Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: innetemperaturen faller vid varmare utetemp  (läst 5874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smyg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 1230
innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« skrivet: 11 december 2013, 16:57:45 »
Får börja med att tacka för ett jättefint forum!
Nu till problemet som jag noterat efter ett år i huset. Jag siktar på att ha 20 grader inomhus vilket går bra när det är jämn, kall temperatur ute. Men vid ojämn väderlek, när utetemperaturen ute stiger snabbt, upplever jag att inte systemet hänger med och innetemperaturen sjunker till ca 18 grader. Nog för att det är ett trögt system men... är det normalt eller går det trimma in?

Tacksam för tips!

NIBE 1230, 220m2, kvadratisk suterräng kåk byggd 1945 av tegel/puts i Bromma/Stockholm.

Många äldre tvåglasfönster på övervåningen och radiatorer av äldre snitt med eftermonterade termostater gjort på 90 talet. Golvvärme, 22mm rör ca 12kvm i köket, ersatt en radiator (drivs utan extra shunt pump).

Total elförbrukning 2011, ca 13000 kWh med 19-20 grader inomhus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #1 skrivet: 11 december 2013, 18:07:00 »
Vilken vp har du går det så skaffa en innegivare som hjälper till att hålla jämn innetemp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #2 skrivet: 11 december 2013, 18:25:41 »
Får börja med att tacka för ett jättefint forum!
Nu till problemet som jag noterat efter ett år i huset. Jag siktar på att ha 20 grader inomhus vilket går bra när det är jämn, kall temperatur ute. Men vid ojämn väderlek, när utetemperaturen ute stiger snabbt, upplever jag att inte systemet hänger med och innetemperaturen sjunker till ca 18 grader. Nog för att det är ett trögt system men... är det normalt eller går det trimma in?
Men om utetemperaturen sedan det blivit "varmt" håller sig så ett tag, upplever du då att temperaturen inne stiger igen? Eller är det konstant för kallt när det är ungefär så "varmt" ute (skulle i såna fall tyda på felinställd kurva och förskjutning)?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #3 skrivet: 11 december 2013, 18:36:37 »
Med tanke på du skrev i din förra tråd att du körde -2 på förskjutningen så har du troligen felet där. Börja med att testa sätta den till noll. Ev +1. Ha även koll så att det inte då blir för varmt inne när det är riktigt kallt ute. Då får du sänka kurvan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #4 skrivet: 11 december 2013, 19:29:32 »
Jag siktar på att ha 20 grader inomhus vilket går bra när det är jämn, kall temperatur ute. Men vid ojämn väderlek, när utetemperaturen ute stiger snabbt, upplever jag att inte systemet hänger med och innetemperaturen sjunker till ca 18 grader. Nog för att det är ett trögt system men... är det normalt eller går det trimma in?

Systemet hänger med, problemet är att det inte är tillräckligt trögt. Är det -20 ute och +20 inne och väggen består av 20 cm isolering finns det en temperaturgradient på 2 grader/cm. Det ger ett viss flöde av värme genom väggen som ersätts av värme från radiatorerna. Blir det plötsligt noll grader ute kommer utegivaren på några minuter att reagera på det. Framledningstemperaturen dras ned för att radiatorernas värmeavgivning ska ge den effekt som krävs när det är noll grader ute.

Men det tar tid för en ny temperaturgradient att ställa in sig i väggen. I ett antal timmar, hur många beror på vilken förmåga att lagra värme väggen har, kommer temperaturgradienten i den inre delen av väggen att fortfarande vara 2 grader/cm och värmeläckaget detsamma som tidigare. Därför blir det kallt inne. Omvänt blir det varmt inne när det hastigt blir kallt ute.

Det är en innegivare som behövs. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #5 skrivet: 11 december 2013, 20:14:54 »
Systemet hänger med, problemet är att det inte är tillräckligt trögt. Är det -20 ute och +20 inne och väggen består av 20 cm isolering finns det en temperaturgradient på 2 grader/cm. Det ger ett viss flöde av värme genom väggen som ersätts av värme från radiatorerna. Blir det plötsligt noll grader ute kommer utegivaren på några minuter att reagera på det. Framledningstemperaturen dras ned för att radiatorernas värmeavgivning ska ge den effekt som krävs när det är noll grader ute.

Men det tar tid för en ny temperaturgradient att ställa in sig i väggen. I ett antal timmar, hur många beror på vilken förmåga att lagra värme väggen har, kommer temperaturgradienten i den inre delen av väggen att fortfarande vara 2 grader/cm och värmeläckaget detsamma som tidigare. Därför blir det kallt inne. Omvänt blir det varmt inne när det hastigt blir kallt ute.

Det är en innegivare som behövs.
HÃ¥ller med.
Men skulle man inte kunna behandla derivatan/(integralen?) av temperatur(motstånds)ändringen dvs hur hastigt temperaturen ute ändras och justera dess värde anpassat till husets värmetröghet och göra innegivarens jobb bättre? , eftersom dess påverkan också har en inbyggd tröghet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #6 skrivet: 11 december 2013, 20:21:52 »
Visst fungerar det så. Men jag uppfattar det som att han har 18 grader inne när det är varmt ute. Och 20 grader när det är kallt ute. Inte faller tempen 2 grader inomhus pga ute tempen stiger fort.
Ang utegivaren så hade jag en wiessmann gaspanna i slutet på 90-talet som hade en fördröjning inbyggd i styrningen. Den släpade efter med ett visst antal timmar. Då fungerade och man kan ställa in efter husets tröghet. Om man nu inte har innegivare.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #7 skrivet: 11 december 2013, 20:40:53 »
Innegivaren fixar till så många felaktigheter så varför ha en fördröjning när det finns en enkel lösning som funkar i de flesta hus.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #8 skrivet: 11 december 2013, 21:15:02 »
Jag har innegivare och är hyfsat nöjd med den. Tänkte bara på det som en intellektuell utmaning, om man inte gillar innegivare, men som vanligt inget nytt under solen, tack Smurfen och Mr Henke. tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #9 skrivet: 11 december 2013, 21:31:17 »
Innegivaren fixar till så många felaktigheter så varför ha en fördröjning när det finns en enkel lösning som funkar i de flesta hus.
Innegivare är givetvis det bästa om planlösningen är rätt. Men långt ifrån alla hus är lämpade för innegivare. Allra bäst komfort hade man ju fått med termostater. Men dom fungerar ju så jäkla dåligt tycker jag.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #10 skrivet: 11 december 2013, 21:39:23 »
Visst fungerar det så. Men jag uppfattar det som att han har 18 grader inne när det är varmt ute. Och 20 grader när det är kallt ute. Inte faller tempen 2 grader inomhus pga ute tempen stiger fort.

Efter förnyad läsning: det är lite tveksamt vad som avses. Vi fÃ¥r se om Smyg förtydligar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smyg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 1230
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #11 skrivet: 12 december 2013, 09:00:40 »
God morgon forat, tack för svaren.
 
Innegivare verkar vara lösningen på problemet. Min tanke var att elementens termostater skulle fungerar som det… men de verkar vara kassa. Innegivare skulle väl även lösa problemet med att det blir för varmt inomhus då man eldar i spisen, solen ligger på eller har mycket folk på besök?

KÃ¥ken (suterräng pÃ¥ 220kvm) är ifrÃ¥n 45 och har putsade tegelväggar.  Rolands förklaring verkar vettig, det blir även snabbt för varmt inne om det snabbt blir kallt ute när jag tänker efter.
 
Jag tänkte också som dig bopakoster (tror jag) när jag ändrade värmekurvan ifrån 8 (0) till 11 (-2) för att systemet skulle reagera snabbare… men om jag tänker efter så var det nog fel. Om jag skulle ändrat den så skulle jag ändrat åt andra hållet för att få ett trögare system, tex 6 (+2)?

För att svara på Erik Renbergs fråga så kan jag bara säga att jag inte vet… jag har varit för klåfingrigt och snabb varit ner och svurit i pannrummet (:

Förtydligan, det är 20 grader inomhus då det är kallt ute men sjunker till 18 grader då utomhus temperaturen snabbt stiger.
NIBE 1230, 220m2, kvadratisk suterräng kåk byggd 1945 av tegel/puts i Bromma/Stockholm.

Många äldre tvåglasfönster på övervåningen och radiatorer av äldre snitt med eftermonterade termostater gjort på 90 talet. Golvvärme, 22mm rör ca 12kvm i köket, ersatt en radiator (drivs utan extra shunt pump).

Total elförbrukning 2011, ca 13000 kWh med 19-20 grader inomhus.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #12 skrivet: 16 december 2013, 21:22:38 »
Innegivare verkar vara lösningen på problemet. Min tanke var att elementens termostater skulle fungerar som det… men de verkar vara kassa. Innegivare skulle väl även lösa problemet med att det blir för varmt inomhus då man eldar i spisen, solen ligger på eller har mycket folk på besök?

Innegivare löser de flesta av problemen. Att låta radiatortermostaterna sköta regleringen har den nackdelen att när de stryper kan pumpen få för lågt flöde och den arbetar då mindre effektivt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #13 skrivet: 16 december 2013, 23:49:04 »
Jag tänkte också som dig bopakoster (tror jag) när jag ändrade värmekurvan ifrån 8 (0) till 11 (-2) för att systemet skulle reagera snabbare… men om jag tänker efter så var det nog fel. Om jag skulle ändrat den så skulle jag ändrat åt andra hållet för att få ett trögare system, tex 6 (+2)?

...

Förtydligan, det är 20 grader inomhus då det är kallt ute men sjunker till 18 grader då utomhus temperaturen snabbt stiger.

Alltid svårt att gissa (och jag gissar dessutom rätt dåligt), men du tycks redan vara inne på att 11 istället för 8 blev fel håll för kurvan. Om du hade samma problem med kurva 8 skulle jag istället testa t.ex. kurva 7 +2(3?). Kvarstår problemet skulle jag testa smyga ned till kurva 6. Du har ju ett bra riktvärde att gå på för framledningen när det är kallt, varje gång du sänker kurvan sätter du den förskjutning som ger ungefär ditt "riktvärde" för framledning vid "kallt" ute.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: innetemperaturen faller vid varmare utetemp
« Svar #14 skrivet: 17 december 2013, 10:07:18 »
Innegivare skulle väl även lösa problemet med att det blir för varmt inomhus då man eldar i spisen, solen ligger på eller har mycket folk på besök?


Det kan ändÃ¥ bli för varmt inne när man eldar. IgÃ¥r var frugan frusen och drog igÃ¥ng eldandet FiR. Vp:n stoppade snällt men innan sista vedpinnen var uppbrunnen hade innetempen stigit till nästan 27 grader, trots innegivare  dontknow. Fruntimmer Sc:,h
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!