Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - företaget trilskas!  (läst 38828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Hjälp - företaget trilskas!
« skrivet: 13 november 2006, 17:29:01 »
Hej alla!
Installerade en NIBE fighter 1130 pÃ¥ 10 kwh hösten 2005 och det har inte varit annat än krÃ¥ngel ända sedan installationen! Den gÃ¥r som max 2 mÃ¥nader, sen kommer det KB-larm o jag vet inte vad... själv är jag absolut okunnig (dumma kärring... :'() men rörmokaren ringer företaget i omgÃ¥ngar o varje gÃ¥ng kommer dom med nÃ¥t nytt "förslag" pÃ¥ Ã¥tgärd - och dom säger varje gÃ¥ng att dom  "inte kan förstååå" att anläggningen inte fungerar??? -Eh.... fiR:

Det rör sig inte om djupborrat utan hÃ¥let är ca 20 meter ( en gammal klassisk vattenbrunn används - har annars kommunalt vatten), o sÃ¥ är det nÃ¥n form av värmeväxlare eller vad det kallas (JA, jag ÄR okunnnig  ;)).

Tecknades förlängd garanti på 6 år vid inköpet... men dom vägrar komma ut o byta anläggningen. Nån som har nåt tips? Att anmäla till AR hjälper väl inte mycket eller...? Finns nåt "blodigare" att "hota" med ifall dom nu inte vill hjälpa oss att få ordning på detta?
Tacksam för alla typer av tips, även "tekniska" som jag kan framföra till rörmokaren...
« Senast ändrad: 13 november 2006, 17:45:32 av Tingelpinne »

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #1 skrivet: 13 november 2006, 21:40:02 »
Hej alla!
Installerade en NIBE fighter 1130 pÃ¥ 10 kwh hösten 2005 och det har inte varit annat än krÃ¥ngel ända sedan installationen! Den gÃ¥r som max 2 mÃ¥nader, sen kommer det KB-larm o jag vet inte vad... själv är jag absolut okunnig (dumma kärring... :'() men rörmokaren ringer företaget i omgÃ¥ngar o varje gÃ¥ng kommer dom med nÃ¥t nytt "förslag" pÃ¥ Ã¥tgärd - och dom säger varje gÃ¥ng att dom  "inte kan förstååå" att anläggningen inte fungerar??? -Eh.... fiR:

Det rör sig inte om djupborrat utan hÃ¥let är ca 20 meter ( en gammal klassisk vattenbrunn används - har annars kommunalt vatten), o sÃ¥ är det nÃ¥n form av värmeväxlare eller vad det kallas (JA, jag ÄR okunnnig  ;)).

Tecknades förlängd garanti på 6 år vid inköpet... men dom vägrar komma ut o byta anläggningen. Nån som har nåt tips? Att anmäla till AR hjälper väl inte mycket eller...? Finns nåt "blodigare" att "hota" med ifall dom nu inte vill hjälpa oss att få ordning på detta?
Tacksam för alla typer av tips, även "tekniska" som jag kan framföra till rörmokaren...


Först å främst..... KB larm är när du har för kallt vatten ut ur din vp den får alltså inte värme nog från din "brunn"
För det andra finns konsumentvägledaren i din komun där får man hjälp med det mesta man köpt även en värmepumpsanläggning...
Kräv att du får ut en man som kan detta inte installatören i detta fall då han inte ska felsöka denna anläggning då han är "blind " för han ser inte de fel han själv gjort...

Du ska inte tolerera ett fel på en nyinstallerad vp så är det bara.

Lycka till...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #2 skrivet: 13 november 2006, 22:56:43 »
Reklamationer på värmepumpar anmäls till SVEP.

http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd

Sen kan det hjälpa om du sätter dig och plöjer manualen, sen kan du försöka förklara problemet lite mer detaljerat och gärna också vilka åtgärder din installatör föreslagit.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #3 skrivet: 13 november 2006, 23:14:56 »
Osså vilka larm det blir när den stannar...
Lurigt med grundvattenvärme, det gäller att flödet ur brunnen är nog högt, men det kanske är ok!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #4 skrivet: 13 november 2006, 23:22:49 »
De troligaste felen är:

1. För lite vatten i borran, pumpen börjar helt enkelt suga luft!
2. För lågt flöde, igensatt filter på inkommande KB
3. För lågt flöde, skit eller luft i cirkpumpen
4. För lågt flöde, dåligt "undantag" i returhålet - om sådant finns.
5. Fel på värmepumpen eller styrkortet, inte troligt, men inte omöjligt.

Vid grundvattenvärme skall två borrhål finnas, ett där vattnet tas upp och ett annat där vattnet återförs.
Används samma hål för båda uppgifterna så kommer inkommande vatten snart att bli så kallt att värmepumpen antingen larmar för att KB-in är för kall, eller så löser den ut på pressostaten p.g.a. värmeväxlaren på kalla sidan frusit ihop.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #5 skrivet: 14 november 2006, 14:25:16 »
Och det samma som Rickard skrev gäller även om du har en kollektor liggandes i brunnen. Möjligen skulle man kunna kombinera med en luft/brine växlare, men den bör i så fall vara kopplad så att den går att utesluta när det blir riktigt kallt. Kombinerat med jordslinga kan också gå om man kan lägga denna så att den inte kyler vattnet som pumpas bort från brunnen, (för det skall värmas av marken och återgå till brunnen).
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #6 skrivet: 15 november 2006, 21:53:31 »
Alltså, det är mot installatören du har ett rättsförhållande. Det är han/hon som har skyldighet att åtgärda pumpen. Installatören kan aldrig skjuta över någon skuld på Nibe. Visst, han kan göra det för egen del, men i sin relation till dig är det han som har ansvaret, ingen annan.

Nu vet jag inte vem som är parter i den förlängda garantin, eller vad den omfattar. Är det förlängd garanti på själva pumpen eller hela installationen?
Oavsett vilket, så är installationen inom ramen för konsumenttjänstlagen. Du har visserligen en bevisbörda efter sex månader (om inte den förlängd genom ett garantiåtagande från installatören) att bevisa att felet förelåg från början. Den bevisbördan är dock inte speciellt betungande, utan det räcker med att du gör sannolikt (enligt rättspraxis) att den förelåg så hoppar bevisbördan tillbaka på näringsidkaren och vips har du i praktiken tre års garanti.

Du kan dock glömma att Nibe kommer och byter någon anläggning. Din rätt begränsas till avhjälpande, men hur det görs ska du inte behöva bry dig om. Men framför allt, det är det företag som har ombesörjt entreprenaden som har skyldighet att fixa det här. Du har dessutom rätt till skadestånd för alla kostnader du åsamkas.

För du har väl inte gjort en svartinstallation? I så fall får du tuga i dig förtreten och betala, såvida det inte handlar om ett rent hårdvarufel i pumpen. Men då gäller det att inte rörisen har fulkopplat på något sätt som skadat pumpen.........
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #7 skrivet: 16 november 2006, 11:22:34 »
Tack för alla svar!

Till att börja med ska jag rätta några grejer jag skrev - det rör sig INTE om en grävd vattenbrunn som värmen tas från utan det borrades ett 20 meters hål i samband med första installationen av dåvarande värmepump (1982). Flödet är helt okej, man har kopplat "runt" o lagt en tjock slang ut på backen o mätt hur/om det minskar i brunnen... jag blev helt förskräckt när jag såg hur det fullkomligen sprutar vatten, o tänkte direkt att det kommer ju att sina om nåt dygn - men ICKE! :)

Flödet var 75 liter/minut! * (minimikrav=40 liter/minut enligt NIBE)

Vi bor på ett ställe där flödet är extremt högt, vi har ett "hål" bara ca 50 meter bort, som försörjer både vårt samhälle o närsamhället med kommunalt vatten (totalt ca 5000 hushåll), så flödet är det iaf inge fel på... ;)

Senaste kontakten med NIBE sades att dom tänker sätta in en "apparat" som mäter flödet för dom tror iaf att det är fel på "hålet". Denna "apparat" ska sitta påkopplad under en vecka...
Jag tyckte det lät idiotiskt, men karln min tyckte att okej dom får väl "hållas" och när denna vecka gått o dom ser att det inte är nåt fel där så får dom byta ut anläggningen! (Hans ord till NIBE)

Det började krångla ungefär 3 veckor efter installationen första gången. Sen dess har den gått klockrent under max 2 månader, för att sedan börja krångla igen. Det rör sig om KB-larm varje gång, det är utgående som hamnar under 0 grader o då larmar det...

Nu har rörkrökaren "trixat" till så att den startar om av sig själv efter varje larm. Enligt honom så stiger graden på utgående "av sig självt" (kan bero på nån form av självcirkulation som gör att tempen åter går över noll) och när det gått någon eller några minuter så startar den alltså om av sig självt...

Jag frågade om detta var "sunt" för själva anläggningen - kompressor osv att hålla på så här, och det skulle inte var nån fara enligt honom, men det är naturligtvis inte meningen i LÄNGDEN med dessa omstarter.

Den iställningen (köldbärarpumpen) där man kan variera hastigheten mellan 1-3 är satt på högsta =3, för att inte diffen mellan ingående o utgående KB ska bli för hög.

Nu ligger ingående nånstans runt 4,9 och utgående nånstans runt 2,2.
Rörkrökaren stod o "glodde" på displayen under ett par timmar (JO det är sant, han lägger verkligen ner massor med jobb för att försöka hjälpa oss) och hade där KB-värdena framför sig. Det som hände var att ingående stod oförändrad, medan utgående efter ca 1 1/2 timme helt plötsligt sjönk ner under 0 - med följden att den larmade...

Utetemperaturen var vid detta tillfälle ca 4-5 plusgrader. Tilläggas kan, att det verkar som att det larmar när temperaturen ute hamnar under 10 plusgrader, för det är endast under dom perioderna (höst-vinter-vår o nu höst-vinter igen) som den krånglar. Isomras när det var 25 plus var det ju inga problem - där gick den faktiskt fint totalt NÄSTAN 3 månader!!! studs

JAG själv undrar om det har nåt med kapaciteten på pumpen att göra...? Den ligger på 10 kwh o vi har en stor kåk med stenväggar o mycket "kallras" på flera ställen. Vi har haft (o har fortfarande) en årsförbrukning runt 32000 kwh och då uppnår vi ändå aldrig full "komfort", mest beroende på "kallrasen", som vi försöker fixa vartefter vi upptäcker nya...

Vad tror ni? Förslag?
Och du som skrev om "svart" osv - du kan lugna ner di lite grann, allt är under kontroll vad gäller den biten!  a:gl

Med vänliga hälsningar / Tingelpinne

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #8 skrivet: 16 november 2006, 11:45:39 »
Om tempen på returen "plötsligt" sjunker vad beror det på?

Tempen pÃ¥ grundvattnet är konstant pÃ¥ kort sikt, över säsongen ändrar det sig!  Det kan int ebli för kallt plötsligt pga av detta!

Flödet ändrar sig plötsligt av nÃ¥got skäl.. tex minskad tillgÃ¥ng, eller nÃ¥t tok med cirkpumpen/pumparna. Eller att kapaciteten minskar pga av större uppfordringshöjd (vattenspegeln lägre i borran). men ni har ett ganska grunt borrhÃ¥l.  Ni har väl dubbla cirkpumpar och en utvändig värmeväxlare??

Värmepumpen börjar helt plötsligt ta mera energi ur brunnen.. kan inte ske, vid lång drift period minskar effektutteget lite pga av att framledningstempen höjs!

Det skadar inte pumpen att den stannar pga av detta, funktionen är bara till för att det inte ska frysa i värmeväxlaren...  Om den tempgivaren visar lite fel skulle det kanske hjälpa om man tillÃ¥ter tex -1 grad. Men det ska inst testa isÃ¥fall, för fryser rubbet dÃ¥ kan det skadas. PÃ¥ vÃ¥ren frös det iofs hur mÃ¥nga ggr som helst!

Vet inte om jag nämnde vi hade en grundvattenpump på jobbet för länge sen. Det hålet hade tidigare försörjt hela byn med vatten. Det är några hundra som bor där.
Vi hade varken larm eller stopp pÃ¥ vÃ¥r vp. Det gick bra varje Ã¥r, tills man kom till mÃ¥nadsskiftet mars april. DÃ¥ blev flödet för litet i brunnen, det frös gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng. Flödet varierar rätt kraftigt över Ã¥ret... vi hade en djup borra,  det gör att djupbrunnspumpen även kan blir för klen när man sänker vattenspegeln kraftigt! Ja även om vattentillgÃ¥ngen är tillräcklig.

Hoppas det fixar sig, osså är vi ju nyfikna på hur det går!

Lycka till!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #9 skrivet: 16 november 2006, 11:46:50 »
Vart går returvattnet? Hur är ledningen från brunnen förlagd? Finns möjligheten att vattnet kyls av på vägen in? Märks någon temp.skillnad på inkommande vatten vid olika utetemp?
Jag tycker 5 ºC på vattnet verkar lågt.

Jag utgår från att vp är försedd med flödesvakt för att förhindra frysning av förångaren. I så fall borde vp stanna pga för dåligt flöde och inte pga låg temp.
« Senast ändrad: 16 november 2006, 12:22:12 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #10 skrivet: 16 november 2006, 12:30:28 »
Tänker på rörmokarens test. Ingående temperatur oförändrad, utgående temperatur sjönk helt plötsligt till under noll. Svårt att tolka det på annat sätt som att vattenflödet helt plötsligt sjunker. Om det inte är brist på vatten i brunnen så att den börjar suga luft, kan det möjligen vara så att det sugs fast skräp i inloppet till pumpen i brunnen som lossnar när pumpen stannar? Det finns väl en sil vid inloppet?

Det lÃ¥ter kanske lite lÃ¥ngsökt men jag var med om nÃ¥got liknande med oljepannan när vi var nyinflyttade. Oljetanken hade inte gjorts ren pÃ¥ evigheter. Det fanns flagor av nÃ¥got i oljan som svävade omkring och ibland täppte till inloppet pÃ¥ röret till brännaren. De mÃ¥ste ha lossnat när brännaren stannade för det var för det mesta inga problem att fÃ¥ igÃ¥ng den igen. Problemet var att kommar pÃ¥ orsaken till stoppen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #11 skrivet: 16 november 2006, 12:51:28 »
Men varför skulle den täppa till enbart vid temp under 10 ºC ?

Jag råkade ut för något liknande, men det var en pump som sög luft när temp gick upp pga att metallen expanderade vid axeltätningen. Men det var ju som sagt tvärt om. :)
« Senast ändrad: 16 november 2006, 12:55:05 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #12 skrivet: 16 november 2006, 13:01:27 »
Längre gångtid lägre vattenspegel gör kanske att det rör upp mer skit.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #13 skrivet: 16 november 2006, 13:16:30 »
Joo, det är möjligt. Men är anl. byggd enl nedstående bör den risken redan vara elliminerad.
Observera att de blad jag då och då slänger in har några år på nacken, men det mesta är fortfarande gångbart.
« Senast ändrad: 16 november 2006, 13:35:38 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #14 skrivet: 16 november 2006, 14:00:57 »
Är det en grundvatteninstallation?  Med värmeväxlare ocksÃ¥? Är det kanske sÃ¥ att det fryser lokalt i värmeväxlaren helt enkelt. Lokal isbildning i värmeväxlaren sänker flödet och vips sjunker ocksÃ¥ temperaturen dÃ¥ uttagen effekt är i stort sett konstant.
IngÃ¥ende 4.9  ºC och utgÃ¥ende 2.2  ºC Fasligt nära 0 ºC och frysrisk.  Lätt att det blir isbildning nÃ¥gonstans. Kan du inte fÃ¥ den att gÃ¥ kortare perioder för att se om det hjälper. När det inte är sÃ¥ kallt ute dvs >10  ºC gÃ¥r den inte sÃ¥ ofta och dÃ¥ har du inte problemet.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!