Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LV-pump för maskinhall och stall??  (läst 2906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LV-pump för maskinhall och stall??
« skrivet: 21 januari 2016, 21:28:28 »
Bygger mig en maskinhall och hade tänkt stoppa in en luft/vattenvärmepump i denna, samt värma ett stall via kulvert. Maskinhallen blir 12x9.6= 115kvm (yttermått, ca 105kvm invändigt) och stallet är ungefär i samma storlek, så säg ca 220kvm totalt. Nu är det ju så att jag inte hade tänkt ha så varmt i dessa byggader, ca 5-10 grader i stall och ca 10 grader grundvärme i maskinhall med möjlighet att värma tillfälligt med aerotemper. (vattenburen aerotemper finns redan i stall + några radiatorer som nu går på husets värmesystem, ska koppla bort stallet från detta system då det inkopplades i efterhand av förra ägaren, trots att rörfirma avrått honom från det).
 Hur dimensionerar man luft/vatten och hur stor pump kommer jag behöva? Ort är luleÃ¥ och maskinhall ska ha golvvärme(glykolblandat) som grundvärme, och aerotemper som "mek-spetsare". :)
 Kommer den klara hÃ¥lla plusgrader i -35 som det är nu utan el-tillsats, iom den lägre inomhustempen??

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LV-pump för maskinhall och stall??
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2016, 13:09:23 »
Hej!
Vad jag vet finns ingen luft/vatten värmepump som kommer att funka i -35 °C, det finns grejer som har -25 °C som undre gräns.  Sc:,h
Har du ingen bra markplätt att plöja ner 600-800 meter jordvärmeslang (ca 1000-1200 m2)?
Hur är stallet isolerat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LV-pump för maskinhall och stall??
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2016, 08:57:33 »
Huvudsaken är att den kan hÃ¥lla plusgrader, för man vill inte ut Ã¥ meka när det är -35c ändÃ¥  :-\. Lägger de av helt när det blir sÃ¥ kallt och hoppar nÃ¥n elpatron igÃ¥ng istället, eller hur beter sig LV-VP´s?? Finns det modeller utan vv-beredare?
Stallet är bra isolerat, kring 20cm ytterväggar, så behöver nog inte så jättemycket effekt

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LV-pump för maskinhall och stall??
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2016, 09:21:14 »
De stänger alltså av helt under -25 grader, de flesta flera grader tidigare.
Innan de stänger ger de dessutom väldigt lite värmeeffekt, när det skulle behövas mest.
Glykol i golvslingan är väl nödvändigt men försämrar också effekten ytterligare.

De LVVP jag installerat har ingen egen elpatron utan den sitter i en systemtank/innedel, och börjar hoppa in med spets-el långt innan du ens närmar dig din kalla januarimorgon. När värmepumpen stannar har troligen alla elstegen redan kopplat in.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LV-pump för maskinhall och stall??
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2016, 11:18:04 »
Jag skulle välja jord eller bergvärme, det finns modeller utan VVB som håller byggnaderna frostfria till en mycket låg kostnad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LV-pump för maskinhall och stall??
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2016, 11:25:37 »
Ja, brukar man ha neråt -35 på vintern så är luft/vatten ett mindre bra alternativ.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: LV-pump för maskinhall och stall??
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2016, 20:57:39 »
Inte ens värd att tänka på LVVP i dom trakterna. Ungefär Zon III-IV utan alltför hög luftfuktighet fungerar. Investera hellre i problemfri(?) jord, bergvärme.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!