Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element. Nu med BILD!  (läst 21466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har tagit bort ett element samt expansionskärlet för att renovera tvättstugan. Mitt i allt så råkade jag tappa kärlet med tryckmätaren så den gick sönder, monterade då dit en ny utan problem. När jag nu ska fylla systemet igen så får jag ej upp trycket. Bakom tryckgivaren sitter en kromad rund skruv så var urskruvad en bit, den läckte oxå så jag skruvade in den hela vägen och då upphörde det.
Jag har en fristående kompressor (står i garaget med kulvert till huset) samt har även dockat vedspis. Vad jag förstått så ska jag fylla system till det rinner i i skvallerröret. Efter det så ska man använda tryckluft i ventilen på toppen av expansionskärlet. Gör jag det så trycker jag bara ut ännu mer vatten ur röret. trycker jag på med mycket luft så rör sig klockan men sjunker ju mer vatten det kommer ur röret. Enligt uppgift så ska jag ha 0.2bar i mitt system då jag har vedeldning.
Jag kan ta en bild på denna "ställskruv" om ni tror att den har någon betydelse.

Huvudsakliga problemet nu är att jag inte får någon värme på övervåningen och det bara kluckar i alla element. Finns liksom inte tryck att lufta dom med.

Hoppa att någon har en idé.
« Senast ändrad: 22 november 2013, 20:53:42 av Knotvillage »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Släpp på trycket i systemet och fyll tryckkärlet med kompressorn till korrekt förtryck, se:

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

http://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf

Sedan fyller du systemet till önskat tryck på mätaren, i ditt fall 0,2 bar, vilket verkar för lågt enligt mitt tycke eftersom det inte är tillräckligt fór att ge något tryck på övervåningen. Du skall nog ha tryck efter den statiska höjden plus 0,2 bar. I ditt fall skulle jag tro att 1,0 bar blir bra.

Sedan är det bara att sätta igång att lufta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, då gjorde jag i fel ordning alltså. Först luft sen vatten. Tack på förhand. (se om det fungerar först.) Skulle tippa på att kärlet på vinden som övertrycket rinner ifrån är cirka 10 meter upp.


Hur kommer det sig att jag behöver fylla på systemet med luft. Är det inte ett membran mellan luft/vatten? har inte släppt ut någon luft.
« Senast ändrad: 21 november 2013, 19:16:14 av Knotvillage »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Har du kärl både i pannrummet och på vinden?

Systemet skall inte fyllas med luft, det är eventuellt tryckkärl som skall ha ett lämpligt förtryck, och om du inte har pyst ut nåt där, och membranet är helt så skall du inte behöva fylla nån luft.

Förtrycket skall i alla fall kollas/justeras först innan man fyller upp systemet. Efter fyllning av systemet har man ingen aning om vilken volym luft man har i kärlet och alltså hur mycket expansion det kan ta upp.

Sedan skall väl systemet fyllas tills det börjar skvala ur skvallerröret, och då kan du börja lufta på övervåningen.

Nu är inte jag VVS:are, men varför har man tvÃ¥ kärl?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du öppet exp-kärl på vinden så fyller inte tryckkärlet nån funktion - Med eller utan luft. Dock borde tryckmätaren visa ca 1 bar om det kommer vatten från skvallerröret 10 meter upp. Gör den inte det så är det nåt fel på mätaren eller inkopplingen av den.
Inte heller tryckmätaren fyller nån större funktion när du har öppet kärl och fyller på systemet - Man fyller ju tills det blir fullt s a s. Dock kan den vara bra att ha eftersom man kan se på trycket där om nivån i värmesystemet har sjunkit mycket så att det är dags att fylla på igen..
« Senast ändrad: 21 november 2013, 20:49:53 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Karl Heden

  • Gäst
Karl Heden
SV: FÃ¥r ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element (Nibe fighter 1115)
« Svar #5 skrivet: 21 november 2013, 22:09:20 »
Har ett öppet kärl pÃ¥ vinden pga. att jag även har vedeldning. Ack. tanken stÃ¥r i tvättstugan sen gÃ¥r det ett till och frÃ¥n rör till kökspannn. När jg fyller systemet sÃ¥ fyller jag förmodligen rören till spisen sen vidare upp till tanken pÃ¥ vinden. När den är full sÃ¥ rinner vattnet ner i skvalleröret.  När jag förra vintern eldade gansk hÃ¥rt i vedspisen sÃ¥ knäppte det i röret upp pÃ¥ vinden och det rann vatten ut frÃ¥n vedspisens skvallerör. Den ser ut som skvalleröret som gÃ¥r till tvättstugan och vedspisen kommer frÃ¥n samma tank. Innan jag tog bort elementet och tanken sÃ¥ hade jag 0.2 bar. När jag sen bör termostater sÃ¥ fick jag fylla pÃ¥ systemet igen och när mätaren visade 0.2 sÃ¥ kom det vatten ur röret. Är det säkert att jag har ett membran i tanken eller möter luft vatten? Ska pröva att fylla blÃ¥san till cirka 0.5 sen pröva att lufta. FrÃ¥gan är bara var luften tagit vägen sÃ¥ jag ej tömt den pÃ¥ luft. NÃ¥gon som vet var ställskruven är till för som sitter bakom tryckmätaren är till? Är som ett litet vred som var utskruvad en bit men det kom nÃ¥gra droppar frÃ¥n den sÃ¥ jg skruvade in den. Finns det fler som har bergvärme dockad till vattenburen vedpanna? Eldar man hÃ¥rt i den sÃ¥ mÃ¥ste ju övertrycket komma ut nÃ¥gonstans. Jag har ju en typ av öppetsystem.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.
Jag blir oerhört förvirrad när jag läser tråden.
Kan ni inte hålla isär bar och barö. Hur svårt kan det vara på en lämplig skala?
Detta är elementa!!!!!!!
P-O






2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är du säker på att vedpannans vattensystem sitter ihop med värmepumpens? På beskrivningen låter det som att det är separata system och du bara har lyckats fylla på vedpannans system.


OBS: Tryckvärden är i bar absolut.
« Senast ändrad: 22 november 2013, 06:55:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedspisen är garanterat ihopkopplat med resten av huset. Det går två grova rör från tanken via en pump till den. Brukar elda i den när det kryper ned mot -20 för att slippa elpatronen. Men jag ska som sagt prova släppa det lilla tryck som finns i systeme sen prova fylla blåsan med luft och därefter släppa på vattnet igen. Sitter det ett membran i alla trycktankar? Annars kommer jag bara trycka ut luften i systemet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, det sitter ett membran i alla trycktankar. Är du säker på att VP'n är kopplad direkt på tanken och inte via en slinga? Du har inga bra bilder på inkopplingen och/eller nån ritning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tryckkärlet i pannrummet kanske sitter pÃ¥ kalla sidan?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, det är ju en möjlighet. Bra att du tänkte på det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Kul med att så många svarar och kommer med idéer. Tanken sitter på varmsidan direkt efter cirk. pumpen. Jag ska prova att tappa trycket sen fylla på med luft. Fungerar inte det så lägger jag upp en bild. Ska inte värmesystemet vara slutet. Man borde ju fylla systemet mot en klicka. Innan jag tog bort tanken så kunde jag fylla till 0.2 sen rann det ur skvalleröret. Varför är det inte slutet nät det ändå sitter vakter på båda sidorna? Mycket dumma frågor men jag har bott i huset sen -09 och det har liksom skött sug självt.



Förtrycket fyller man alltså innan man monterar tanken?
« Senast ändrad: 22 november 2013, 15:09:04 av Knotvillage »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eftersom du har ett kärl på vinden med skvallerrör så har du inte ett slutet system. Då har du inte heller nån nytta av tryckexpansionskärlet över huvud taget. Hur många höjdmeter är det mellan tryckmätaren och kärlet på vinden?
Vad är det för "vakter på båda sidorna" du menar?
Ja, förtrycket justerar man innan man monterar in tanken. Dom brukar vara förfyllda till 0,5 bar när man köper dom.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle gissa på 8 meter mellan kärlet på vinden och expansionkärlet. Det sitter ju även en tryckvakt på kallsidan. Ni som har slutna system, hur fyller ni dom? Det har som sagt varit vedeldning i huset till 2005 då bergvärme kopplades in. Tittar man i manualen så har jag allternativ 6, fast kondensering. Det har som sagt fungerat, har jag tur så kan jag bara fylla på blåsan till cirka 0.5 sen prova att lufta och fylla på vatten när alla är tömda på luft.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?







Lite bilder under renoveringen, ser lite hur det ser ut iallafall.

Schema.



Info om fast kondensering:

http://www.nibeonline.com/pdf/511064-1.pdf
« Senast ändrad: 22 november 2013, 21:08:29 av Knotvillage »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kommer det ut vatten om du vrider på säkerhetsventilen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yes. Det var så jag tömde tanken.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
OK. Då är det nog nåt fel på tryckmätaren eller inkopplingen av den.
Dock behövs varken mätaren eller tryckkärlet när man har ett öppet system.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tömde systemet. Och kollade trycket. Det visade 2 bar. Sänkte trycket till 0.8 men mätaren visar inget. Precis innan vattnet kommer ur skvalleröret så visar mätaren typ 0,2 men trycket sjunker när vattnet rinner ur röret. Ingen som kan titta på kopplingsschemat och komma med nya idéer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Visade tryckmätaren två bar när du hade tömt systemet? Vad var det du sänkte till 0,8 då?
På kopplingsschemat finns det inget tryckexpansionskörl på varma sidan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska jag inte kolla på mätaren som sitter på luftverktyget? När jag satte på det på nippeln så visade den 2bar. Sänkte då till 0.8 och fyllde sen systemet. Precis när tryckgivaren under tanken börjar stiga så kommer det vatten i skvalleröret och då sjunker det till 0 igen. Finns här inga fler som har vp kopplad till vedeldning? När bara vp går så ligger vattentemp. på 55 grader och eldar jag ligger det på 70-80 och det vattnet måste ju kunna expandera annars sprutar det ut ur skvalleröret på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ok, det var alltså lufttrycket du menade.
Poängen med ett öppet system är att det SKALL komma vatten ur skvallerröret första gången du eldar efter att ha fyllt på vatten. Eftersom systemet är öppet via skvallerröret kan inte trycket öka när vattnet blir varmare som i ett slutet system, så inget mer vatten kommer att tryckas in i tryckexpansionskärlet.
Jag anser fortfarande att tryckkärlet är helt överflödigt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, har mailat Nibe och frågat. Det har som sagt visat 0.2 förr. Ska det inte vara så att när vp går så används expansionskärlet i tvättstugan och när jag eldar så används det på vinden?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Dom sitter väl på samma system och då används dom "typ" parallellt, och du kommer inte att sen nån tryckökning på det slutna. Och som purjo_ skriver så måste det slutna vara helt överflödigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Ska se vad Nibe svarar. Det är ju två system som arbetar mot samma tank. Tycker fortfarande det är konstigt om jag har haft förtryck om det nu är ett öppet system. Ni som har slutna, hur fyller ni det. Fyller ni till trycket är bra eller tills en ventil öppnar?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har man ett slutet fyller man till det tryck som behövs och det beror pÃ¥ hur högt (plus nÃ¥gra hektos marginal) det översta elementet sitter. Kör du mot samma tank sÃ¥ har du ett system med tvÃ¥ olika värmekällor. DÃ¥ det är samma system kan trycket aldrig bli högre än det tryck du fÃ¥r upp till det öppna kärlet. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så så kan jag inte då mer än vad vattnet på vinden trycker på? Kan det stämma med 0,2 bar?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om kärlet på vinden sitter 8m över manometern borde den visa ca 0,8 bar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Så så kan jag inte då mer än vad vattnet på vinden trycker på? Kan det stämma med 0,2 bar?
Du kan inte ha ett förtryck på 0.8 och sedan ett systemtryck på 0.2 bar.Om du knackar på kärlet så ska det vara en klar klang men är det trasigt får du dov klang.Du kan även trycka på bilventilen och kommer det vatten så är blåsan trasig.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Stängde ventilen till vedpanna och byggde sen upp trycket utan problem. Har nu luftat det men ej öppnat systemet till panna. Ska lÃ¥ta det stÃ¥ nÃ¥gon dag sÃ¥ all luft försvinner. FÃ¥r öppna igen om nÃ¥gon dag och se vad som händer. 


Kan man inte plugga tanken på vinden? Eldar man och vattentempen stiger så kan vattnet lika gärna expandera i tvättstugan.
« Senast ändrad: 25 november 2013, 21:53:05 av Knotvillage »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Ok. Stängde ventilen till vedpanna och byggde sen upp trycket utan problem. Har nu luftat det men ej öppnat systemet till panna. Ska lÃ¥ta det stÃ¥ nÃ¥gon dag sÃ¥ all luft försvinner. FÃ¥r öppna igen om nÃ¥gon dag och se vad som händer. 


Kan man inte plugga tanken på vinden? Eldar man och vattentempen stiger så kan vattnet lika gärna expandera i tvättstugan.
Ta ner förtrycket till 0.5-0.6 för 0.8 är för högt och lägg dig på 1.0 i systemtryck.Visst kan du köra med bara slutet system.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu fungerar inte vedspisen eftersom den delen är stängd. Kan jag inte plugga skvalleröret så systemet blir slutet. Varför ska jag sänka till 0,6? Har inte förtryck och arbetstryck samspel? Kan man ha högre systemtryck än förtryck?
« Senast ändrad: 26 november 2013, 08:09:17 av Knotvillage »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Varför vill du köra med ett slutet system???? ett öppet fungerar precis lika bra. Och vet du om det slutna expansionskärlet har den volym som behövs om du eldar. Den volym man behöver vid VP drift räcker inte på långa vägar vid vedeldning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Håller med kocken, plugga inte det öppna systemet. Det är inte alls säkert att du kan köra vedeldning mot det slutna systemet.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Ska pröva att öppna det öppna systemet nu när jag vet att luften är borta. Det är ungefär 5m mellan mätare och kärlet på vinden. Då ska ju trycket vara 0.5.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har inte tryckökning i systemet att göra med värmen? Eller hur menar du att kärlet ej räcker till? Om man skulle köra ett slutet system och vedeldning och trycket skulle vara 0.8 vidd 55grader. När jag eldar brukar det stiga till 75 grader. Det är ju långt kvar till 1.5 bar, då tryckventilen löser ut.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det ska finnas så mycket vatten i systemet att en kokning inte tömmer det. För att det ska fungera måste det finnas en volym att "arbeta" med har man ett slutet system trycker ångan ut allt vatten genom säkerhetsventilen. Det krävs då att man har en viss volym på det slutna expansionskärlet ( jag mins inte riktigt men jag tror det är 10% av totalvolymen) för att det ska kunna trycka tillbaka vatten efter kokningen. Har man ett öppet system stiger aldrig trycket och ångan går ut genom yttertaket och man behåller det mesta av vattnet i det öppna kärlet. Så med ett öppet system ska det aldrig komma vatten från säkerhetsventilen, och trycket blir aldrig högre än "skillnaden" mellan kärl och mätare oavsett vattentemperatur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du ett öppet system så blir det ingen tryckökning på grund av värmen. Allt 'överskottsvatten' pga volymökningen trycks ju ut genom skvallerröret. När vattnet svalnar igen sjunker nivån lite i det öppna expansionskärlet, så vid nästa uppvärmning trycks det inte ut nåt vatten.

I ett slutet system skall volymökningen tryckas in i expansionskärlet (därför måste förtrycket där vara lägre än systemtrycket).
När vattnet svalnar igen måste det vara tillräckligt mycket för att inte trycket skall bli för lågt så att cirkulationen upphör i de högsta delarna av systemet och/eller att luft sugs in via otätheter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jag eldar ibland för vv och mitt system är öppet, jag fyller på vatten, vid behov t ex byte av radiatorer, luftning, tills det rinner ut på taket, sedan brukar det stå sig.
Däremot tänker jag nästa år sluta elda i vedpanna och så snart som möjligt tömma kärlet på vinden, plugga lite längre ned och låta montera tryckkärl nere vid VP och köra slutet system (förberett redan vid VP-montering).
Det blir bara fineldning i köket sedan i en gammal Husqvarna utan vatten.  :)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har storleken på kärlet något att göra med trycket? Blir det samma om kärlet är på 25 eller 125l? Jag tror mitt är på 50 och ackumulatortanken är på 500l.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Med ett öppet system nej, med ett slutet behöver du större expansionskärl ju mer volym du har och då spelar volymen in för vilket tryck du ska få. För litet kärl så öppnar säkerhetsventilen för tidigt redan innan allt vatten är hett.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ok, vet ej hur jag ska göra. Öppnade ventilen till vedpannan igår och trycket sjönk direkt och alla element upp kluckar det i. Får väl ta hit någon vvs kille, men läser man lite på nätet så står det överallt, Vedeldning -öppet system men ska man köra stängt så ska kärlet vara 10% av den totala volymen, vet ej hur mycket det är men bara tanken rymmer 500l, sen är det väl ytterligare några liter per element. (14st) Det kärlet som sitter på vinden skulle jag tippa är på 50l.

Men det där men trycket förstår jag inte. Bär man 10L på huvudet så väger det mindre än om jag skulle ha 20L, alltså borde mer vatten på vinden ge mer tryck eller är ju ute och seglar...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är enbart höjden på "vattenpelaren" som avgör, inte volymen, vilket tryck du får.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det räcker dåligt med att räkna med 10 procent på kärlet om man eldar. Jag gjorde det och har ett 80 liters tryckkärl. 500 liters tank plus radiatorer. På sommaren har jag ca 0.7 bar. Och på vintern kanske 0.9. Men eldar jag så hela tanken blir 80-85 grader samt 50 grader på radiatorerna så är jag uppe och nosar runt 1.5 bar. Hade jag gjort om det idag hade jag nog räknat med 15 procent av totalvolymen. Men du bör först reda ut varför du har två kärl. Man blandar inte tryckkärl och har öppet på vinden. Antagligen beror det på att du kan separera systemen från varandra. Men det måste givetvis kollas upp noga innan du får för dig att plugga igen något. Har du ingen möjlighet att lufta kökspannan eller vad det nu var för kamin du hade?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är enbart höjden på "vattenpelaren" som avgör, inte volymen, vilket tryck du får.

Precis. Det är inte högre tryck på 10 meters djup i havet jämför med en insjö.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nja, det beror väl på hur noga man mäter? Saltvatten är ju tyngre än sötvatten.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har förmodligen 2 kärl för att man kan separera systemen. Har läst om lite andra idéer jag ska pröva. Elda upp pannan till cirka 90 grader. Stäng av de varma elementen. Börja lufta den elementet längst bort sen stänga av dom vartefter dom blir varma.

Det där med tryck förstår jag fortfarande inte riktigt. Om jag har en 50mm rör som är 5m. Om man sätter en tank på 1l i toppen och sätter handen för i andra, skulle det vara samma tryck på handen även fast tanken vore på 1 kubik?

Samma problem.

http://mobil.byggahus.se/forum/varme-allmant/183958-luftning-av-nytt-vattenburet-system.html





Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det där med tryck förstår jag fortfarande inte riktigt. Om jag har en 50mm rör som är 5m. Om man sätter en tank på 1l i toppen och sätter handen för i andra, skulle det vara samma tryck på handen även fast tanken vore på 1 kubik?

Ja, under förutsättning att det är lika långt från handen till vattenytan. Fyller du ett vertikalt fem meter långt rör med vatten så är det samma tryck vid botten av röret som på fem meters djup i havet (nästan då eftersom densiteten kan skilja lite mellan salt- och sötvatten...).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Blir lite road av att läsa tråden. Vet inte om vissa vill skämta eller driver?? Om jag utgår från att det är seriöst så lägger jag mig i. Om det sitter ett tryckkärl på VP sidan så är det helt ok. Beror antagligen på att man vill kunna stänga den öppna sidan men fortfarande ha kvar expantionsfunktionen. Viktigt är då bara att ha ett tryck som är anpassat till det "slutna" systemet. När den "öppna " delen är med i systembilden blir det slutna utan verkan, vilket inte har någon som helst betydelse. Se till att fylla vatten i systemet då "bägge" systemen är öppna. Lufta raddisarna och se till att systemet är full. Sen är det bara att köra.
Att proppa det öppna kärlet och fortsätta vedelda är förbjudet. Då skall en temperaturbegränsare typ SYR 3065 eller SYR 5067 monteras (finns andra fabrikat oxå).
Betr. tryck, så har Statiskt tryck inget som helst med vikten på vätskan att göra. Om så vore så skulle trycket i vattenkranarna vara lika högt som vikten på vattenvolymen i vattentornet där du bor. 1 bar är lika med 10 mvp (meters vattenpelare) oavsett volym.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Syftar du på hela tråden eller vissa svar? Ok, det var det jag ville veta om tryck. jag trodde volymen ovanför hade betydelse. har iallafall börjat få igång systemet nu. Stängde alla element och började lufta det längst bort. Alla är mer eller mindre varma nu men har fortfarande ej något tryck. det måste förmodligen vara så att tar man bort det öppna så finns redan ett kärl för det stängda. Från köket där pelaren börjar till vinden skulle jag tippa att det är 5 meter så då borde det ge 0.5 bar, 0.1 bar per meter. Innan elementet togs bort så hade jag 0.2 bar i tryck. Ska pröva att elda rikigt hårt en dag så kanske den sista luften försvinner. Eldar jag som jag brukar så brukar det hamna på runt 80 grader mot VP 55. Kör man på ordentligt så kanske man kan hamna på de 90-95 grader som var rekommenderat för att få ur all luft.

Skulle du rekommendera vedeldning och slutet? Är det samma tryck i hela systemet även fast det översta elementet sitter cirka 2.5m från kärlet?

Hur byggde man hus -83 en slinga uppe och en nere? Känner man på alla element nere så är dom 55grader, uppe är dom ljumma. har det men slinga eller trycket att göra?

Var bor du, när Uppsala?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Jag syftar på vissa svar. Har du en höjdskillnad i systemet på 8meter mellan din manometer och nivån på vattnet i ditt öppna kärl Är trycket 0,8bar eller 8mvp. Flyttar du ner manometern 1meter blir trycket 0,9bar/9mvp. Det är en fysisk lag som inte går att ändra på. Under förutsättning att det finns en föbindelse mellan ditt öppna och slutna system naturligtvis. Annars visar din manometer fel. Trycket är i systemet är helt avhängigt på var du meter. Sitter det en radiator 1meter under det öppna kärlet ligger trycket där på 0,1bar/1mvp. 3meter under mao 0,3bar/3mvp osv.
Jag skulle nog välja att ha en temperaturbegränsare om det är möjligt. Ett öppet kärl är alltid en vattenskaderisk om det rostar eller fryser.
Hur man byggde -83 går inte att säga varje objekt är unikt. Iofs var det vanligt att man byggde enrörsystem i såna där pakethus som var i ropet då. Annars är varje anläggning mer eller mindre unik.
Jag bor mellan Uppsala och Stockholm.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så bra. Bor i Knutby. Då är du välkommen över. detta är inget pakethus utan byggt på plats. Läser man runt lite så skriver de flesta att har man vedeldning så är det öppet som gäller. Vet dock inte hur mycket dom kan sin sak. Stänger jag det öppna blir det riktigt bra flås i alla element, samma sak om jag eldar så värmen stiger till 80-85 grader.

Kan det vara så att systemet är byggt för vedeldning, dvs högre vattentemp. Är tanken på vinden ej gjort för tryck, plugga skvallerröret och montera en säkerhetsventil?

 


Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0

Kan det vara så att systemet är byggt för vedeldning, dvs högre vattentemp. Är tanken på vinden ej gjort för tryck, plugga skvallerröret och montera en säkerhetsventil?

Kul om tanken går sönder uppe på vinden, det är väl bättre att tömma tömma där uppe och sedan plugga i höjd med de översta elementen?
Jav vet åtminstone en som kör med tryckkärl i källaren (ganska stort) och det verkar gå bra, förut var det nog trycklöst med kärl på vinden.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte helt lätt att plugga då rören går bakom skorstensstocken. Det finns inte plats för något 50-80 liters tank i tvättstugan. Det klart art det alltid finns risk för läckande kärl men det har iallafall fungerat sen -83. Men det klart 30 år sätter spår.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Skall du plugga expansionsledningen sÃ¥ kan du med fördel göra det i pannrummet. Men skall du ha enbart tryckkärl mÃ¥ste du ha en temperaturbegränsare. Det är det lag pÃ¥. Det skiljer inte mycket i volymstorlek pÃ¥ ett öppet eller stängt kärl. Räkna med  ca5-8% av systemvolymen. Men hellre för stort än för litet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan ej plugga i pannrum. Spisen står i köket och röret går rakt upp på vinden. Pluggar jag i tvättstugan så stänger jag det öppna systemet? Hur fungerar en temperaturbegränsare. Ställer man den på 60 grader sen håller den det?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
En temperaturbegränsare (SYR ventil) öppnar när pannan går över 95°C
Lämpligast är om den kan spola tapp kallvatten genom en slinga och ut i tex. golvbrunn så att tempen i pannan sjunker men man kan nog koppla den på andra sätt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men behöver man ha ett stort ex. kärl även om man har temp. begränsare? Det på vinden skulle jag tippa är på 50l och det i tvättstugan är 20l. Det blev en helt annan värme när jag stängde det öppna systemet.

Vad behövs för att koppla in ett slutet system? Ställer man ner graderna på temp. begränsaren så borde ju trycket bli lägre.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SYR ventilen har ett fast inställt värde som gör att ventilen öppnar och spolar ut "varmvatten" när inställd temperatur uppnåtts. Har du dåligt med plats för ett slutet kärl och du tvivlar på det öppnas "status" så byt ut det öppna mot ett nytt öppet. Det fungerar minst lika bra som ett slutet. Får du ingen värme med det öppna så beror det inte på att det är ett öppet utan på något annat. Tex att det sitter lägre än element eller att systemet inte är fullt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Nu gick det upp för mig att du har en kökspanna, utan vvberedning. Då finns ingen vv slinga så en tempbegränsare (SYR) funkar inte tyvärr. Då återstår det som kocken säger att byta till ett nyare mer pålitligt öppet kärl. Å funkar inte systemet vid det driftfallet måste någonting annat vara fel. Precis som kocken säger.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den arbetar ju mot varmvattentank i tvättstugan. Kan man inte byta tanken på vinden och sätta syr där?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
En temperaturbegränsare har funktionen att när vedpannan börjar närma sig kokpunkten så öppnar ventilen som är inkopplad på vvberedaren (tappvatten) och spolar ut varmvatten som ersätts med kallvatten som i sin tur kyler ner vedpannan så den inte kokar. Därför Måste den sitta i vedpannans varmvattenslinga. Ingen slinga ingen ventil. Då återstår öppet kärl.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, det kommer in två rör i behållaren på vinden. Ett kommer rakt ifrån pannan och en vidare till en pump. Det är alltså inte godkänt att byta tanken och sätta ventilen mellan nya tanken och vedpannan?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du bör ha tre rör till expansionskärlet ett i botten från pannan, ett i toppen som går ut på taket (där ånga ska blåsa ut om anläggningen kokar) och ett på sidan som går ner till golvbrunn i pannrummet (nivån i kärlet ska nå dit och fyller man mer ska det rinna ut genom "skvallerröret".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, precis 3 rör. Men man kan alltså inte sätta syrventil mellan inkommande rör och tanken sen använda skvalleröret som spolning?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du ska inte spola ut pannvattnet när du ska kyla "pannan" det innebär att du får nytt syresatt vatten in i systemet och rostangrepp i anläggningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, givaren sitter på varmvattensidan och ventilen sitter på tappsidan? Då borde den kunna sitta på inkommande från pannan in i ac. tanken. Dock hinner det säkert tappa lite i temperatur. Jag har ju två cirk. pumpar. En till det stängda och en till det öppna. Man borde väl kunna sätta givaren där, vet dock ej om pumpen suger eller trycker vatten till pannan.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Givaren skall sitta direkt i vedpannans vattenmagasin. Vedpannan måste vara försedd med varmvattenberedare som SYR ventilen släpper in kallvatten i. Varmvattnet som spolas ut skall dras till golvbrunn. Det är en säkerhetsåtgärd som man inte Får laborera med.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag ställt ner alla elementen nere men fortfarande ett som är iskallt uppe, är inte ens varm vid rören. kan man fylla på det ovaifrån, ta bort luftskruv alt. termostat och försöka fylla det den vägen. Kanske cirkulationen kommer tillbaka då.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Sitter inte stiftet/ventilkäglan fast ? så här skriver man om problemet läs #15 mm.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27730.msg476872#msg476872
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trycker jag stiftet för hand så åker det ut igen. Tar jag ut hela stiftet kommer det ändå inget vatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag släpper på luftskruven till pumpen så rinner det bara försiktigt ut med vatten, ska inte hela huset vara vattenfylld? Det borde ju komma en stråle med vatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 614
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!