Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5  (läst 2197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5
« skrivet: 06 januari 2009, 13:51:14 »
Hej!
Har fått lite bekymmer med min värmepump. Har jordvärme, IVT Greenline C5. Har de senaste dagarna fått problem med att pumpen stannar för hög temperatur. Verkar ha löst det genom att rengöra smutsfiltret. Men nu verkar trycket i systemet stiga. Efter rengöring stod trycket på 0,8 bar, några timmar senare hade det stigit till 0,9 bar. Någon klok som kan förklara vad detta beror på? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Anton

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2009, 13:54:32 »
Förmodlgen helt normalt. Trycket ökar ju när VP går och temperaturen stiger.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2009, 13:56:32 »
Blir lite bekymrad bara, vad händer om trycket går långt över 1 bar? Kan rören till elementen ta skada?

Anton

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2009, 14:01:19 »
Ingen fara, det sitter (skall sitta) en säkerhetsventil som öppnar om trycket blir för högt. 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2009, 14:03:48 »
Tack för dina svar

Förstår inte riktigt hur det kan komma sig att trycket ökar. Jag förvisso novis på det här området. Men jag tycker det är konstigt att trycket kan öka utan att jag fyller på mer vatten i rören till elementen.

Anton

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2009, 15:19:09 »
Tack för dina svar

Förstår inte riktigt hur det kan komma sig att trycket ökar. Jag förvisso novis på det här området. Men jag tycker det är konstigt att trycket kan öka utan att jag fyller på mer vatten i rören till elementen.

Anton


Vatten (och luft) som värms upp expanderar och i ett slutet system ökar då trycket. Helt normalt att trycket ändras några tiondelar. Skulle det sticka iväg utan att temperaturen stiger så får man kolla så påfyllningskranen är tät.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2009, 17:08:42 »
Kom det inte in lite luft i systemet när smutsfiltret rengjordes?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Trycket ökar i värmesystemet, har Greenline C5
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2009, 18:20:07 »
Hej Roland!

Det kan det förvisso ha gjort. Jag stängde av värmepumpen, tog bort säkringarna, stängde med vredet och rengjorde silen. Får kolla i morgon om det kom lite luft in i systemet. Har haft lite bekymmer med rören nu under hösten. Det visade sig att vi hade en läcka i ett rör. Röret byttes och har sedan haft lite luft i systemet. När jag luftar systemet börjar jag med att lufta värmepumpen och sedan elementen.

Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!