Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Figheter 2020-10 Startar ej  (läst 1086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas Lindhe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Figheter 2020-10 Startar ej
« skrivet: 14 oktober 2017, 19:09:03 »
Hej!
Är helt ny på forumet. Installerade en beg Nibe Figheter 2020-10 precis och provade starta. Den anger att det inte är något problem i menyn S1 och gjorde som det stod för uppstart 6 tim förvärmning och sedan uppstart. Den Visar C0 /F0/H1 i displayen och även när det gått 20 minuter och S2 är på noll visar den detsamma C0/F0/H1. Bor i skåne, ca 36 grader i acktank så den borde få start tillstånd men den visar inget.
Har kopplat VP:n för att gå mot fast kondensering, dvs styra på returtemp 48 grader.

Det jag funderar pÃ¥ är om man pÃ¥ nÃ¥got sätt mÃ¥ste bygla termostat ingÃ¥ngen (den har inget inkopplat i sig) för att fÃ¥ den till att starta och sedan gÃ¥ mot returgivaren är det isf endast en kabel som kan kopplas mellan eller ska det vara ett motstÃ¥nd?, eller mÃ¥ste man ansluta nÃ¥gon mer givare? 

Tacksam för svar, börjar förlora temp.

 

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Figheter 2020-10 Startar ej
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2017, 22:26:54 »
jag har en 2025......och styr den via en rumsgivare.....som gissningsvis är inkopplad över den nämna "termostatingången".

Testa med bygling.....jag tvivlar på att nå´t kan gå sönder.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

J.perlin

  • Gäst
J.perlin
SV: Nibe Figheter 2020-10 Startar ej
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2017, 08:21:17 »
jag har en 2025......och styr den via en rumsgivare.....som gissningsvis är inkopplad över den nämna "termostatingången".

Testa med bygling.....jag tvivlar på att nå´t kan gå sönder.
[/quote

Läste att det skulle vara en potentialfri kontakt och då utgick jag från att det bara var att bygla. Gjorde det och nu funkar den!!!
Värmen på väg tillbaka!!!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Figheter 2020-10 Startar ej
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2017, 08:29:00 »
Jepp, den ska kopplas med en termostat VT enligt manualen för fast kondensering.
Fördelen med detta är då att den själv styr laddpumpen (om du kopplat in den mot Nibe 2020) så att skiktningen inte störs när den inte behöver ladda.
Laddpumpen körs dock intermittent/kontinuerligt när det blir kallare ute för att undvika frysning i 2020.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!