Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om ny pump  (läst 1879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Fråga om ny pump
« skrivet: 31 januari 2011, 22:45:47 »
Hej!
Har fått min Thermia Optimum G2:a ansluten till berget idag, och har börjat att se över radiatorerna.
Jag vet att Labold har en alldeles utmärkt beskrivning av detta.

Men nu till mina frågor:
Jag har en volymtank ansluten till vp.n, så jag undrar om det fungerar bra att mäta deltaT på radiatorerna även alldeles efter vp.n har gjort en körning för det finns gått om uppvärmt vatten som cp:n cirkulerar.
När den kör hgw så blir deltaT 6 ºC, är detta normalt!!!
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fråga om ny pump
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2011, 23:04:36 »
Hej, tack för berömmet för min rad-tråd, kul att folk uppskattar ens blabbande!

Vid HGW går delta ner till 6, helt normalt.

Det blir inte rättvisande att mäta delta efter gångcykeln, eftersom vb-cirkpumpen automatiskt går ner i hastighet (till 3), vilket får flödet i kretsen att minska och därigenom delta att öka. Iofs finns det sätt att komma åt detta, du kan justera upp minimiflödet för cirkpumpen i servicemenyn så att den håller sig på ungefär samma varv som vid kompressorgång. Men det låter struligt, se till att den går längre tider istället. Om jag ska mäta delta nu så här vid mildtemperatur, brukar jag bara ställa upp rumbör till 25 i början av värmecykeln, då får jag ett par timmars gång på mig, sen justerar jag ner rumbör igen. Lite varmt kanske det hinner bli i huset då, men inte mer än vad som går att vädra bort på ett par minuter.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om ny pump
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2011, 23:43:26 »
Tänkte "basta" imorgon , blir att ställa upp innegivaren till 25 ºC.
När vp:n går konstant då och jag har för liten diff på mina raddar så styr väl optimum cp:n på låga varv, skall jag koppla bort optimum under tiden och ställa cp:n ex. på 6V! Jag har kollat i vilken ordning raddarna sitter på på i mina 2 slingor (en på varje vån.) tänkte vara effektiv och ta en uppe och en nere samtidigt borde väl funka bra!
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fråga om ny pump
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 05:45:09 »
Tänkte "basta" imorgon , blir att ställa upp innegivaren till 25 ºC.
När vp:n går konstant då och jag har för liten diff på mina raddar så styr väl optimum cp:n på låga varv, skall jag koppla bort optimum under tiden och ställa cp:n ex. på 6V! Jag har kollat i vilken ordning raddarna sitter på på i mina 2 slingor (en på varje vån.) tänkte vara effektiv och ta en uppe och en nere samtidigt borde väl funka bra!
Jag hade optimum på när jag balanserade, det var inga problem. Tänk på att det viktiga är att få ungefär SAMMA diff på alla raddar, sen kommer opt automatiskt sköta om totaldiffen över kompressorn. Ang andra frågan tycker jag du ska se hela systemet som en helhet. Balans handlar bara om raddens flödesmotstånd i relation till de andras motstånd, radden vet inte var i systemet den sitter.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om ny pump
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2011, 22:08:53 »
Nu har jag strypt mina raddar, nästan alla har en diff på 8 ºC några småmpå 6 ºC.
VP:n visade deltaT diff på 9 ºC när jag var klar, cp gick på 100 samt hgw:n var igång hela tiden (cp:n gick för fullt under hela justeringen)
Har jag strypt för mycket! Ett par av dem större raddarna låter lite när cp:n går för fullt efter strypningen är detta normalt.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fråga om ny pump
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2011, 22:24:09 »
Nu har jag strypt mina raddar, nästan alla har en diff på 8 ºC några småmpå 6 ºC.
VP:n visade deltaT diff på 9 ºC när jag var klar, cp gick på 100 samt hgw:n var igång hela tiden (cp:n gick för fullt under hela justeringen)
Har jag strypt för mycket! Ett par av dem större raddarna låter lite när cp:n går för fullt efter strypningen är detta normalt.

Det låter som du strypt för mycket, lätt hänt. Har du någon eller ett par raddar som är helt ostrypta? Om inte får du lätta lite på strypningen över hela systemet tills minst en rad är helt öppen, sen finjustera allt igen.

Ljud kan det bli när man strypt för mycket. Tryckfallet blir så stort över strypventilen att det blir turbulens.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om ny pump
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 01:32:02 »
Tackar för infot Labold!

Det blev att skruva upp värmen  igen, och justera tillbaks strypningarna 1/2 till 1 varv per radiator och börja om.
Nu stängde jag av hgw;n så cp:n gick mellan 65-90, fick till dem flesta raddarna har ett par kvar som diffar 4-6 ºC innan
pumpen gick ner så var min fredagskväll.............. huvuddunk

« Senast ändrad: 05 februari 2011, 11:48:04 av Berka1 »
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om ny pump
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 11:48:14 »
Nu på lördags morgonen när pumpen kör korta gångtider, så visar vp temp diff på 8 (cp på 90) men på raddarna är det typ diff på 6.
Jag vet att vp:n skickar framledningen till volymtanken, så cp pumpem hinner aldrig ställa om till lägre varvtal innan intergralen för vp stop uppnås.
Är detta ok, jag utgår från att det skall vara samma diff på alla raddar, sen sköter optimum resten.
Men vad bör man sträva efter, 8 i diff men till vilken fart på cp.pumpen
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!