Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Optima med 290A/W: Officiell trÃ¥d!  (läst 159288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad McRae

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #120 skrivet: 30 januari 2012, 19:07:06 »
5m oisolerat plus 1m flexrör efter partikelfiltret som är isolerat ut genom väggen, ca 10C i källaren.
Dags och isolera då kanske?

Duger detta från Biltema?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillbehor/Rorisolering-860018/
« Senast ändrad: 30 januari 2012, 19:12:09 av McRae »
1 1/2 plans tegelvilla med källare i Trelleborg. 120kvm.
Bosch EHP 10AW med 290A/W

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #121 skrivet: 30 januari 2012, 19:21:13 »
Jag har längre rör och hos mig diffar det bara nån grad mellan VB-ut och framledningen. Har du en IR-termometer så kan du kontollmäta och se om det är så stor skillnad iverkligheten eller om nån givare visar fel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #122 skrivet: 30 januari 2012, 21:28:19 »
Visst kan det vara en tempgivare som visar fel men jag hade isolerat åtminstånne rören som kommer från värmepumpen med värmen.
Man vill ju helst ha värmen i radiatorerna utan förluster på vägen.
Vilken isolering man skall använda beror på hur snyggt man vill ha det.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #123 skrivet: 30 januari 2012, 22:12:08 »
Hej
Jag har oxå så stor diff mellan T1 och T8 och välisolerad ca 30 cm slang. Värmebärarpumpen står i läge 2.
Skall jag öka eller sänka?
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #124 skrivet: 30 januari 2012, 22:19:31 »
Öka värmebärarpumpen till 3 och se om diffen minskar
Tyvärr kanske du får ljud istället så det är en av vägningsfråga vad man kan acceptera.

Sen har du ett specialfall med dockad LVVP mot FLVP så allt kanske inte är kopplat som motsvarande 290AW så ta mina råd med en nypa salt.
Fungerar det nu är det kanske optimalt för din anläggning.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #125 skrivet: 31 januari 2012, 18:02:40 »
Ja det förefaller vara kopplat på ngt annat sätt. Det är ju så att T1 och T9 har ungefär samma temp.
Bästa diff mellan T8 o T9 fÃ¥r jag när värmebärarpumpen stÃ¥r i läge 1. Sedan verkar det vara inte vara ngn skillnad mellan 3 o 2 pÃ¥ cirkulationspumpen. Just nu testar jag läge 3 för att se om jag kan fÃ¥ fram lite värme till vintertrdgen. Just nu förbrukar jag 8,63 kW när LVP o FLVP samt förmodligen ngt i köket och sÃ¥ förstÃ¥s 14 utomhusspotar. Har testat en  5 W LEDlampa och jag ska byta ut alla utomhus till dylika.
 *vinkar*
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Bulko

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rönninge
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT AIR med 290 A/W
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #126 skrivet: 06 februari 2012, 01:52:17 »
Jordfelsbrytaren löser ut efter ca 30min

Hej!

Installerade en Optima ihop med 290 A/W i somras och allt har fungerat precis som det ska.
Men idag när vi kom hem efter 1v i fjällen så var det endast 6 grader inne i huset och pannan var svart. Så det var bara att plocka fram byggfläkten och börja att elda i kaminen.
Problemet var att jordfelsbrytaren hade löst ut. När pannan väl var igång igen så larmade Optiman att det var för låg temperatur i kondensorn.
Så jag valde att enbart använda elpatronen. Jag valde även så att pannan skulle prioritera värmevattnet och allt såg ut att fungera som det skulle. Men efter ca 30min så slog jordfelsbrytaren till igen. Gjorde därför samma procedur 2ggr till, men när tappvarmvattnet och värmevattnet når en temperatur på ca 45grader vardera så slog jordfelsbrytaren till ytterligare än en gång. Så därför kör jag nu pannan på manuellt läge så vi åtminstone har värme i huset under natten.
Eftersom detta inte har varit något problem innan dvs att jordfelsbrytaren löser ut (pga att det inte har varit så kallt) så borde det ha att göra med att elpatronen börjar att användas som tillskott antar jag.
Eftersom vi har varit borta hela veckan och inga andra tyngre elprylar har varit i drift och "tagit" el så är jag helt oförstående till varför det blir som det blir. Kan det vara som så att det sitter för klena säkringar i proppskåpet? Det sitter 3st 16 ampers säkringar och det bör väl räcka?
Sen så undrar jag hur jag gör så att vattnet i kondensorn ökar i värme så jag kan starta pumpen igen.

Ha det så bra och tack på förhand

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #127 skrivet: 06 februari 2012, 07:47:56 »
Är det jordfelsbrytare för hela huset eller är den separat för värmepumpen?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #128 skrivet: 06 februari 2012, 08:37:42 »
Kondensorn värms av värmebäraren, så om du får varmt i pannan och VB-cirkpumpen går så kommer den att bli varm. I värsta fall har det frusit ute i utedelen så att du inte får nån cirkulation. Vad har du för temperaturer när cirkpumparna går?

Att jordfelsbrytaren löser kan bero på fel på nåt av tillskottsstegen. Testa att begränsa inkopplad elpatroneffekt till 1.5, 3, 4.5 och 6kW och kör ett tag på varje för att se vad som händer. Eltillskottet rampas upp långsamt, så att det dröjer en halvtimme innan JFB'n löser tyder på att det är nån av slingorna som används vid högre effekt som krångar...
Vill du snabba på testet så kan du aktivera handkörning och manuellt köra tillskottet på 1.5, 3, 4.5, 6, 7.5 och 9kW.
Om du har en panna med 13,5kW elpatron så får du ändra siffrorna så att du stegar 2,25kW mellan varje...

Egentligen skall man inte koppla pannan på samma JFB som resten av huset. Dels är det inte så kul att bli utan värme pga nåt fel nån annan stans i huset och dels är dom för känsliga (30mA felström). I stället bör pannan sitta på en separat så kallad brandskyddsbrytare som bryter på 300mA felström
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bulko

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rönninge
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT AIR med 290 A/W
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #129 skrivet: 06 februari 2012, 10:43:36 »
Hej på er!

Tack för snabba svar.

Det är en separat JFB som enbart kontrollerar pannan.
Ringde till IVT förut då jag har en polare som jobbar på monteringen. Fick prata med en kille som hade koll på detta och han sa att jag inte behöver använda mig av en JFB egentligen. Utan han föreslog att jag skulle plocka bort den och köra direkt mot proppskåpet.
Så elkillen som har hjälpt mig med detta skulle komma förbi lite senare.
Efter att ha kört på nöddrift hela natten så kopplade jag på pannan igen. Och efter det så har inte jordfelsbrytaren löst ut på hela morgonen. Men just i skrivande stund så hörde jag att det knäppte till och mycket riktigt så hade JFB slagit till igen. Så nu går den på nöddrift igen. Har även kopplat ur värmepumpen så att pannan inte känner av den.

Jag gör som så att jag gör en handkörning och manuellt kör tillskotten så ser jag när den jävlas. Men om det är något fel på någon av effekterna. Vad händer om jag i så fall kopplar förbi JFB. Är det bara propparna i skåpet som går då eller är det andra saker som kan ta skada i pannan?

Det stora problemet för mig nu, är att praktiskt taget allt är genomfruset i utedelen. Har jag tur så kanske det bara är slangarna som har tagit skada. I värsta fall så är hela kondensorn gången. Så de eventuella skadorna kan bara framtiden utvisa. Måste på något sätt försöka tina upp pumpen igen. Men det är nog lättare sagt än gjort.
Har dock ringt till rörisen som hjälpte mig koppla in detta. Så vi får se om han har någon bra lösning på problemet.
Eller om ni kanske har några bra förslag hur man kan försöka tina upp allt när den fortfarande står på plats.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #130 skrivet: 06 februari 2012, 11:07:48 »
TrÃ¥kigt att den har frusit  :( Man kan hänga en stor pressening över och ställa in en kupévärmare i 'tältet' för att tina den.

Löser bara JFB'n när du kör i 'normalt' läge, men inte vid nöddrift? I så fall kanske det är nåt i utedelen som löser brytaren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bulko

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rönninge
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT AIR med 290 A/W
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #131 skrivet: 06 februari 2012, 11:27:42 »
När jag kör på nöddrift så verkar det som att pannan går förbi JFB:n. För hela displayen på pannan är släckt. Men jag klarar inte att hålla samma värme via nöddriften som när jag kör på normal.
Om jag ska göra en manuel handkörning. Vart ser jag vilken patron som aktiveras?. Har letat i access nivån men kan inte se något. På den gamla pannan så såg man vilken patron som kördes i och med att det satt 3 lampor på framsidan av pannan som tändes, men det gör jag inte här.

Jag gör som så att jag lägger över filtar och klär in utedelen i en stor pressening. Slänger sedan in kupévärmaren och byggfläkten i tältet så får vi se vad som sker.
Fortsättning följer...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #132 skrivet: 06 februari 2012, 11:39:50 »
JFB'n sitter väl utanför pumpen och pannan, sÃ¥ all ström gÃ¥r genom den oavsett vilket driftläge man har valt  Sc:,h

Om du inte får tillräcklig värme vid nöddrift så kan du behöva vrida upp nöddrifttermostaten. Från fabrik står den på ca 35 grader... Termostaten är en liten trimpotentiometer som sitter på tillskottskortet i elådan.

Det sitter 6 st 1,5kW/230V elpatroner. Dom kopplas in enligt följande (numrerade uppifrån och ner i elschemat i installationsmanualen):

0.25->1.25kW:   Pulser med varierande pulsbredd pÃ¥ patron 1, ca 15s vÃ¥glängd.
1.5kW:          Patron 1 pÃ¥
1.75-2.75kW     Patron 4 pÃ¥, pulser pÃ¥ patron1
3kW             Patron 1 och 4 pÃ¥
3.25-4.25kW     Patron 4 och 6 pÃ¥, pulser pÃ¥ 1
4,5kW:          Patron 4, 6 och 1 pÃ¥
4,75-5.75kW     Patron 4, 5 och 6 pÃ¥,  pulser pÃ¥ 1
6kW:            Patron 4, 5, 6 och 1 pÃ¥
6.25-7.25kW:    Patron3, 4, 5 och 6 pÃ¥, pulser pÃ¥ 1
7.5kW:          PAtron 3, 4, 5, 6 och 1 pÃ¥
7.75-8.75kW:    Patron 2, 3, 4, 5, 6 pÃ¥, . pulser pÃ¥ 1
9kW:            Alla patroner pÃ¥.
« Senast ändrad: 06 februari 2012, 11:42:07 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Magnus#6435

  • Gäst
Magnus#6435
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #133 skrivet: 06 februari 2012, 19:06:56 »
Har en Optima 1100 som jag haft i 5 år och har aldrig begripit mig på den :(
Nu är det kallt och nu är det samma bekymmer som i fjol med kallt i huset och för kallt vatten i duschen.
Firman som monterade pumpen ställde in allt som det skulle vara och jag fick reda jag har nupå att låta det vara.
Sean följde ju 3 mildra vintrar så skiten funkade väl som det skulle, men i fjol så blev det kallt och hur jag
än försökte så fick jag inte varmt i huset!
Till slut ringde jag IVT som inte ville tala med mig eftersom de hänvisade till montörerna.
Dessa vägrar jag tala med så till slut så gav han mig en kurva som var fullständigt annorlunda jämfört med
vad jag hade, minns inte vad jag har för kurva, men i år funkar det lika kass igen.
Fråga: Hur kan man höja BARA varmvattnet till kranarna, om man nu kan det?
Hela tiden inte med tidsstyrningar och tillskott utan den värmen man har hela tiden.
Jag blir snart knas :)
Har flummat runt här men inte hittat denna info ännu.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #134 skrivet: 07 februari 2012, 12:38:33 »
Är det bara när det är kallt och tillskott behövs som varmvattnet blir kallt? Pannan är konstruerad så att när tillskott behövs så tas vatten från varmvattenberedarens mantel och blandas ut med vattnet från värmepumpen. Om elpatronen är för klen, eller begränsas av effektvakten så gör det att varmvattentempen sjunker. Dessutom är det ju mycket mindre effekt tillgänglig för att hålla temperaturen på varmvattnet, så den klarar inte av att 'hålla efter' om man tappar mycket varmvatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!