Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BehÃ¥lla vedpannan eller inte?  (läst 896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrik.l

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Behålla vedpannan eller inte?
« skrivet: 19 september 2011, 22:20:23 »
Skall sätta in värmepump i höst, men kan inte bestämma mig om jag skall behålla vedpannan eller inte.
Vedpannan är från 1988 och fungerar fint, är det värt dom extra pengarna att koppla ihop den med värmepumpen?

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Behålla vedpannan eller inte?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2011, 07:04:30 »
Hej. Jag hävdar med en dåres envishet att behålla befintlig uppvärmning vid värmepumpsinstallation. Att en cirkulationspump extra surrar anser jag är en liten kostnad för att ha tryggheten att kunna brassa på med vedpannan vid behov, t ex döda det syrerika vatten som orsakar korrosion och som blir påfyllt vid arbeten i värmesystemet, kasta i några pinnar vi sträng kyla för att slippa tillskottsel.

Eller ett problem som hände på min släktgård då en fas försvann och pumpen stannade helt, trots att säkringar monterades igen, och kylde ner huset till bara några få plusgrader. Då kändes det bra att bara elda upp pannan i 90 grader och shunta ut i elementen.
Vet att mÃ¥nga inte hÃ¥ller med mig angÃ¥ende detta, till och med rörmokaren var inställd pÃ¥ att montera ur vedpanna men jag sa ifrÃ¥n,  det var inte sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r sedan som vattenburen värme slängdes ut till förmÃ¥n för direktverkande el som var det det mest ekonomiska.
Så länge det gamla systemet fungerar så låt det vara kvar. Är det skrot så släng ut.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!