Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HYSS hybridvärmepump  (läst 2416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HYSS hybridvärmepump
« skrivet: 01 november 2017, 13:40:29 »
Blev inbjuden att gå på föredrag om HYSS Hybridvärmepump. Hade tyvärr inte tid. Någon som har köpt? Pris?

http://www.free-energy.com/se/hyss

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #1 skrivet: 01 november 2017, 13:46:28 »
För rätt många år sedan var det en VP ( Evi Heat ) med ungefär samma system så någon större nyhet handlar det inte om.
Jag vet inte om dom finns kvar på marknaden men det är väldigt tyst om dom-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Silas

  • Gäst
Silas
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2019, 21:08:50 »
Svenska kocken dissar Hyss för jämnan hänvisar till EVO. REKHAVHyss system vann stora inneklimatpriset 2016 och är kontrollerat och utvärderat i praktiken, se VVS-forum från 2015.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2019, 21:44:03 »
Vad menar du med att jag dissar Hyss för jämnan  Sc:,h
Och är det nått som inte stämmer i det jag skriver?
Eftersom liknande system funnits pÃ¥ marknaden i minst 10 Ã¥r utan att göra succé är det kanske inte sÃ¥ troligt att ett "nytt" fabrikat lyckas bättre med samma koncept. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2019, 22:16:05 »
Tror inte på principen att koppla solvärme till en bergvärmepump. Ungefär 60% av årsbehovet värme har man november till och med februari då solen inte värmer något att tala om. Att då påstå att man kan fördubbla årsvärmefaktorn genom att komplettera med solfångare, det tror jag inte på.

Det finns pÃ¥ Hyss hemsida en text där det stÃ¥r "Din värmekostnad idag: 24120 kr. Din nya värmekostnad: 2793 kr". SCOP blir dÃ¥ 8,6. Det känns som hämtat frÃ¥n sagornas värld. 

Det är som sagt Evi Heat med ett annat namn. Hade det systemet varit så bra som det utlovades skulle det finnas massor av sådana installationer idag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2019, 22:59:53 »
Aha, kul att nÃ¥gon har koll pÃ¥ läget  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2019, 10:14:01 »
Det här är väl ungefär lika smart som att köra en bergvärmepump och en luft/vatten parallellt? På vintern är bergvärmepumpen effektivare och på sommaren är luft/vatten effektivare. Men det blir en stor investering för liten vinst, ungefär som Hyss. Solvärmen är jätteeffektiv under den del av året då man har minst behov av den eftersom det då bara är VV som behövs, inte husvärme.

Då verkar det vettigare att installera solceller för elproduktion eftersom hushållsel förbrukar man året runt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2019, 11:15:35 »
Ett problem med solceller är att blir det alltför många som installerar sådana kommer elpriset sommartid att bli mycket lågt och då försvinner lönsamheten. I Tyskland har det en del helger sommartid varit negativa elpriser.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2019, 11:47:11 »
DÃ¥ fÃ¥r man sätta en stÃ¥lfjäder pÃ¥ alla vindkraftverk sÃ¥ kan de spännas pÃ¥ dagen och snurra upp sig pÃ¥ natten...   ::)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2019, 13:49:29 »
Ett problem med solceller är att blir det alltför många som installerar sådana kommer elpriset sommartid att bli mycket lågt och då försvinner lönsamheten. I Tyskland har det en del helger sommartid varit negativa elpriser.
Negativa priser, dvs kunderna får betalt för att förbruka el? Det har jag inget emot. :)
Om jag sätter upp solceller så är det för att bidra till egen förbrukning, inte att sälja.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2019, 14:20:40 »
Slutkunderna av el hade klart positiva elpriser. Någon måste betala alla subventioner av den miljövänliga elen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: HYSS hybridvärmepump
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2019, 14:27:00 »
En fördel med solceller plus batteri är att då skulle jag ha ström nog för att driva cirkpumparna om det blev strömavbrott, och kunde hålla värmen i huset med kökspannan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!