att jag verkligen vet att det är avluftat. 

Finns det nÃ¥gra fler ventiler som man ska avlufta via eller finns det nÃ¥got annat att göra? Ska man minska pÃ¥ trycket i systemet, kan det hjälpa? Jag har nu legat pÃ¥ gränsen till 1 dvs där rödmarkeringen börjar pÃ¥ tryckutjämningskärlet.  Jag skickar med morgonens ljud inspelat i pannrummet. Tyvärr ligger elementet i sovrummet bland de främsta pÃ¥ slingan sÃ¥ det hörs där och det är ju inge kul att vakna av en varmvattenkörning mitt i natten...

Byt namn på textfilen till .mp3 om ni vill höra hur det låter.

Idéer mottages tacksamt  :)
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2015, 18:54:30 »
Det där låter inte så bra, kan du lyssna dig fram till exakt vad det är som låter?
Jag funderar pÃ¥ om det är växelventilen som inte är frisk.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2015, 19:15:43 »
Det är svårt att lyssna exakt var det kommer ifrån. Även om man tar bort frontpanelen så är det isolering runt allting. Det går nog att plocka isär i och för sig. Antar att det ljud man hör fortplantas genom rören och att det därmed låter som att det kommer från just rören. Det är inte så många sekunder det låter sedan gäller det att vara där när det händer också...
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2015, 21:02:11 »
Att oljudet är relativt kortvarigt och bara uppstår efter en VV-körning tyder på defekt växelventil, jag tror inte på att luft i systemet kan orsaka sånt oljud.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2015, 22:19:17 »
Ok. Pumpen är bara nÃ¥gra mÃ¥nader gammal. Är osäker pÃ¥ om det lät sÃ¥ i början men dÃ¥ var det Ã¥ andra sidan varmare sÃ¥ att kompressorn stängdes av efter varmvattenkörningen.  Jag kommer dock ihÃ¥g att det var lite knäppningar i rören ibland. NÃ¥got som jag inte hör nu men det antar jag beror pÃ¥ att nu när det är varmare i rörsystemet och därmed en mindre temperaturskillnad. Kommer växelventilen att braka ihop tro eller kommer den hÃ¥lla till dagen efter garantin gÃ¥r ut kan man frÃ¥ga sig...
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2015, 07:23:49 »
Ta hem din installatör att lyssna på oljudet, man kan ju trigga en VV-laddning genom att ställa om VV-temp tillfälligt.
Det ska ju bara inte låta på detta sättet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2015, 00:57:02 »
Skvallra gärna angÃ¥ende lösningen värmarn. Jag fick ett liknande ljud frÃ¥n min 1245:a ett par dagar efter att en volymtank installerades, har sedan dess fleratalet ggr luftat bÃ¥de vv-slinga och golvslingorna vid mina tvÃ¥ fördelare. Visst, det kommer luft i smÃ¥ mängder ibland och missljudet har minskat kraftigt i styrka men inte helt försvunnit. Att det dök upp först efter ett par dagar har jag tolkat som att det tagit en stund för tillräckligt med luft att ansamlas pÃ¥ "rätt" ställe. SÃ¥ är det ngt annat än luft som är problemet vill jag gärna veta.  tummenupp

Ditt ljud är snäppet mer "metalliskt" än hur jag upplever mitt men väldigt likt mitt när det var som värst, men det har sannolikt med inspelningen att göra. Utgår från att det är samma ljud, tycker mig dessutom höra lite porlande i slutet av ljudupptagningen. Precis som hos mig.

Jag hör hur växelventilen börjar jobba och när den nått halvvägs/gått halva tiden börjar det knaka/knacka/knäppa likt ljudet i din upptagning och när den gått helt färdigt porlar det en stund i ngt rör medans smällarna helt upphört. Det låter ingenting när den går från värme till VV, endast från VV till värme.

Jag har hela trott, och tror, att det är en liten luftficka vid växelventilen som pressas fram genom den när den börjar röra sig och flödet ändras.  dontknow Antingen luftficka vid vv-slinga som pressas ut i VB eller en liten ficka pÃ¥ VB-sidan som pressas genom växelventilen. Porlandet är sedan ljudet av luften som virvlar i VB och upphör ljuda helt efter ca 10 sekunder dÃ¥ det flyttat pÃ¥ sig tillräckligt. Mest luft har jag fÃ¥tt ut vid luftning av vv-slinga, brukar tappa ur 5-10 liter per tillfälle. Lite surt att sedan Ã¥terfylla systemet med nytt syrerikt kallvatten, men vad gör man...?  a:gl

Men som sagt, jag vet inte och är därför lite nyfiken pÃ¥ vad du kommer fram till värmarn och hoppas samtidigt att min berättelse pÃ¥ endera sättet är dig till hjälp.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2015, 22:55:15 »
Tack för din berättelse!
Jag har inte kommit närmare någon lösning ännu. Har inte bokat tid med installatören ännu. Jag är inte helt nöjd med de som var här och installerade så jag drar mig lite för det. Ska undersöka saken lite mer först när jag får tid.

Jag tror att en del av det metalliska ljudet kan komma från inspelningen, den var inte av högsta kvalité. Jag kanske får satsa på att göra en ny.

Jag har en känsla av att det kan vara luft ocksÃ¥. Det är som du säger inget ljud när växelventilen gÃ¥r över till varmvattenproduktion. Det torde ju tyda pÃ¥ att det kanske inte är fel pÃ¥ den? Allting funkar som det ska förutom oljudet. Kan det vara sÃ¥ att luft pÃ¥ nÃ¥got sätt pressas in i systemet när den gÃ¥r tillbaka till värmeproduktion?  Finns det nÃ¥gon möjlighet att lufta pÃ¥ varmvattenslingan?
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2015, 02:02:43 »
 tummenupp

Om 1255 ser lika dan ut som min 1245:a under huven så skall du plocka av fronten (jag lossar två skruv längst längst ned på fronten, nere till vänster och höger. Sedan drar jag ut fronten rakt mot mig 1 dm i nederkant och sedan hakar jag av fronten i överkant genom att lyfta uppåt+utåt).
I frigoliten/isoleringen runt VVB mitt framför näsan på dig går en 5 dm lång slang, vid dess topp sitter en liten ventil som du kan öppna. Det kommer börja rinna/spruta vatten från slangen, en liten hink till den och akta dig för hett vatten.
Håll koll på trycket i VB, det sjunker när du släpper ut vatten, allt är ju sammanbundet och det enda växelventilen gör är att styra flödet mellan antingen vv eller värme till huset.
Uppe till vänster sitter en liten fyrkantig plastlåda: "motor" till växelventilen.

Har inte kollat manualen till din pump, men jag gissar att vÃ¥ra är väldigt lika pÃ¥ denna punkt. Men jag har allt som oftast väldigt fel.  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2015, 08:28:37 »
Nu har jag "luftat" den igen genom den ventil som du beskriver Puckonen. Tror det är samma ventil som jag skrev om tidigare i trÃ¥den. Jag har haft av frontluckan nÃ¥gra gÃ¥nger. Men det var ingen luft där nu (därav fnuttarna pÃ¥ "luftat"). Dock tycker jag det porlar mycket i den bÃ¥de före och efter jag tömt ut lite vatten. Och speciellt när jag skulle sova nÃ¥gra minuter senare, dÃ¥ porlade det titt som tätt i elementen. Porlande tar jag som att det skulle vara luftbubblor nÃ¥gonstans. Jag förstÃ¥r dock inte var jag kan lufta pÃ¥ nÃ¥gra fler ställen, det kommer ingen mer luft ur elementen heller. Finns det nÃ¥gra högpunkter som det kan samlas luftfickor inne i maskinen? Ska man lufta medan det görs en varmvattenkörning, hjälper det nÃ¥got?  dontknow

Den fyrkantiga plastlådan är den röd/svart? I så fall skulle man kunna lyssna ordentligt efter en varmvattenkörning om det är växelventilen som det är fel på.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2015, 03:36:55 »
Min växelventil vill jag minnas är grå, kika i din manual så lär det finnas en minst en "sprängskiss" som pekar ut växelventilen.

Om du hör porlande är det nog snarare luftfickor än luftbubblor. :) Har du koll pÃ¥ trycket i VB sÃ¥ det inte sjunker för lÃ¥gt när du luftar? En "nackdel" med att tömma VB pÃ¥ mycket vatten för att jaga luft är ju att man därefter behöver tillföra samma volym vatten igen, dvs syrerikt = "mer" luft i systemet.  a:gl

Finns det nÃ¥gra högpunkter som det kan samlas luftfickor inne i maskinen? Ska man lufta medan det görs en varmvattenkörning, hjälper det nÃ¥got?  dontknow

När du luftar VP/element skall CP vara avstängd. Ang potentiella platser i VP för luften att ansamlas i så är jag nog inte rätt man att svara dig definitivt, det enda jag kan tänka mig är på endera sida av växelventil beroende på läge/flöde.

Porlandet du verkar höra vid VP kan ju också komma från KB-slingan, torde porla mest i så fall strax innan kompressor startar och möjligen en stund efter att kompressor stannat. Dvs när CP till KB slår på resp av...
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2015, 09:12:50 »
Tack för klargörningen.  tummenupp

Jag visste inte att cp ska vara avstängd vid luftning. Man lär så länge man lever. Då kanske det går att få ut luft om cp stängs av, jag håller tummarna. Tyvärr måste man väl stänga av maskinen helt för att göra det eftersom cp går konstant även när kompressorn står still.

Jo jag får fylla på lite mer syrerikt vatten. Jag hade lite marginal förut med på gränsen till för högt tryck i systemet.

Porlandet kan tillhöra kb, de luftningsventilerna är placerade på rören men jag är lite tveksam till att det är högst precis där. kb-cp är avstängd när inte kompressorn går så det borde inte porla just då i alla fall.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2015, 11:15:46 »
För att i någon mån bättra på din nattsömn, medan du försöker lösa problemet slutgiltigt, kan du väl blockera varmvattenkörningen under natten.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2015, 18:14:48 »
Tack för tipset!  Jag har tänkt pÃ¥ det men glömmer bort det när jag stÃ¥r framför pumpen... 
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2015, 23:27:45 »
Om kompressor gÃ¥r tätt/konstant är det nog inte mycket annat att göra än att slÃ¥ av hela VP. Personligen har jag 20-40 min lucka mellan stopp/start sÃ¥ jag gÃ¥r bara in i menyn och slÃ¥r av CP till VB. att lufta med CP avstängd är A och O, du torde lyckas betydligt bättre bÃ¥de vid element och VP.  tummenupp

Är det sÃ¥ att du stänger av VP under luftningen tycker jag du tar tillfället i akt och stÃ¥r vid VP vid uppstart och kikar i menyn för vilken hastighet respektive CP har (nu utgÃ¥r jag igen ifrÃ¥n att vÃ¥ra VP är snarlika i menyerna), börjar det porla när VP meddelar att den kalibrerar CP för KB sÃ¥ lär du redan där fÃ¥ ett hum om hur det är med luft i KB eller ej.  tummenupp

200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!