Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thorén - bergväme  (läst 3419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Thorén - bergväme
« skrivet: 08 januari 2007, 13:57:07 »
Thorén verkar ha bra grejer och bra support, men de har inte så stor marknadsandel.

Fråga 1:
På modellen Thor 07 finns en luftvärmedel som skall vara "överskottsenergi" till källaren eller t.ex. till tvättstugan via spirorör.
Jag fattar inte var den överskottsenergin kommer ifrån?
Om man vill ha luftvärmedelen till källaren så koster det 6.000 kr.
Men man behöver inte välja till den. Var händer med verkningsgraden om man INTE väljer luftvärmedelen? Går "överskottsenergin" till det uppvärmda vattnet istället?
Eller blir det sämre verkningsgrad om man inte väljer till luftvärmedelen? Är det så att själva enheten i sig blir varmare istället?

Jag vill inte ha luftvärmedelen då jag redan har radiatorer i källaren!

Jag har svårt att fatta detta!!


Fråga 2:
Är det bra pumpar?

Jag gillar att de har personlig support och inte någon asjobbig telefonväxel där de som svarar inte kan eller vet nåt eller att man skall knappa sig fram. Jag HATAR nämligen att knappa mig fram och att bli vidarekopplad!!
« Senast ändrad: 08 januari 2007, 15:29:24 av Freddan_1 »
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Thorén - bergväme
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2007, 15:18:30 »
Försökte få en offert därifrån men gav upp efter 3 samtal 5 mail och 6 månader så det är väl inte så konstigt om dom har liten marknadsandel.
Verkar dock vara skapliga pumpar.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad MÃ¥nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thorén - bergväme
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2007, 19:25:23 »
Försökte få en offert därifrån men gav upp efter 3 samtal 5 mail och 6 månader så det är väl inte så konstigt om dom har liten marknadsandel.
Verkar dock vara skapliga pumpar.
Har fått precis annat intryck:
Svarade på "offert om en vecka" på deras hemsida som verkligen är informativ, inte bara reklam. Blev uppringd idag på morgonen där de verkligen tog tid på sig och svarade på alla frågor och bestämma tid för att komma på besök.
Thermia Diplomat TWA 10. Borrhål 170 m 21 m till berg. Gammal kökspis ved.
Bo-yta 196, källare 40.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Thorén - bergväme
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2007, 11:25:24 »
Jo sÃ¥ lÃ¥ngt gick det bra för mig ocksÃ¥ pratade i säkert en timme i telefon han var mycket tillmötesgÃ¥ende och förstÃ¥ende han fick alla data han behövde förbrukning antalet raddar storlek pÃ¥ dessa tidigare förbrukning rördimensioner osv lovade sen att Ã¥terkomma snarast med en offert detta var  snart ett Ã¥r sen har fortfarande inte fÃ¥tt denna offert trots pÃ¥stötningar men det är klart det  kan ju vara jag som haft otur. Jämfört med thermia som komm med sin offert pÃ¥ 13 timmar sen ringde och tjatade om att fÃ¥ instalera i en gÃ¥ng i veckan i 2 mÃ¥naders tid sÃ¥ är det ju en viss skilnad. Ivt knndes mest seriösa kollade verkligen igenom hela anläggningen begörde in ritningar pÃ¥ kÃ¥ken skrev av storleken pÃ¥ varje radiator frÃ¥gade vilka delar jag ville göra själv hadde fÃ¥tt köpa pumpen helt utan instalation och med deras support om det skulle uppstÃ¥ frÃ¥gor mm bara dom fick vara med när man startade anläggningen Mycket tillmötesgÃ¥ende. Men det skilljer ju pÃ¥ olika instalatörer ocksÃ¥ oavsett märke.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Thorén - bergväme
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2007, 18:55:12 »
Har samma erfarenheter som overlander.
Troligen bra pumpar men kassa på att svara.

Köpte Autoterm i stället 3st och skall ha 2 till.


Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thorén - bergväme
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2007, 08:28:23 »
Luftvärmen alstras av köldmediat efter att den överfört värmen till vattnet, det ger en underkylning på köldmediat som är positivt ur verkningsgradssynpunkt.
Utan luftvärmedelen har de nog en COP som är i nivå med IVT, Nibe och Thermia, kanske lite sämre, men med luftvärmen har de lite bättre...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thorén - bergväme
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2007, 20:38:54 »
Jo sÃ¥ lÃ¥ngt gick det bra för mig ocksÃ¥ pratade i säkert en timme i telefon han var mycket tillmötesgÃ¥ende och förstÃ¥ende han fick alla data han behövde förbrukning antalet raddar storlek pÃ¥ dessa tidigare förbrukning rördimensioner osv lovade sen att Ã¥terkomma snarast med en offert detta var  snart ett Ã¥r sen har fortfarande inte fÃ¥tt denna offert trots pÃ¥stötningar men det är klart det  kan ju vara jag som haft otur. Jämfört med thermia som komm med sin offert pÃ¥ 13 timmar sen ringde och tjatade om att fÃ¥ instalera i en gÃ¥ng i veckan i 2 mÃ¥naders tid sÃ¥ är det ju en viss skilnad. Ivt knndes mest seriösa kollade verkligen igenom hela anläggningen begörde in ritningar pÃ¥ kÃ¥ken skrev av storleken pÃ¥ varje radiator frÃ¥gade vilka delar jag ville göra själv hadde fÃ¥tt köpa pumpen helt utan instalation och med deras support om det skulle uppstÃ¥ frÃ¥gor mm bara dom fick vara med när man startade anläggningen Mycket tillmötesgÃ¥ende. Men det skilljer ju pÃ¥ olika instalatörer ocksÃ¥ oavsett märke.
Ibland är det svårt att fatta att IVT faktiskt har en support huvuddunk

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Thorén - bergväme
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2007, 16:08:58 »
trodde Overlander skulle köpt IVT men det blev tydligen Nibe.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Thorén - bergväme
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2007, 16:20:47 »
Luftvärmen alstras av köldmediat efter att den överfört värmen till vattnet, det ger en underkylning på köldmediat som är positivt ur verkningsgradssynpunkt.
Utan luftvärmedelen har de nog en COP som är i nivå med IVT, Nibe och Thermia, kanske lite sämre, men med luftvärmen har de lite bättre...
Finns det fler fabrikat som har underkylning /sugasväxling för att höja effektiviteten.
Nibe har en mycket simpel konstruktion där man lödat ihop vätskeröret med suggaröret. Vet inte om man kan kalla det värmeväxling ens.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thorén - bergväme
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2007, 17:00:27 »
Kanske räcker Nibes växling för det behov som finns?

Vad jag skulle vilja se vore hetgasväxling i VVB istället för trevägsventilen som växlar mellan tappvarmvattenvärmning och radiatorvärme, med den lösningen skulle man i värsta fall behöva en fyrvägsventil på gasledningen, nåt som jag tycker verkar krångla betydligt mindre än trevägarna på vattenledningen...

Kanske skulle man inte ens behöva växla bort gasen från värmesystemets vvx, utan hetgasen kanske är så pass varm trots låg framledningstemp att den ändå kan värma tappvarmvattnet tillräckligt trots att den samtidigt värmer radiatorkretsen.
(Det senare naturligtvis bara om huset har värmebehov)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Thorén - bergväme
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2007, 17:59:08 »
Anledningen till att det inte vart ivt är att niben har 2 kompresorer och dessutom billigare än motsvarande ivt.

Det finns pumpar med hetgasväxling för vv och den har även gsm baserad fjärrsyrning som standard.
Priset ligger lite högre än nibe men inte farligt mycket med tanke på vad man får.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thorén - bergväme
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2007, 18:21:15 »
Kanske räcker Nibes växling för det behov som finns?

Vad jag skulle vilja se vore hetgasväxling i VVB istället för trevägsventilen som växlar mellan tappvarmvattenvärmning och radiatorvärme, med den lösningen skulle man i värsta fall behöva en fyrvägsventil på gasledningen, nåt som jag tycker verkar krångla betydligt mindre än trevägarna på vattenledningen...

Kanske skulle man inte ens behöva växla bort gasen från värmesystemets vvx, utan hetgasen kanske är så pass varm trots låg framledningstemp att den ändå kan värma tappvarmvattnet tillräckligt trots att den samtidigt värmer radiatorkretsen.
(Det senare naturligtvis bara om huset har värmebehov)
förstår inte varför inte hetgasen används mer till vv beredning, den finns ju redan där och behöver inte ta av den "dåliga" COPen för att producera vv
utan bara när det är nödvändigt
man kan ha självcirkulation till hetgasväxlaren/vv beredaren
när tempen är uppe så tar den ju inget mer från hetgasen utan den effekten går till värmen istället
+ gratis energi vore förvärmning av vv via en liten plattisunderkylare (då pumpen går )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 196
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!