Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme beslutsÃ¥ngest  (läst 14407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Bergvärme beslutsångest
« skrivet: 19 januari 2008, 10:13:55 »
Hej!

Jag funderar pÃ¥ att installera bergvärme i vÃ¥rt fritidshus som vi sannolikt kommer att bo större delen av Ã¥ret om cirka Ã¥tta Ã¥r.  Saken är den att vi precis byggt till med garage, tvättstuga (bad) och ett inglasat rum, samt en övervÃ¥ning. Eftersom vi har direktverkande el i resten av huset tänkte vi att vi skulle sätta in vattenburen värme i den del (torpargrund). När vi byggde nya delen lade vi ner slangar för golvvärme i hela undervÃ¥ningen, inklusive i garaget. Jag tänkte först att vi skulle installera en luft/vatten pump men nu är jag inne pÃ¥ bergvärme. Den nya den har en sammanlagt golvyta pÃ¥ cirka 60 kvm och den gamla delen 100 kvm.
 Jag har lite beslutsÃ¥ngest dels därför att vi sÃ¥ lÃ¥ngt haft lÃ¥g el-förbrukning, legat pÃ¥ cirka 8 000 kilowattimmar (vi brukar vara där hela sommaren en vecka pÃ¥ hösten,  tvÃ¥ veckor över jul och en el. tvÃ¥ veckor pÃ¥ vÃ¥ren. Förbrukningen kommer säkert att stiga nu med direkt-el till lÃ¥t säga 12 000 (har lite värme pÃ¥ dÃ¥ vi inte är där) och har därför lite svÃ¥rt att slÃ¥ till.
  Nu finns ingen väg tillbaka dÃ¥ vi installerat golvvärme i den nya delen. Under min beslutsÃ¥ngest har jag försökt läsa pÃ¥ och nu lutar det Ã¥t att vi tar bergvärme i stället för luft/vatten) dÃ¥ det verkar vara mera effektiv.
 De som lagt in golvvärmen vill sätta in en CTC-anläggning därför att det är deras leverantör. Men efter att ha botanis-era pÃ¥ det här forumet är jag inte säker pÃ¥ att det är bäst.
Vad har ni får råd att ge mig. Tycker ni det verkar helt omdömeslöst att sätta in en dyr anläggning då man inte vistas där hela året och vilken anläggning skulle ni rekommendera
Mvh
Tommy
  Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2008, 08:34:13 »
Huset kommer ha en totalyta på 160 m2.
Ska det värmas året om kommer sannolikt värmebehovet öka en hel del så då är väl inte en värmepump helt fel. Men det är svårt att sia om kommande förbrukning men jag tror att en 6 kW VP kommer funka fint.

Var i landet finns kåken?
I södra sverige så är luft/vatten nästan lika effektiv som bergvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2008, 13:01:18 »
Hej!
Tack för ditt svar. På vilket sätt menar du att luft/vatten kan vara lika effektivt som bergvärme i södra Sverige? Huset har vi strax utanför Falkenberg

 :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2008, 14:00:57 »
Jag skrev nästan.  ;)
Utomhustemperaturen brukar väl ligga kring 0:an större delen av vintern och med bergvärme så brukar borrhålet dimensioneras så att inkomande brine håller 0 ºC som lägst. En liten skillnad blir det men till ditt hus blir den marginell.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2008, 09:49:56 »
Tack för ditt svar. Verkligen något att fiundera på.
TE
 

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2008, 10:02:09 »
Precis, liten skillnad på besparing, men priset brukar för Luft/vatten jämfört med bergvärme brukar skilja ganska mycket.

Inte ovanligt att L/V kostar runt 85tkr komplett inst. medan bergvärme verkar landa på 135tkr eller mer komplett. (Beror på borrdjup, pump osv)

Således skall din besparing med bergvärme, jämfört med l/v vara bra stor för att kunna få vettig payback på mellanskillnaden.

Om du vill ha payback på mellanskillanden på 20år ger detta krav på besparing på 2500:-/år och så mycket tror jag inte att du sparar mellan l/v och bergv. med den låga förbrukningen som du bedömer att du kommer få på huset.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad TE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2008, 13:28:24 »
Hej!
Jag får en offert inom kort ska se vad de föreslår. Om man nu som vi installerat för golvvärme i den nya delen och ska dra fram (torpargrund) för vattenradiatorer till den gamla delen har det någon betydelse om mna väljer CTC eller ngt annat märke.
TE


Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2008, 14:53:17 »
Hej!
Jag får en offert inom kort ska se vad de föreslår. Om man nu som vi installerat för golvvärme i den nya delen och ska dra fram (torpargrund) för vattenradiatorer till den gamla delen har det någon betydelse om mna väljer CTC eller ngt annat märke.
TE

Det finns skillnad mellan märkena. En del har bra styrsystem, en del har bra värmepump, ... Mycket handlar det om hur "nyckelfärdig" lösning du vill ha. En bra nyckelfärdig lösning har i sig ett eget marknadsvärde, så man kan förvänta sig att den är lite sämre i förhållande till priset jämfört med att ta det bästa från respektive leverantör. I gengäld kommer den sista metoden (sätta ihop delar) att kräva mycket av din tid, och en del strul, vilket är värt pengar det med. Skillnaden i COP mellan värmepumpar är större än man skulle tro, och betyder rät mycket i pengar, men till det kommer frågeställningen om hållbarhet, och det är svårt att göra annat än gissa där.

Största skillnaden är som Castrol säger, frågan om vad du skall välja för lösning. Du verkar ha bestämt dig för att avstå från luft/luft, precis som jag, men annars eftersom du inte har allt på plats, är luft/luft troligen den billigaste lösningen. på en 10-20 års sikt, i alla fall för skåne och så mycket längre norrut bor du inte.

Jag har gjort en del kalkyler för mitt eget behov att välja. De går ju inte att översätta rakt av, men det ger i alla fall en vink om hur stor skiullnad det är. Luft/vatten kontra bergvärme räknade jag på här: http://www.mibnet.se/house/heating/CalculationsOnBestAlternativeShouldInvolveComparisons.html

Skillnaden i pengar per år för olika starka värmepumpar räknade jag på här: http://www.mibnet.se/house/HeatPumps/SmallerPumpsMaySaveMoreThanBigger.html

--- Mats ---

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2008, 21:48:14 »
Nordic Heater luft/vatten-värmepump skulle kunna vara nåt för dig, nytt på marknaden och med både hög uteffekt och COP.
Det finns dock vissa risker med luft/luft eller luft/vaten-värmepumpar i hus där man inte befinner sig året runt...

Fördelen med bergvärme är att du slipper oroa dig när ni inte är där, luft/luft eller luft/vatten-värmepumpar kan faktiskt strula med påisning om vädrets makter får lite fnatt, en bergvärmeanläggning fungerar i normalfallet lika elegant som en elpanna, dvs så länge det finns el så går den, och den startar om efter strömavbrott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2008, 14:48:01 »
Jag sitter i liknande situation och försöker fatta beslut om jag skall ha L/V eller bergvärme. Båda skulle klara mina behov och vad jag kan utläsa av offerterna jag fått, blir 'intjäningstiden' ungefär densamma.
En L/V pump skall hämta värme ur luft ner till -15 eller - 20 grader. Detta måste ju slita mer på kompressor och övriga komponenter i utedelen jämfört med en bergvärmepump som står inomhus.
Vad är erfarenheterna om hÃ¥llbarhet och underhÃ¥llskostnader för L/V  jämfört med bergvärme ?
Kan man vänta sig längre livslängd och färre problem med bergvärmepump?
En leverantör förklarade också att för L/V är utedel, innedel och styrsystem så integrerade att man kan få problem i framtiden om en av komponenterna måste bytes. Låter inte som någon favör för L/V.
« Senast ändrad: 27 januari 2008, 15:06:00 av Shaggy »
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2008, 16:24:41 »
Har bergvärmepumparna blivit bättre och tillförlitligare på senare år eller?? och med mindre fel än vad det var på dem för ett antal år sedan?? Enligt en undersökning som ju Folksam gjorde år 2005, så var det ju drygt en fjärdedel eller 26 procent av alla bergvärmepumpar som installerades åren 2000 – 2003, som vållade problem sina ägare.
http://se.yhp.waymaker.net/folksam/release.asp?id=121361

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2008, 04:21:52 »
Enligt mitt sätt att se på saker och ting behöver man inte vara ett geni för att rent logiskt anta att en bergvärmepump har goda förutsättningar för en längre livslängd just med tanke på de saker som du Shaggy framför.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2008, 07:56:21 »
Jag sitter i liknande situation och försöker fatta beslut om jag skall ha L/V eller bergvärme. Båda skulle klara mina behov och vad jag kan utläsa av offerterna jag fått, blir 'intjäningstiden' ungefär densamma.
En L/V pump skall hämta värme ur luft ner till -15 eller - 20 grader. Detta måste ju slita mer på kompressor och övriga komponenter i utedelen jämfört med en bergvärmepump som står inomhus.
Vad är erfarenheterna om hÃ¥llbarhet och underhÃ¥llskostnader för L/V  jämfört med bergvärme ?
Kan man vänta sig längre livslängd och färre problem med bergvärmepump?
En leverantör förklarade också att för L/V är utedel, innedel och styrsystem så integrerade att man kan få problem i framtiden om en av komponenterna måste bytes. Låter inte som någon favör för L/V.

Det du för fram är rimliga skäl för att tänka sig att en luft/vatten pump har kortare livslängd än en bergvärmepump. Men om du gör två kalkyler, en där du använder en luft/vatten pump och en där du använder en bergvärmepump, och jämför dem, så kommer du att se att vinsten med en bervärmepump jämfört med luft/vatten kommer först efter många år, för en skåning säg efter 15 år extra.

Så om du förutsätter en luft/vattenpump kan leva runt 15 år måste du tro på att en bergvärmepump kan leva i 30 år för att investeringen skall vara lika bra. Så även om de troligen hålle rlängre skall investeringshorisonten bli väldigt lång, och din tro på hur mycket längre väldigt hög, innan det är ett skäl att tro att du får tillbaka pengarna.

Integrationen bland värmepumparna beror inte på tekniken utan leverantören, som lättare kan behålla sina marginaler och återförsäljare ju mer integrerade deras produkter är. Samma leverantörer finns på bergvärmesidan. Det är inte nödvändigtvis en nackdel, det är en fråga om du vill köpa bästa, mest flexibla, eller bekvämaste lösning. Vill man kan man undvika integrationen, men de flesta vill nog ha den.

--- Mats ---

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2008, 13:01:59 »
Mats, du tog väl till lite väl mycket. Så stor skillnad i livslängd behöver det inte vara.
Man kan anta att installationskostnad dividerat med årlig besparing är ett mått på vilken livsländ som krävs. Om kvoten för L/V och kvoten för bergvärme är lika skulle båda alternativen vara likvärdiga vad gäller livslängdskrav.
Med lite matematiska omstuvningar får man en formel:

inst. kostnad berg/inst. L/V * besp. L/V/besp berg.

I mitt fall gav offerterna att inst. kostnad bergvärme/ L/V var 1.4 dvs bergvärme kostar 40% mer att installera. Årlig besparingen L/V / Berg var 0.82, alltså
1.4 * 0.82 = 1.15. mao bergvärmeanläggningen måste ha en livslängd som är 15% längre än L/V. Om en L/V håller 15 år krävs att bergvärmen håller drygt 17 år.

IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2008, 17:24:44 »
Mats, du tog väl till lite väl mycket. Så stor skillnad i livslängd behöver det inte vara.
Man kan anta att installationskostnad dividerat med årlig besparing är ett mått på vilken livsländ som krävs. Om kvoten för L/V och kvoten för bergvärme är lika skulle båda alternativen vara likvärdiga vad gäller livslängdskrav.
Med lite matematiska omstuvningar får man en formel:

inst. kostnad berg/inst. L/V * besp. L/V/besp berg.

I mitt fall gav offerterna att inst. kostnad bergvärme/ L/V var 1.4 dvs bergvärme kostar 40% mer att installera. Årlig besparingen L/V / Berg var 0.82, alltså
1.4 * 0.82 = 1.15. mao bergvärmeanläggningen måste ha en livslängd som är 15% längre än L/V. Om en L/V håller 15 år krävs att bergvärmen håller drygt 17 år.



Jag gör ett exempel med dina siffror, och några antaganden som är lite överdrivan för att göra det enkelt:
1. Hus behöver 30000kwh (1kr/kwh) för uppvärming
2. VP Berg med COP 3,00 och Investering 140tkr
3. VP L/V med COP 2,46 (0,82*3) och investering 100tkr (140/1,4)

Besparing VP Berg= (30000/3)-30000=-20000kr
Besparing VP LV   =(30000/2,46)-30000=-17805kr

Diff besparing Berg mot L/V per år:20000kr-17805kr=2195kr/år
Diff investering Berg mot L/V: 140tkr-100tkr= 40tkr

Payback 40000kr/2195kr/Ã¥r=18,22Ã¥r

Således är det först om 18,22år som besparing med berg VP "kommer i kapp" l/v, ochh detta beror på att investeringes är så mycket högre

(Utöver detta bör vi ta hänsyn till restvärden, underhållskostnader och finansieringskostnad. Ex så finns ju borran kvar för alltid, och en VP som aldrig jobbar kallt kanske mår bättre. Å andra sidan så har vi ju finansierings/alternativkostnader för de extra 40tkr vilket inte är försumbart på 18år. Vidare har nog ett borrhåls värde minskat om 18år, då alternativ till berg vp utvecklas snabbt.)

Hoppas att detta hjälper dig i ditt resonemang.

//M



« Senast ändrad: 28 januari 2008, 17:44:21 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2008, 18:04:13 »
Den kalkyl som bifogades offerten baserades på 1.05kr/kWh. Sätter jag in de i ditt sätt att räkna kommer vi till samma resultat.
Men det är det du skriver i sista stycket som jag försöker få grepp om för det blir lätt en fokusering på COP. Hur en investering i de olika alternativen ser ut om 10- 15 år? Vad har underhållskostnaden varit? Vad finns det för restvärde? osv. Det du skriver om borrhålets värde är intressant, värde skulle ju kunna vara 0kr när det är dags för nästa byte.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #16 skrivet: 28 januari 2008, 18:04:49 »
Jag gör ett exempel med dina siffror, och några antaganden som är lite överdrivan för att göra det enkelt:
1. Hus behöver 30000kwh (1kr/kwh) för uppvärming
2. VP Berg med COP 3,00 och Investering 140tkr
3. VP L/V med COP 2,46 (0,82*3) och investering 100tkr (140/1,4)

Besparing VP Berg= (30000/3)-30000=-20000kr
Besparing VP LV   =(30000/2,46)-30000=-17805kr

Diff besparing Berg mot L/V per år:20000kr-17805kr=2195kr/år
Diff investering Berg mot L/V: 140tkr-100tkr= 40tkr

Payback 40000kr/2195kr/Ã¥r=18,22Ã¥r

Således är det först om 18,22år som besparing med berg VP "kommer i kapp" l/v, ochh detta beror på att investeringes är så mycket högre

(Utöver detta bör vi ta hänsyn till restvärden, underhållskostnader och finansieringskostnad. Ex så finns ju borran kvar för alltid, och en VP som aldrig jobbar kallt kanske mår bättre. Å andra sidan så har vi ju finansierings/alternativkostnader för de extra 40tkr vilket inte är försumbart på 18år. Vidare har nog ett borrhåls värde minskat om 18år, då alternativ till berg vp utvecklas snabbt.)

Hoppas att detta hjälper dig i ditt resonemang.

//M

Snyggt uppställt exempel. Och i ett försök att betona poängen (jämför med förhoppningsvis bifogat diagram baserat på Castrols siffror): De 18 åren för att komma ikapp luft/vatten som nämns här är inte på minsta sätt relaterade till de 17 åren som nämndes som livslängd i Shaggys text. I detta exempel går luft/vatten pumpen med vinst redan efter lite över 5 år (så snabbt går det sällan i verkligheten). Det tar bergvärmepumpen 18.3 år att ha blivit lika lönsam. Det vill säga i detta exempel ägnar man ungefär 13 år på att vänta in att den extra investeringen man gjorde i en bergvärmepump skall bli lika lönsam som om man investerat mindre pengar i luft/vatten. Med en mindre brutal vinst hade man fått vänta många fler år.

Shaggy: Skälet till att man inte kan räkna fram rätt siffror som du gjorde är att den verkliga formeln inte kan ställas upp som två kvoter dividerade med varandra, då kalkylerna i verkligheten innehåller subtraktioner som utgår från nuvärdet.

--- Mats ---


Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #17 skrivet: 28 januari 2008, 18:10:40 »
Den kalkyl som bifogades offerten baserades på 1.05kr/kWh. Sätter jag in de i ditt sätt att räkna kommer vi till samma resultat.
Men det är det du skriver i sista stycket som jag försöker få grepp om för det blir lätt en fokusering på COP. Hur en investering i de olika alternativen ser ut om 10- 15 år? Vad har underhållskostnaden varit? Vad finns det för restvärde? osv. Det du skriver om borrhålets värde är intressant, värde skulle ju kunna vara 0kr när det är dags för nästa byte.

Hoppsan, vi svarade samtidigt. Men om du läser min kommentar ser du att Ni inte kom fram till samma siffror, det var en slump att årtalen som nämndes är likartade. I Castrols exempel skiljer det i tid till vinst med luft/vatten kontra bergvärme på runt 13 år. Eller så kna man säga att tiden till vinst med bergvärme blev 260% längre än tiden till vinst med luft/vatten, inte 15% som du hade med skillnaden mellan 17 och 15 år.

--- Mats ---

Utloggad Fibermann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Moss/Norge
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Moss, Norge - Toshiba RAS M18
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #18 skrivet: 28 januari 2008, 18:13:40 »
Men hva skjer med regnestykket hvis L/V må byttes mye tidligere enn bärgvärme?

Anta at man må ha 2 L/V (15 års levetid) pr bärgvärme (30 års levetid).
Installert Toshiba RAS M18 m/split i des-07. Hus fra 1965 60+80 kvm med moderat isolering.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2008, 18:30:20 »
Prisskillnaden på installationen har du nog igen på 10 år med stegrande elpris skulle jag tro
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2008, 19:14:11 »
Förstår inte riktigt kalkylerna. Tittar man på NIBE:s hemsidor anges följande kostnader för enheterna

L/V-pump 2020-8 + Elpanna varmvattenberedare VVM300: 50 000 + 34 000 = 84000 kr
Bergvärmepump 1225 6 kW: 50500 kr. Tillkommer för borrhål 140 meter, slang och annat ca 45 000 kr. Summa 96000 kr.

Installationen bör kosta lika mycket i bägge fallen. Prisskillnaden räknat på detta sätt är 12000 kr.

Observera att 8 kW för 2020 är vid +7 grader ute. Det är rimligare att jämföra effekterna vid lägre temperatur då det är då större delen av värmebehovet finns. Effekten vid +7 grader är inte så intressant då bägge pumparna går på dellast då.

Den rapport från Nowab som Fibermann länkade till häromdagen via någon norsk hemsida räknade med en livslängd på 10-12 år för L/V-pumpar och minst 15 år för berg/markvärme. Det bör man också ta hänsyn till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #21 skrivet: 28 januari 2008, 19:29:40 »

Shaggy: Skälet till att man inte kan räkna fram rätt siffror som du gjorde är att den verkliga formeln inte kan ställas upp som två kvoter dividerade med varandra, då kalkylerna i verkligheten innehåller subtraktioner som utgår från nuvärdet.

--- Mats ---

Det är inget fel på Shaggys sätt att räkna enligt mitt sätt att se. Däremot begriper jag inte förklaringen ovan till varför det skulle vara fel.

I detta exempel går luft/vatten pumpen med vinst redan efter lite över 5 år (så snabbt går det sällan i verkligheten). Det tar bergvärmepumpen 18.3 år att ha blivit lika lönsam. Det vill säga i detta exempel ägnar man ungefär 13 år på att vänta in att den extra investeringen man gjorde i en bergvärmepump skall bli lika lönsam som om man investerat mindre pengar i luft/vatten.

Argumentationen slirar lite. Bergvärmeanläggningen är betald efter 7 år. Efter 18,3 år har den genererat lika stort överskott som luft/vattenpumpen har gjort efter 18,3 år. Det går inte att jämföra 18,3 och 5 år på det sätt som gjorts.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #22 skrivet: 28 januari 2008, 20:47:33 »
Resonemanget i mitt räkneexempel är korrekt utifrån hur kassaflödet/plånbokseffekten kommer se ut vid denna investering, sedan kan man ju stoppa in vilka siffror man vill på COP, förbrukning och investering. Sätt i de siffror som ni fått offert på samt det COP ni tror er kunna krama ur anläggningen, och dra era egna slutsatser innan beslut. I mitt exempel använde jag de "kvoter" som Shaggy gav oss i sitt resonemang.

Restvärde, underhåll och finansieringskostnader tycker jag är viktiga att ta med när man gör sin egen kalkyl, men det är svårt skapa ett generellt räkneexempel eftersom förutsättningarna kan variera så mycket.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #23 skrivet: 28 januari 2008, 21:16:42 »

Shaggy: Skälet till att man inte kan räkna fram rätt siffror som du gjorde är att den verkliga formeln inte kan ställas upp som två kvoter dividerade med varandra, då kalkylerna i verkligheten innehåller subtraktioner som utgår från nuvärdet.

--- Mats ---

Det är inget fel på Shaggys sätt att räkna enligt mitt sätt att se. Däremot begriper jag inte förklaringen ovan till varför det skulle vara fel.

I detta exempel går luft/vatten pumpen med vinst redan efter lite över 5 år (så snabbt går det sällan i verkligheten). Det tar bergvärmepumpen 18.3 år att ha blivit lika lönsam. Det vill säga i detta exempel ägnar man ungefär 13 år på att vänta in att den extra investeringen man gjorde i en bergvärmepump skall bli lika lönsam som om man investerat mindre pengar i luft/vatten.

Argumentationen slirar lite. Bergvärmeanläggningen är betald efter 7 år. Efter 18,3 år har den genererat lika stort överskott som luft/vattenpumpen har gjort efter 18,3 år. Det går inte att jämföra 18,3 och 5 år på det sätt som gjorts.

Skälet till att du inte färstår felet är förmodligen att Castrols exempel använde ett värde på möjlig elbesparing (30000 KWH per år) som gjorde att hans kalkylexempel visade siffror där en siffra storleksmässigt var nästan samma som en av siffrorna Shaggy använt. Hade Castrol till exempel utgått från att huset drog 20000 KWH per år, och använt exakt samma förutsättningar i övrigt, inklusive Shaggys två kvoter, hade han fått fram en tid till vinst för luft/vatten på lite över 8 år, och en total tid på nästan 29 år innan bergvärmeinvesteringen kommit ikapp luft/vatten. Det innebär att de extra 40 tusen kronorna hade tagit 21 år extra innan de nått break even (samma 260% i livstidsbehovs-skillnad igen, till skillnad från shaggys 15%) . Som du då förstår är inte de två kvoterna shaggy gav tillräckliga för att jämföra nödvändig livslängd på investeringen. Dessutom upptäcker du att ingen siffra längre slumpmässigt är nära 17, vilket gör det lättare att förstå att det är andra resultat.

Att bergvärmen är betald efter 7 år med Castrols siffror är rätt. Men då jämför du alternativet "ha det så illa som jag har det nu" med alternativet "köpa bergvärme". Eftersom många människor vill använda sina pengar klokt, går kalkylen ut på att fundera på de två "bättre" alternativen istället för att bara jämföra med "ha det så illa som jag har det nu". Tanken som du tycker slirar är alltså att jämföra luft/vatten med bergvärme, istället för bergvärme med "ha det så illa jag har det nu", och fundera på om det är ett klokt sätt att använda de extra 40000 SEKen på.

Alternativet till att köpa luft/vatten, det vill säga bergvärme, är alltså att gå bort till plånboken, ta fram ytterligare 40000 SEK, ringa firman som du nyss beställt luft/vatten ifrån och säga "jag ångrar mig, jag väljer bergvärmen istället, hämta mina pengar". För dessa 40000 SEK, som annars fortfarande hade varit dina och räckt till lite av varje, får du nu bergvärme istället för luft/vatten. 18.3 år senare har räkningarna tack vare bergvärmen istället för de du fått med luft/vatten varit så mycket lägre att de extra 40000 SEK du la på bergvärmen har betalat tillbaka sig och ditt samtal till firman om att du ångrade dig är inte längre en utgift jämfört med att låta bli att ångra sig.

Och det är frågan man skall fundera på, vad vill jag helst, lägga 100.000 SEK och ha fått igen pengarna efter 5 år, eller lägga ytterligare 40.000 SEK och ha fått igen även de sista 40.000 SEKen efter 18.3 år.

--- Mats ---

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #24 skrivet: 28 januari 2008, 22:39:34 »
Vill bara förtydliga att dessa extra 40 000kr gäller väl bara under förutsättning att *allt annat lika*? Dvs det får inte finnas några andra skillnader mellan L/V och BV som är värda att lägga pengar på om dessa 40 000 kr ska "tas ikapp". Det innebär att möjligheten till frikyla värderas till 0kr. Slippa ljudet från uteluftsfläkten är också värt 0kr. När båda alternativen gjort sitt (15-20år) antar man att man utgår från ursprungsläget, dvs inför inköp av nästa omgång av uppvärmingssystem värderas borrhålet till 0kr. Mindre risk med BV jämfört med L/V (enligt tidigare inlägg av Richard) värderas också till 0kr. Skillnad mellan husets värdeförändring med L/V jämfört med BV är också 0kr osv. Sätter man in värden på bergvärme- respektive L/V-anläggningarnas fördelar och nackdelar jämfört varandra så går det nog enkelt att ändra dessa 40 000kr till något annat, beroende på tycke och smak.
« Senast ändrad: 28 januari 2008, 22:51:52 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2008, 06:30:28 »
Vill bara förtydliga att dessa extra 40 000kr gäller väl bara under förutsättning att *allt annat lika*? Dvs det får inte finnas några andra skillnader mellan L/V och BV som är värda att lägga pengar på om dessa 40 000 kr ska "tas ikapp". Det innebär att möjligheten till frikyla värderas till 0kr. Slippa ljudet från uteluftsfläkten är också värt 0kr. När båda alternativen gjort sitt (15-20år) antar man att man utgår från ursprungsläget, dvs inför inköp av nästa omgång av uppvärmingssystem värderas borrhålet till 0kr. Mindre risk med BV jämfört med L/V (enligt tidigare inlägg av Richard) värderas också till 0kr. Skillnad mellan husets värdeförändring med L/V jämfört med BV är också 0kr osv. Sätter man in värden på bergvärme- respektive L/V-anläggningarnas fördelar och nackdelar jämfört varandra så går det nog enkelt att ändra dessa 40 000kr till något annat, beroende på tycke och smak.


Kalkylen tittar bara på tiden för att båda alternativen skall bli lika, 18 år om huset behöver 30000 KWH, 29 år om huset behöver 20000 kwh, därefter har alternativen uppnått samma ekonomiska slutresultat. Personliga fördelar, typ frikyla (som nog kräver en extra investering, du vill knappast använda dina radiatorer för det), ljud, kvarvarande borrhål, ... måste man lägga till utanför den gjorda kalkylen och värdera till det man vill värdera det till. Det är som med att köpa bil, det är många som kör i bilar som uppfyller mer än det faktiska transportbehovet.

Det är troligt att det skiljer några år i livslängd mellan luft/vatten och bergvärmepump, säg runt 2-3 år till bergvärmepumpens fördel. Räknat över tillräckligt lång tid kommer bergvärmepumpen alltid att vinna, så länge man inte jämför med luft/luft (personliga skäl för min del). Det som var diskussionen här var just hur lång den tiden faktiskt är, så länge man jämför med alternativen och inte enbart tittar på nuläget.

--- Mats ---

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2008, 10:12:31 »
För kompletthet borde man då kanske räkna på elpanna också. Den ursprunglige frågeställaren hade en förbrukning på 8000kwh som eventuellt ökar till 12000kWh. Det framgick dock inte om det var totalförbrukning eller förbrukning för uppvärmning. En elpanna kostar hos nibe 27tkr, dvs 73tkr mindre än de 100tkr som L/V-pumpen i kalkylerna kostar. Vid uppvärmingsbehov på 12000kwh så tar det enligt motsvarande sätt att räkna 73tkr/(12000/2,46-12000)=10,2år att komma ikapp elpannan med en L/V-pump. Vid 3000kwh i HH-el dvs uppvärmingsbehov på 9000kWh tar det 13,7år att komma ifatt elpannan med en L/V-pump och 18,8år med bergvärme.
« Senast ändrad: 29 januari 2008, 10:47:57 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2008, 10:33:19 »
Jag tycker faktiskt att Kilo nämner en poäng som många glömmer. I och med att förbrukningen är så pass låg redan innan byte till vp så blir det med vp en relativt liten besparing i förhållande till storleken på investering.

Att byta till vp blir alltid bättre besparing för de med stort uppvärmningsbehov eftersom skillnaden i investering inte är linjär med storlek/dimensionerin på vp anläggning.

COP 3 pÃ¥  9000kwh ger 6000kwh i besparing
COP 3 på 30000kwh ger 20.000kwh i besparing

Besparingsmultipeln blir således 20000kwh/6000kwh=3,33 till fördel för storförbrukarn

Men jag tror INTE att investeringskostnaden ökar i samma utsträckning som besparingen om du är storförbrukarn. Dvs din anläggning kommer inte kosta 3,33ggr pris för den mindre vp:n.




EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #28 skrivet: 29 januari 2008, 10:52:26 »
Kör på elpanna tills vidare, borde väl finnas begagnade nästan gratis.
Värmepumparna borde knappast vara varken dyrare eller sämre när ni tänker flytta dit för gott om 8 år, stiger elpriser eller förbrukning drastiskt under tiden får man väl ompröva men så länge det ligger runt 1-1,50 per/kWh och förbrukningen runt 12000 finns det väl ingen direkt anledning att skynda.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #29 skrivet: 29 januari 2008, 14:29:02 »
Av inläggen i den här tråden drar jag slutsatsen att det i södra delen av landet är svårt att motivera merkostnaden för BV enbart med den bättre verkningsgraden jämfört med en LV. Det krävs också att BV har en längre livslängd än LV, i mitt fall skulle det krävas 2 extra år (ca 32000kr), vilket inte verkar osannolikt.
Utöver detta kan man som Kilo skriver försöka sätta ett värde på borrhålet som finns kvar när BV har gjort sitt; att bli av med LV's utomhusdel, underhåll osv.
Hur är det med borrhålet efter 15-20 år? Kan man bara ansluta en ny BV och behålla befintliga foderrör och slangar eller måste dessa bytas?

För mig har den här diskussionen gett många nya vinklingar som gjort att jag ser på beslutet på ett annat sätt. Ett stort tack till alla som deltagit.
« Senast ändrad: 29 januari 2008, 16:11:22 av Shaggy »
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2008, 16:13:18 »
Det hävdas att själva borrhålet håller i 100 år eller hur länge som helst, och att slangar och annat håller 50 år eller så, dvs tre omgångar värmepumpar.

Andra ser tillbaka i tiden och konstaterar att många borrhål som gjordes för ett antal år sedan är för korta för dagens mer effektiva pumpar och det är därför inte någon bra idé att stoppa i nya pumpar i. Vissa borrhål fylldes också förr om jag fattat det rätt med olika typer av ämnen som skulle vara bra ur värmeledningssynpunkt eller vad det var men som sedan visade sig inte fungera bra. Men detta "fyllnadsmaterial" gör det i alla fall svårt att stoppa i ny pump i vissa gamla hål om jag fattat det rätt.

Slutsatsen är väl att trots att man gör allt perfekt enligt dagens mått, regler och kunskaper när man borrar så kan dyka upp nya rön, metoder, tekniker och kunskap som gör att borrhålet man trodde skulle hålla 3 generationer bergvärmepumpar inte är värt ett skvatt nästa gång man ska byta pump. Men det kan också vara så att de brunnar vi borrar idag fungerar alldeles utmärkt tillsammans med nästa och näst-nästa generations värmepumpar. Om framtiden kan man bara gissa.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2008, 16:44:38 »
Men vill man göra en glädjekalkyl, sÃ¥ kan man anta att borrhÃ¥let har oändlig livslängd. Antingen genom att i kalkylen för pump+borrhÃ¥l lägga in ett restvärde motsvarande kostnaden för borrhÃ¥let efter det att pumpen tjänat ut. Eller genom att göra en separat kalkyl för pumpen med en viss livsländ och en annan, oändlig eller kortare, kanske 100 Ã¥r,  för borrhÃ¥let. Vilken livslängd borrhÃ¥let har beror väl pÃ¥ hur lÃ¥ng tid det tar innan foderröret rostat sönder.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2008, 18:55:16 »

Och det är frågan man skall fundera på, vad vill jag helst, lägga 100.000 SEK och ha fått igen pengarna efter 5 år, eller lägga ytterligare 40.000 SEK och ha fått igen även de sista 40.000 SEKen efter 18.3 år.

--- Mats ---

Jag syftade i mitt förra inlägg på matematiken bakom Shaggys kalkyl på återbetalningstiden men det är ju inte det resonemanget handlar om inser jag nu utan avkastningen på den extra investeringen och där köper jag kalkylen i teorin.

I praktiken, om man som rapporten som Fibermann länkade till räknar med att en L/V-pump håller 10-12 år och en bergvärmepump 15 år så är återbetalningstiden för de extra pengarna för bergvärme lika lång som L/V-pumpens livslängd. Den dag den snurrar sitt sista varv och man är tvungen att slanta upp 50 000 kr för en ny pump är bergvärmepumpen ifatt och förbi. 18 år blir då en teoretisk siffra utan praktisk värde.

Men om vi Ã¥tergÃ¥r till TE:s beslutsvÃ¥nda sÃ¥ hÃ¥ller jag med Ville Vessla, kilo och Castrol. Det är elpanna som verkar vettigast. Är förbrukningen 12 000 kWh/Ã¥r är det vettigast. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2008, 13:00:08 »
Hej!
Jag funderar pÃ¥ att installera bergvärme i vÃ¥rt fritidshus som vi sannolikt kommer att bo större delen av Ã¥ret om cirka Ã¥tta Ã¥r.  Saken är den att vi precis byggt till med garage, tvättstuga (bad) och ett inglasat rum, samt en övervÃ¥ning. Eftersom vi har direktverkande el i resten av huset tänkte vi att vi skulle sätta in vattenburen värme i den del (torpargrund). När vi byggde nya delen lade vi ner slangar för golvvärme i hela undervÃ¥ningen, inklusive i garaget. Jag tänkte först att vi skulle installera en luft/vatten pump men nu är jag inne pÃ¥ bergvärme. Den nya den har en sammanlagt golvyta pÃ¥ cirka 60 kvm och den gamla delen 100 kvm.
 Jag har lite beslutsÃ¥ngest dels därför att vi sÃ¥ lÃ¥ngt haft lÃ¥g el-förbrukning, legat pÃ¥ cirka 8 000 kilowattimmar (vi brukar vara där hela sommaren en vecka pÃ¥ hösten,  tvÃ¥ veckor över jul och en el. tvÃ¥ veckor pÃ¥ vÃ¥ren. Förbrukningen kommer säkert att stiga nu med direkt-el till lÃ¥t säga 12 000 (har lite värme pÃ¥ dÃ¥ vi inte är där) och har därför lite svÃ¥rt att slÃ¥ till.
  Nu finns ingen väg tillbaka dÃ¥ vi installerat golvvärme i den nya delen. Under min beslutsÃ¥ngest har jag försökt läsa pÃ¥ och nu lutar det Ã¥t att vi tar bergvärme i stället för luft/vatten) dÃ¥ det verkar vara mera effektiv.
 De som lagt in golvvärmen vill sätta in en CTC-anläggning därför att det är deras leverantör. Men efter att ha botanis-era pÃ¥ det här forumet är jag inte säker pÃ¥ att det är bäst.
Vad har ni får råd att ge mig. Tycker ni det verkar helt omdömeslöst att sätta in en dyr anläggning då man inte vistas där hela året och vilken anläggning skulle ni rekommendera
Mvh
Tommy
  Sc:,h

För hus som förbrukar mindre än ca 25000 kwh är det väl sällsynt att det lönar sig att räkna hem en bergvärmeinstallation. Då är det väl bättre att du behåller din direktverkande el på helheten, och kombinerar detta med luftvärmepump istället, och ev ved eller pelletskamin som extra tillskott, det kommer rent ekonomiskt att bli en klart mkt bättre affär för dig.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #34 skrivet: 01 februari 2008, 13:15:55 »
TE hade redan installerat (vattenburen) golvvärme så den behöver en värmekälla. Men en luftvärmepump kan fortfarande vara ett bra komplement även till en elpanna. Den tjänar nog in sig ganska snabbt även om det sätts in en elpanna för golvvärmen. Sen att kunna få kyla på sommaren är bara det en anledning till att installera luftvärmepump tycker jag.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Fibermann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Moss/Norge
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Moss, Norge - Toshiba RAS M18
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #35 skrivet: 01 februari 2008, 13:33:05 »
Fördelen med bergvärme är att du slipper oroa dig när ni inte är där, luft/luft eller luft/vatten-värmepumpar kan faktiskt strula med påisning om vädrets makter får lite fnatt, en bergvärmeanläggning fungerar i normalfallet lika elegant som en elpanna, dvs så länge det finns el så går den, och den startar om efter strömavbrott.

Hvis man har bredbånd i fritidsboligen så kan man logge temperaturer på vp og innetemp for å se at alt er iorden. Jørn har koll på fritidshuset sitt på denne måten: http://www.schjoelberg.com/temp/

Da er det mulig å slippe ubehagelige overraskelser pga havari etc.
Installert Toshiba RAS M18 m/split i des-07. Hus fra 1965 60+80 kvm med moderat isolering.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #36 skrivet: 01 februari 2008, 14:57:29 »
TE hade redan installerat (vattenburen) golvvärme så den behöver en värmekälla. Men en luftvärmepump kan fortfarande vara ett bra komplement även till en elpanna. Den tjänar nog in sig ganska snabbt även om det sätts in en elpanna för golvvärmen. Sen att kunna få kyla på sommaren är bara det en anledning till att installera luftvärmepump tycker jag.

Hej Kilo!  Jo jag sÃ¥g det i hans inlägg att han redan har lagt dit slangar tyvärr. Golvvärme mÃ¥ste man ju annars varna för rent allmänt, eftersom man med ett dylikt kan räkna med att Ã¥rsförbrukningen för uppvärmningen kommer att öka markant. Dessutom brukar ju golvvärme ha ett eget separat styrsystem som inte brukar funka särskilt bra ihop med t.ex andra värmekällor i huset.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #37 skrivet: 02 februari 2008, 11:47:45 »
Räkna ut hur många dagar om året du har billigare drift med en bergvärme än en luft/vatten, hitta brytpunkten.
Där jag bor Östergötland har vi ca 10dagar med -15 ºC men knappt då är bergvärmen billigare i drift.
Lägg då till alla de dagar som det ligger kring nollan. Sen kommer våren sommaren och höst med billig drift och VV.

-Sen såg jag att någon sagt att man slipper kompressor och blås ljud ute. Jag kan kontra med att man slipper kompressor ljudet inne i huset.

-Sen när vi kommer till livslängd på L/V kontra B/V. Vilka VP är det som byts ut hos kunderna på pga haveri.

-Hur enkelt är det att byta/service på kompressor mm i en B/V kontra L/V.

-Om man har pool så är det enkelt att räkna ut vilken VP som har högst effekt på sommaren.

-Sen har finns det även SMS styrning till vissa L/V.


//Rickard

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #38 skrivet: 02 februari 2008, 12:28:11 »

Där jag bor Östergötland har vi ca 10dagar med -15 ºC men knappt då är bergvärmen billigare i drift.

//Rickard

Så du menar på fullaste allvar att med lika dimensionerade anläggningar luft/vatten kontra bergvärme, så skulle luft/vatten vara billigare i drift under ett år i ö-götland?
Det finns ju naturligtvis fördelar och nackdelar med båda systemen, men att en luft/vatten skulle vara "billigare i drift" än bergvärme, det har jag aldrig sett/läst här.
Många normalhus på 150m2 klarar sig på 5000kWh/år med bergvärme i mellansverige och söderut.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Bergvärme beslutsångest
« Svar #39 skrivet: 02 februari 2008, 12:32:41 »

Där jag bor Östergötland har vi ca 10dagar med -15 ºC men knappt då är bergvärmen billigare i drift.

//Rickard

Så du menar på fullaste allvar att med lika dimensionerade anläggningar luft/vatten kontra bergvärme, så skulle luft/vatten vara billigare i drift under ett år i ö-götland?
Det finns ju naturligtvis fördelar och nackdelar med båda systemen, men att en luft/vatten skulle vara "billigare i drift" än bergvärme, det har jag aldrig sett/läst här.
Många normalhus på 150m2 klarar sig på 5000kWh/år med bergvärme i mellansverige och söderut.
Och vilken L/V-pump är nästan lika billig i drift som bergvärme vid -15?   Sc:,h
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!