Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Integral??  (läst 10037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
Integral??
« skrivet: 19 februari 2012, 17:14:03 »
Hej..

En sak jag inte får ihop med min Integral, jag har ju A1 ställd till 60 och A2 ställd till 600!
Jag undrar varför inte min maskin har ett MINUS tecken före?

Med tanke på att när integralen sjunker så ligger den ju på MINUS samt när den jobbar tillbaka sig till NOLL är det
från MINUS värde.

Borde det inte vara MINUS tecken före? alltså att kompressorn drar igång vid -60? och tillsatsen drar igång vid -600? Givetvis beroende på
bör/är värde på framledningen.
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Integral??
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2012, 17:17:13 »
Du får tänka dig ett minustecken när du ställer in värdena.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Integral??
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2012, 17:22:28 »
Eller så får du tänka dig att det du ställer in är storleken på antal integralsteg den ska räkna ner innan start, snarare än att du ställer in ett startvärde.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Integral??
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2012, 17:26:44 »
Labold, kan du förtydliga det sista du skrev är du snäll... :)
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Integral??
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2012, 17:37:04 »
När du ställer in Integral A1 på 60 så tänk dig att det du ställer in är antalet integralsteg mellan start och stoppvärdena. Sen att datorn börjar räkna nedåt från 0.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Integral??
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2012, 19:41:00 »
Ja det är jag med på men hur stort är ett integralsteg? Jag har grundinställningar om det hjälper till något.
Vi säger att det är ju nu 60 integralsteg innan kompressorn startar om pumpen utgår från 0, rätt tänkt?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Integral??
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2012, 20:48:11 »
Gradminuter är integralsteg...
1 grad avvikande temperatur mot bör under 1 minut räknar ett integralsteg, som du kallar det. Gradminut som jag kallar det.
Är tempen 3 grader avvikande under en minut räknas 3 gradminuter.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Integral??
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2012, 20:54:54 »
Gradminuter är integralsteg...
1 grad avvikande temperatur mot bör under 1 minut räknar ett integralsteg, som du kallar det. Gradminut som jag kallar det.
Är tempen 3 grader avvikande under en minut räknas 3 gradminuter.

Om man har kurva 40 det är 0grader ute A1 integral är ställd på 60 vad ska framledningen vara för att värmepumpen ska starta? Och om jag ändrar till ex 80 när startar den då?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Integral??
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2012, 22:07:18 »
Det fungerar ungefär så här, har framledningstemperaturen legat 1 grad under börvärdet i 60 minuter så startar pumpen, eller om framledningestempen legat 10 grader under börvärdet i 6 minuter eller 2 under i 30 min. Ändrar du då till 80 tar det lite längre tid ligger fram 1 grad under bör tar det 80 min eller om fram ligger 2 under bör 40 min. Så är bör högre än fram räknas integralen ner och är fram i stället högre än bör räknas inegralen upp mot noll och pumpen stoppas. Kurvan, yttertemperatur, anläggningens värmeavgivning, ev rumsgivare påverkar skillnaden mellan fram och bör men den skillnaden som datorn räknar fram varierar ju beroende på vilka värden som just i det ögonblicket matas in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Integral??
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2012, 00:49:23 »
när man fibblar runt och försöker förstå kan ju hysteresen vara värd att känna till också.

Det kan nämligen vara så att hysteresen startar eller stoppar värmepumpen. Den brukar vara inställd på 10 grader. Det innebär att om din framlednings bör vara 40 och den är 50 så är differensen 10 grader och då kommer värmepumpen stanna även om integralen ligger på -300 gradminuter, som ett rent exempel då.

På samma sätt kan den starta. Säg att du har integral för start på -500 men redan vid -250 så har din framledning gått ner till 30 grader och bör vara 40. Då startar den på hysteresen och ditt integralvärde kommer i detta läge skrivas ner till -500.

Detta är inte ett svar på din fråga utan bara ett exempel på att andra faktorer i maskinen också kan starta /stoppa värmepumpen och att detta också kommer påverka det givna integralvärdet för stunden.

Om man har en värmepump som startar eller bryter på grund av hysteres (ex, stoppar innan integralen är på 0) så är steg ett att försöka ta reda på varför och steg två att öka hysteresen till exempelvis 15 så att värmepumpen får göra en korrekt reglering mha gradminuter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Integral??
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2012, 06:02:14 »
Tack för bra svar Thumbsup

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Integral??
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2012, 17:10:25 »
Riktigt bra svar, nu har ni även fått mig att hänga med. Tack!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!