Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lutning, parallellförflyttning och knäcka kurvan, va fasen?  (läst 3246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad superduck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag saknar kunskap!
Hejsan,

Jag har sökt och letat i forumet för jag förutsätter att detta är besvarat hundra gånger innan, men hittar ingen bra förklaring till hur jag skall optimera mina inställningar på min IVT HT Plus (E9).

Inställningarna jag verkar kunna göra och värdena de har idag:

Värme 0-10 [står på 5.0]

Finjustering Värmek. -10 grader - +10 grader [står på 2.0 grader]

Anpassning av värmekurva (knäcka):
     Ute: 20 grader, Kurva: 22 grader
     Ute: 15 grader, Kurva: 26 grader
     Ute: 10 grader, Kurva: 30 grader
     Ute: 5 grader, Kurva: 34 grader
     Ute: 0 grader, Kurva: 38 grader
     Ute: -5 grader, Kurva: 42 grader
     Ute: -10 grader, Kurva: 46 grader
     Ute: -15 grader, Kurva: 50 grader
     Ute: -20 grader, Kurva: 54 grader
     Ute: -25 grader, Kurva: 58 grader
     Ute: -30 grader, Kurva: 62 grader
     Ute: -35 grader, Kurva: 66 grader

Värmekurvans kopplingsdifferans: 2 grader - 15 grader [står på 5.0 grader]

Sommarurkoppling: 16.5 grader.

Vilken skall man börja skruva på och är det vid någon specifik utetemperatur? Detta är i princip första veckan efter sommaren som huset har behövts värmas och det har blivit väldigt varmt så något måste säkert ställas ner, men det känns ju oseriöst att börja skruva hejvilt på allting samtidigt.

Tacksam för all hjälp och guidning och om detta är besvarat innan (vilket jag förutsätter egentligen, känns som nybörjarfrågor) så tar jag tacksamt emot en länk!



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lutning, parallellförflyttning och knäcka kurvan, va fasen?
« Svar #1 skrivet: 17 september 2011, 21:23:37 »
Nu när det är varmt ute, typ -10 till +10 grader skall du justera på finjustering om du får för varmt eller kallt inne.
Får du för varmt, sänk finjusteringen
Får du för kallt, höj finjusteringen

När det är kallare än -10, justera på "Värme"
Blir det för kallt inne när det blir kallt ute, öka värdet.
Blir det för varmt inne när det blir kallare ute, sänk värdet.

Knäckning av kurvan kan du lirka med när du har finjustering och värme rätt injusterat, och om du får kallt eller varmt inne när det är runt 0°C ute, ofta behöver man höja vbf något just runt 0°C utetemp, men "knäcker" alltså kurvan en aning runt 0°C

När du justerar finjustering och Värme skall du ha alla termostater fullt öppna, och först när du hittat rätt med inställningarna kan du eventuellt aktivera termostaterna, helst inte alla, då den kan påverka flödet i systemet på ett sätt som inte är optimalt för värmepumpens driftsförutsättningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad superduck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag saknar kunskap!
Det är fasen bara på värmepumpsforum man kan få svar en lördag kväll 21:30, ett ruskigt stort tack, Rickard! Jag skall vänta någon vecka tills temperaturen går ner till 10 grader och sedan skall jag börja skruva på finjusteringen.

Fantastiskt bra!

/m



Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Lutning, parallellförflyttning och knäcka kurvan, va fasen?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2011, 08:05:04 »
Vill du labba lite så använd mitt Excelark http://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip

Läs mer på http://www.abc.se/~m5938/
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
Jag skulle ställa finjusteringen på O, ändra +20 till 5 grader kallare och +15 till 3 grader kallare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!