Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sten
« skrivet: 02 mars 2004, 00:13:43 »

Thanx, ja vinden är inte isolerad alls, och det finns t.ex ett stort spröjsfönster med bara enkelglas i hallen, och gardinerna fladdrar... så Du har säkert rätt...man borde börja där....
Skrivet av: admin
« skrivet: 01 mars 2004, 23:02:10 »

200 m2 som skall värmas upp brukar behöva max 100 w/meter vid riktigt kall väderlek. (om det är dåligt isolerat)

En värmepump brukar man dimensionera så att den ger ca 50 w/m2 (gammalt hus). Det skulle i ditt fall bli ca 10 kW.

Då det verkar ha kostat kulor att värma ditt hus så misstänker jag att det är extremt dåligt isolerat samt dragigt...

Börja med att byta lister (om du har några ;) ) runt fönster och dörrar. Tilläggsisolera gärna om du vet av speciellt "svaga" punkter i isoleringen, t.ex. vinden.

Har du kopplade 2-glasfönster så sparar det en hel del att sätta in s.k. dammtätningslister mellan glasen.

När du gjort detta så borde du klara dig med en 10 kW värmepump, förutsatt att du sätter in tillräckligt effektiva radiatorer. Dimensionera radiatorerna för ca 80 w/m2 vid 55 graders framledningstemp. Då kommer du att få en framledningstemp som aldrig överstiger 40-45 grader vid kontinuerlig värmepumpsdrift, du får ej heller några problem med för hög returtemp (som gör att värmepumpen stannar när den som bäst behövs) när eltillskott måste gå in och stödja.

Skall du ha en större pump så rekommenderar jag acktank för att inte få så korta gångtider/många start och stopp när värmebehovet är litet...

Angående hur djupt du bör borra så vet borrarna det bäst.

En lokal brunnsborrare känner till bergart mm. som avgör hur djupt det måste borras. För att få en antydan om hur djupt du behöver borra kan du kolla på t.ex. Nibes hemsida, de anger rekommenderat min och max borrdjup för alla sina bergvärmepumpar.

Jag skulle gå på längsta rekommenderade djup för att vara på den säkra sidan, alternativt komlettera med så mycket ytjordvärme som du har plats med på tomten, innan slangarna går ned i hålen.
Skrivet av: Sten
« skrivet: 01 mars 2004, 15:58:25 »

Ärvt ett hus byggt 1925. Ligger i södra småland. Direktverkande el. 200 kvm boyta+källare (ej uppvärmd)
Ingen förbrukningshistorik som kan användas finns. Ett rum o kök + toa uppvärmt till 18 graderhar kostat ca 25.000/år.
Hur stor pump, hur djupt hål??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!