Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räcker luft-vatten?  (läst 1805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Räcker luft-vatten?
« skrivet: 31 augusti 2006, 12:45:00 »
Lade just in följade inlägg på bergvärmeforumet, men folk kanske håller sig i sina hemmaforum?

Med ursäkt för dubbelpost så kopierar jag in mitt inlägg härnedan också och hoppas på att få någon kommentar från luft-vatten folket :-)

/Jonas

-------------
Hej pÃ¥ er! 

Ny i forumet, men har läste en hel del senaste veckorna. Jag har lärt mig en hel del via alla kloka inlägg här, men vill gärna ha era direkta kommentarer för att lätta min förvirring. Min situation ser ut så här:
Har just köpt ett hus som är bygg 1919. 250 kvadrat plus 50 biyta.
- oljepanna från yngre stenåldern. Förbrukning 4.5 kubik
- Uråldrig luftvatten värmepump. Total elförbrukning 13 000 kWh per år.
- Vill kasta ut oljan och den gamla pumpen.
- Vet inte hur varm vatten de har haft i radiatorerna. Radiatorerna är dock väldigt stora vackra gammla gjutjärnssaker (om det är av vikt)
- Vet väldigt lite om hur varmt de har haft i huset, men tror vi kommer ha varmare...
- Enligt snabb beräkning (av en avlägset bekant) så borde toppeffekten ligga på 17.5 kW och årsförbrukningen på ca 50 000 kWh

Jag har pratat med en hel del leverantörer, men inte fått några offerter än eftersom jag inte har haft tillträde till huset än och kunnat öppna för dem.

Nu till frågorna: Minst 3 leverantörer har sagt att de inte håller på med bergvärme längre eftersom luft vatten är så bra numer. Även för hus i denna storlek. Stämmer verkligen detta???
Tilläggas är att jag hatar fläktljud...

De leverantörer som tycker bergvärme fortfarande är bra ligger över hela kartan när jag pratat med dem (med indatan ovan som enda information). FrÃ¥n 7,5 kW pump upp till 12 kW och frÃ¥n ett 140 meters över ett 200 meters hÃ¥l till tvÃ¥ styck hÃ¥l pÃ¥ 150  meter (och en total kostnad pÃ¥ ca 230 tusen...)!

Jag får sånt oseriöst intryk av marknaden så det inte är sant....

Min magkänsla (för en sådan måste man uppenbarligen ha här så man inte skjuter helt fel!) är att ett 200 metershål borde räcka och att luft vatten inte är något bra i detta fall... Vad tycker ni om det?

Jo, jag bor i Stockholm. Därav röran antar jag...

Tack för all hjälp för att kunna sÃ¥lla ut skiten bland de jag snackar med. 

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Räcker luft-vatten?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2006, 12:53:55 »
Bara sÃ¥ att utgÃ¥ngspunkten är helt klar. Det är 4,5 m3 olja plus 13 000 kWh el till värmepump och hushÃ¥llsel det är frÃ¥gan om? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räcker luft-vatten?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 14:14:31 »
Jepp, stämmer precis!

/J
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Räcker luft-vatten?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2006, 19:18:55 »
God kväll *vinkar*

Jovisst är det inget fel med en luft/vatten men med din höga förbrukning så bör totalekonomin bli bra mycket bättre med en mark/berg anläggning. Jag kan bara hålla med om att aktörerna på marknaden är allt annat än kunniga, för att uttrycka sig milt. Som tur är finns detta eminenta forum som jag och många andra haft stor glädje av i beslutsprocessen innan köp och i intrimningsfasen efter installation.

En kalkyl med luft/ vatten maskinen Atria 12 från Thermia ger i ditt fall en ny förbrukning på ca 23 000 kwh per år och med en mark/ bergvärmepump på ca 12 kw bör du komma ner till ca 16 000 kwh per år. Detta är inga exakta beräkningar utan bara en indikation men vad det visar är att du kan spara betydligt mer med en mark/berganläggning.

Du får ta in offerter på både luft/vatten och mark/berg och jämföra priserna och sedan får du värdera om den högre investeringen i en mark/berg är värt den extra besparingen.

Hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!