Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft-vatten värme VS bervärme?  (läst 6629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #30 skrivet: 20 november 2017, 15:40:23 »
Hur räknar du då?
Om du har sparat in din L/V på 6 år med ca 17000kr/år så kostade den väl ca 100 000, siffror för BV som nämnts är ca 30-50000 dyrare, säg 150000 för den då.
Den ökade besparingen i häraden 3000kr vilket ger 20000/år. 150000/20000=7,5år.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #31 skrivet: 20 november 2017, 15:57:36 »
Den kostade 90 kkr sÃ¥ det har tagit mindre än 6 Ã¥r. Vi gÃ¥r redan pÃ¥ plus.  :)

Grannen betalade 180 kkr för bergvärme... Så även om den skulle spara så mycket som 20 000 kWh (vilket är ganska osannolikt) så blir det 9 år innan den går jämnt upp. Vi har dåliga förutsättningar för bergvärme här uppe på åsen.

Nu brukar inte jag räkna så mycket på sånt jag vill göra på huset det gör jag oavsett om man tror det lönar sig eller inte det finns så mycket annat som betyder mera.

Enda skälet att som privatperson investera i värmepump är väl därför att man tror att det sänker ens boendekostnad? Om pengarna inte spelar nån roll kan man väl lika gärna köra på direktverkande el? Det är ju enklare.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #32 skrivet: 20 november 2017, 18:46:06 »
Jag tycker ändå just i detta fall, där en person står och väljer mellan luft/vatten och bergvärme inte kan jämföra en investering på en 1255-12 med 180 meter borrhål med en luft/vattenvärmepump.
Det blir mer korrekt att jämföra en 1245-6 med 130 meter borrhål med luft/vatten.
Även om man snålar på bergvärmen så kommer man troligen att ha en anläggning som får nästan lika kort payoff-tid, och ha kvar värdet av borrhålet när det är dags att byta värmepump.

Nu behöver det inte heller bli jättedyrt att byta ut luft/vattenvärmepumpen om man kan köra vidare med gamla pannan, men av någon anledning är jag tveksam att pannorna görs kompatibla så länge, det ligger ju liksom inte i tillverkarens intresse.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #33 skrivet: 20 november 2017, 18:49:18 »
Den kostade 90 kkr sÃ¥ det har tagit mindre än 6 Ã¥r. Vi gÃ¥r redan pÃ¥ plus.  :)

Grannen betalade 180 kkr för bergvärme... Så även om den skulle spara så mycket som 20 000 kWh (vilket är ganska osannolikt) så blir det 9 år innan den går jämnt upp. Vi har dåliga förutsättningar för bergvärme här uppe på åsen.

Enda skälet att som privatperson investera i värmepump är väl därför att man tror att det sänker ens boendekostnad? Om pengarna inte spelar nån roll kan man väl lika gärna köra på direktverkande el? Det är ju enklare.
Jämför du verkligen likvärdiga system det brukar inte skilja 90000 kr mellan luft vatten vp och bergvärme och även med långt till berg borde det inte dra i väg med mera än 20-25000 kr extra mot en vanlig borra. Jag hade lägre boende kostnad med vedpannan så det var inte av det skälet jag valde att borra och en annan av anledningarna förutom att det inte skilde så mycket i pris för mig var att slippa en ful ute del så det finns massor med olika skäl till varför man gör sina val så pengar är inte allt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #34 skrivet: 20 november 2017, 19:58:13 »
Och sÃ¥ kanske du kan ha mindre huvudsäkring än med en L/V, där tjänar du ju en eller en par tusenlappar per Ã¥r  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #35 skrivet: 20 november 2017, 23:21:53 »
Jämför du verkligen likvärdiga system det brukar inte skilja 90000 kr mellan luft vatten vp och bergvärme och även med långt till berg borde det inte dra i väg med mera än 20-25000 kr extra mot en vanlig borra.

Dålig berggrund, som jag förstått det. Hålen rasar ihop så dom måste börja om och göra flera försök för att få till ett fungerande hål.

Sen tillkommer ju en del kostnader i efterhand. Det räcker inte med borrhålet. Brineslangen ska in i huset till VPn, eller hur? Jag har svårt att se hur dom skulle ha löst det i vårt gamla timmerhus där pannrummet ligger bokstavligt mitt i huset och det inte finns nån möjlighet att komma åt krypgrunden med mindre än att man lyfter upp golvet i salen. Eller kan man dra kopparrör för anslutning mellan borrhål och VP, på samma sätt som vi gjort med vattenanslutningen till vår LVVP?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #36 skrivet: 21 november 2017, 05:57:22 »
Man ska ha koppar invändigt i huset plast är oftast inte ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #37 skrivet: 21 november 2017, 09:07:06 »
Och man ska väl inte förutsätta att alla har dåliga förutsättningar för bergvärme, medeldjupet till till grundvattnet ligger på ca 6 meter och dom allra flesta har berg innan 10 meter. Så för att det är "bäst" hos dig, lunk Umeå, säger ju inget om hur det skulle bli om förutsättningarna är lite annorlunda.
Jag tror inte jag skulle "räkna hem" en L/V med mina förutsättningar speciellt när jag en gång måste byta pump. Jag har på tok för många riktigt kalla timmar på en vinter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #38 skrivet: 21 november 2017, 09:36:37 »
Om du har läst tråden från början så ser du att det inte var där diskussionen började. TS hade en prisskillnad på 99000 mellan luft/vatten och bergvärme och lutade därför åt luft/vatten och ställde en fråga om MITSUBISHI SW75 SPLIT + ECODAN, varpå det kom en kommentar om att ett borrhål minsann håller i 40+ år och att bergvärme trots allt borde övervägas.

Med tanke på att den här delen av forumet handlar om just "Värmepumpar -Luft/vatten" (som titeln anger) så tycker jag att det är lite märkligt att de som frågar om luft/vatten så ofta får svaret att de absolut ska satsa på bergvärme istället eftersom det är såååå mycket bättre. Det jag emellanåt försöker göra är att sansa diskussionen och visa att luft/vatten faktiskt kan fungera nog så bra och faktiskt kan vara ett bra alternativ, beroende på förutsättningarna.

Bergvärme har sina fördelar och luft/vatten sina och en av skillnaderna är stor-kostnad-utspridd-över-lång-tid kontra mindre-kostnad-utspridd-över-kortare-tid. Bergvärme framställs ofta som bättre därför att det är mer långsiktigt ("borrhålet finns kvar i 40+ år") men man kan lika gärna vända på det och se det som att man med bergvärme binder upp sig för lång tid. Luft/vatten är en mindre kostnad och man binder upp sig för kortare tid. Jag kan ta ett nytt beslut om något år utan att känna att jag är uppbunden av vad jag gjorde för 6 år sen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: luft-vatten värme VS bervärme?
« Svar #39 skrivet: 21 november 2017, 10:19:32 »
Synd att inte cardan gjort några fler inlägg.
Skepsisen i trådstarten avsåg väl mest på vilket sätt det kunde skilja så mycket som 99 000 kr.
Var det bara nåt han trodde sig veta, eller var det baserat på faktiska offerter t.ex.
Men det kanske vi aldrig får veta.
Eftersom han inte kom med fler svar så var MIN bedömning att de som kommer efter och läser kanske vill se resonemanget som förklarar varför första rådet han fick var att begära fler offerter.
Det är inte normalt med så stora skillnader, men ingen har påstått att det är omöjligt heller.
« Senast ändrad: 21 november 2017, 10:22:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!