Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Känslig respektive  (läst 6730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Känslig respektive
« skrivet: 01 mars 2005, 08:23:33 »
Här kommer ett problem som inte direkt har med värmepumpen att göra men väl indirekt.

Det har nu varit kallt en lite längre period och till följd av detta har jag passat på att testa systemet och labbat med lite olika saker. Detta har resulterat i att min fru verkligen har fått upp ögonen för mitt beteende och påbörjat någon slags anti-kampanj.

* Hon påpekar och retar mig för att jag springer till pannrummet flera gånger per dag.
* Hon gnäller när inomhustemperaturen sjunker mer än 0,5 grader.

När det gäller springet till pannrummet så bryr jag mig inte speciellt mycket om det. Visst kan jag förstå att hon tycker man är psykiskt sjuk som till och med vaknar på natten och går in till pannrummet. Men det har ju inte hänt mer än max 2 gånger! Och att jag springer ett par gånger på kvällen och går in till VP direkt på morgonen kan ju inte spela någon roll.

Då stör det mig mer det här med inomhustemperaturen. När vi flyttade in i huset för typ 8 år sedan var det en oljepanna med manuell shunt som värmde. Då kunde inomhustemperaturen svänga mellan 16 grader och 25 beroende på hur fel man vred shunten. Sedan har man uppgraderat sig. Först med en shuntreglering till pannan och nu senast med en VP. Så numera är det inga stora svängningar vi pratar om inne. Max en grad upp eller ner.

Just nu föreligger fenomenet jättekalla nätter och mycket sol på dagarna. Då bygger min teori på att jag sänker inomhusgivaren något för att väl kompensera på dagen. Samtidigt låter jag sänkningen ligga i under hela natten för att "spara" några grader framledningstemperatur. Nackdelen med detta blir då att man på morgonkvisten kan uppleva en nååååågot lägre temperatur inne än annars. MEN vad spelar det för roll när vi ändå inte ska vara hemma på dagen? Men nu har frun fått upp ögonen för detta och själv börjat kolla termometrar som en falk.

Frågorna är följande:
1. Fler som känner till detta? Skulle bli förvånad om jag är ensam i denna situation.
2. Någon som har något tips på hur man ska hantera detta. Eller finns det bara ett sätt: Se till att inomhustemperaturen ALLTID är exakt på graden.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Känslig respektive
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2005, 08:50:58 »
För mig har det gtt bra hittils i vinter, frugan har en bebbe i magen som värmer upp henne ordentligt. Kanske ett tips?  --/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Känslig respektive
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2005, 08:55:18 »
Här kommer ett problem som inte direkt har med värmepumpen att göra men väl indirekt.

 Visst kan jag förstÃ¥ att hon tycker man är psykiskt sjuk som till och med vaknar pÃ¥ natten och gÃ¥r in till pannrummet. Men det har ju inte hänt mer än max 2 gÃ¥nger!

Frågorna är följande:
1. Fler som känner till detta? Skulle bli förvånad om jag är ensam i denna situation.
2. Någon som har något tips på hur man ska hantera detta. Eller finns det bara ett sätt: Se till att inomhustemperaturen ALLTID är exakt på graden.


Ooooootroooligt.....hi hi hi

Köp en exakt lika dan termometer som du målar siffror på.....eller skrik rakt ut..." JAG ÄR VP-NÖRD OCH STOLT ÖVER DET, SÅ LÅT MIG VARA"

Funkar för mig....Risken är att man får igen när man vill kliva på.... " JAG SITTER ALLTID SJÄLV I SOFFAN, SÅ LÅT MIG VARA NU MED"
Din vän i nöden.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Känslig respektive
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2005, 09:00:00 »
Carl N...samma sits som mig då...

Har varit den (åtmindstånde extremt kortsiktigt) mest energisparande åtgärden jag gjort :)

förra vintern var det "kallt inne" om tempen kröp under +22 grader...

Detta år så öppnas fönstret i sovrummet vid -18 och det bönas om att "skruva ned värmen"

I övrigt så "hängs man ut" som komplett idiot av henne i alla lägen hon kan...(han skriver upp siffrorna...han kollar pumpen direkt på morgonen och det sista han gör på natten...jag tror han är mer intresserad av den än av mig...etc)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Känslig respektive
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2005, 09:10:51 »
Kvinnor är allergiska mot allt som fÃ¥r mer uppmärksamhet än vad dom själva fÃ¥r.  ::)

Det är bara att bita ihop och leva med det.  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Känslig respektive
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2005, 09:18:18 »
Tror att dom kan acceptera sÃ¥ länge dom har det varmt och gott.  testa attityden jag gör det för att du inte skall frysa :)   eller med attetyden "DU kanske tycker det är bättre att jag hänger med polarna pÃ¥ en pub runda?"

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Känslig respektive
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2005, 09:25:33 »
Jag kanske har tur, då, som är gift med en civilingenjör. Upphandling av nytt värmesystem pågår och hon går inte med på att jag bara säger "så här ska det va". Kräver att få vara med och bestämma. Möjligen kan man ana en viss irritation över mina försök att "leka värmepump" med oljepannan och shunta ut så låg framledning som möjligt med vidöppna termostater på alla radiatorer...

I morse -18 grader (DUT!) och framledning 46 grader men då hade vi bara 18,7 grader inomhus.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Känslig respektive
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2005, 09:28:39 »
Carl N...samma sits som mig då...

...jag tror han är mer intresserad av den än av mig...etc)


Tänk att dom alltid har rätt..... :D
Din vän i nöden.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Känslig respektive
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2005, 11:24:37 »
Rippe
Tips köp en rumsgivare ossÃ¥ beordrar du frun... nu fÃ¥r du sköta värmen ratten ska vridas här om du inte tycker det är bra  --/

Sen kan du ju alltid fjärrköra liiite frÃ¥n Ã¥annrummet om det blir tokigt  ;D ;D

Rumsgivaren tjänar du igen nu när solen kommit!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Känslig respektive
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2005, 11:59:33 »
Jag kanske är lite petig MEN
Citera
nu får du sköta värmen ratten ska vridas här om du inte tycker det är bra 
det går väl inte att göra med Nibe, utan är termia funktion :)
« Senast ändrad: 01 mars 2005, 12:27:27 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Känslig respektive
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2005, 12:11:54 »
För mig har det gtt bra hittils i vinter, frugan har en bebbe i magen som värmer upp henne ordentligt. Kanske ett tips?  --/
Det måste ju "gått" bra då du lyckats få till en bebbe ;D --/
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Känslig respektive
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2005, 12:40:35 »
ME

Jodå perfekt på NIBE också en graderad ratt att vrida på på rumsgivaren...
Se sid 33 i MONTERINGS- OCH SKÖTSELANVISNING
FIGHTER 1215 

Borde finnas på alla tycker jag fint att justera där o inte i datorn...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Känslig respektive
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2005, 12:52:56 »
Rippe
Tips köp en rumsgivare osså beordrar du frun... nu får du sköta värmen ratten ska vridas här om du inte tycker det är bra  --/


Den finns där redan (sedan i lördags). Men att släppa lös henne på den...................................njaaaaa
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Känslig respektive
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2005, 12:55:32 »
Rumsgivare på Nibe funkar bra ..man får bara justera parametern " RUMKOMP" i Nibe styret så att givaren reagerar rätt på temp ändring inne.
Jag kör rumskomp på 2 och det funkar bra.

Jag köre 22-23 gr inne ..dag o natt VP funkar perfekt.

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Känslig respektive
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2005, 20:22:09 »
För mig har det gtt bra hittils i vinter, frugan har en bebbe i magen som värmer upp henne ordentligt. Kanske ett tips?  --/
Betydligt billigare att vrida upp tempen i 18 år :)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!