Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: en bleking pÃ¥ besök i värmepumpslandet  (läst 1993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
en bleking på besök i värmepumpslandet
« skrivet: 26 september 2017, 17:22:54 »
har lurkat rätt länge på forumet men reggade mig nyligen då vi bestämt oss för att byta uppvärmning från ved till värmepump.

Som vedeldare (med egen skog) sitter jag ju i den situationen att jag egentligen inte har en aning om vilken energiförbrukning vi har  ^-^, och eftersom vi dessutom har lite problem med shuntregleringen kör vi allt som oftast hetvatten pÃ¥ radiatorkretsen vilket alltsÃ¥ innebär att jag faktist inte heller vet vilken framledningstemperatur som räcker för att hÃ¥lla huset varmt.

SÃ¥ bästa möjliga förutsättningar alltsÃ¥  tummenupp.

Min tanke är en installation i stil med den Snok byggt åt sig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64225.0,
dvs att behålla befintlig vedpanna och acctankar och få ett system som med hyfsad automatik fungerar oavsett om vi eldar i pannan eller inte.

Förutsättningarna är ett hus på 200kvm fördelat på två plan med oinredd källare under halva huset. Treglas på hälften ungefär och i övrigt vettigt byggt enligt 70-80 -tals standard fast huset är byggt nån gång strax efter förra sekelskiftet. Läget är relativt skyddat i skogsbygden i Sveriges trädgård.

Värmesystemet är tvÃ¥rörs med grova stammar, förutom tvÃ¥ rum där det är enrörs system med plÃ¥tradiatorer. Annars är det en blandning av kamrörsradiatorer och 70-tals järnelement, sÃ¥ tyvärr lär det inte vara lönt att köra det öppet utan termostater som man egentligen borde. Vedpannan är en Arimax 35 och till det är det tvÃ¥ 750l acctankar. SÃ¥ allt i allt ett rätt normalt äldre hus  :)

Mina funderingar för tillfället är;
* Hur kan jag räkna ut volymen i värmesystemet så att jag vet om volymen är ok att köra utan extra tank.
* Framledningstemp, finns det något vettigt sätt att räkna ut eller uppskatta den innan vintern?


Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #1 skrivet: 29 september 2017, 16:18:58 »
Omöjligt att säga, hade jag varit i motsvarande sits hade jag valt att köra på flytande kondensering mot radiatorer och laddat ena tanken för VV (om man inte väljer komplett med innedel).

Skulle det visa sig att framledningstempsbehovet är högt, hade jag bytt radiatorer i de rum där "normalkurva" inte räcker till.

Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #2 skrivet: 29 september 2017, 17:18:51 »
Jag gillar våra gamla kamrörsradiatorer så jag hoppas vi slipper byta, men jag kan tänka mig att vardagsrummet skulle må bra av fler eller större radiatorer, rummet är i vinkel och ca 40 kvm och har fyra radiatorer varav ett brukar vi normalt ha fullt öppet under tiden som huset värms upp när vi eldar. Men det beror ju så klart på att det blir 'lite svalt' mellan eldningarna och att vi vill ha upp värmen fort där vi är, så det är fullt möjligt att det kommer att funka när pumpen håller huset varmt hela tiden. Det är i alla fall det jag hoppas på. Annars finns det plats att byta ut två mot större.

Sen har jag kollat närmare på dina skisser och mina acc tankar och ser att vi har inget uttag på mitten likt det du har så att köra värmepumpen mot överdelen av tanken funkar inte hos oss så det som jag siktar på är nog en komplett installation med innerdel där pumpen inte värmer acctankarna alls utan bara utnyttjar dem för förvärmning av varmvatten.

Så i normalfallet när vi inte eldar i vedpannan och värmer acctankarna kör väremepumpen som en helt vanlig installation, och är tankarna varma shuntas det vattnet in på slingan.
Det borde bli en enklare installation.
Jag vet inte om det framgick av bilden jag la in i första posten men till höger i bild är dörren in till pannrummet, och värmepumpen får sedan stå till höger om dörren.
Acctankarna står i rummet utanför pannrummet mot samma vägg som syns i bild.

Jag antar att du inte har hunnit testa din installation sÃ¥ mycket ännu Snok? Det har ju knappt varit kallare än att man klarar sig med ett värmeljus eller tvÃ¥ hittills  :).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #3 skrivet: 29 september 2017, 18:17:59 »
Du har inte möjlighet att gräva jordvärme ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #4 skrivet: 29 september 2017, 20:08:58 »
Tyvärr tror jag det blir svårt.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #5 skrivet: 29 september 2017, 22:40:26 »
För att förtydliga; jag använder bara min acctank som volymförstorare även känd som volymtank med syftet att få färre start/stopp. Att jag råka ha en vv-slinga däri var en bonus. Nu tror jag min tank ligger på 12-1500lit så du skulle troligen kunna använda en av dina 750 tankar som volymtank. Isolera väl bara.
Jag har min på returen; fördel som jag ser det är att systemet reagerar snabbare ut mot radiator. Om man märker det i verkligheten är en annan femma..
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2017, 21:19:37 »
VVS är ett område jag verkligen inte känner mig hemma på så det tar lite tid innan 'det kopplar' ibland :). Jag har sutti bra länge och stirrat både i pannrummet och på fotona från detsamma för att försöka förstå hur en värmepump ska kunna kopplas in på bästa sätt. Men härom natten när jag nästan precis hade börjat snarka under täcket så tror jag att det faktiskt kopplade. Jag har låst fast mig vid hur det fysiskt är kopplat i pannrummet istället för att se det som ett logikflöde.

Kastar in två bilder på hur det ser ut idag, och hur jag tänker att värmepumpen ska kunna kopplas in.
Den idag manuella shunten behöver ju bytas till en motorstyrd, och beroende på vilken innerdel som det till slut blir så kanske även den befintliga cirkulationspumpen kan tas bort. Går det att ställa ett rimligt minvarv/flöde på den inbyggda pumpen bör den räcka.

Bägge tankarna används vid vedeldning, annars stängs kranarna mellan dem (samma som idag när elpatronen är igång).

Ser det rimligt ut?
Det ger den enklaste installationen, och inget onödigt i flödet när värmepumpen står för värmen, vilket den ju kommer att göra nästan hela tiden.



Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2017, 23:33:03 »
Japp, så kör jag min värme och varmvattnet får via innedelen.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #8 skrivet: 01 november 2017, 10:50:01 »
Nu vid höstens hittills kallaste natt (strax under -5 ute) kunde jag se att vår elpatron på 4.5kwh inte klarar att hålla värmen i huset.

Jag har under hösten försökt justera shunt, cirkulationspump och radiatortermostater för att se hur låg framledning vi klarar oss med. Det verkar som att vi klarar oss bra med runt 35 grader under den perioden utetempen har legat mellan +10 och noll men nu senaste dagarna när det blivit minusgrader på natten klarar det sig inte och elpatronen klarar inte heller att hålla värmen uppe i tanken.

Kan de ge er med mer erfarenhet en indikation om hur stor pump vi behöver?  :) dvs skulle det räcka med Nibes 12:a eller blir den förliten?

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: en bleking på besök i värmepumpslandet
« Svar #9 skrivet: 10 december 2017, 23:36:52 »
Vi håller fortfarande på med ett långsamt renoverande av pannrummet så inte mycket nytt har hänt. Förutom två "upptäckter" som gör mig förbryllad.

Det första, i bilden nedan ser ni vårt pannrum och de mesta av rören. I rummet bredvid, dvs bakom väggen står ackumulatortankarna. Grön pil i nederkant är returen till tank. Blå pil är framledning från tank.

Det jag upptäckte häromdagen är att om jag stänger kranen vid den röda pilen, dvs laddomaten så rasar termometern på framledningen (dvs den vita termometern till höger om den blå pilen).

Min andra upptäckt är att det knappt är någon skiktning i ackumulatortanken. I princip samma temperatur på övre och undre termometern. Inte heller något jag förstår.

Det här innebär ju naturligtvis att vattnet INTE går den väg jag tycker den borde, men jag förstår inte vilken väg vattnet går?
Röret vid den blÃ¥ pilen är fortfarande hett trots att temperturen ut pÃ¥ elementen rasar. Shunten stÃ¥r pÃ¥ 3 ungefär och pumpen gÃ¥r pÃ¥ lÃ¥gt varv (ställ pÃ¥ 1.8 vad det nu innebär  :) ).

Inget är ändrat, varken i elen eller rördragningen på två år och "det här har fungerat tidigare". Kan en pump börja gå åt andra hållet? eller vad har egentligen hänt här?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!