Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Starter  (läst 6670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Starter
« Svar #15 skrivet: 01 oktober 2007, 16:06:18 »
Det Blev Lite fel där :) Men jag menade att jag värmer också min pool med vpn.ca:32 gr denna skit sommar fiR: gjorde att elmätaren snurrade lite extra.
 
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Starter
« Svar #16 skrivet: 03 oktober 2007, 00:46:38 »
Kan man uppskatta antalet starter jag kommer att få per timme med en Nibe 1235-8 eller 1235-10 utan yttre ackumulator baserat på följande experiment:

Bifogade diagram visar framtemp (grön kurva) och returtemp (blå kurva) för befintlig elpanna med ca 150l ackumulator förutom radiatorvolym. Observera att tiden går från höger till vänster.

Kl 20.30 öppnar jag shunten manuellt till fullt läge samt sätter upp panntemperaturen på max. Framtempen stiger från 26 till 60 grader på 1.5h. I början stiger den språngartat (beror väl på aktuell temp i acken gissar jag). Returtempen stiger under samma period från 26 till 48 grader. Under hela denna tid drar pannan 15kW. Uppvärmningen är förstås segare än med en VP eftersom det finns 150 ack-volym att värma (egentligen lite till eftersom tappvatten-beredaren på ytterligare 150l också bidrar som buffert.

Kl 22.00 stänger jag shunten manuellt till bypass läge samt sätter ner panntempen (men detta senare påverkar ju inte förloppet eftersom vattnet nu passerar förbi pannan). Framtempen sjunker från 60 till ca 31 grader på 1.5h. Returtempen sjunker från 48 till 31 grader. Största sänkningen sker under första timmen.

Om jag lite grovt räknar på 14 graders linjär (inte helt korrekt) sänkning under första timmen och att antalet gradminuter i en tänkt värmepump är inställd på 60 så får jag lite grovt att tiden innan dessa är "förbrukade" är ca 22 min så här:

Antag tiden tills de är förbrukade är t minuter och tempsänkningen under samma tid T
T = t*14/60 (linjär nedrampning)
GM = T*t/2 = t*(14/60)*t/2 = 0.12t*t (arean av en triangel)
Men GM = 60 så t = rotenur(60/0.12) = 22 minuter
Tempsänkningen T = 5.2 grader

Tycker att detta är mycket kortare tid och mindre tempdiff än jag sett i en del loggar jag kollat i. Man kan ifrågasätta att jag räknar på returtemp, men denna speglar bäst den okända vattenmängden i systemet.

Tyvärr har jag svårare att räkna på uppvärmingstiden eftersom förhållandena är rätt olika i experimentet jämfört med en värmepump. Pumpen kommer att sakna ackar men är å andra sidan på lägre effekt än 15kW. Men pekar inte detta ändå på ett par starter i timmen eller 48 per dygn vid runt 40-45 i medel-framtemp? Eller tänker jag helt fel? Är uppvärmningstiden tvärtemot mitt antagande dominerande?

Är detta så alarmerande att man måste överväga varvtalsstyrd pump alternativt en acktank (jag jämför med Rickards gräns på 30 starter/dygn)?

Kan man förstå varför det skulle bli bättre med en IVT än en Nibe? Eller varför det skulle bli bättre med en annan installatör? Tiden det tar för sänkningen ovan beror ju inte av pumpen som jag förstår det utan av radiatorsystemet och dess vattenmängd. Kvar att spela med är bara gradminutrarna (komfortfråga) och pumpens effekt (påverkar upprampningstiden med säg 20% mellan två modellvarianter - kan inte ha avgörande inverkan annat än då det är väldigt kallt). Varvtalsstyrning eller ackumulator skulle däremot hjälpa men varken IVT eller Nibe har väl varvtalsstyrning eller ackumulator i grundutförande (vilket skulle hjälpa).

Pen (som ursäktar för det långa inlägget)
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Starter
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2007, 03:41:54 »
Hm...

Efter en nattlig övning i beräkningar så kommer jag fram till att jag nog har fel vad gäller uppvärmingstiden. Den blir tvärtemot vad jag antog ovan signifikant både i fallet 10kW och 8kW pump. Värst antal starter får jag det till vid framtemp omkring dryga 30 grader. 45 minuter periodtid med 10kW pump och 50 minuter periodtid med 8kW pump. Så någonstans kring 29-32 starter per timme under sämsta förhållanden skulle jag hamna på. Men det var som sagt nattliga beräkningar med gissningsvis tillhörande fel.

Det gick faktiskt väldigt enkelt att betstämma förhållandet mellan uppvärmningstid och sänkningstid givet pumpens effekt och avgiven effekt från radiatorerna. Om jag tänkt rätt så är det helt omberoende av andra parametrar.

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Starter
« Svar #18 skrivet: 04 oktober 2007, 22:21:34 »
Glömde säga att niben var fabriksinställd.jag ville först se hur den betedde sig.Nu har jag trimmat in den efter alla konstens regler,så vi får väl se nästa år om något har förändrats...

Föresten ca.10000 kw inkl hh på ett år.Det blev fantamej billigare än med flis.(köpte flisen färdig)Och för att inte tala om (ryyys)pellets.

M.v.h  studs studs *vinkar*
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!