Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255-12 vs CTC Gsi-12 vs Thermia Diplomat Inverter  (läst 2981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Nibe F1255-12 vs CTC Gsi-12 vs Thermia Diplomat Inverter
« skrivet: 17 augusti 2016, 17:48:14 »
Jag försöker på en ny kula då min förra tråd hamnade i ett dödläge samt att jag var kanske otydlig med att jag försöker göra en direkt jämförelse av dessa inverters. Det är faktiskt svårare än väntat, och jag har inte lyckats hitta något test där dessa tre jämförs. :-\

Det jag försöker bli på det klara med är helt enkelt vilken som är "bäst" för mitt specifika fall:
  • Nibe F1255-12
  • CTC Gsi-12
  • Thermia Diplomat Inverter M

(Med mitt specifika fall menar jag att pumpen kommer gå in och köra på ett borrhåll som kan anses vara underdimensionerat för huset idag, men som har fungerat bra i 20 år. Dagens mer effektiva kompressorer ökar dock risken att det gamla borrhålet blir otillräckligt och därför är jag inne på inverterpumpar som övervakar returtemperaturen på brinen och ser till att begränsa energiuttaget vid eventuellt för kall brine.)

Pumparna är ju tillsynes snarlika (3-12 kW inverters, förutom CTC som går ner till 2,5 kW). Det vanliga tipset, att pumptillverkarna idag är snarlika och att man istället ska välja installatör med omsorg gäller inte, då jag har redan fastnat för en installatör och denne erbjuder samtliga av dessa tre pumpar.

Ni som har erfarenhet av någon av dem: hur är de att använda? Är alla varvtalsstyrda "på riktigt" (både kompressorn och cirkulationspumpar varvtalsstyrda)? Erbjuder någon av tillverkarna extra features som kostar hos övriga (t.ex. övervakning/styrning över internet)? Har jag som loggningsnörd liknande möjligheter hos alla att plocka ut data för driften? Annat värt att ha i beaktning som tillverkarna lyfter som sina respektive försäljningsargument?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

MagnusGäst

  • Gäst
MagnusGäst
SV: Nibe F1255-12 vs CTC Gsi-12 vs Thermia Diplomat Inverter
« Svar #1 skrivet: 14 december 2018, 17:05:22 »
Hej,
Vilken modell valde du och varför?
Är du nöjd med ditt val?

Mvh
Magnus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!