Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt oljud i radiatorerna  (läst 3019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högt oljud i radiatorerna
« skrivet: 29 november 2012, 07:51:17 »
Hej,
Jag drömde inatt att jag flög till USA, och när jag vaknade märkte jag att orsaken var att radiatorn i sovrummet dånade som ett propellerplan. Likadant i andra radiatorer.. Alltså ett riktigt störande ljud som inte går att ignorera. Värmepumpen (Thermia Diplomat 8 ) gick inte just då och cirkulationspumpen kändes inte som den vibrerade mer än vanligt (fast vet inte vad som är normalt heller). Ljudet hördes inte vid pumpen heller.. bara vid radiatorerna. Jag stängde ventilen vid värmepumpen på utgående till radiatorslingan snabbt och öppnade igen då försvann ljudet. Det hände nån gång förra vintern också...

Nån idé??
« Senast ändrad: 29 november 2012, 08:05:56 av e85 »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Högt oljud i radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 29 november 2012, 08:15:45 »
Hej,
Jag drömde inatt att jag flög till USA, och när jag vaknade märkte jag att orsaken var att radiatorn i sovrummet dånade som ett propellerplan. Likadant i andra radiatorer.. Alltså ett riktigt störande ljud som inte går att ignorera. Värmepumpen (Thermia Diplomat 8 ) gick inte just då och cirkulationspumpen kändes inte som den vibrerade mer än vanligt (fast vet inte vad som är normalt heller). Ljudet hördes inte vid pumpen heller.. bara vid radiatorerna. Jag stängde ventilen vid värmepumpen på utgående till radiatorslingan snabbt och öppnade igen då försvann ljudet. Det hände nån gång förra vintern också...

Nån idé??
Hej! Har du provat att luftat systemet och kolla vad trycket i systemet visar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad e85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt oljud i radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 29 november 2012, 10:53:27 »
Trycket visar ungefär 1 bar. Jag hade 1.4 tidigare men då trycktes vatten ut när vattnet blev varmt så för några veckor sen släppte jag ut till 1.0 som tydligen ska räcka vad jag förstått. Lufta har jag inte gjort än men får väl försöka mig på det...
Jag drog ner flödet till garaget igår, kan det ha nåt med saken att göra?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Högt oljud i radiatorerna
« Svar #3 skrivet: 29 november 2012, 11:25:15 »
Trycket visar ungefär 1 bar. Jag hade 1.4 tidigare men då trycktes vatten ut när vattnet blev varmt så för några veckor sen släppte jag ut till 1.0 som tydligen ska räcka vad jag förstått. Lufta har jag inte gjort än men får väl försöka mig på det...
Jag drog ner flödet till garaget igår, kan det ha nåt med saken att göra?
Hej! kör på 1.0 och lufta för det låter mer som luft.Är det en vanlig diplomat eller har du en TWS.Den gröna driftlampan lyser med fast sken eller står den och blinkar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad e85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt oljud i radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 29 november 2012, 17:57:19 »
Jag kom hem från jobbet nu och det var det jag som hade klantat mig..
När jag drog ner flödet i garaget igÃ¥r kväll sÃ¥ lämnade jag ventilen pÃ¥ radiatorn lite öppen men dom är nog bara gjorda för att vara av eller pÃ¥ misstänker jag nu för det var där det stod och klapprade. När jag drog Ã¥t helt blev det lugnt och skönt igen.  8)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Högt oljud i radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 29 november 2012, 20:39:19 »
Jag kom hem från jobbet nu och det var det jag som hade klantat mig..
När jag drog ner flödet i garaget igÃ¥r kväll sÃ¥ lämnade jag ventilen pÃ¥ radiatorn lite öppen men dom är nog bara gjorda för att vara av eller pÃ¥ misstänker jag nu för det var där det stod och klapprade. När jag drog Ã¥t helt blev det lugnt och skönt igen.  8)
Japp sånt som händer ;)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Högt oljud i radiatorerna
« Svar #6 skrivet: 30 november 2012, 07:11:33 »
Snurrar vattnet verkligen åt rätt håll i garageradiatorn? Det skall inte brumma när den är lite öppen. Möjligen susa. Men då har du för högt tryck på cirkpumpen.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad e85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt oljud i radiatorerna
« Svar #7 skrivet: 04 december 2012, 10:14:24 »
Jadu.. ingen aning faktiskt. Jag har två rätt stora radiatorer i garaget. Ena har termostat och den andra har bara ett vred. Märkte igår att fastän jag skruvat ner termostaten till botten (snöflingesymbol) så var radiatorn varm. Men den andra var kall så dom verkar iallafall inte vara seriekopplade. Misstänker att det försvinner rätt mycke värme ner i plattan för prisolrören är nergjutna i oisolerad platta nära väggen där det förmodligen nästan blir minusgrader när det är kallt ute.

Utloggad e85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt oljud i radiatorerna
« Svar #8 skrivet: 04 december 2012, 22:53:28 »
Det är som du misstänkte Perak att det är felkopplat sÃ¥ bÃ¥da radiatorerna i garaget är Ã¥t fel hÃ¥ll.  tummenupp
FÃ¥r väl se hur jag gör men känns halvjobbigt att switcha dom.. mÃ¥ste isÃ¥fall göras där rören kommer in frÃ¥n huset och innan dom gÃ¥r ner i plattan. Ett jobb för nästa sommar kanske.  ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!