Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur pÃ¥verkar semesterfunktionen i Rego 800?  (läst 1871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Hur påverkar semesterfunktionen i Rego 800?
« skrivet: 24 mars 2012, 07:58:33 »
Hur påverkar semesterfunktionen i Rego 800?
  • Om man har innegivare aktiverad är det innetemperaturen som sänks inställt antal grader?
  • Om man har innegivare inaktiverad är det värmekurvan som sänks inställt antal grader?
« Senast ändrad: 24 mars 2012, 08:09:51 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur påverkar semesterfunktionen i Rego 800?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2012, 19:14:30 »
Jag förstår vad du tänker på
Att innegivaren eventuellt kommer att motarbeta semestersänkningen.
men du behöver inte vara orolig för att det skall inträffa eftersom innegivaren skall vara blockerad när tex. semesterfunktionen är aktiv.
den är även blockerad en stund efteråt (inställbart 0-24timmar) för att man inte skall trigga elpatroner i onödan.

Semesterfunktionen lägger en offset på värmekurvan oavsett om man har innegivare eller inte.

Inne givaren gör likadant
Den lägger en offset på värmekurvan för att hålla inställd innetemperatur.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Hur påverkar semesterfunktionen i Rego 800?
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2012, 08:05:23 »
Är denna offset lika stor som den sänkning man ställer in i semesterfunktionen? Om man ställer in att semesterfunktionen skall sänka 10 grader så sänks värmekurvan 10 grader?

Anledningen till att jag undrar är att jag skall installera en begagnad värmepump i fritidshuset. När jag är där vill jag ha +21 inomhus och när jag inte är där vill jag sänka temperaturen till 10 grader. Mha semesterfunktionen skulle man kunna göra denna sänkning utan att pilla på värmekurvan.

Dessutom, Purjo har hittat att man kan fjärrstyra semesterfunktionen till/från via en ingång på styrkortet vilket betyder att man kan höja (mha exempelvis Tellstick och Internet) temperaturen ett par dagar innan man åker dit på den kallare delen av året.
« Senast ändrad: 25 mars 2012, 08:38:41 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur påverkar semesterfunktionen i Rego 800?
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2012, 14:33:14 »
Innomhustemperatur och framledning (från värmekurvan) följs åt
Vid en given ute temperatur har man en viss framledning(från Värmekurvan) som ger en viss innetemperatur så att sänka 10°C på framledningen med semesterfunktionen kommer i stort sett att sänka innetemperaturen med lika många grader.


Fjärrstyrning och Semesterfunktionen skall man nog inte blanda ihop
Semesterfunktionen sänker(höjer) temperaturen x antal grader efter önskat datumschema
när man vet att man skal vara borta eller i ditt fall när man skall vara där.
Fjärrstyrning  sänker(höjer) temperaturen x antal grader när man behöver det via extern signal.

Jag tror du skall koncentrera dig på Fjärrstyrningen
Då sätter du kurvan så du har 10-11°C inne normalt och när du skall dit så aktiverar du fjärrstyrningen och höjer 10°C.
Det som man kan missa med fjärrstyrning är tidsblockeringen av elpatroner.
men det bestämmer rumsgivaren.

Tror det kan bli konstigt annars om man har en kurva som ger 20°C normal som man sedan reglerar ner med semesterfunktion till 10°C för att sedan köra upp tempen med fjärrstyrning tillbaka till 20°C  :D

PS! Fjärrstyrningen står i manualen, det som luskades ut var att ingången är Di4 (sluten)


EDIT: Man kan alltid använda sig av GSM styrning från tex. sikom fast priset avskräcker med ca 5000:-
« Senast ändrad: 25 mars 2012, 14:54:37 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Hur påverkar semesterfunktionen i Rego 800?
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2012, 18:04:39 »
Det finns ingenting i IVTs Optima-manualer om fjärrstyrning.  :(
Kollade just i Bosch-manualen och där finns den ju med.

Har nog en för gammal firmware (version 3.20.5) i min IVT 290 A/W här i Karby för att fjärrstyrning skall vara med. Den IVT 290 A/W som står i förrådet och som skall installeras i fritidshuset vet jag ännu inte status på då den ännu inte är ansluten till elnätet.
« Senast ändrad: 25 mars 2012, 18:07:57 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!