Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera värmepump?  (läst 9749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2016, 13:39:34 »
Den stora fördelen med inverter framförallt när det gäller luft vatten är att man kan ta en maskin som ger bra med effekt vid kyla och ändå få rimligt med start stop vid lite varmare väder sen vad som håller längst vet jag inte men en on/off är enklare uppbyggd i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2016, 16:08:00 »
Nibe F2030 är en on/off värmepump, om man sätter in en sån så är 9 kW helt OK.
Men jag skulle rekommendera t ex F2040-12 eller -16 istället om man är inne på Nibe.
Den enda gången en F2030 är att föredra är om man t ex har en befintlig nibe-elpanna och vill docka en värmepump med fast kondensering mot denna.

Detta hävdar en av installatörerna nu att F2040-12 kräver en av tre säkringar om 25A, vad beror det på? Jag ska ju gå upp från 16A till 20A nu, men här behöver jag alltså göra ytterligare förändringar i elskåpet vilket kommer göra att jag kommer behöva dra på mig ytterligare kostnader i form av förändringar och annat abonnemang.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2016, 19:30:59 »
Kanske den har 1 fas kompressor men det brukar inte sÃ¥ kraftiga vp ha  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2016, 19:51:34 »
Jo, det stämmer att 2040 är enfasmaskin.
Skippa Nibe och titta t ex på Bosch Compress 6000 AW -13, det är en 3-fas inverter.

http://www.bosch-climate.se/globalassets/content-images/brochyrer--folders/luftvatten/6000aw_folder_web.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2016, 12:47:16 »
Eller Daikin Altherma 11kW (ERLQ011)
Eller ett steg större Daikin Altherma 16kW fast då pratar vi nog samma pengar som bergvärme så då är det bättre att ta det istället.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2016, 17:00:02 »
Just nu lutar det åt en Mitsubishi HW112 Ecodan. Eller en CTC 510. Eller en Bosch 6000 AW-13. Eller en...jag blir tokig dontknow

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #21 skrivet: 09 januari 2016, 04:48:55 »
Varför bara titta på invertermaskiner då? Har du kollat on/off-maskiner som CTC 408 eller 410 istället för 510M?

När det gäller ljud så finns en skillnad mellan inverter och on/off: inverter försöker gå hela tiden och sänker varvtalet när det blir varmare och du är ute i trädgården. En on/off går kortare stunder allt mer sällan. Annars är det ju bara att läsa ljudtesterna.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #22 skrivet: 10 januari 2016, 15:30:16 »
Lunk: Det har jag egentligen inget vetenskapligt bra svar pÃ¥  ;)

Jag har känslan av att utvecklingen går mot inverter från on/off, och att det "måste" finnas en anledning till det. Samtidigt som jag även har bildat mig uppfattningen att inverter-maskiner håller längre än vad on/off gör, med mindre slitage på kompressor framför allt. Men som sagt, det har jag inga vetenskapliga belägg för alls egentligen.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #23 skrivet: 10 januari 2016, 15:38:53 »
Hej alla,

Relativt ny här, står i begrepp att byta ut en relativt gammal gaspanna mot en luft/vatten-pump och känner att jag ligger lite "i händerna" på installatörerna som kommer och kikar på jobbet och nu kommer att börja återkomma med offerter.

Jag har en 1 1/2 plans villa med källare (175 + 105 kvadrat) i ett hus som är byggt 1965. Nuvarande förbrukning av gas och hushållsel är 28k kWh gas och 5k hushållsel ungefär. Jag har vattenburna radiatorer i hela huset (även källaren) samt ett antal vattenburna varmgolv som jag funderar på att eventuellt utöka till ett par till vad det lider. Huset är beläget i Helsingborg.

En installatör sa att jag borde ha en 17 kw-pump medan en annan sa att två storlekar mindre absolut är tillräckligt. O fler ska komma hit och titta på jobbet så jag antar att det kommer komma ännu fler bud. Hur ska jag tänka när det gäller dimensioneringen av min nya pump? Någon här som kan komma med tips kring ungefärliga storlek på pump utifrån de ovan angivna parametrarna så vore jag ytterst tacksam. Saknas det info för att kunna ge ett svar så fråga gärna.

Stort tack på förhand.

Mvh,

Christian

Det kävs en effektbehovsberäkning (enl. SS-EN12831) och sen ska du även ta hänsyn till varmvattenberedning och eventuellt andra effekter som behövs.

Sen kan man välja storleken pÃ¥ värmepumpen  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #24 skrivet: 10 januari 2016, 15:42:46 »
Hur rätt hamnar en sån beräkning i max effekt behov och vad kostar det på en vanlig villa Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #25 skrivet: 10 januari 2016, 16:46:46 »
Hur rätt hamnar en sån beräkning i max effekt behov och vad kostar det på en vanlig villa Sc:,h

I princip räknar man ut transmissionsförlusterna, vetilationsfölusterna och infiltrationsförlusterna för hel huset respktive för varje rum i huset. Man hamnar ganska rätt skulle jag säga.

Effekbehovsberäkningen är ofta en del i hela projekteringen. Hmm, vad kostar det för en vanlig villa ... kring 1000 - 2000 Kronor skulle jag gissa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #26 skrivet: 10 januari 2016, 16:49:44 »
Och vad är ganska rätt kan det bli 100 watt fel eller 1 kw fel  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #27 skrivet: 10 januari 2016, 17:16:56 »
Och vad är ganska rätt kan det bli 100 watt fel eller 1 kw fel  Sc:,h

Om du räknar på ett rum så är 100 W redan ganska mycket. Om man tittar på hela huset så kan t.ex. olika ingenjörer som genomför en beräkning komma fram till olika resultat som kan variera med några 100 W skulle jag säga.

Det beror förstås alltid på vilka förutsättningar att man har osv.

Ofta utför man ju en beräkning med hjälp av nÃ¥got beräkningsprogram/ dataprogram som räknar enl. en viss Standard (t.ex. EN 12831). Standarden talar om om hur man ska respektive kan räkna. Där finns det alltsÃ¥ metoder beskrivna  enligt vilka man kan genomföra en beräkning av det dimensionerande värmebehovet.

Men det kan finnas olika metoder. Passivhusinstitutet (PHPP) räknar exempelvis inte som i EN 12831 utan tar t.ex. hänsyn till inre värmekällor osv. ... det ger lägre beräknade effekter, men ökar risken för underdimensionering ...
« Senast ändrad: 10 januari 2016, 17:26:31 av Ewald »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #28 skrivet: 10 januari 2016, 17:39:40 »
1500 kr för en beräkning som missar med 100 watt tycker jag är ett fynd pris men om den hamnar helt fel så ställer den ju till med mera än den tillför.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #29 skrivet: 10 januari 2016, 17:53:57 »
Samtidigt som jag även har bildat mig uppfattningen att inverter-maskiner håller längre än vad on/off gör, med mindre slitage på kompressor framför allt.

En inverter gÃ¥r mer eller mindre konstant medan en on/off kör, stÃ¥r still, kör, osv, som namnet antyder. Invertern gÃ¥r i och för sig  ofta som en on/off sommartid, har det sagts här inne. En inverter bör alltsÃ¥ ha längre total gÃ¥ngtid per Ã¥r, medan en on/off har fler starter. Det som avgör hÃ¥llbarheten är väl dÃ¥ tvÃ¥ saker:
Dels hur mycket en start sliter på kompressorn jämfört med gångtid, och av det som jag läst här inne så är det väl ingen som kan ge nåt bra svar på det.
Dels hur varierande varvtal sliter jämfört med konstant varvtal, och där tror jag de flesta skulle hålla med om att det är lättare att optimera en motor med konstant varvtal än med variabelt varvtal.

Invändning mot on/off är då att kallstarter sliter, men vid kallväder går on/off-maskinerna konstant om man valt rätt storlek, så då har man inte det problemet.

När jag försöker göra en logisk bedömning så är det inte alls självklart att en inverter håller längre än en on/off, snarare tvärtom. Varför har då inverter blivit populärare? Kanske därför att dom låter mer "moderna"? Marknadsföringen säger att de "anpassar sig efter husets behov", och det låter ju coolt. Fast det gör ju ett on/off-system också, fast med en annan teknik. Det är ju också så att luft/luft-pumparna måste gå med variabel effekt för att det ska funka, men det behövs inte för en luft/vatten.

Så helt ärligt har jag svårt att se poängen med en värmepump som går konstant jämfört med en som står still och är tyst långa stunder från tidig vår till sen höst.

Jag har 5-6 år kvar till ett byte gissar jag, och av det som just nu finns på marknaden finns inget som övertygar mig om att byta till inverter.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!